Gå til innhold

Slo hodet på asfalt-bilde

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han føler seg ikke bra og har hodepine og er sløv. Men han er vanskelig og nekter gjerne legevakt til det handler om nær døden 

Anonymkode: db781...5c8

Han kan hvert fall ikke kjøre selv i dem tilstanden , så kanskje du kan ringe ambulansen og be dem komme hjem til dere? 

Du er flink som passer på pappaen din ❤️Skjønner at det er vondt når han ikke vil høre på deg. Har du en annen i familien som kan komme til dere å snakke med han? Sjekke om det går greit? 

Anonymkode: 78818...282

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han er en voksen mann som må klare å ta ansvar for egen helse, vil han ikke så får h an kalre seg uten legehjelp, han er samtykkekompetente og bestemmer dette selv. 

Anonymkode: 35bb4...a23

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har hodepine og er sløv, men har ikke kastet opp

Siden han er sløv og har hodepine ville jeg ringt ned til legevakten eller 113 (for å forhøre meg). Kanskje de kan komme hjem til dere. Han kan jo ikke kjøre selv i den tilstanden ❤️

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Snakket med en ansatt i butikk i dag, hun fortalte om faren hennes som hadde slått hodet i isen og gikk bort dager e på pga blødning. 
han ble dårlig rett e på og kom seg ikke, så det var nok litt mer alvorlig. Men etter jeg hørte deg og leser dette nå, hadde jeg absolutt ringt 113.

Heller en gang for mye 

Anonymkode: f8333...b23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Altså, hvis han har slått hodet hardt, og kanskj eikke er helt tilregnelig, burde han kanskje ikke bestemme selv akkurat nå?

Anonymkode: 5b744...8a2

Jeg har jo ikke mulighet til å dra han heller. Om han fullstendig nekter har jeg ikke så mye å gjøre for det🥲

AnonymBruker
Skrevet

Han kan hvert fall ikke kjøre selv i dem tilstanden , så kanskje du kan ringe ambulansen og be dem komme hjem til dere? 

Du er flink som passer på pappaen din ❤️Skjønner at det er vondt når han ikke vil høre på deg. Har du en annen i familien som kan komme til dere å snakke med han? Sjekke om det går greit? 

Moren min jobber til sent, ellers vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.. han orker i hvertfall ikke legen da han ventet i 40 minutt uten noen kom og han begynte da å få såpass vondt i hodet at han dro. Han bare klarte ikke være der lenger og handlet ikke om å ikke gidde fordi legen bruker lang tid

AnonymBruker
Skrevet

Moren min jobber til sent, ellers vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.. han orker i hvertfall ikke legen da han ventet i 40 minutt uten noen kom og han begynte da å få såpass vondt i hodet at han dro. Han bare klarte ikke være der lenger og handlet ikke om å ikke gidde fordi legen bruker lang tid

Ring mammaen din likevel!

Anonymkode: b8139...f9c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Snakket med en ansatt i butikk i dag, hun fortalte om faren hennes som hadde slått hodet i isen og gikk bort dager e på pga blødning. 
han ble dårlig rett e på og kom seg ikke, så det var nok litt mer alvorlig. Men etter jeg hørte deg og leser dette nå, hadde jeg absolutt ringt 113.

Heller en gang for mye 

Anonymkode: f8333...b23

Det er det verste jeg har hørt! Vet du noe om han hadde flere symptomer etter å ha slått hodet?😰 

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva, TS. Jeg tenker at du kan ringe 113. Det er ikke slik at du kommer ut til en ambulanse. Du treffer på helsepersonell som kan ta en vurdering på det. Det er ikke du eller vi som skal ta en vurdering av situasjonen. At han nekter å gå på legevakta er faktisk et moment i seg selv for å ringe 113. "Om det er fare for liv og helse...". Og det kan det absolutt være.

Anonymkode: 9f8f0...5f7

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ring mammaen din likevel!

Jeg har ringt henne og hun skal prøve å komme seg hjem tidligere men pappa vil ikke høre på henne heller så får se når hun kommer gjerne om han ikke blir enda verre.. da bør jeg vurdere nytt

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ringt henne og hun skal prøve å komme seg hjem tidligere men pappa vil ikke høre på henne heller så får se når hun kommer gjerne om han ikke blir enda verre.. da bør jeg vurdere nytt

Da kan hun ringe legevakten og be om råd på vegne av mannen sin!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vet du hva, TS. Jeg tenker at du kan ringe 113. Det er ikke slik at du kommer ut til en ambulanse. Du treffer på helsepersonell som kan ta en vurdering på det. Det er ikke du eller vi som skal ta en vurdering av situasjonen. At han nekter å gå på legevakta er faktisk et moment i seg selv for å ringe 113. "Om det er fare for liv og helse...". Og det kan det absolutt være.

Anonymkode: 9f8f0...5f7

Ok skal jeg kanskje spørre moren min først om jeg skal ringe? For faren min nekter brått om jeg bare nevner det og blir frustrert når jeg går imot at han mener det ikke er så alvorlig med 113. Han er nok bare for redd for å være til bry eller gjøre noe ut av seg

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ikke har hodepine, eller får det i løpet av natta, så ville jeg ikke stresset.

Anonymkode: eb3dd...5a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville ikke vært bekymret for infeksjon først og fremst, men mer akutte farer - han kan også ha hjernerystelse eller indre blødninger. Bør absolutt ha legetilsyn.

Anonymkode: 579b8...a38

Dette. Ei jeg kjenner gikk rundt med skade etter fall, hadde hjerneblødning 🫣

Anonymkode: 40e77...b45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis han ikke har hodepine, eller får det i løpet av natta, så ville jeg ikke stresset.

Anonymkode: eb3dd...5a2

Han har hodepine

AnonymBruker
Skrevet

Ok skal jeg kanskje spørre moren min først om jeg skal ringe? For faren min nekter brått om jeg bare nevner det og blir frustrert når jeg går imot at han mener det ikke er så alvorlig med 113. Han er nok bare for redd for å være til bry eller gjøre noe ut av seg

Hvis han har slått hodet skikkelig er det ikke sikkert han bør ta den avgjørelsen selv… 🫣 Noen ganger må man bare tvinge folk til å bli med på legevakt eller ringe legevakt/ 113 for dem. 

Du kan ringe legevakt og legge frem det som det er, at han er alene hjemme, at du er bekymret fordi han virker å ha slått hodet ganske kraftig, at han ikke føler seg bra , har vondt i hodet og er sløv.

De kan eventuelt sende lege eller ambulanse hjem til han. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han har slått hodet skikkelig er det ikke sikkert han bør ta den avgjørelsen selv… 🫣 Noen ganger må man bare tvinge folk til å bli med på legevakt eller ringe legevakt/ 113 for dem. 

Du kan ringe legevakt og legge frem det som det er, at han er alene hjemme, at du er bekymret fordi han virker å ha slått hodet ganske kraftig, at han ikke føler seg bra , har vondt i hodet og er sløv.

De kan eventuelt sende lege eller ambulanse hjem til han. 

Nå er moren min kommet hjem og han protesterer. Hun prøver å si fra og både det at vi er redde for ham og han tenker å bare la d gro selv og sier han ikke gidder noe lege. Er skikkelig vanskelig dette her. Det ser ikke bra ut og blør dråper enda. Tillegg til sløv og hodepine. Han er den personen som ikke sier fra om det blir verre etter hvert heller, da holder han munn.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er moren min kommet hjem og han protesterer. Hun prøver å si fra og både det at vi er redde for ham og han tenker å bare la d gro selv og sier han ikke gidder noe lege. Er skikkelig vanskelig dette her. Det ser ikke bra ut og blør dråper enda. Tillegg til sløv og hodepine. Han er den personen som ikke sier fra om det blir verre etter hvert heller, da holder han munn.

Men herregud, bare ring legevakta. 

Si at sånn blir det bare, han kan eventuelt få velge om hun skal ringe legevakt og avtale at de skal komme inn, eller om hun skal ringe 113 så de kommer å henter han, for hun skal ikke ta det ansvaret her. 

Noen ganger må man bare være direkte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring

Anonymkode: de3bb...198

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sånn er faren min også. 

Ring legevakten og forklar situasjonen.

Jeg gjorde det en gang jeg var bekymret for pappa og de sendte faktisk en lege hjem for å se til han (var mistanke om slag). 

Anonymkode: 51884...51e

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...