Gå til innhold

Hva mener dere er lavstatusnavn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fem på dusinet navn fantasiløse foreldre velger for å skli inn: Emma, Oliver/Olivia/Oliwia, Noa/Nora/Norah, Sofia/Sofie/Sophie, Lesnder/Leah/Lea, Ella, Frida, Sofia/Sophia, Ellinor/Elinor, Astrid/Astri, Alma, Helmer/Hedda, Selma, Maja/Maya/Maia,  Hennie/Henny/Henni, Ingrid, Aurora, Emilie, Hedvig

Anonymkode: 50a18...ea9

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gro Anita høres mer ut som en diagnose enn et navn. Ser for meg en skikkelig bitterfitte som sprer eder og galle over verden. I den heftigste overgangsalderen. En tante pose med pekefinger til alle og enhver. Mette Marit er vel og lettere belastet?

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gro Anita høres mer ut som en diagnose enn et navn. Ser for meg en skikkelig bitterfitte som sprer eder og galle over verden. I den heftigste overgangsalderen. En tante pose med pekefinger til alle og enhver. Mette Marit er vel og lettere belastet?

Gro Anita har nok vært ferdig med overgangsalderen i et tiår eller to 😂

Anonymkode: f4be2...749

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vil ikke si at noen navn har «lav status», men jeg tenker at noen kanskje er mer «belasta» ? 

Assosiert med barnevern, rusmisbruk, kriminalitet og NAV? Og da ikke som ansatt…

Stine, Kine, Tine, Celine, Anita, Renita,  Therés, Jeanett/e, Nathalie, Veronica, Michelle, Isabelle, Yvonne, Maja, Johnny, Ronny, Roger, Robin, Ruben, Tony, René/Renee, Kim, Odin, Balder, Brage, osv.

Hadde jeg vært født 30 år tidligere så hadde sikkert Torill, Sølvi, Monica, Wenche, Kaj, Kjetil, Rune, Kent, Kenneth, Bente, Nina, Renate og andre havna lenger opp på lista.

Glemte Jenny og Kenny

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lavstatus navn finnes absolutt! Er selv født på 70-tallet og har et navn jeg selv assosierer sterkt med midtside piker i Vi Menn og barnevern.  

Anonymkode: 832ac...aba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vil ikke si at noen navn har «lav status», men jeg tenker at noen kanskje er mer «belasta» ? 

Assosiert med barnevern, rusmisbruk, kriminalitet og NAV? Og da ikke som ansatt…

Stine, Kine, Tine, Celine, Anita, Renita,  Therés, Jeanett/e, Nathalie, Veronica, Michelle, Isabelle, Yvonne, Maja, Johnny, Ronny, Roger, Robin, Ruben, Tony, René/Renee, Kim, Odin, Balder, Brage, osv.

Hadde jeg vært født 30 år tidligere så hadde sikkert Torill, Sølvi, Monica, Wenche, Kaj, Kjetil, Rune, Kent, Kenneth, Bente, Nina, Renate og andre havna lenger opp på lista.

Vel du har rett om meg og navnet mitt, men ouch. Du nevner også navnet jeg egentlig skulle hete, som er Tine haha! Skjebnen var sterk her. 

Anonymkode: decb2...124

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ronny, Jens, Jonas, Muhammed.

Anonymkode: 7090f...93b

AnonymBruker
Skrevet

Hva med navnet Stella? Ene forelder er britisk da. 

Anonymkode: ff066...93f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med navnet Stella? Ene forelder er britisk da. 

Anonymkode: ff066...93f

Stella McCartney er ikke lavstatus assosiasjon. Stella i winx er også søtt, Stella er jo en fint navn generelt. 

Hvorfor er dere så gammeldagse her inne?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen navn er lavstatus for meg. Synes det er merkelig at noen ser ned på andre pga et navn . 

Anonymkode: b9a21...289

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kevin Leander, Sean André er navn jeg forbinder med yngre mødre. Men ikke lavstatus 

Anonymkode: 6f459...59d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden var tåpelig . Jeg som er født på 70 tallet . Opplevde de samme navnene var i fine miljøer som i de gjengene som drev med litt av hvert. Legen jeg hadde . Hadde samme navn som han som var i det tyngste rusmiljøet . Navn er navn og sier ingenting for meg. 

Anonymkode: ad884...c1e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ronny

Johnny

Jimmy

Jim

Remi

Roy

Raymond

Bengt

Nathaniel

Chrisander 

Gro-Anita

Lena

Renate/Renathe 

Jeanette

Chanel

Weronicha og andre «kreative» stavemåter av helt vanlige, fine navn

Anonymkode: b36b5...c79

• Liker 4
Skrevet

To navn jeg kommer på i farta er Putin og Trump

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Frank, Roger, Ronny, Cathrin, Cathrine, Lucas, Isabella, Natalie

Anonymkode: dd727...0e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel du har rett om meg og navnet mitt, men ouch. Du nevner også navnet jeg egentlig skulle hete, som er Tine haha! Skjebnen var sterk her. 

Beklager det! ❤️😅

AnonymBruker
Skrevet

Amerikanske navn på helnorske unger - som Hailey. 
Og som alle sier Lucas, Liam, Matheo, Nathaniel, Milian, Oleander og andre kreative navn. Grusomt. Også astronavn som er mer hundenavn som Luna og Stella. 

Har barn på barneskolen og merker fordommene stemmer i 90% av tilfellene. 

Anonymkode: 89fea...b7d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (18 timer siden):

Hverken Gunnhild eller Ragnhild er lavstatus. Man kan sikkert argumentere for at de er gammeldagse eller umoderne (selv om jeg har inntrykk av at slike navn er på vei tilbake på moten), men lavstatus er de definitivt ikke. Jeg har inntrykk av at det er slike navn foreldre med høy utdanning gir barna sine.

Mener helt bestemt at både Ragnhild og Gunhild er «høystatusnavn». Sånne navn som foreldre med høy utdanning og solid økonomisk og kulturell kapital kaller barna sine. Gjerne som oppkalling. 
Mulig jeg er positivt fordomsfull😀

Det samme gjelder mange tradisjonelle norske navn. Mitt inntrykk er at disse navnene er i ferd med å bli mer populære. 

Anonymkode: efbf6...f09

• Liker 15
  • Nyttig 3
Gjest Ramsay Street
Skrevet (endret)

Jonas, Trygve, Abid, Guri, Sylvi, Ine, osv osv.

Endret av Ramsay Street
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet iallefall hva middelklassen kaller barna sine, siden "alle" jeg kjenner som har fått barn de siste 10 årene har gitt ungen navn som Sigrid, Sigurd, Olav. 

Foreldrene er en eller annen kombinasjon av sykepleier, lærer, ingeniør osv. 

Anonymkode: ae6ab...b5f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...