AnonymBruker Skrevet 16. februar #41 Skrevet 16. februar Navn som er, eller høres ut som, foreldrene har funnet de på helt selv, og som har ingen rot i norsk navnekultur. Jeg vil ikke nevne spesifikke navn, men klasselisten til mitt barn i 1. klasse består av ca. 70% slike navn. 🫣 Vi har også noen bekjente med yngre barn, hvor vi brukte en del tid på å finne ut at familien ikke hadde røtter i Polynesia, siden barnas navn høres ut som om de er derifra 🫣 (vet ikke om det er faktiske navn fra den delen av verden, eller om det bare er noe foreldrene har funnet på. De er helnorske) Anonymkode: eb551...209 8
AnonymBruker Skrevet 16. februar #42 Skrevet 16. februar Klassisk lavmålpost,mobbetråd.Hvorfor tillater moderator dette? Anonymkode: 3bf39...656 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar #43 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Klassisk lavmålpost,mobbetråd.Hvorfor tillater moderator dette? Anonymkode: 3bf39...656 Hvorfor mener du det? Denne tråden skiller seg ikke fra mange av de andre trådene her inne som går på person, trekk osv. Har sett utallige tråder hvor mange deler meningene sine om hvordan folk ser ut, andres høyde, vekt osv osv. Hvorfor ikke noe så frivillig som valg av navn? Anonymkode: 618f4...fd9 8
AnonymBruker Skrevet 16. februar #44 Skrevet 16. februar Det er jo til og med forsket på navn og sosial tilhørighet, så dette er jo bare ren fakta, og virkelig ingenting å ta på vei for. Anonymkode: d056e...d03 17 9
AnonymBruker Skrevet 16. februar #45 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det finnes ikke. Anonymkode: 3bf39...656 Ingen vits i å late som det ikke finnes. Med "lavstatus" mener man foreldre med lav sosioøkonomisk status. Det er dessverre en realitet og slik har det alltid vært. Det er ingen vits i å late som det ikke finnes klasseskiller. Og at det finnes navntrender som går igjen i de forskjellige sosioøkonomiske klassene, er hevet over enhver tvil. Når det er sant kan like godt hevde at det ligger en viss harryfaktor også blant de med høy, sosioøkonomisk status. Husker godt navnet Preben var et slags skjellsnavn på en snobb fra Bærum. Navn kan gi tydelige assosiasjoner og signaler. Det er ikke til å komme utenom. Anonymkode: dc19c...82e 11 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar #46 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har jobba som lærer i 20 år. Og dessverre så er det noen navn som går igjen hvor foreldre evner ikke å oppdra ungene sine, de er ressurssvake(foreldrene altså) og merkelig nok er det flere navn som går igjen. For 20 år siden husker jeg at Alexander gikk igjen. Og Ronny var sikkert et slikt navn for 50 år siden. I dag er det navn som aldri har vært vanlige i Norge, kall de gjerne influenser-navn, Matheo, ulike variasjoner av Milian, Liam osv. Jeg vil ikke kalle det lavstatus-navn, men det er merkelig at noen navn har nesten en større sannsynlighet for at barnet oppfører seg dårlig mot andre barn og ikke vil følge samfunnets regler og normer. Anonymkode: c00e1...7a2 Spot on. Selvfølgelig finnes det navn som oftere gis av foreldre med lavere sosioøkonomisk status, det blir bare for dumt å nekte for det. Men jeg er helt enig i at det ikke burde være slik, og definitivt bør ingen dømmes ut i fra navn. Dessverre er ikke alltid verden slik den burde være. Anonymkode: 14a03...15b 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar #47 Skrevet 16. februar Isabell synes jeg er fryktelig harry. Isabella er bedre siden det har lengre tradisjoner i middelshavsland ol og klinger liksom rett. Isabell virker litt amputert og influenser-aktig. Anonymkode: 417ed...f1e 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #48 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): AnonymBruker skrev (2 timer siden): Klart det finnes lavstatusnavn. Det betyr nå ikke at jeg ser ned på folk som heter det, men at det finnes navn som i langt større grad enn andre brukes av folk med lav sosioøkonomisk status. Selvfølgelig er det ikke tilfeldig hvilke navn barn får. Anonymkode: 96af4...a23 Enig, og det handler om preferanser på lik linje med hårfarge/høyde/annet man er litt stuck med og det må være greit å like ulikt uten at det skal inkludere menneskesynet som helhet. Barn får navn som foreldre har referanser til og det er helt usannsynlig at en med PhD og villa på Stabekk har samme kilder og inntrykk som en frisør fra Sarpsborg. Selv synes jeg konstruerte navn der det er åpenbart at attention er ønsket eller det man lager egen staving eller dytter inn en H bare for at er mindre fine. Nathaniel, Nelia, Chrisander, Feliciah, Mattheo osv. er langt ned på listen av aktuelle navnevalg her iaf. Anonymkode: 9eff1...2eb 13
AnonymBruker Skrevet 16. februar #49 Skrevet 16. februar Missliker mitt eget navn Gunnhild. Synes det er lavstatus. Anonymkode: 3ffd6...f8a 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #50 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Missliker mitt eget navn Gunnhild. Synes det er lavstatus. Anonymkode: 3ffd6...f8a Ragnhild her. Er på en måte født til å bli bestemor aktig allerede på barneskolen.. Anonymkode: 974e7...2e1 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar #51 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Missliker mitt eget navn Gunnhild. Synes det er lavstatus. Anonymkode: 3ffd6...f8a Gunnhild er så lang unna lavstatus som du kan komme. Gunnhild er et tradisjonelt norsk navn. Navn som ikke har noen tilhørighet her gitt av helnorske foreldre derimot. Navn som Kian, Liam,Matheo, Emilian, Isabel, Felicia, Madelen, Angelica og Kaylee(grøss) Anonymkode: cacf5...181 30 6
Uanonym bruker Skrevet 16. februar #52 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Missliker mitt eget navn Gunnhild. Synes det er lavstatus. Anonymkode: 3ffd6...f8a AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ragnhild her. Er på en måte født til å bli bestemor aktig allerede på barneskolen.. Anonymkode: 974e7...2e1 Hverken Gunnhild eller Ragnhild er lavstatus. Man kan sikkert argumentere for at de er gammeldagse eller umoderne (selv om jeg har inntrykk av at slike navn er på vei tilbake på moten), men lavstatus er de definitivt ikke. Jeg har inntrykk av at det er slike navn foreldre med høy utdanning gir barna sine. 21 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar #53 Skrevet 16. februar Det er lavstatus å rakke ned på andres navn. Nesten like ille som å skrive "seeee hva influenceren jeg hater postet nå for to sekunder siden, hun er sååå teit!" Anonymkode: c9336...a5b 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #54 Skrevet 16. februar Uanonym bruker skrev (4 minutter siden): Hverken Gunnhild eller Ragnhild er lavstatus. Man kan sikkert argumentere for at de er gammeldagse eller umoderne (selv om jeg har inntrykk av at slike navn er på vei tilbake på moten), men lavstatus er de definitivt ikke. Jeg har inntrykk av at det er slike navn foreldre med høy utdanning gir barna sine. Helt riktig, og det er en grunn til at vi nå har kjente artister som heter Sigrid og Dagny. Anonymkode: cacf5...181 15 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar #55 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Isabell synes jeg er fryktelig harry. Isabella er bedre siden det har lengre tradisjoner i middelshavsland ol og klinger liksom rett. Isabell virker litt amputert og influenser-aktig. Anonymkode: 417ed...f1e Rik, pen, populær og innflytelsesrik er jo ikke det verste å bli kalt. Anonymkode: decb2...124 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar #56 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Gunnhild er så lang unna lavstatus som du kan komme. Gunnhild er et tradisjonelt norsk navn. Navn som ikke har noen tilhørighet her gitt av helnorske foreldre derimot. Navn som Kian, Liam,Matheo, Emilian, Isabel, Felicia, Madelen, Angelica og Kaylee(grøss) Anonymkode: cacf5...181 Det er det jeg regner som elegant. Anonymkode: decb2...124
AnonymBruker Skrevet 16. februar #57 Skrevet 16. februar Bjarne. Enda verre hvis det er i par med Johannes. Anonymkode: 3c01b...900
AnonymBruker Skrevet 16. februar #58 Skrevet 16. februar Vil ikke si at noen navn har «lav status», men jeg tenker at noen kanskje er mer «belasta» ? Assosiert med barnevern, rusmisbruk, kriminalitet og NAV? Og da ikke som ansatt… Stine, Kine, Tine, Celine, Anita, Renita, Therés, Jeanett/e, Nathalie, Veronica, Michelle, Isabelle, Yvonne, Maja, Johnny, Ronny, Roger, Robin, Ruben, Tony, René/Renee, Kim, Odin, Balder, Brage, osv. Hadde jeg vært født 30 år tidligere så hadde sikkert Torill, Sølvi, Monica, Wenche, Kaj, Kjetil, Rune, Kent, Kenneth, Bente, Nina, Renate og andre havna lenger opp på lista. Anonymkode: f4be2...749 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #59 Skrevet 16. februar Det varierer med etnisitet, geografi (msn kan hete Charles, uttalt rett frem, og være fra helt oppegående familier enkelte steder nordpå) og særlig alder. Det er "ingen" barn som heter Kenneth, Remi og Jeanett i dag. Av navn som brukes på etnisk norske barn i dag, typisk halvveis oppkonstruerte rariteter med fersk utenlandsk opprinnelse. Mye som ender på -ander og -eah (Chrisander, Leander, Lexander, Aneah, Mineah); alt med Émil, Nathaniel eller noe som ender på -ilian til mellomnavn; sære skrivemåter som involverer x og z (Xander, Chriztian); generelt umatchende dobbeltnavn. Anonymkode: 18a74...652 12
AnonymBruker Skrevet 16. februar #60 Skrevet 16. februar Mener jeg leste at det er stor forskjell i hvilke navn de med utdannelse og de uten velger. Uten utdannelse var: Mateo, Leander med utdannelse: Haakon, Jens Anonymkode: 6f459...59d 11
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå