Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Prøv å tenke litt på de ansatte som ikke har økonomisk og sosial forutsigbarhet i livet sitt. Det vanskeliggjør (og ofte umuliggjør) huslån. Det gjør det vanskelig å legge planer på "fritiden" ... for de føler de MÅ si ja til jobb når det trengs. Mange blir utslitte av å leve på den måten. Da snakker jeg ikke om studenter og andre som ønsker å ha en liten deltidsstilling - jeg snakker om de mange som ønsker og trenger en fulltidsjobb. 

De har ikke noe større sjanse for å få huslån hvis de ikke har noen jobb overhode. For det vil være resultatet for mange arbeidsplasser hvis de må ha ansatte i større stillinger enn det som er økonomisk forsvarlig for å ha noen i bakhånd ved sykdom og andre behov.

Anonymkode: 3674c...4f1

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg gjør deg her oppmerksom på at det i utgangspunktet ikke er lov å ansette i deltid, uten at det er et reelt behov for det.  Ansettelse på deltid er kun lov dersom du kan dokumentere behov for deltdidsansettelse, jf. aml. § 14-1 b, 2. ledd. 

Hva du velger å gjøre for være opp til deg, men vit at denne praksisen du legger opp til her vil være i strid med arbeidsmiljøloven. 

Anonymkode: a6895...a29

Ironien i denne setningen er jo at arbeidsmiljøloven også er helt tydelig når det kommer til overtid. Overtid gis ikke før man passerer 100% stilling på en uke eller mer enn 9 timer på en dag.......

Så har altså tingretten valgt å tolke dette annerledes. Jeg håper virkelig lagmannsretten kommer til motsatt konklusjon og at høyesterett (som dette garantert blir anket til uansett utfall i lagmannsretten), stadfester dette.

Fra Arbeidsmijløloven §10-6:

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

Altså ikke arbeid utover den avtalte stillingen, men utover det som er definert som alminnelig arbeidstid, som i Norges tilfelle er 40 timer pr. uke (37,5/35,5), og 9 timer pr. dag.

Dette er hentet fra arbeidstilsynet sider. Her står det tydelig hva forskjellen på overtid og mertid er. 

image.thumb.png.e1d29b6f6c9dee0da5f6b5654199615e.png

Jeg kan ikke forstå hvordan tingretten kan forstå dette på en annen måte, men så er jeg heller ikke jurist....

Anonymkode: a7027...f5c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ironien i denne setningen er jo at arbeidsmiljøloven også er helt tydelig når det kommer til overtid. Overtid gis ikke før man passerer 100% stilling på en uke eller mer enn 9 timer på en dag.......

Så har altså tingretten valgt å tolke dette annerledes. Jeg håper virkelig lagmannsretten kommer til motsatt konklusjon og at høyesterett (som dette garantert blir anket til uansett utfall i lagmannsretten), stadfester dette.

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

Altså ikke arbeid utover den avtalte stillingen, men utover det som er definert som alminnelig arbeidstid, som i Norges tilfelle er 40 timer pr. uke (37,5/35,5), og 9 timer pr. dag.

Dette er hentet fra arbeidstilsynet sider. Her står det tydelig hva forskjellen på overtid og mertid er. 

Jeg kan ikke forstå hvordan tingretten kan forstå dette på en annen måte, men så er jeg heller ikke jurist....

Forstår du ikke at det finnes mange - spesielt i helsesektoren som i årevis aktivt har prøvd å øke sin stilling? Det er så mange som jobber ufrivillig deltid at mange frykter for framtiden i helsesektoren:

Sitat

Helsesektoren vil i årene framover ha behov for svært mange flere ansatte. God rekruttering fordrer attraktive heltidsstillinger med en inntekt det går an å leve av.

https://www.nationen.no/helsesektoren-trenger-flere-ansatte-da-trengs-det-ogsa-heltidsstillinger-det-gar-an-a-leve-av/o/5-148-866539

Skal disse fortsette i sine 50- og 60-prosentstillinger - og vente til siste dag for å se om de trengs for å dekke opp ledige vakter? Hvordan tror du det er å leve sånn i årevis? Det er misbruk og dårlig personalpolitikk. Er så glad for å se at dette kommer fram i lyset. Krysser fingrene for flere heltidsstillinger i helsevesenet. 

Kanskje dette er det som skal til for å få kommunene til å tenke seg om og utlyse flere heltidsstillinger - som helt tydelig trengs.

Heltidsstillinger i helsevesenet er som en fjern drøm for mange. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er jeg selvsagt klar over, og ditt poeng er svært gyldig i forhold til lagmannsrettens dom. Jeg har ikke lest dommen så jeg vet ikke hva de begrunner den med, og jeg syns egentlig ikke dette er så interresant heller før det havner i Høyesterett. Det gjør den helt sikkert og jeg er spent på hva de legger til grunn. Du har helt rett i at norsk lov sier noe annet enn det EU dommen gjør. Men, om man ser bort fra strafferett, så er det ofte rom for en god del tolkning av lover. Så vi får se...

Personlig tror jeg nok det må en lovendring til for at EU dommen skal få særlig innflytelse. Spesielt pga formuleringen du viser til i aml. Men eg tror nok også en sånn lovendring vil komme. Om det er fornuftig eller ikke, skal jeg ikke ta stilling til her. 

Jeg er vel ikke helt med på ironien i det du påpeker. Det var en konkret kommentar til en arbeidsgiver som har tenkt å løse dette med å bare tilby en haug av små deltidsstillinger etter det jeg skjønner. Det er det ikke adgang til etter loven slik som han fremstiller saken. Hva han velger å gjøre får han stå for selv, men jeg påpekte at dette er brudd på loven. En evt. tolkning av loven som gir adgang til dette er opp til domstolene og ikke de enkelte arbeidsgivere selv. Per i dag så finst det så vidt meg bekjent ingen dommer som støtter opp under en slik praksis. 

AnonymBruker
Skrevet

Må bare takke de smarte folka som kom opp med det her. Farvel til deltidsstillinger. Nå blir alle presset til å ha 100% stilling. Enda en ting folk blir frarøvet å velge selv. Det sier seg selv at ingen vil ansette en ungdom igjen. 

Anonymkode: a5c83...1e0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Forstår du ikke at det finnes mange - spesielt i helsesektoren som i årevis aktivt har prøvd å øke sin stilling? Det er så mange som jobber ufrivillig deltid at mange frykter for framtiden i helsesektoren:

https://www.nationen.no/helsesektoren-trenger-flere-ansatte-da-trengs-det-ogsa-heltidsstillinger-det-gar-an-a-leve-av/o/5-148-866539

Skal disse fortsette i sine 50- og 60-prosentstillinger - og vente til siste dag for å se om de trengs for å dekke opp ledige vakter? Hvordan tror du det er å leve sånn i årevis? Det er misbruk og dårlig personalpolitikk. Er så glad for å se at dette kommer fram i lyset. Krysser fingrene for flere heltidsstillinger i helsevesenet. 

Kanskje dette er det som skal til for å få kommunene til å tenke seg om og utlyse flere heltidsstillinger - som helt tydelig trengs.

Heltidsstillinger i helsevesenet er som en fjern drøm for mange. 

Du tar helt feil! Tvert imot er det mange i helsesektoren som ønsker å jobbe redusert! 
Det er faktisk færre kvinner enn du tror som ønsker å jobbe seg ihjel. Har jobbet i helsevesenet og opplever ikke at de som har deltid ønsker heltid. Det er faktisk nok jobb i helsevesenet! De som jobber deltid ønsker den fleksibiliteten og kan ta en ekstravakt eller ikke hvis de vil. 
Vi vil vel ikke at Staten skal bestemme at ingen får lov å jobbe deltid eller? Ingen studenter skal kunne jobbe heller da. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tar helt feil! Tvert imot er det mange i helsesektoren som ønsker å jobbe redusert! 
Det er faktisk færre kvinner enn du tror som ønsker å jobbe seg ihjel. Har jobbet i helsevesenet og opplever ikke at de som har deltid ønsker heltid. Det er faktisk nok jobb i helsevesenet! De som jobber deltid ønsker den fleksibiliteten og kan ta en ekstravakt eller ikke hvis de vil. 
Vi vil vel ikke at Staten skal bestemme at ingen får lov å jobbe deltid eller? Ingen studenter skal kunne jobbe heller da. 

Jeg snakker om ufrivillig deltid. 

https://frifagbevegelse.no/fagbladet/nye-tall-106000-jobber-ufrivillig-deltid-6.158.1193048.b8f74163b6

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/j0QMb0/heltid-maa-bli-hovedregel-i-helse-og-omsorgssektoren

https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/utfordringsbildet-og-mulighetsrommet-i-den-kommunale-helse-og-omsorgstjeneste

https://www.fagforbundet.no/rettigheter-i-arbeidslivet/heltid/n/mulighetsrommet/hvis-flere-jobber-heltid-frigis-ressurser

https://podcasts.apple.com/at/podcast/05-utfordringene-ved-ufrivillig-deltid/id1607516555?i=1000560897029

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2026 den 9.16):

Nettopp, man får håpe folk får fulltidstillinger i stedet!

Anonymkode: 9d9f0...0c6

men det kommer jo ikke til å skje.. I helsevesenet kan man f.eks ikke ha alle i 100% stilling, så sant du ikke ønsker å jobbe annenhver/hver helg da?

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det jeg som jobber i helse nå er livredd for ved en slik regel- ved sykdom vil det ikke lenger leies inn folk fordi det da vil bli for dyrt. Ergo blir vi ennå mindre folk på jobb...
Studenter i helgestillinger vil ikke kunne jobbe ta på seg en ekstra vakt eller 2 hvis de har litt ekstra rom for dette osv...
Så selv om jeg er for høyere stillinger til de som vil, tror jeg ikke dette er veien å gå.

Anonymkode: aa441...501

Enig!
Jeg jobber deltid. Helt frivillig. Tar mange ekstravakter i perioder, slik at jeg har mer frihet. Dette kommer det nå til å bli slutt på, takker være griske folk som kun tenker på seg selv. Håper de klarer å spare godt de pengene de klarer å karre til seg med søksmål her og der..  De skjønner ikke at de sager av grenen de selv sitter på.. Men slik blir det når folk blir hjernevasket av enkelte fagforeninger..

Som student var det også helt gull å kunne jobbe mange ekstravakter i perioder når det var rolig på skolen ( i tillegg til min faste helg), men dette blir nå umulig. 
Kun tapere i denne saken her..

Anonymkode: c2650...f1a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Må bare takke de smarte folka som kom opp med det her. Farvel til deltidsstillinger. Nå blir alle presset til å ha 100% stilling. Enda en ting folk blir frarøvet å velge selv. Det sier seg selv at ingen vil ansette en ungdom igjen. 

Dette er godt eksempel på påstander som fører lite med seg i en konstruktiv debatt om dette temaet. 

EU dommen medfører unektelig en del utfordringer. Men den har noen positive også. At ingen vil ansette en ungdom, og at alle må jobbe 100 % er bare tull, og det håper jeg du forstår selv.  Det er jo ikke sånn at en arbeidsgiver kommer til å ansette i full stilling dersom de bare har behov for en som kan jobbe 20 %.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

men det kommer jo ikke til å skje.. I helsevesenet kan man f.eks ikke ha alle i 100% stilling, så sant du ikke ønsker å jobbe annenhver/hver helg da?

Enig!
Jeg jobber deltid. Helt frivillig. Tar mange ekstravakter i perioder, slik at jeg har mer frihet. Dette kommer det nå til å bli slutt på, takker være griske folk som kun tenker på seg selv. Håper de klarer å spare godt de pengene de klarer å karre til seg med søksmål her og der..  De skjønner ikke at de sager av grenen de selv sitter på.. Men slik blir det når folk blir hjernevasket av enkelte fagforeninger..

Som student var det også helt gull å kunne jobbe mange ekstravakter i perioder når det var rolig på skolen ( i tillegg til min faste helg), men dette blir nå umulig. 
Kun tapere i denne saken her..

Hvorfor kan man ikke øke den faste prosenten og ha fleksitid slik det gjøres på mange kontor?

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (8 minutter siden):

Hvorfor kan man ikke øke den faste prosenten og ha fleksitid slik det gjøres på mange kontor?

Funfact : Man kan det. Stillingen kan gjennomsnittsberegnes i løpet av et år. Men mange liker å svartmale dommen og utfordringene istedenfor å lese seg opp på hvordan dette faktisk kan løses innenfor lovverket. 

Den du siterer er jo den samme brukeren som påstår at det fra nå av kun blir 100 % stillinger og at ingen noensinne vil ansette en ungdom igjen. Argumentasjonen ligger jo på det nivået liksom.... så da blir det vanskelig...  Får litt Flatearther vibes... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2026 den 6.45):

Nå er det vel ikke tilkallingsvikarer som skal få overtid hver gang de er på jobb. Som vikar er du nettopp det - vikar og ikke fast. Men de som har fast deltidsstilling er jeg enig i at bør få overtid når de pålegges å jobbe overtid, til eksempel blinigjennpå en lengre vakt enn planlagt og når man plutselig må jobbe i en ferie. Det er det vanlig fulltidsansatte i vanlig stilling får.

Men for deltidsansatte er man ikke pålagt å ta en ekstra vakt, man kan si nei. Tvinges man er saken selvfølgelig en annen. Jeg håper det går et skille der. En som jobber 30 % som blir spurt om å vikariere så det blir 40 % og synes det er greit skal selvfølgelig ikke ha ekstra betalt for det - hvor ligger rimeligheten i det??

Anonymkode: 25456...428

Problemet med det er hvor "frivillig" det egentlig er når man blir spurt. Jeg jobber selv et sted med MYE bruk av vikarer og tilkallingsvakter. De blir spurt, ja, men svarer de nei så blir de enten spurt om igjen og nesten presset til de sier ja, eller fortalt på litt snedige måter at "det blir husket", som i at du ikke får fri eller bytte en vakt senere fordi du er lite fleksibel liksom. 

De legger om planer, skaffer seg dyre barnevakter, føler de maser på familie for å få hjelp med barn- alt for å prøve å stille opp, men det blir aldri nok. Det er liksom ikke rom for å si nei.

Blir man kjent som den mindre fleksible så får man også mindre tilbud om vakter. Mange er avhengige av ekstravakter økonomisk, og man lever da under konstant press for å ta alt man tilbys. Man er jo avhengig av å sette til side penger hele tiden også, tilfelle det kommer perioder med mindre jobbing der man må leve av bufferen.

Jobbet selv sånn i 3 år, og har nå endt opp med telefonskrekk. Jeg var så på vakt både dag og kveld, sto tidlig opp og satt klar tilfelle de ringte om dagvakt, våget ikke planlegge ting i helgene, sa kun ja til viktige ting. Helt utslitt, og nå er det 6 år siden og jeg har fortsatt aldri lyd på telefonen. 

Man trenger bedre vern for deltidsansatte, og det de må gjøre er å finne ordninger som gjør merarbeid 100% frivillig. Altså der man kan vise til at den ansatte ber om det selv. Da kan det ikke gi overtid. Er det folk i mindre stillinger som blir misbrukt og nesten hetset til å jobbe mer, så må det bedre rettigheter inn. 

Anonymkode: aab2d...dfd

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2026 den 11.23):

Det vil være en ulempe for alle studenter om loven blir stående, fordi arbeidsgiver da ikke vil øke stillingen deres midlertidig i ferier slik man vanligvis gjør. De fleste studenter har en 20% stilling men jobber gjerne 100% om sommeren mens de andre fulltidsansatte får ferie. Med denne loven vil dette bli ekstremt dyrt for arbeidsgiver og de vil trolig heller gi flere stillinger til andre for å dekke inn ferieavviklingen. Studentene blir da de som taper mest på dette. Dersom dette kan løses med en midlertidig økt stilling i kontrakten for sommeren, så vil det ikke være et problem.

Jeg syns også det er veldig rart at en som jobber ekstra i en periode for å dekke inn for ferie eller sykdom, skal ha høyere lønn for samme arbeid som den heltidsansatte har. Det vil en veldig urettferdig løsning. 

Anonymkode: 3dd12...90d

Dommen er IKKE til hinder for dette. Denne posten er bare nok et eksempel på svartmaling av dommen uten å sette seg inn i lovverket. 

Saken gjelder jo arbeid ut over avtalt stillingsprosent. Om man midlertidig øker stillingsprosenten i ferier, så er man jo innenfor avtalt stillingsprosent. Dette er fullt lovlig, og vil ikke utløse overtid. 

Jeg tror mange som kommenterer her sjelden eller aldri har slått opp i arbeidsmiljøloven og egentlig vet hva som er lov og ikke. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan som regel jobbe så mye ekstra som jeg orker. Så da ville det lønne seg for meg å redusere stillingen min og jobbe resten som overtid. Logisk?

Anonymkode: 07cd1...838

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg kan som regel jobbe så mye ekstra som jeg orker. Så da ville det lønne seg for meg å redusere stillingen min og jobbe resten som overtid. Logisk?

Anonymkode: 07cd1...838

Bortsett fra at arbeidsgiver ikke lenger kommer til å gi deg ekstravakter om du reduserer stillingen din. 

Anonymkode: 9ee04...7aa

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden):

Flexitid på et sykehus, eller i en butikk? Hvordan skal dette gjøres i praksis?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Funfact : Man kan det. Stillingen kan gjennomsnittsberegnes i løpet av et år. Men mange liker å svartmale dommen og utfordringene istedenfor å lese seg opp på hvordan dette faktisk kan løses innenfor lovverket. 

Den du siterer er jo den samme brukeren som påstår at det fra nå av kun blir 100 % stillinger og at ingen noensinne vil ansette en ungdom igjen. Argumentasjonen ligger jo på det nivået liksom.... så da blir det vanskelig...  Får litt Flatearther vibes... 

Jeg har ikke et sted skrevet at man ikke kommer til å ansette ungdom, men at de ungdommene som blir ansatt i en liten stillingsbrøk kommer ikke til å få jobbe noe ekstra ut over dette. Jeg har en datter som jobber i en liten stillingsbrøk i en butikk. Når det er mindre prøver/vurderinger/eksamner etc så tar hun gjerne på seg en ekstravakt eller to - men den muligheten kommer til å falle helt bort nå. 
Samme med helsevesenet. Innleie ved sykdom? Nope.. dere får klare dere selv. 

Jeg forstår ut i fra hvordan du skriver at du er 100% hjernevasket fagforeningsmann/kvinne. Der man skal jobbe minst mulig for mest mulig penger, helt til man ikke har noen arbeidsgiver igjen... 

• Liker 1
Skrevet

Pålagt overtid bør være overtidsbetalt uavhengig av stillingsprosent, om man derimot ønsker å jobbe mer/flere vakter bør det ikke være det, uavhengig av stilling

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Flexitid på et sykehus, eller i en butikk? Hvordan skal dette gjøres i praksis?

Jeg har ikke et sted skrevet at man ikke kommer til å ansette ungdom, men at de ungdommene som blir ansatt i en liten stillingsbrøk kommer ikke til å få jobbe noe ekstra ut over dette. Jeg har en datter som jobber i en liten stillingsbrøk i en butikk. Når det er mindre prøver/vurderinger/eksamner etc så tar hun gjerne på seg en ekstravakt eller to - men den muligheten kommer til å falle helt bort nå. 
Samme med helsevesenet. Innleie ved sykdom? Nope.. dere får klare dere selv. 

Jeg forstår ut i fra hvordan du skriver at du er 100% hjernevasket fagforeningsmann/kvinne. Der man skal jobbe minst mulig for mest mulig penger, helt til man ikke har noen arbeidsgiver igjen... 

Som det gjøres andre steder - man jobber mer en/noen måneder og mindre en/noen måneder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (3 minutter siden):

Som det gjøres andre steder - man jobber mer en/noen måneder og mindre en/noen måneder.

Men da er den flexibilteten vi som jobber deltid, borte. Vi ønsker en mindre stilling, og vi ønsker å kunne ta på en ekstravakt her og der akkurat når vi ønsker det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2026 den 9.51):

J

Her risikerer man at en ekstravakt på en matbutikk, en jobb som krever nada kompetanse og virkelig kan gjøres av hvem som helst, få sette en presedens som kan få katastrofale konsekvenser for andre sektorer det man må ha kompetanse for p gjøre jobben. Det må nok fagofreningene svare for etterhvert, og det skal de virkelig slite med. For å ett eller annet tidspunkt må noe gi etter i dette samfunnet der alle skal kreve og ha, går denne dommen gjennom blir det neste at man MÅ redusere sykefravær, som gjøres best med reduksjon i sykelønn og goder, og å da har fagforeningene skutt seg i foten. De kan ikke kreve begge deler og tro det er bærekraftig. 

Anonymkode: 501d1...37e

Det var akkurat dette jeg skulle inn i tråden for å si: vi kan ikke forvente å beholde sykelønnsordningene våre dersom dette skal opprettholdes. Du formulerte det bare bedre!

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...