Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt får de låne bilen når vi ikke trenger den selv. Venninna til datteren fikk lappen før alle venninnene, da lånte de bilen vår og kjørte opp på hytta. 

Nå har de lappen hele gjengen. Om de byttet på å kjøre på lenge turer bryr vi oss ikke noe om. 

Vi har relativt dyre og sikre biler (en Porsche Macan, og en BMW IX60), og vi vi heller at de bruker de bilene på lengre turer enn de småbilene de selv har. 

Anonymkode: c69ca...7a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sært å si at du kun låner ut bilen til egne barn.

Anonymkode: baf0b...358

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt får de låne bilen når vi ikke trenger den selv. Venninna til datteren fikk lappen før alle venninnene, da lånte de bilen vår og kjørte opp på hytta. 

Nå har de lappen hele gjengen. Om de byttet på å kjøre på lenge turer bryr vi oss ikke noe om. 

Vi har relativt dyre og sikre biler (en Porsche Macan, og en BMW IX60), og vi vi heller at de bruker de bilene på lengre turer enn de småbilene de selv har. 

Med sånne biler er det vel rimelig å anta at dere er litt annerledes økonomisk stilt enn ts. Selv om uhell kan skje alle, kan jeg god skjønne at ts trenger tryggheten over å vite hvordan den som låner bilen kjører. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 14.42):

Hvorfor må andre kjøre selv om det er lengre turer? 

Anonymkode: 9d397...afb

er det virkelig så vanskelig og skjønne? blir man sliten så er det uansvarlig og fortsette og kjøre da

Anonymkode: 39af0...fb5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

der jeg kommer fra er det slik at man må føre opp sjåfør på forsikringen for at denne skal gjelde, nå snakker de om lignende i norge - jeg ønsker det velkommen. Da slipper man hele "låne bil" problematikken, skal du stå på forsikringen å du betale for det - da regner jeg med disse ungdommene som er venner ikke var så keen på å låne bil likevel.. 

Anonymkode: b5abb...9c7

Skrevet

Har heller aldri lånt bilen til foreldre mine. Snakk om å sy puter.. Har innimellom lånt svigerfar sin om vi har gjort et eller annet ærend for ham fordi han er superopptatt av at bilen må bli kjørt 🙃 

Også tenker jeg at om man ikke har råd til egenandel bør man faktisk ikke kjøre bil. I alle fall ikke låne noen andre sin. Hvordan har de klart å ta førerkort?

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det du føler for, det er ingen fasit. Om de det gjelder ikke er fornøyd med ordningen, så er de i sin fulle rett til å takke nei eller som andre skriver - da får andre låne ut bilen. 

Anonymkode: 29891...027

Skrevet

Husk på de nye reglene om inndragning av bil ved alvorlige trafikkforseelser. De kan ta bilen din selv om det er noen andre som har kjørt den. 

https://www.advokatbladet.no/hoyesterett-jussnytt/politiet-kan-inndra-biler-etter-ulovlig-kappkjoring/217332

https://www.nrk.no/buskerud/hoyesterett-godkjenner-inndraging-av-bil-etter-kappkjoring-1.17036041

https://lovdata.no/artikkel/nytt_fra_hoyesterett_politiet_kan_inndra_bilen_ved_«villmannskjoring»/4883

Hadde latt barna låne, men absolutt ingen andre. Kanskje ikke barna heller.. For uansett hvor godt du tror du kjenner barnet ditt så er de unge mennesker som kan bli revet med utfra omstendighetene siden de ikke har fullt utviklet konsekvenstekning. 

Jeg hadde vært mye mer bekymret for å miste hele bilen enn for at de skulle ha et uhell med den. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da høres det også ut som at det er ganske så uproblematisk å dekke tapet hvis noe skjer 😇

Anonymkode: 7a57d...6b7

AnonymBruker
Skrevet
Evot_i_skogen skrev (1 time siden):

Husk på de nye reglene om inndragning av bil ved alvorlige trafikkforseelser. De kan ta bilen din selv om det er noen andre som har kjørt den. 

https://www.advokatbladet.no/hoyesterett-jussnytt/politiet-kan-inndra-biler-etter-ulovlig-kappkjoring/217332

https://www.nrk.no/buskerud/hoyesterett-godkjenner-inndraging-av-bil-etter-kappkjoring-1.17036041

https://lovdata.no/artikkel/nytt_fra_hoyesterett_politiet_kan_inndra_bilen_ved_«villmannskjoring»/4883

Hadde latt barna låne, men absolutt ingen andre. Kanskje ikke barna heller.. For uansett hvor godt du tror du kjenner barnet ditt så er de unge mennesker som kan bli revet med utfra omstendighetene siden de ikke har fullt utviklet konsekvenstekning. 

Jeg hadde vært mye mer bekymret for å miste hele bilen enn for at de skulle ha et uhell med den. 

Akkurat det er jeg ikke redd for. Jeg kjenner også vennene godt nok til å være ganske så sikker på at de alle er veldig forsiktige typer. Men fint tillegg likevel. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

der jeg kommer fra er det slik at man må føre opp sjåfør på forsikringen for at denne skal gjelde, nå snakker de om lignende i norge - jeg ønsker det velkommen. Da slipper man hele "låne bil" problematikken, skal du stå på forsikringen å du betale for det - da regner jeg med disse ungdommene som er venner ikke var så keen på å låne bil likevel.. 

Det kunne gjerne vært sånn ja 😄 jeg ser at det er problematisk iblant, noen ganger trenger man jo at passasjeren tar over litt. Men kjæresten min spør også om å låne bilen iblant, og det liker jeg heller ikke 🙈 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 21.31):

Masse sære folk her. 

Ja, de får låne biler her i huset, de har kjørt land og strand med de, og vennene får kjøre og, det er ikke langt å kjøre fra Bergen til Oslo, er greit å kunne bytte på kjøringen. Når man er 20 i dag, så er det ikke mange som har råd til egen bil, våre gutter har kjøpt seg biler til 20-30.000 når de ble 18, men jeg ville ikke latt de kjørt så langt med de, vil heller at de kjører en ny, sikker bil. 

Anonymkode: efbd5...1ff

Men det relevante er selvsagt om dere har penger til overs eller om dere stadig er redd for at noe skal ryke, for dere tar allerede av de minimale sparepengene hver måned bare til ordinære levekostnader? 

Ellers er jeg enig i det du sier om at det faktisk er greit å kunne bytte på kjøringen på lengre turer. Det er absolutt det mest forsvarlige iblant. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Da måtte det stått mange navn på bilen våres og svigers. Her går bilene over flere personer. Mann min, jeg, ungdommen i huset og svigers.

Ser på ene bilen til svigerfar der er det 4 barnebarn, jeg og gubben, søstre til mannen. Er eneste bil som har lov å dra henger over 1500kg, så blir brukt av alle når vi har behov for henger

Her så tar vi nå bare den bilen vi den dagen har behov for

Anonymkode: 58e4a...fa7

AnonymBruker
Skrevet

Med sånne biler er det vel rimelig å anta at dere er litt annerledes økonomisk stilt enn ts. Selv om uhell kan skje alle, kan jeg god skjønne at ts trenger tryggheten over å vite hvordan den som låner bilen kjører. 

Absolutt. 

og i Ts sitt tilfelle ville jeg informert om at de kunne låne bilen, men at de selv måtte dekke egenandelen om det skulle bli bruk for forsikringen. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er det ingen fasit på, og skjønner du er tilbakeholden når økonomien er såpass trang. 🙂 

Hos oss får de lov til å låne bilen til det de trenger, og vennene til barna kan også kjøre så lenge de har førerkort.

Om uhellet er ute er det bedre at de kjører en nyere sikker bil, enn en gammel sliten en etter min mening. For de som er inni bilen er mye mer verdt en en haug med plast og metall som det finns flere av i butikken og kan lett erstattes i forhold til noen som blir invalidisert for all fremtid.

Men de må "tvangsspare" til egen bil, (evt. bolig) for å få forstålse for at bilhold er dyrt.

Så den av ungene som låner bil står ansvarlig for enten å dekke denne kostnaden selv evt kreve disse pengene fra venner om de er flere på tur.

Bruker de en av bilene våre må de sette inn 5 kr/km (som fortsatt ikke er langt unna reel kostnad om en tar med verditap også) kjørt på bil/hus kontoen og disse pengene får de ikke tatt ut uten at vi som foreldre samtykker til dette. Pengene skal gå til egen bil evt egenkapital bolig. 

Anonymkode: c2858...445

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

er det virkelig så vanskelig og skjønne? blir man sliten så er det uansvarlig og fortsette og kjøre da

Da tar man en pause da, ærlig talt 

AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (3 timer siden):

Har heller aldri lånt bilen til foreldre mine. Snakk om å sy puter.. Har innimellom lånt svigerfar sin om vi har gjort et eller annet ærend for ham fordi han er superopptatt av at bilen må bli kjørt 🙃 

Også tenker jeg at om man ikke har råd til egenandel bør man faktisk ikke kjøre bil. I alle fall ikke låne noen andre sin. Hvordan har de klart å ta førerkort?

Sy puter fordi man låner bort bil? For en merkelig ting å si 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 14.31):

Det er ingen av dem som har råd til det heller. Bortsett fra 22-åringen. 

Da har de ikke råd til å låne bil.

Anonymkode: 9dae9...d78

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da tar man en pause da, ærlig talt 

Kommer vel ann på hvor lang det er snakk om det da om den ene må sove mens den andre kjører 

Ærlig talt er det så vanskelig å skjønne? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...