AnonymBruker Skrevet 21. februar #81 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han virker i allefall trassig og umoden. Veldig ugreit oppførsel, som i tillegg skaper stor bekymring for tenåringsbarna 🙄🙄 Anonymkode: 1ad39...e70 Han er sta men tror ikke jeg selv ville kalt det umoden, da han bare liker å ha kontroll selv og vil ikke ha hjelp og sliter med å se alvor. Jeg vet ikke helt men det hjelper ikke så mye når mamma hører på ham som alltid. Hun sier hun vet hvordan det er når han nekter så nytter ikke å plage ham mer. Jeg er så uenig og føler ingen tar dette seriøst nok Anonymkode: db781...5c8
AnonymBruker Skrevet 21. februar #82 Skrevet 21. februar Luckiness skrev (1 minutt siden): Altså helt ærlig. Her er du bekymret og mener han burde vært hos lege og så er det ekstremt mye frem og tilbake. Gå en tur utenfor! ring og hør! Ikke utsett og forverre situasjonen ytterligere Jeg har prøvd å spørre moren min og hun mener det er kun når det er fare for død og liv man ringer og at han egentlig trenger legevakt, men hun får han ikke med uansett (hun sier hu. Kjenner han såpass at det vil ikke gå) og høre på hans mening som vanlig slik jeg nå står alene om det igjen og tør ikke ringe.. Anonymkode: db781...5c8
Luckiness Skrevet 21. februar #83 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har prøvd å spørre moren min og hun mener det er kun når det er fare for død og liv man ringer og at han egentlig trenger legevakt, men hun får han ikke med uansett (hun sier hu. Kjenner han såpass at det vil ikke gå) og høre på hans mening som vanlig slik jeg nå står alene om det igjen og tør ikke ringe.. Anonymkode: db781...5c8 Hvis du opplever dette som akutt så har du en plikt til å gjøre noe. Så da må du burde du agere på din uro. Altså ringe legevakt for råd. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #84 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Han er sta men tror ikke jeg selv ville kalt det umoden, da han bare liker å ha kontroll selv og vil ikke ha hjelp og sliter med å se alvor. Jeg vet ikke helt men det hjelper ikke så mye når mamma hører på ham som alltid. Hun sier hun vet hvordan det er når han nekter så nytter ikke å plage ham mer. Jeg er så uenig og føler ingen tar dette seriøst nok Anonymkode: db781...5c8 Han gjør seg jo vanskelig, og du er oppjaget med god grunn. Han burde få en lege til å se på det. Han burde heller ikke sove. Anonymkode: 1ad39...e70
AnonymBruker Skrevet 21. februar #85 Skrevet 21. februar Satt i 6 timer jeg med et barn som hadde brukne bein så at en voksen mann ikke gidder å vente lenger enn 40 minutter klarer jeg ikke helt å relatere til. Fjolsete at et voksent menneske ikke evner å vente mer enn 40 minutter. Anonymkode: 95aca...248
AnonymBruker Skrevet 21. februar #86 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Satt i 6 timer jeg med et barn som hadde brukne bein så at en voksen mann ikke gidder å vente lenger enn 40 minutter klarer jeg ikke helt å relatere til. Fjolsete at et voksent menneske ikke evner å vente mer enn 40 minutter. Anonymkode: 95aca...248 Han fikk til slutt så vondt i hodet at han ikke klarte sitte der lenger og ville bare hjem. Har ingenting med å gidde Anonymkode: db781...5c8
AnonymBruker Skrevet 21. februar #87 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han fikk til slutt så vondt i hodet at han ikke klarte sitte der lenger og ville bare hjem. Har ingenting med å gidde Anonymkode: db781...5c8 Da må han heller ringe på klokka i skranken. Ikke dra hjem. Det gir jo ingen mening. Man får jo alltid beskjed om å ha lav terskel for å rekontakte ved forverring.. Anonymkode: 1ad39...e70
AnonymBruker Skrevet 21. februar #88 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må han heller ringe på klokka i skranken. Ikke dra hjem. Det gir jo ingen mening. Man får jo alltid beskjed om å ha lav terskel for å rekontakte ved forverring.. Anonymkode: 1ad39...e70 Han fikk tak i noen i resepsjon og de sa de skulle hente lege som aldri kom Anonymkode: db781...5c8
AnonymBruker Skrevet 21. februar #89 Skrevet 21. februar Jeg fikk selv en lignende hodeskade for mange år siden. Tro meg, Ts, selv om jeg kunne fremstå som "tilregnelig", så var jeg det ikke. Som din far var jeg også sløv, om noen motsa meg ble jeg irritert og sint, jeg hadde enorme hodesmerter (men jeg var for sløv/omtåket til å egentlig ta inn smertene), og selv om jeg ble brakt til sykehus, så ville jeg ut derfra, for jeg mente det ikke var noen vits, jeg hadde ting jeg trengte å gjøre ferdig, så jeg hadde ikke tid til det tullet de holdt på med der... Høres kjent ut? Jeg hadde svært alvorlig hjernerystelse, var innlagt på sykehus i en uke, og den første natten hadde jeg tilsyn nesten hele tiden, og fikk en tid på natten så høyt blodtrykk at de trodde jeg hadde hjerneblødning (i så fall hadde det hastet med akutt hodekirurgi om jeg skulle overlevd!). Jeg var på ingen måte tilregnelig nok de første døgnene til å ta noen som helst beslutninger om egen helse, selv om kjente som var innom sa at jeg fremstod nesten som normalt, for jeg snakket normalt. Men jeg var faktisk ikke tilregnelig, jeg forstod ikke alvoret, forstod ikke at jeg trengte helsehjelp. Jeg var så omtåket av hjernerystelsen at jeg ikke en gang kom på å spørre etter smertestillende for de ekstreme hodesmertene jeg hadde. Det høres surrealistisk ut, det høres ut som bare tull - men som sagt, det var så alvorlig at legene en stund den første natten var redde for at jeg kanskje ikke kom til å overleve. Hvis det hadde vært en hjerneblødning som hadde utviklet seg, slik de ble redde for på natten, så hadde jeg nok ikke overlevd natten om jeg var hjemme. Det du skal gjøre nå, Ts, det er å ringe legevakt eller 113. I dette tilfellet ville jeg ha ringt 113! Du skal da fortelle at din far falt og slo hodet hardt, at han har et sår i hodet, at han først oppsøkte legevakt, men at han hadde så store smerter i hodet at han fikk sønnen til å kjøre ham hjem. Etter dette har han klaget over store hodesmerter, han virker sløv, men han virker også irrasjonell siden han ikke synes å forstå alvoret i situasjonen, og at du og din mor ikke kan ta ansvar for hans helse i natt uten at han får legetilsyn, da dere mener at han ikke er i stand til å vurdere sin egen helse nå. Si klart og tydelig at du og din mor frasier dere ansvar for hans helse nå, fordi dere mener han må få tilsyn av lege og bli undersøkt for ev. større hodeskade! IKKE utsett dette! RING 113 NÅ! Anonymkode: 0ac65...216 1 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar #90 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Han gjør seg jo vanskelig, og du er oppjaget med god grunn. Han burde få en lege til å se på det. Han burde heller ikke sove. Anonymkode: 1ad39...e70 Sove kommer han til å gjøre uansett hva jeg gjør. Akkurat nå klarer jeg ikke være med dem jeg er så stresset at jeg holder på å ramle av så har sagt til mamma hun får passe på han så jeg får stresset litt ned Anonymkode: db781...5c8
AnonymBruker Skrevet 21. februar #91 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da må han heller ringe på klokka i skranken. Ikke dra hjem. Det gir jo ingen mening. Man får jo alltid beskjed om å ha lav terskel for å rekontakte ved forverring.. Anonymkode: 1ad39...e70 Det "gir mening" i et hode som er skadet så mye at mannen selv ikke forstår alvoret i situasjonen! Man er gjerne ikke rasjonell etter en hodeskade! (se det jeg nettopp beskrev om egen erfaring med lignende skade) Denne mannen MÅ til undersøkelse NÅ! Anonymkode: 0ac65...216 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar #92 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sove kommer han til å gjøre uansett hva jeg gjør. Akkurat nå klarer jeg ikke være med dem jeg er så stresset at jeg holder på å ramle av så har sagt til mamma hun får passe på han så jeg får stresset litt ned Anonymkode: db781...5c8 Se mitt lengre innlegg og RING 113 NÅ! Anonymkode: 0ac65...216 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar #94 Skrevet 22. februar Jeg tenker at en voksen mann som reiser hjem som et trassig barn fordi det «aldri kommer noen» etter 40 minutter på legevakten nødvendigvis har slått hodet sitt ganske kraftig. 40 minutter er ingen verdens ting. Få ham sjekket. Både fordi såret nok må stripses og fordi han ikke virker å være helt i vater. Anonymkode: 25a77...fab 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar #95 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Sove kommer han til å gjøre uansett hva jeg gjør. Akkurat nå klarer jeg ikke være med dem jeg er så stresset at jeg holder på å ramle av så har sagt til mamma hun får passe på han så jeg får stresset litt ned Anonymkode: db781...5c8 Det er jo dette jeg mener med trassig og umoden. Han plager familien sin noe voldsomt med å være så sta. Hverken jeg eller far til barna våre hadde gjort dette mot dem, når det eneste dere vil er at han skal ses til av en lege. Dette er helt vilt dårlig oppførsel som barn kommer til å huske lenge om ikke alltid. Da er det en liten pris å bare ta imot hjelp. Anonymkode: 1ad39...e70
AnonymBruker Skrevet 22. februar #96 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Sove kommer han til å gjøre uansett hva jeg gjør. Akkurat nå klarer jeg ikke være med dem jeg er så stresset at jeg holder på å ramle av så har sagt til mamma hun får passe på han så jeg får stresset litt ned Anonymkode: db781...5c8 Stakkars deg TS. Det er virkelig ikke meningen at en 16 åring skal måtte ta ansvar for helsen til sin pappa. Når dette er over og du er tilbake på skolen, kanskje du kan snakke med helsesøster om det du har vært gjennom i helgen. ❤️ Føler med deg. Anonymkode: 0e56c...1bf
AnonymBruker Skrevet 22. februar #97 Skrevet 22. februar Hvordan har natten gått? Kom han seg til legen? Anonymkode: 5b744...8a2
Rhodiola Skrevet 22. februar #98 Skrevet 22. februar Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Tråden ble moderert for helseskadelige oppfordringer (fraråding av legebehandling), brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder og tilhørende svar før stengning. Av hensyn til personvern er hovedinnlegget (samt. noen innlegg i tråden) redigert for å fjerne personidentifiserende opplysninger og det aktuelle vedlegget. Med vennlig hilsen, Rhodiola, admin. 1 1
Fremhevede innlegg