AnonymBruker Skrevet 16. februar #21 Skrevet 16. februar I dag er Matteo, Liam, Chanel, Billie etc og andre typiske influencer-navn lavstatus. Anonymkode: c2134...902 32 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar #23 Skrevet 16. februar TS Synes forøvrig ikke noen navn er lavstatus, med mindre det er til stor ulempe for barnet. Grunnen til at jeg ville se hva andre mente er lavstatus er fordi det er så delte meninger om HVA det er. Noen lister opp navn som var på topplista for 70 år siden, og andre lister opp navn som er på topplista nå. Anonymkode: 3d54f...de4 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #24 Skrevet 16. februar TS, igjen Det å preferere noe annet/ikke ville kalt barnet sitt det navnet gjør ikke automatisk at det er lavstatus. Jeg ville ikke kalt barna mine for Per, Bjørn, Pål osv, for det er ikke min preferanse. Men det er jo ikke lavstatusnavn. Det er solide, norske navn! Ville aldri shamet eller tenkt dårlig om foreldrene bare fordi det ikke er min preferanse Anonymkode: 3d54f...de4 12 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar #25 Skrevet 16. februar Chrisander, og den type fantasifulle sammensetninger Anonymkode: a5bc7...6e2 39 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar #26 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ser det er mange sterke meninger om navn her inne, der mange blir stemplet som lavstatus. Hva synes du er lavstatusnavn? Anonymkode: 3d54f...de4 Ingen navn er lavstatus, men de personer som forsøker å kategorisere folk på denne måten er søppelfolk. Anonymkode: 399d3...75c 7 1 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar #27 Skrevet 16. februar Alle navn som skriker «moren min elsker influensere og bryr seg så mye om hva andre syns at hun mangler sin egen personlighet». Er cringe og tyder på lav intelligens. Anonymkode: 618f4...fd9 16 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar #28 Skrevet 16. februar Jeg mener det er en lignende tråd om "lavstatusnavn" her inne?Husker ikke eksakt hva den heter. Anonymkode: a1b4b...e5e 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #29 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Dette er nesten en mobbet trå om navn. Viser bare hvor lav status enkelte brukere her inne har. Anonymkode: 6c45b...97b Grønnsaksvaffel skrev (37 minutter siden): Ingen. Syns det er utrolig harry å kalle noen navn lavstatus. Enig! Anonymkode: febb0...bee 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar #30 Skrevet 16. februar Liam, Leon, Petronella, Pedro, merkelige dobbeltnavn som ikke passer sammen Anonymkode: 4c8bd...9f6 8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. februar Populært innlegg #31 Skrevet 16. februar Har jobba som lærer i 20 år. Og dessverre så er det noen navn som går igjen hvor foreldre evner ikke å oppdra ungene sine, de er ressurssvake(foreldrene altså) og merkelig nok er det flere navn som går igjen. For 20 år siden husker jeg at Alexander gikk igjen. Og Ronny var sikkert et slikt navn for 50 år siden. I dag er det navn som aldri har vært vanlige i Norge, kall de gjerne influenser-navn, Matheo, ulike variasjoner av Milian, Liam osv. Jeg vil ikke kalle det lavstatus-navn, men det er merkelig at noen navn har nesten en større sannsynlighet for at barnet oppfører seg dårlig mot andre barn og ikke vil følge samfunnets regler og normer. Anonymkode: c00e1...7a2 42 9
AnonymBruker Skrevet 16. februar #32 Skrevet 16. februar Mina, Ada , selin, Tuva Anonymkode: ea691...60c 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar #33 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har jobba som lærer i 20 år. Og dessverre så er det noen navn som går igjen hvor foreldre evner ikke å oppdra ungene sine, de er ressurssvake(foreldrene altså) og merkelig nok er det flere navn som går igjen. For 20 år siden husker jeg at Alexander gikk igjen. Og Ronny var sikkert et slikt navn for 50 år siden. I dag er det navn som aldri har vært vanlige i Norge, kall de gjerne influenser-navn, Matheo, ulike variasjoner av Milian, Liam osv. Jeg vil ikke kalle det lavstatus-navn, men det er merkelig at noen navn har nesten en større sannsynlighet for at barnet oppfører seg dårlig mot andre barn og ikke vil følge samfunnets regler og normer. Anonymkode: c00e1...7a2 Det må man jo si er lavstatus, det du poengterer der. (Og Marius, som var et solid og godt norsk navn, blir kanskje nå så lavstatus det kan få blitt, pga væremåte og oppdragelse..) Anonymkode: c2134...902 6
Uanonym bruker Skrevet 16. februar #34 Skrevet 16. februar Navn uten tilknytning til Norge/norsk navnetradisjon, spesielt slike som ofte brukes i USA/amerikansk populærkultur. I 1970-80-årene var det typisk Ronny, Tommy, Kenneth, Jeanette osv. I dag er det Liam, Leon, Leah (og alle andre "kreative" navn med -ea-endelse) etc. Navn som blir fort veldig populære, for så å bli veldig ut når de først er ute. Det verste er å stave vanlige navn på en "kreativ" måte, jfr. en tråd her nylig om ei som het Charoline. 20 1
Juliv Skrevet 16. februar #35 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): TS, igjen Det å preferere noe annet/ikke ville kalt barnet sitt det navnet gjør ikke automatisk at det er lavstatus. Jeg ville ikke kalt barna mine for Per, Bjørn, Pål osv, for det er ikke min preferanse. Men det er jo ikke lavstatusnavn. Det er solide, norske navn! Ville aldri shamet eller tenkt dårlig om foreldrene bare fordi det ikke er min preferanse Anonymkode: 3d54f...de4 Jeg syns navn som Leander, Nathaniel, Liam, Lola, Ylver, Milian, Lio, Neo, Mio, Mille, Nova, Lykke og Luna er lavstatus. De fremstår som pretensiøse og overkompenserende, og jeg ser ikke for meg at vi noen gang får en statsminister som heter Leander. Jeg får samme inntrykk av folk som skriver «preferere» i stedet for «foretrekke». Dessuten mener jeg at man må tenke litt på barnet oppi dette også, det er en grunn til at vi ikke kaller barn for Anus eller Angina. 23 3
Blue Balloon Skrevet 16. februar #36 Skrevet 16. februar I alle dager! "lavstatusnavn"?? Er det og en greie? Alt man skal henge seg opp i.. Dette er det rareste jeg har hørt i dag. 5 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar #37 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva synes du er lavstatusnavn? Det finnes ikke. Anonymkode: 3bf39...656 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar #38 Skrevet 16. februar Selvsagt finnes det navn som oppfattes som lavstatus. Skal ikke ramse opp her, for det er ikke spesielt snilt, men det er – og har vært – en rekke navn som forbindes med foreldrenes sosioøkonomiske ståsted/bakgrunn, eller i nyere tid navn som er så fjasete og utpreget påfunnsorienterte at en nesten kan bli bli litt flau på barnas vegne... Det er jammen en god del nye navn som ikke kommer til å stå seg godt i fremtiden når barna skal ut i den virkelige verden, langt fra mammas TikTok-boble... Samtidig så er det like fullt noen håndfuller med navn som er forbeholdt "dra-til-tryner" fra Oslo vest /Bærum øst, og som du ikke finner noe annet sted i landet. Så jo, jeg mener det finnes navn som knyttes til både lav og høy status hos foreldre, og det er en rekke forhold og holdninger som smitter over på barna – dessverre. Anonymkode: da62f...d76 7 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar #39 Skrevet 16. februar Jeg synes ikke noe om dette. Anonymkode: 0f151...445
AnonymBruker Skrevet 16. februar #40 Skrevet 16. februar Klart det finnes lavstatusnavn. Det betyr nå ikke at jeg ser ned på folk som heter det, men at det finnes navn som i langt større grad enn andre brukes av folk med lav sosioøkonomisk status. Selvfølgelig er det ikke tilfeldig hvilke navn barn får. Anonymkode: 96af4...a23 12 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå