AnonymBruker Skrevet 30. januar #1 Skrevet 30. januar Jeg har en gutt på 11 år. Han har det siste halvåret blitt helt umulig. Han hører ikke på beskjeder. Kommer 20-40 min for sent på skolen. Han nekter å dra til mormor når jeg har jobbhelg. Han nekter å dusje. Det er diskusjoner morgen og kveld. Han gjør ting med vilje og provoserer med vilje. Jeg sier til han at han skal slutte å sparke ball inne og da fortsetter han og sparker enda mer. Han står rett ved siden av meg og kaster ballen mot ansiktet mitt. Jeg ber han stoppe flere ganger og han fortsetter å kaste ballen mot ansiktet mitt. Jeg er så rådvill, og utslitt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre lenger. Er det fordi han begynner å komme inn i ungdomsårene eller hva er dette her for noe ? 🤦🏻♀️ Anonymkode: a43d5...981 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. januar Populært innlegg #2 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har en gutt på 11 år. Han har det siste halvåret blitt helt umulig. Han hører ikke på beskjeder. Kommer 20-40 min for sent på skolen. Han nekter å dra til mormor når jeg har jobbhelg. Han nekter å dusje. Det er diskusjoner morgen og kveld. Han gjør ting med vilje og provoserer med vilje. Jeg sier til han at han skal slutte å sparke ball inne og da fortsetter han og sparker enda mer. Han står rett ved siden av meg og kaster ballen mot ansiktet mitt. Jeg ber han stoppe flere ganger og han fortsetter å kaste ballen mot ansiktet mitt. Jeg er så rådvill, og utslitt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre lenger. Er det fordi han begynner å komme inn i ungdomsårene eller hva er dette her for noe ? 🤦🏻♀️ Anonymkode: a43d5...981 Hvorfor har denne gutten fremdeles en ball?!? Ta den fra han, ta alt fra han - sånn oppførsel er IKKE tillatt! Ærlig talt! Hva har du egentlig gjort, annet enn å si at han ikke får lov?! Anonymkode: 48797...470 32 22
AnonymBruker Skrevet 30. januar #3 Skrevet 30. januar Det er egentlig umulig å svare på uten samspillsobservasjoner og utdypende samtaler med både barn og foreldre. Kan være veldig mye forskjellig. Anonymkode: d7e34...d38 6 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar #4 Skrevet 30. januar Begynnende pubertet. Merker det på min 11 år gamle gutt. Humøret har endret seg, og det skal diskuteres på mange ting. Leggetid f eks, eller ting han mener alle kompisene har, men ikke han… Men han hører likevel på beskjeder, og vet hvor grensene våre går. Jeg tror du må sette litt hardt mot hardt, han SKAL til mormor. Han er for ung til å være alene hjemme når du er på jobb på kveldstid f eks. Klart de skal ha medbestemmelse, men noen ting må vi voksne bestemme. Og den ballen hadde jeg tatt fra han første gangen han gjorde det. Du må sette klare grenser og regler, hvis ikke blir det lite trivelige år fremover. Snakk med han om det i «fredstid» også. Hvordan dere skal ha det hjemme. Kanskje han også synes det er litt vanskelig nå, med hormoner som begynner å lage krøll. Anonymkode: ac1c6...740 8 8
AnonymBruker Skrevet 30. januar #5 Skrevet 30. januar Hvorfor lar du han ha ball nå han kaster den i ansiktet ditt? Og en 11 åring bestemmer verken om de skal til mormor eller når de skal på skolen, guri, du må jo sette grenser. Anonymkode: 93008...75e 9 11
AnonymBruker Skrevet 30. januar #6 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor har denne gutten fremdeles en ball?!? Ta den fra han, ta alt fra han - sånn oppførsel er IKKE tillatt! Ærlig talt! Hva har du egentlig gjort, annet enn å si at han ikke får lov?! Anonymkode: 48797...470 Jeg tok bort telefon, fjernet internett, fjernet tv kabelen og fjernkontrollen. Jeg får ikke tatt fra han ballen fordi han blir aggressiv. Jeg skal jobbe i morgen og på søndag. Han nekter å dra til mormor. Han kan ikke være alene hele dagen. Jeg kan ikke fysisk bære han. Han er like høy som meg og ser ut som han er 13 år. Hva gjør man når barnet ikke hører etter på denne måten i denne alderen her ? Er ikke akuratt som da han var 3 du kunne løfte han og sette han i vogna liksom… Anonymkode: a43d5...981 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar #7 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tok bort telefon, fjernet internett, fjernet tv kabelen og fjernkontrollen. Jeg får ikke tatt fra han ballen fordi han blir aggressiv. Jeg skal jobbe i morgen og på søndag. Han nekter å dra til mormor. Han kan ikke være alene hele dagen. Jeg kan ikke fysisk bære han. Han er like høy som meg og ser ut som han er 13 år. Hva gjør man når barnet ikke hører etter på denne måten i denne alderen her ? Er ikke akuratt som da han var 3 du kunne løfte han og sette han i vogna liksom… Anonymkode: a43d5...981 Men ærlig talt, du har et barn med alvorlige atferdsproblemer, og du trekker på skuldrene og sier "kan ikke"? på med voksenbuksene - du må søke hjelp for sterkere skyts. Hva sier faren om denne oppførselen? Anonymkode: 48797...470 19 8
AnonymBruker Skrevet 30. januar #8 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er egentlig umulig å svare på uten samspillsobservasjoner og utdypende samtaler med både barn og foreldre. Kan være veldig mye forskjellig. Anonymkode: d7e34...d38 Saken er det at jeg og han har hatt noen kjempe fine dager nå. Gjort masse sammen, kost oss hatt fine samtaler osv… men når det kommer til at han skal gjøre noe som han selv ikke vil, så blir det bare diskusjoner, og når det er noe han MÅ gjøre. Så eskalerer det og virker som at han låser seg mentalt, og begynner å gjøre masse faenskap hjemme som å sparke hard med ball, kaste ball mot ansiktet mitt, skrape i dører osv… han hører ikke uansett hvor mye jeg sier til han at han skal stoppe eller hvor mye jeg snakker til han. som regel en dag etter når han har roet seg ned sier han at han angrer på at han oppfører seg sånn osv… jeg blir mest bekymret på hans lite evne til empati mot meg når han står bevist provoserende og kaster ball mot meg. Anonymkode: a43d5...981 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar #9 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har en gutt på 11 år. Han har det siste halvåret blitt helt umulig. Han hører ikke på beskjeder. Kommer 20-40 min for sent på skolen. Han nekter å dra til mormor når jeg har jobbhelg. Han nekter å dusje. Det er diskusjoner morgen og kveld. Han gjør ting med vilje og provoserer med vilje. Jeg sier til han at han skal slutte å sparke ball inne og da fortsetter han og sparker enda mer. Han står rett ved siden av meg og kaster ballen mot ansiktet mitt. Jeg ber han stoppe flere ganger og han fortsetter å kaste ballen mot ansiktet mitt. Jeg er så rådvill, og utslitt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre lenger. Er det fordi han begynner å komme inn i ungdomsårene eller hva er dette her for noe ? 🤦🏻♀️ Anonymkode: a43d5...981 Hva konsekvenser får han når han kommer for sent på skolen eller ikke hører etter på deg? Får han viljen sin? Konsekvenser og handlinger foran ord. Hjelper ikke si nei, stopp hvis det er alt man gjør. Ta ballen, gi konsekvenser for dårlig oppførsel. Konsekvensene må være i en form som han forstår. Ikke gi han valg. Han skal. Ikke spør, si sånn blir det. Er ikke oppe til diskusjon. Anonymkode: 41400...614 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar #10 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men ærlig talt, du har et barn med alvorlige atferdsproblemer, og du trekker på skuldrene og sier "kan ikke"? på med voksenbuksene - du må søke hjelp for sterkere skyts. Hva sier faren om denne oppførselen? Anonymkode: 48797...470 Far er ikke i bildet. Jeg er alene med han. Anonymkode: a43d5...981 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar #11 Skrevet 30. januar Han er elleve, ikke fem, så hvorfor kan han ikke være alene hjemme mens du er på jobb på dagtid? Mormor kan vel komme til ham istedenfor? Og den ballen tar du, så stikker du en kniv i den for deretter å kaste den i bosset! Anonymkode: 4f992...8f5 14 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar #12 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva konsekvenser får han når han kommer for sent på skolen eller ikke hører etter på deg? Får han viljen sin? Konsekvenser og handlinger foran ord. Hjelper ikke si nei, stopp hvis det er alt man gjør. Ta ballen, gi konsekvenser for dårlig oppførsel. Konsekvensene må være i en form som han forstår. Ikke gi han valg. Han skal. Ikke spør, si sånn blir det. Er ikke oppe til diskusjon. Anonymkode: 41400...614 Ts her. Problemet er at når det ikke hjelper å si «du skal til mormor» og han ikke beveger seg en mm. Hva skal jeg gjøre. Dra han? Løfte han? Kan jo ikke gjøre det. Hvordan skal du få en 11 åring til å GÅ når han nekter å gå? Da blir du stående der å repetere deg 500 ganger uten at det skjer noe. Og hva gjør man da ? Løfte han ? Anonymkode: a43d5...981 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar #13 Skrevet 30. januar Jeg ville søkt om veiledning fra enten barnevern eller et kommunalt lavterskeltilbud dersom det finnes i din kommune. Det er for banalt å si «sett grenser», dette er jo tydelig en gutt som strever og en mor som strever med å hjelpe han. Hvor er pappaen til gutten, har han hatt noen ubearbeidede opplevelser som f.eks. et samlivsbrudd, konflikt mellom foreldrene, vonde følelser knyttet til egen familiesituasjon. hvordan har han det på skolen? Mestrer han fagene? Har han gode venner på skolen? Søk gjerne hjelp hos skolen, kanskje de vet om aktuelle veiledningsinstanser. Masse lykke til. Ta grep nå og rydd opp i situasjonen rundt gutten din - hjelp han før han blir større, sterkere og får det verre. Anonymkode: 23c72...24d 13 9
AnonymBruker Skrevet 30. januar #14 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han er elleve, ikke fem, så hvorfor kan han ikke være alene hjemme mens du er på jobb på dagtid? Mormor kan vel komme til ham istedenfor? Og den ballen tar du, så stikker du en kniv i den for deretter å kaste den i bosset! Anonymkode: 4f992...8f5 Jeg har en fast helg i mnd langvakt. Da skal han være hos mormor. Om jeg jobber helg på dagtid kan han være alene hjemme. Men denne helgen har jeg min faste helg langvakt. Anonymkode: a43d5...981 1
Fighter83 Skrevet 30. januar #15 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har en gutt på 11 år. Han har det siste halvåret blitt helt umulig. Han hører ikke på beskjeder. Kommer 20-40 min for sent på skolen. Han nekter å dra til mormor når jeg har jobbhelg. Han nekter å dusje. Det er diskusjoner morgen og kveld. Han gjør ting med vilje og provoserer med vilje. Jeg sier til han at han skal slutte å sparke ball inne og da fortsetter han og sparker enda mer. Han står rett ved siden av meg og kaster ballen mot ansiktet mitt. Jeg ber han stoppe flere ganger og han fortsetter å kaste ballen mot ansiktet mitt. Jeg er så rådvill, og utslitt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre lenger. Er det fordi han begynner å komme inn i ungdomsårene eller hva er dette her for noe ? 🤦🏻♀️ Anonymkode: a43d5...981 Puberteten dette her. Vær tydelig og konsekvent. Sett grenser og gjennomfør straff/konsekvenser på brudd av disse. 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar #16 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har en fast helg i mnd langvakt. Da skal han være hos mormor. Om jeg jobber helg på dagtid kan han være alene hjemme. Men denne helgen har jeg min faste helg langvakt. Anonymkode: a43d5...981 Men da kan dere løse det med at mormor kommer til dere istedenfor. Det er jo greit å få lov å være hjemme hos seg selv selvom man bare er elleve. Anonymkode: 4f992...8f5 11 2
NatNat Skrevet 30. januar #17 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her. Problemet er at når det ikke hjelper å si «du skal til mormor» og han ikke beveger seg en mm. Hva skal jeg gjøre. Dra han? Løfte han? Kan jo ikke gjøre det. Hvordan skal du få en 11 åring til å GÅ når han nekter å gå? Da blir du stående der å repetere deg 500 ganger uten at det skjer noe. Og hva gjør man da ? Løfte han ? Anonymkode: a43d5...981 du må true ham med barnevernet...
AnonymBruker Skrevet 30. januar #18 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her. Problemet er at når det ikke hjelper å si «du skal til mormor» og han ikke beveger seg en mm. Hva skal jeg gjøre. Dra han? Løfte han? Kan jo ikke gjøre det. Hvordan skal du få en 11 åring til å GÅ når han nekter å gå? Da blir du stående der å repetere deg 500 ganger uten at det skjer noe. Og hva gjør man da ? Løfte han ? Anonymkode: a43d5...981 Jeg hadde ringt to voksne menn og bedt dem komme hjem og plukke han opp ved sånn oppførsel. Og ja - jeg hadde gjennomført det. Men! Og det er et viktig men! En ting er normal tenåringsmotstand, men om barnet har diagnoser etc så er det annerledes. JEG er den voksne, JEG bestemmer. Jeg er åpen for å diskutere, argumentere etc, men IKKE ved slik oppførsel. Anonymkode: 48797...470 4 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar #19 Skrevet 30. januar Helsesykepleier på skolen kan henvise deg til foreldreveiledningskurs, ICDP er nok veldig lurt. Anonymkode: a247c...bf4 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #20 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts her. Problemet er at når det ikke hjelper å si «du skal til mormor» og han ikke beveger seg en mm. Hva skal jeg gjøre. Dra han? Løfte han? Kan jo ikke gjøre det. Hvordan skal du få en 11 åring til å GÅ når han nekter å gå? Da blir du stående der å repetere deg 500 ganger uten at det skjer noe. Og hva gjør man da ? Løfte han ? Anonymkode: a43d5...981 Åpenbart at gutten mangler en far. Spent på hvordan han takler grensesetting fra jevnaldrende jenter om få år... Anonymkode: 67ccf...62b 8 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå