Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grunnen til at han foreslo det var jo for å tjene på det.

Anonymkode: f94af...cd2

Kanskje han tjener på det, men hva er hensikten når man er alene uten annen familie? 🤷‍♀️

Handlet vel endel og om ønske om å bo samme sted, slippe flytting osv.

Aner ikke et kvekk av hvilke midler har har og ei, men vil tro han har hatt mulighet til å spare nok til å kjøpe oss ut. Nokså rimelig bolig, minimalt lån på han som har grei inntekt (kontra oss med barn som har makset lån opp til pipa). Tror ikke de har lån nå engang, bare fellesutgifter. 

Nei, skjønner ikke logikken. Ikke at det bidrar stort for oss med 5 millioner i lån å arve en 250.000 kr- men asså. Det kan hjelpe barn med litt EK om ikke annet. 

Anonymkode: 69e1f...db9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei ikke gå med på uskifte. Det skal ikke mer til enn manglende vedlikehold til for at arven deres forringes.

Anonymkode: 09b59...6a7

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du misforstår. Slik jeg leser innlegget til TS, så er det snakk om at stefar skal få sitte i uskiftet bo dersom mor faller fra. Siden TS er særkullsbarn, må de samtykke for at det skal være gyldig. 

Jeg ville aldri akseptert dette. Jeg har vært i en situasjon hvor det ikke var mulig med uskifte, men hvor vi likevel endte med å bruke advokat for flere hundre tusen kroner fordi jeg hadde en forferdelig steforelder.

TS: Kjøp advokatforsikring. NÅ. 

Anonymkode: a6fe9...1c8

Ja det er riktig det du skriver!

Hun ønsker at vår stefar skal sitte i uskiftet bo om hun faller fra først.

Jeg skal sjekke advokat forsikring.

Anonymkode: f4cc9...f75

AnonymBruker
Skrevet
Amy71 skrev (2 timer siden):

Hadde ikke gjort det uansett hvor godt forhold du har med stefar. Hvis din far døde, satt din mor i uskiftet bo? Eller er de skilt?

De er skilt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er situasjonen her hvis han dør først? Har han særkullsbarn som krever arven oppgjort hvis han dør først? Hvordan er økonomien deres? Har de så skakkjørt økonomi at moren din får problemer hvis han går bort først og de ikke har avtale om uskiftet bo?

Jeg ville ha prøvd å få mer informasjon om hvordan moren din tenker og hva situasjonen er. Det er ikke urimelig når hun ber om noe sånt. For hvis det viser seg at de har økonomiske problemer så risikerer du at det blir alles problem om hun ikke har en god løsning for sin egen del.

Hvis de har godt med penger synes jeg det er underlig at hun ikke ønsker å passe på at dere får arven deres.

Anonymkode: 177f1...de9

Han har tre barn fra før.

Jeg vet per i dag ikke om det foreligger noen avtaler (men tror ikke) om han skulle falle fra først.

De har ikke økonomiske problemer men heller ikke mye penger.

De er begge minste pensjonister og boligen de har i dag har økt ca 800.000 i verdi siden de kjøpte.

Ingen av dem har mulighet til å betjene lånet alene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kan hende det er i seneste laget å tegne en sånn forsikring, når hun allerede har hatt slag… 

Ellers er jeg enig i at de ikke bør signere. Men det er ikke helt uten risiko - de risikerer konflikter med mor, og de risikerer også at mor gir all sin formue til mannen sin (noe hun kan gjøre, så lenge det ikke er en dødsdisposisjon). 

Anonymkode: 57ac8...dff

Man kan ikke risikere konflikt med en som er død. 

Dette problemet kan kun oppstå når hun er død. 

At mor gir all sin formue over til mannen mens de fremdeles er i livet ser jeg på svært usannsynlig. 

Anonymkode: f94af...cd2

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg vet per i dag ikke om det foreligger noen avtaler (men tror ikke) om han skulle falle fra først.

De er begge minste pensjonister og boligen de har i dag har økt ca 800.000 i verdi siden de kjøpte.

Han arver 25% av din mor og kanskje kan få senorlån til å kjøpe ut deres del, dvs 75% av 50 dvs 37.5% av boligen. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Amy71 skrev (3 timer siden):

Han arver 25% av din mor og kanskje kan få senorlån til å kjøpe ut deres del, dvs 75% av 50 dvs 37.5% av boligen. 

Akkurat dette. De færreste godt voksne i siste del av livet ønsker at en ny mann skal arve dem. Arv går nedover, til barna og deretter barnebarna. Det er hva de aller aller fleste også ønsker.

Det er akkurat i slike eksempler at testamente virkelig er viktig. Fordi: ellers går stor del av verdiene til andre barnebarn. Hvorfor skal stebarn/stebarnebarn arve verdiene, fremfor egne barn??

Mange er ikke klar over at det blir sånn. 

Anonymkode: 3bb2d...394

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så lenge de er gifte, arver han også fra henne. Dvs at han får da en del av formuen av boligen. Dette får han da bruke til å kjøpe seg noe som da passer hans situasjon om hun faller fra før han. 

Har de spurt om HANS barn er villig til å signere for at HUN skal kunne sitte i uskiftet bo dersom han faller fra først?? For det kan jo skje selv om hun har hatt et slag. 

Anonymkode: 467eb...290

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Uskifte er helt uaktuelt. Mange har angret seg på en slik signatur, de har ikke forstått de langsiktige konsekvensene. I verste fall kan det sammenlignes med å si fra seg arven.

Min mann har særkullsbarn og er eldre enn meg. Det er uaktuelt for meg å sitte i uskiftet bo. Skulle jeg bli like gammel som min mor, ville jeg da i årevis etter fylte 90 sitte og liksom ivareta mine bonusbarns farsarv? Mange gjør de underligste disposisjoner når alderssvekkelse gradvis inntrer, det trenger ikke være snakk om demenssykdom. 

Det er ikke særkullsbarns ansvar å sørge for steforeldres økonomi. Steforeldre burde i anstendighetens navn være interessert i å sørge for at bonusbarn får sin rettmessige arv og så gå videre i livet uten deres arvede midler og eiendeler. Hvis gjelds - og livsforsikringer samt ektefellearv ikke dekker ønsket livsstil, må boligstandard og forbruk justeres. 

Endret av Hareena
  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om han ikke også skal be sine barn signere så bør alle varselklokker gå.

Hvis din mor faktisk tror at han kommer til å slite økonomisk uten uskifte, så må det nesten bety at hun kommer til å slite uten uskifte også. Og hun har hatt slag.

Jeg er forsiktig med å blande meg inn i familiedlemmers økonomi, men her har hun åpnet døra selv. Jeg hadde spurt ordentlig om dette og sagt at jeg var bekymret hvis hun virket brydd. Kanskje er uskifte den beste løsningen, men det er viktig å få det hele bildet

Husk at selv om begge har særkullsbarn, så skal ektefelle ha arv. Hvis man etter et samliv med to stabile inntekter ikke klarer å finne en plan på hvordan man gjør det når den første faller fra selv med arven fra ektefelle, så er man i en dårlig posisjon.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Om han ikke også skal be sine barn signere så bør alle varselklokker gå.

Hvis din mor faktisk tror at han kommer til å slite økonomisk uten uskifte, så må det nesten bety at hun kommer til å slite uten uskifte også. Og hun har hatt slag.

Jeg er forsiktig med å blande meg inn i familiedlemmers økonomi, men her har hun åpnet døra selv. Jeg hadde spurt ordentlig om dette og sagt at jeg var bekymret hvis hun virket brydd. Kanskje er uskifte den beste løsningen, men det er viktig å få det hele bildet

Husk at selv om begge har særkullsbarn, så skal ektefelle ha arv. Hvis man etter et langt samliv med to stabile inntekter ikke klarer å finne en plan på hvordan man gjør det når den første faller fra selv med arven fra ektefelle, så er man i en dårlig økonomisk posisjon.

AnonymBruker
Skrevet

Takker for alle råd og innspill.

Slik jeg ser det nå er det flere betingelser som må på plass om jeg skal signere på dette:

- Hans barn må signere på det samme.

- Den som sitter igjen kan ikke refinansiere.

- Om den som sitter igjen ønsker å selge, så må arven utbetales.

Noe mer som bør legges til, om jeg signerer?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takker for alle råd og innspill.

Slik jeg ser det nå er det flere betingelser som må på plass om jeg skal signere på dette:

- Hans barn må signere på det samme.

- Den som sitter igjen kan ikke refinansiere.

- Om den som sitter igjen ønsker å selge, så må arven utbetales.

Noe mer som bør legges til, om jeg signerer?

Samtidig bør jo også selve arven tenkes over. Ønsker de, både din forelder og ektemann, at ektefelle skal arve 25% av verdiene? Eller ønsker de at all arv skal gå til barn? I så fall må testamente skrives. Hvis det er lite verdier i boet vil minstearven trumfe slik at ektefelle arver mest. 

Anonymkode: 3bb2d...394

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2026 den 21.57):

Min mor er gift på nytt og har nylig hatt ett slag og har ifht dette ønsket å få ett ordentlig testament på plass.

Rett etter at dette skjedde og hun var tilstede igjen, utrykte hun for oss barna at hun ønsker at vi skal samtykke til ett uskiftet bo.

Hun ønsker at vår stefar ikke skal bli sittende i en vanskelig situasjon om hun skulle falle fra.

Hennes mann er en fin person som vi begge har ett godt forhold til og som tar godt vare på vår mor i alle situasjoner.

Jeg tok opp problemstillingen med en nær venn av meg som også er advokat som frarådet dette.

Han sa om vi i det hele tatt vurderer dette, bør vi sette inn visse kriterier som at vår stefar ikke kan refinanisiere eller selge uten at pliktarven blir utløst.

Noen som har lignende erfaringer?

Mitt søsken er helt imot å skulle samtykke til uskiftet bo.

Hvis søskenet ditt ikke vil signere vil ikke stefaren din kunne sitte i uskiftet bo uansett om du signerer.

Anonymkode: 4f8d5...32f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bonusmor til nå voksne barn (har kjent dem i 23 år). Vi har ikke hatt en alvorlig samtale rundt dette, men særlig nå etter at fellesbarnet har passert tenårene, så har jeg hele veien tenkt at jeg ikke ønsker å sitte i uskiftet bo om min mann dør. Vi har et godt forhold alle sammen, jeg er veldig glad i mine bonusbarn og de i meg, men dette ønsker jeg ikke verken for meg eller for dem. Jeg har ikke ekstremt god økonomi, altså, jeg klarer meg bra, men ikke noe overflod. Men jeg ønsker å foreta skiftet med en gang om han dør, rett og slett for å gjøre det ryddigst mulig for alle parter og å unngå eventuelle konflikter over tid.

Skal du signere TS, så må du passe på noen ting:

Få med:

Startverdi på boet. Altså, hva er alt verdt ved skiftetidspunktet.

Begrensning på arv og gaver fra boet (fra den som sitter i uskifte)

Slutt på uskifte ved nytt samboerskap eller ekteskap.

Hvor mye gjeld kan den som sitter i uskifte ta opp med trygghet i boet? Refinansiere eller bruke opp verdier?

Hva om den som sitter i uskifte selger boligen?

Man kan også tinglyse at den gjenlevende bor i boligen og har livslang disposisjonsrett, men at arvingene eier hver sine prosenter og den gjenlevende sine prosenter.

Alt dette ville jeg fått hjelp av advokat til om du sier ja til at din stefar skal sitte i uskifte.

Jeg er altså "stefar" i ditt tilfelle, og jeg hadde ikke villet sitte i uskifte - og ihvertfall ikke uten VELDIG tydelige regler som gjør at mulighet for konflikter minimeres (men da også minsker min frihet veldig, og dermed ikke noe jeg ønsker).

Anonymkode: 2d828...cce

Skrevet

Jeg har store barn og har etablert meg på nytt med ny partner. Vi har ikke giftet oss og når en av oss dør må den andre flytte. Hvorfor? Fordi vi begge vil sikre arven for våre barn. Joda, jeg kunne godt tenke meg å bo her resten av livet. Men hvis jeg blir alene trenger jeg ikke et rekkehus, og det er ikke verdens undergang å flytte. Kanskje til og med litt deilig? Jeg ønsker heller ikke dårlig forhold til hans barn fordi jeg klorer meg fast til verdier de trenger i den fasen av livet de er i.

Ikke gå med på det, TS. Risikoen er for stor.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Bare glem det.

Ditt søsken har sagt nei. Ikke tving ditt søsken.

Anonymkode: 8323a...f5b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Persillekvasten skrev (5 timer siden):

Jeg har store barn og har etablert meg på nytt med ny partner. Vi har ikke giftet oss og når en av oss dør må den andre flytte. Hvorfor? Fordi vi begge vil sikre arven for våre barn. Joda, jeg kunne godt tenke meg å bo her resten av livet. Men hvis jeg blir alene trenger jeg ikke et rekkehus, og det er ikke verdens undergang å flytte. Kanskje til og med litt deilig? Jeg ønsker heller ikke dårlig forhold til hans barn fordi jeg klorer meg fast til verdier de trenger i den fasen av livet de er i.

Ikke gå med på det, TS. Risikoen er for stor.

Dette er noe av det jeg har tenkt også.

At min stefar kunne solgt og kjøpt seg en liten leilighet med ett soverom hvis mulig.

Jeg oppfatter det som at det blir sett på som en selvfølge at jeg skal signere og få med søsken på det.

Min stefar kan jo godt leve i 30 år til og arven hadde nok kommet bedre med nå enn om mange år.

Ifht livlang disposisjonsrett, hvordan blir skatten på dette om man eier egen bolig?

Jeg må tenke mye mer på dette.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2026 den 21.15):

Men om ingen av de har mulighet til å betjene lånet alene, så har ikke gjenlevende mulighet til å bo der? 

Da hjelper det lite å sitte i uskifte bo, om gjenlevende ikke klarer de daglige, løpende utgiftene. 

I og med at det er snakk om å sitte i uskifte bo, må de være gift. Med ektefelles minstearv på 4 G - drøye 500', dersom boligeiendommen har en nettoverdi på ca 1 mill - så arver gjenlevende ektefelle alt. 

Når det gjelder uskifte bo med felles barn, er jo anbefalingen at jo yngre gjenlevende ektefelle er - jo mer taler for å skifte med barna. Rett og slett for å kunne "eie" verdistigningen selv. 

Anonymkode: 5887e...b52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...