Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir veldig usikker på hva som er riktig eller sært her. Jeg har to barn - 20 og 22 år gamle. De får låne bilen min hvis det trengs. Men de begge har spurt om å låne den på lengre turer slik at vennene deres også må kjøre. Der har jeg sagt nei. Partneren min (bor ikke sammen) synes det er for strengt. Begrunnelsen min er at jeg er veldig fattig rett og slett. Jeg har ca 20 000 på sparekonto og den krymper hver eneste måned. Derfor er jeg så redd for at noe skal skje med bilen. Det kan selvsagt skje når vi andre kjører også, men jeg kjenner i alle fall vår kjørestil og vet at hvis noe skjer så er det ordentlig uhell, ikke ren uforsiktighet eller sjansespill. Selvom jeg tror at vennene også kjører forsiktig i og for seg. Jeg har full forsikring på bilen, men det er jo en egenandel på 6-8000 kr. Som åpenbart er ufattelig mye for meg. Er det for sært å si nei? Siden uhell kan jo som sagt skje med meg også? Jeg sa til dem at det er lettere å si ja når man er to voksne i husholdningen og egenandelen kanskje ikke tar halve sparepengene. Barna er forståelsesfulle, men jeg har vært usikker helt siden jeg sa nei og ble enda mer usikker når partneren (som egentlig ikke er en jeg tar økonomiske råd fra) mente jeg var for streng. 

Anonymkode: 7a57d...6b7

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den som skader bilen tar da egenandelen. Du skal da ikke lide for det hvis det er noen andre som kjører bilen og fucker opp.

Anonymkode: 56806...eb4

• Liker 7
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Dette bestemmer faktisk du. 

Anonymkode: 968a3...dd8

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den som skader bilen tar da egenandelen. Du skal da ikke lide for det hvis det er noen andre som kjører bilen og fucker opp.

– og det eventuelle bonustapet, pluss de akkumulerte kostnadene i årene det tar å jobbe opp bonusnivået igjen. Det blir penger av slikt.

Anonymkode: 64e83...788

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lag en skriftlig avtale med barna der dere er enige i at den som skader bilen tar egenandelen. Det er rimelig. Så slipper du bekymre deg for det økonomiske 

Anonymkode: ad2b5...d77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

– og det eventuelle bonustapet, pluss de akkumulerte kostnadene i årene det tar å jobbe opp bonusnivået igjen. Det blir penger av slikt.

Anonymkode: 64e83...788

Ja, det er sant. Det blir endel mer.

Og det føles hvertfall sært å gå etter skoleungdommer når det kommer til egenandelen. 22-åringen har penger til den, men ikke vennene eller 20-åringen og vennene. De går alle på skole. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er ingen av dem som har råd til det heller. Bortsett fra 22-åringen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du sier nei når du har så dårlig råd. Vi ville sagt ja, men har en husholdning med to inntekter, og flere hundre tusen på sparekonto.

Anonymkode: a53eb...477

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg blir veldig usikker på hva som er riktig eller sært her. Jeg har to barn - 20 og 22 år gamle. De får låne bilen min hvis det trengs. Men de begge har spurt om å låne den på lengre turer slik at vennene deres også må kjøre.

Forstår ikke hvorfor andre må kjøre selv om det er lengre turer.

Hadde selv gjerne lånt ut bilen til poden, men han får kjøre den selv. Om han skader bilen takler jeg det og ville ikke tenkt på å få han til å dekke utgifter. Dersom hans venner hadde skadet bilen hadde det vært noe annet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingen av dem som har råd til det heller. Bortsett fra 22-åringen. 

Men du har ikke råd til det du heller.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Må de andre en dine barn kjøre?

Våres bruker vår bil. Men her er det kun de som kan da kjøre uten at det går utover bonus og egenandel hvis det skulle skje noe.

Så her blir bilene brukt om hverandre. Mine har og egen bil men det er 2 setter, så når de har lånt hytta til besteforeldre så bruker de våres bil.  Og da bruker vi en av bilene tim ungdommen 

Anonymkode: 58e4a...fa7

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må andre kjøre selv om det er lengre turer? 

Anonymkode: 9d397...afb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvem dekker bonustapet og høyere forsikringspremie? 

Anonymkode: 64ee8...e25

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men de begge har spurt om å låne den på lengre turer slik at vennene deres også må kjøre.

Det var uaktuelt hos mine foreldre også.

Dersom jeg ønsket å låne bil til lengre tur så måtte jeg finne meg i at jeg var sjåfør hele turen. Det var opp til meg om jeg ønsket å dra på så lang tur sammen med venner.

Samme regel hadde resten av vennegjengen også, så vi byttet på hvilke foreldre som måtte stille med bil.

Anonymkode: ac5ee...1cc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kjører til og fra Bergen alene uten problem, så hvorfor skal de bytte på å kjøre?

Folk har det som jobb å kjøre 8 timer hver dag og?

Du får forsikring slik at ingen sjåfører under 24 kan kjøre. Det hjelper på endel.

Anonymkode: f20b5...e96

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg skjønner at du sier nei når du har så dårlig råd. Vi ville sagt ja, men har en husholdning med to inntekter, og flere hundre tusen på sparekonto.

Anonymkode: a53eb...477

Det er akkurat det, da jeg hadde jeg uten tvil sagt ja jeg også. Og mine foreldre feks sier ja. Både til meg og mine barn. Det er kanskje derfor jeg føler på det, siden jeg selv har vokst opp med ja og nesten insistering på å bruke deres bil noen ganger. Mens jeg må si nei. Eller tenker at jeg "må" det. Takk for at du ser situasjonen min forresten og ikke bare svarer "vi låner bort bilen" uten tilleggsinformasjonen om ulike situasjoner 🤗 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg blir veldig usikker på hva som er riktig eller sært her. Jeg har to barn - 20 og 22 år gamle. De får låne bilen min hvis det trengs. Men de begge har spurt om å låne den på lengre turer slik at vennene deres også må kjøre. Der har jeg sagt nei. Partneren min (bor ikke sammen) synes det er for strengt. Begrunnelsen min er at jeg er veldig fattig rett og slett. Jeg har ca 20 000 på sparekonto og den krymper hver eneste måned. Derfor er jeg så redd for at noe skal skje med bilen. Det kan selvsagt skje når vi andre kjører også, men jeg kjenner i alle fall vår kjørestil og vet at hvis noe skjer så er det ordentlig uhell, ikke ren uforsiktighet eller sjansespill. Selvom jeg tror at vennene også kjører forsiktig i og for seg. Jeg har full forsikring på bilen, men det er jo en egenandel på 6-8000 kr. Som åpenbart er ufattelig mye for meg. Er det for sært å si nei? Siden uhell kan jo som sagt skje med meg også? Jeg sa til dem at det er lettere å si ja når man er to voksne i husholdningen og egenandelen kanskje ikke tar halve sparepengene. Barna er forståelsesfulle, men jeg har vært usikker helt siden jeg sa nei og ble enda mer usikker når partneren (som egentlig ikke er en jeg tar økonomiske råd fra) mente jeg var for streng. 

Nei, det er ikke for strengt, iallefall ikke om du er den som må ta regningen og du har begrensede muligheter for det. De kan leie bil om de har så mye penger at de ikke skjønner bekymringen din. Om du selv er avhengig av bil og har begrensede midler så vil jeg faktisk si at det er det eneste fornuftige svaret du kan gi. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sært å si at kun egne barn kan kjøre bilen.  Er turen for lang så må de legge opp løypa annerledes.  Vi har firmabil der det er klart krav til at kun de i bostanden har lov til å benytte bilen.  Så nei, dette er ikke sært.  Såpass respekt må voksne barn ha til dine eiendeler. 

Anonymkode: 600b0...aad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn får låne bilen om han skal et kjapt ærend eller hente søsken/kjøre med tilhenger (men han har bil selv)

Jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg fikk låne bilen til mine foreldre, men mitt søsken fikk låne bil av dem til å dra på ferie så det har vel med overtalingsevne å gjøre også

Anonymkode: eb5bb...695

AnonymBruker
Skrevet

Forstår også hvorfor man ønsker å sette grense ¨på å låne bort bilen til andre enn egne barn som sjåfør.  Hvis noe skulle skje så blir det betydelig mye mer komplisert hvis andre enn egne barn satt bak rattet.  En slik situasjon ville jeg aldri ha satt meg i heller, og jeg låner mye bort bil til egne barn  (som også har flyttet hjemmefra).  

Anonymkode: 600b0...aad

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...