Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flexitid på et sykehus, eller i en butikk? Hvordan skal dette gjøres i praksis?

Jeg har ikke et sted skrevet at man ikke kommer til å ansette ungdom, men at de ungdommene som blir ansatt i en liten stillingsbrøk kommer ikke til å få jobbe noe ekstra ut over dette. Jeg har en datter som jobber i en liten stillingsbrøk i en butikk. Når det er mindre prøver/vurderinger/eksamner etc så tar hun gjerne på seg en ekstravakt eller to - men den muligheten kommer til å falle helt bort nå. 
Samme med helsevesenet. Innleie ved sykdom? Nope.. dere får klare dere selv. 

Jeg forstår ut i fra hvordan du skriver at du er 100% hjernevasket fagforeningsmann/kvinne. Der man skal jobbe minst mulig for mest mulig penger, helt til man ikke har noen arbeidsgiver igjen... 

Anonymkode: c2650...f1a

Beklager, jeg så etterpå at jeg hadde blandet deg med en annen bruker som hevdet akkurat dette. Min feil.

Forøvrig vitner ditt siste avsnitt om at du ikke har lest så mange av mine innlegg. Jeg har vel mest diskutert det juridiske rundt dette, og påpekt at mange har en tendens til å overproblematisere situasjoner som likevel kan løses om dommen skulle bli stående. Jeg har også påpekt at en EU dom på ingen måte automatisk får noen virkning i Norge, og at jeg er spent på utfallet i Høyesterett.  Jeg har påpekt at det er både ulemper og fordeler med dommen, og jeg har også bemerket at dommen faktisk er i direkte strid med en bestemmelse i arbeidsmiljøloven.  Hvordan Høyesterett forholder seg til akkurat dette er det nok flere enn meg som er spent på. 

Hvordan dette samsvarer med å være hjernevasket av en fagforening skulle jeg gjerne sett en begrunnelse for?

Anonymkode: a6895...a29

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (1 time siden):

Pålagt overtid bør være overtidsbetalt uavhengig av stillingsprosent, om man derimot ønsker å jobbe mer/flere vakter bør det ikke være det, uavhengig av stilling

Noen har tatt til orde for en lovendring som går litt i denne retning. Og tanken er jo god.

Men jeg ser dessverre for meg en avgrensningsproblematikk. Hvor mye/lite skal man ønske en vakt før det er pålagt overtid...  ?  Det høres fint ut i teorien, men jeg tror det vil føre med seg vansker å praktisere. 

Anonymkode: a6895...a29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bortsett fra at arbeidsgiver ikke lenger kommer til å gi deg ekstravakter om du reduserer stillingen din. 

Anonymkode: 9ee04...7aa

Jeg jobber ikke vakter. Jeg har vanlig kontortid, rikelig å gjøre og rett til nedsatt stilling.

Anonymkode: 07cd1...838

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da er den flexibilteten vi som jobber deltid, borte. Vi ønsker en mindre stilling, og vi ønsker å kunne ta på en ekstravakt her og der akkurat når vi ønsker det. 

Det er sikkert noe jeg ikke skjønner her, men dette fungerer greit mange steder.

Min søster jobber et sted hvor det er travelt fra nyttår og til ca. juni. Hun er bonde i tillegg. Hun har 60 % stilling og jobber 100 % den travle tiden og avspaserer på sommeren når det er mest å gjøre på gården.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (4 timer siden):

Det er sikkert noe jeg ikke skjønner her, men dette fungerer greit mange steder.

Min søster jobber et sted hvor det er travelt fra nyttår og til ca. juni. Hun er bonde i tillegg. Hun har 60 % stilling og jobber 100 % den travle tiden og avspaserer på sommeren når det er mest å gjøre på gården.

Ja, det er helt klart at du ikke forstår. 
jeg ønsker ikke å være bundet til å skulle jobbe mer enn min deltidsstilling, også jobber jeg ekstra om jeg har tidig lyst, og det ikke er noe annet gøy som skjer.. 

Jeg vil ikke som din søster jobbe en viss stillingsprosent i f.eks mai, juni og juli, og en større stillingsprosent i August, september og oktober. Jeg vil kunne være spontant, og kunne velge selv. Men det utgår jo nå, så da får jeg nøye meg med en liten stillingsprosent uten å få jobbe ekstra. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, det er helt klart at du ikke forstår. 
jeg ønsker ikke å være bundet til å skulle jobbe mer enn min deltidsstilling, også jobber jeg ekstra om jeg har tidig lyst, og det ikke er noe annet gøy som skjer.. 

Jeg vil ikke som din søster jobbe en viss stillingsprosent i f.eks mai, juni og juli, og en større stillingsprosent i August, september og oktober. Jeg vil kunne være spontant, og kunne velge selv. Men det utgår jo nå, så da får jeg nøye meg med en liten stillingsprosent uten å få jobbe ekstra. 

Nå var min søster et eksempel på hvordan det kan gjøres. Andre steder kan det være mer spontant, men at man i løpet av året jobber f.eks 50 % fast i måneden, men har en litt høyere stillingsprosent for å ta jobbe ekstra spontant.

Men jeg syns ikke så veldig synd på de vil ha små stilligsprosenter og ta ekstravakter når de har lyst.

Jeg syns det er viktigere at de som blir pålagt å jobbe overtid får overtidsbetaling og at de som ufrivillig har deltidsstillinger nå kanskje kan få større stillinger.

Endret av Grønnsaksvaffel
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2026 den 9.14):

Dette er ikke bare urettferdig for dem som jobber fulltid (eller bare høyere stillingsprosent enn andre for den del). Det er jo en katastrofe for dem som jobbe deltid også - de vil jo miste fleksibiliteten fullstendig. Ingen arbeidsgiver vil betale overtidsbetalt til noen i 20% stilling. Da finner arbeidsgiver bare andre løsninger. 

Anonymkode: 8acab...7af

Neida, man kan jobbe fast 1 sted og som tilkallingsvikar et annet sted 👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2026 den 9.30):

Katastrofe for oss som ikke har kapasitet til mer enn en deltidsstilling. Det gjelder mange kvinner i helsesektoren.

Anonymkode: a2782...4c6

Neida, fortsatt behov for de som har lavere stillinger men da blir det nok ikke så aktuelt å bruke de som tilkallingsvikar itillegg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2026 den 9.26):

Hvordan blir dette for foreldrepenger? Overtidsbetaling blir ikke regnet med i foreldrepengegrunnlaget. Mange i feks 50% jobber ekstra for å booste grunnlaget, det går jo ikke nå.

Anonymkode: d352b...f86

ALL inntekt skal være med i foreldrepengegrunnlaget. Jeg måtte klage og det tok 6 mnd før jeg fikk det jeg skulle ha men jeg fikk vilja mi tilslutt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2026 den 9.30):

Katastrofe for oss som ikke har kapasitet til mer enn en deltidsstilling. Det gjelder mange kvinner i helsesektoren.

Anonymkode: a2782...4c6

Du får jo betalt for overtid/ekstravakter i det offentlige?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du tar helt feil! Tvert imot er det mange i helsesektoren som ønsker å jobbe redusert! 
Det er faktisk færre kvinner enn du tror som ønsker å jobbe seg ihjel. Har jobbet i helsevesenet og opplever ikke at de som har deltid ønsker heltid. Det er faktisk nok jobb i helsevesenet! De som jobber deltid ønsker den fleksibiliteten og kan ta en ekstravakt eller ikke hvis de vil. 
Vi vil vel ikke at Staten skal bestemme at ingen får lov å jobbe deltid eller? Ingen studenter skal kunne jobbe heller da. 

Anonymkode: a5c83...1e0

Kjenner de som jobber deltid i flere kommuner med en total over 100%,.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2026 den 9.26):

Men det er det jo veldig mange som ikke ønsker. Og i helse må man tilkalle vikarer ved sykdom og kort midlertidig økt behov, der fremmede ukjente folk kommer i stedet for trygge kjente studenter (eller andre som kun har jobben som en deltidsjobb av ulike årsaker). Dette hadde vært drepen for med som student som likte å ta på meg vakter ved en hver anledning som bydde seg… det blir også krise for meg som sykepleier som nå risikerer lavere lønn enn de 16år gamle vikarene våre, som ikke gjør en brøkdel av hva jeg eller mine faste kollegaer gjør.

Anonymkode: 244bd...619

Vell, jeg er ufrivillig tilkallingsvikar og har jobbet MYE og jevnt, feks på 11 mnd 1200 timer. Jeg har et godt forholdt til alle ansatte og brukere, et veldig godt forhold. Så det stemmer ikke at alle vikarer er fremmede. Jeg går på en 0 % kontrakt, og de mener jeg ikke kan få noe som helst fast  basert på faktiske timer som jeg har jobbet, det er det visst bare deltidsansatte som har krav på etter 1 år. Og, jeg gjør akkurat den samme jobben som alle de andre ansatte der jeg jobber. 

De skylder på kommuneøkonomien og de bruker tilkallingsvikarer for alt det er verdt. Jeg er i 30 årene, men de ansetter mange 17/18 åringer også. Og de som har en liten deltidsstilling som ønsker større stilling, nei det er det visst bare å glemme der jeg jobber. Jobber i helse.

Anonymkode: 49cd9...962

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2026 den 10.37):

Du har rettigheter. Spør chat gpt hvis ikke du klarer å google deg til disse. 

Anonymkode: 01da7...4e7

Jeg har det samme problemet, står på 0 % kontrakt og møter motstand på å få noe som helst fra alle kanter. De mener det er kun deltidsansatte som kan kreve høyere stilling etter faktisk arbeidstid. Til og med fagforbundet.

Snakket med advokat som sa jeg var på en ulovlig midlertidig kontrakt mtp hvor mye jeg har jobbet, men de vil ikke høre uansett.

Anonymkode: 49cd9...962

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått dette i alle år jeg. Får også betalt overtid om jeg må jobbe annerledes enn jeg ble spurt om, jeg får også overtid på fridager. 
Dette er staten, er kommuner og helseforetak som utnytter arbeidere og det må det bli en slutt på. 
Jeg blir fortsatt spurt om å jobbe ekstra selv om jeg jobber "frivillig" redusert pga helsa. Dette er ingen krise, og kommer ikke til å endre så mye som mange tror. 

Anonymkode: 7b466...5a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (10 timer siden):

Neida, man kan jobbe fast 1 sted og som tilkallingsvikar et annet sted 👍

Fighter83 skrev (10 timer siden):

Neida, fortsatt behov for de som har lavere stillinger men da blir det nok ikke så aktuelt å bruke de som tilkallingsvikar itillegg. 

Det er jo dette som er problemet. Mange ønsker å jobbe en deltidstilling, OG kunne ta ekstravakter når de har tid, lyst og kapasitet. De færreste ønsker å jobbe flere steder.

Gratis skrev (10 timer siden):

Du får jo betalt for overtid/ekstravakter i det offentlige?

Men nå kommer ikke de til å få mulighet til å jobbe ekstra. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prinsippsak, de må kjøres helt opp for å ha en verdi i senere saker. 

Nok en gang er jeg sjeleglad for at jeg tok valget å stå solo som ansatt i eget selskap. 

Anonymkode: 321cb...1d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det bør virkelig være som det har vært; overtidsbetaling slår inn når man passerer timene for full stilling. Det er ikke rettferdig en plass at en deltidsansatt skal få overtidsbetaling ved å jobbe færre timer enn oss i full stilling.

Anonymkode: 1ba8a...278

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2026 den 8.25):

du mener det er greit at de ansatte jobber uten pengene de har krav på, fordi arbeidsgivere / de øverst oppe er en gjeng klovner?

Anonymkode: 946bd...fad

Ja, akkurat… 

Anonymkode: 29761...214

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2026 den 9.42):

Du tar helt feil! Tvert imot er det mange i helsesektoren som ønsker å jobbe redusert! 
Det er faktisk færre kvinner enn du tror som ønsker å jobbe seg ihjel. Har jobbet i helsevesenet og opplever ikke at de som har deltid ønsker heltid. Det er faktisk nok jobb i helsevesenet! De som jobber deltid ønsker den fleksibiliteten og kan ta en ekstravakt eller ikke hvis de vil. 
Vi vil vel ikke at Staten skal bestemme at ingen får lov å jobbe deltid eller? Ingen studenter skal kunne jobbe heller da. 

Anonymkode: a5c83...1e0

Helt enig. Jobbet 22 år i helsevesenet, de første 10 årene hadde jeg 75% fast og diverse vikariater sånn at det ble 100%. Så ble det heltid for deltid prosjekt og etter det fikk jeg 100% fast, men på en hel medisinsk avdeling var det kun jeg som hadde 100% og kun jeg som ønsket det. Samme der jeg jobber nå, der har kanskje 5 av oss 100% og resten rundt 75-80% og noen enda lavere, og her også er det av fri vilje, for 1 år siden fikk alle som ønsket å gå opp i full stilling tilbud om det, kun 1 person sa ja. Så vi har et 20 talls personer som ønsker å gå redusert, men som plukker vakter, fordi de liker friheten av å kunne velge når de skal jobbe ekstra. 

Anonymkode: 5bc5b...6fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en kommunal helse- og omsorgsjobb.

Vi har utelukkende 100% stillinger. Det som må dekks ved evt fravær, dekkes av tilkallingsvikarer på såkalte 0-avtaler. De har altså ingen arbeidsplikt og ingen rett på vakter. 

Anonymkode: e48da...1d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...