Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er gift på nytt og har nylig hatt ett slag og har ifht dette ønsket å få ett ordentlig testament på plass.

Rett etter at dette skjedde og hun var tilstede igjen, utrykte hun for oss barna at hun ønsker at vi skal samtykke til ett uskiftet bo.

Hun ønsker at vår stefar ikke skal bli sittende i en vanskelig situasjon om hun skulle falle fra.

Hennes mann er en fin person som vi begge har ett godt forhold til og som tar godt vare på vår mor i alle situasjoner.

Jeg tok opp problemstillingen med en nær venn av meg som også er advokat som frarådet dette.

Han sa om vi i det hele tatt vurderer dette, bør vi sette inn visse kriterier som at vår stefar ikke kan refinanisiere eller selge uten at pliktarven blir utløst.

Noen som har lignende erfaringer?

Mitt søsken er helt imot å skulle samtykke til uskiftet bo.

Anonymkode: f4cc9...f75

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være uheldig for dere som ikke er direkte i arverekkefølgen etter deres stefar, men din mor er fri til gjøre akkurat det hun vil så lenge hun lever og har alle sanser i behold.

Anonymkode: 61f21...5a0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min mor er gift på nytt

Men da har hun jo allerede mistet rettet til å sitte i uskifte.

Anonymkode: 8323a...f5b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå tuller du fælt.

Anonymkode: 7168f...dd0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du misforstår. Slik jeg leser innlegget til TS, så er det snakk om at stefar skal få sitte i uskiftet bo dersom mor faller fra. Siden TS er særkullsbarn, må de samtykke for at det skal være gyldig. 

Jeg ville aldri akseptert dette. Jeg har vært i en situasjon hvor det ikke var mulig med uskifte, men hvor vi likevel endte med å bruke advokat for flere hundre tusen kroner fordi jeg hadde en forferdelig steforelder.

TS: Kjøp advokatforsikring. NÅ. 

Anonymkode: a6fe9...1c8

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Her anbefalt ikke advokat uskiftet bo . Ble anbefalt å gjøre opp med en gang , slik at det ikke forsvant arv.

Så da min far gikk bort ordnet vi alt med en gang

Anonymkode: 6c730...1b0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere skal samtykke må det være med vilkår som advokaten anbefaler. 

Anonymkode: 44953...f5f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt søsken er helt imot å skulle samtykke til uskiftet bo.

Selvsagt. Det hadde ikke jeg heller samtykket til, og kommer ikke til å samtykke om en av mine foreldre faller fra før deres partnere da jeg er særkullsbarn på begge sider.

Mange verdier kan forringes av den gjenlevende før den faller fra. Ta skifte med en gang. 

Anonymkode: 467eb...290

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan være uheldig for dere som ikke er direkte i arverekkefølgen etter deres stefar, men din mor er fri til gjøre akkurat det hun vil så lenge hun lever og har alle sanser i behold.

Anonymkode: 61f21...5a0

Hun er ikke fri til å bestemme at hennes særkullsbarn skal avvente å motta sin pliktarv, nei. 

Dette ordner dere best ved å gå til en advokat sammen. Advokater er der for å forklare dere jusen, sammen, ikke for krigføring, som mange tror. 
Iom det er en mor som er gift på nytt, regner jeg med at boet etter deres mor/far er skiftet på ordnet måte. Altså at dere har fått utbetalt deres farsarv. Hvis ikke.. altså at dere har skrevet under skifteattest likevel, for at hun skulle kunne gifte seg på nytt, så er det et stort NEI! 

Hvis hun har skiftet og utbetal dere farsarven, så mener jeg den voksne damen må få bestemme selv. At hennes ønske må bli vektlagt av dere. Hun vil at ektemann skal slippe å bli husløs om hun dør først, og det må dere respektere. Men dere alle bør se på hvem som skal arve hva? Ektefeller arver endel etter loven, vil hun det? Hvis hun ønsker at barna skal arve henne, må hun skrive testamente, da får ektefelle kun en pliktdelsarv (ca 500k). 

De fleste godt voksne med særkullsbarn ønsker at barna skal arve dem, ikke ny ektemann og deretter stebarn. I slike ekteskap er det lotto om verdiene går til egne barn eller stebarn. Dens forelder som dør først har tapt. 
Derfor må dere til advokat og ordne alt. Der er det også mulig å skrive avtale at ektefelle kan fortsatt bo, men kan ikke selge eller låne opp på huset. 

Anonymkode: 3bb2d...394

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke signert, her må moren og stefaren finne ut av hvordan han kan klare seg selv med et skifte. 

Anonymkode: 8d1c9...706

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette ville jeg ikke signert på. 

Når mor er dø er hun uansett dø. Jeg syns ikke dere skal gå inn for å ødelegge for stefar, men uskiftet bo er en uting når det er særkullsbarn, altså. 

Anonymkode: f94af...cd2

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke signer på dette. Et godt forhold nå kan ødelegges når dere blir uenige i ettertid. For det er det stor sjanse for at dere blir 

Anonymkode: 3c6a6...5c7

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Burde ikke skrive under. Det finnes forsikringer de kan tegne. Be din mor prate med advokat.

Anonymkode: c55f6...37b

• Liker 3
Skrevet

Hadde ikke gjort det uansett hvor godt forhold du har med stefar. Hvis din far døde, satt din mor i uskiftet bo? Eller er de skilt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er situasjonen her hvis han dør først? Har han særkullsbarn som krever arven oppgjort hvis han dør først? Hvordan er økonomien deres? Har de så skakkjørt økonomi at moren din får problemer hvis han går bort først og de ikke har avtale om uskiftet bo?

Jeg ville ha prøvd å få mer informasjon om hvordan moren din tenker og hva situasjonen er. Det er ikke urimelig når hun ber om noe sånt. For hvis det viser seg at de har økonomiske problemer så risikerer du at det blir alles problem om hun ikke har en god løsning for sin egen del.

Hvis de har godt med penger synes jeg det er underlig at hun ikke ønsker å passe på at dere får arven deres.

Anonymkode: 177f1...de9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed (vi barn var da i 30-40 år, han ingen barn) om at «sånn blir det bare» av min mor.

Heldigvis satte 1 av 4 barn ned foten.

Jeg skjønte ikke hva det betød, og det viste seg at det gjorde ikke vår mor heller.

Altså - han er jo en del av vår familie og vil alltid være det.

Men vi har tilsammen 12 barn - altså barnebarn. 

Og han trenger ikke samme bolig om hun går bort før ham. Han har fint råd til en lettstelt 2roms, som vi kan hjelpe med. Og så kan vi/barnebarn - da tilsammen 16 personer få litt nytte av den nokså beskjedne arven som gjenstår. 

Dette skjønte ikke jeg et kvekk av før tredje søsken forklarte og det var lagt på is. 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor han foreslo dette må jeg innrømme. Kanskje han tenkte at alt ble riktig organisert, han skulle bare bo der uten å måtte kjøpe oss ut, men jeg ser altså ikke logikken. 

Så…..glad for at søsken sa nei og forklarte mor hvorfor. Først da skjønte mor konsekvensene.

Mye kan skje med økonomi (arven) når demensen kryper sakte og man ikke enda kan sies å mangle samtykkekompetanse. 

Anonymkode: 69e1f...db9

• Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei det har jeg ikke villa skrevet under på. 

Anonymkode: bc635...773

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk beskjed (vi barn var da i 30-40 år, han ingen barn) om at «sånn blir det bare» av min mor.

Heldigvis satte 1 av 4 barn ned foten.

Jeg skjønte ikke hva det betød, og det viste seg at det gjorde ikke vår mor heller.

Altså - han er jo en del av vår familie og vil alltid være det.

Men vi har tilsammen 12 barn - altså barnebarn. 

Og han trenger ikke samme bolig om hun går bort før ham. Han har fint råd til en lettstelt 2roms, som vi kan hjelpe med. Og så kan vi/barnebarn - da tilsammen 16 personer få litt nytte av den nokså beskjedne arven som gjenstår. 

Dette skjønte ikke jeg et kvekk av før tredje søsken forklarte og det var lagt på is. 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor han foreslo dette må jeg innrømme. Kanskje han tenkte at alt ble riktig organisert, han skulle bare bo der uten å måtte kjøpe oss ut, men jeg ser altså ikke logikken. 

Så…..glad for at søsken sa nei og forklarte mor hvorfor. Først da skjønte mor konsekvensene.

Mye kan skje med økonomi (arven) når demensen kryper sakte og man ikke enda kan sies å mangle samtykkekompetanse. 

Anonymkode: 69e1f...db9

Grunnen til at han foreslo det var jo for å tjene på det.

Anonymkode: f94af...cd2

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, med særkullsbarn bør man gjøre opp med en gang. Vi har forsikring som gjør at jeg kan gjøre opp med mannens voksne særkullsbarn dersom noe skjer, sånn at jeg og felles barn kan bli boende.

Ikke skriv under!

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Burde ikke skrive under. Det finnes forsikringer de kan tegne. Be din mor prate med advokat.

Anonymkode: c55f6...37b

Kan hende det er i seneste laget å tegne en sånn forsikring, når hun allerede har hatt slag… 

Ellers er jeg enig i at de ikke bør signere. Men det er ikke helt uten risiko - de risikerer konflikter med mor, og de risikerer også at mor gir all sin formue til mannen sin (noe hun kan gjøre, så lenge det ikke er en dødsdisposisjon). 

Anonymkode: 57ac8...dff

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...