Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ludovica- skrev (6 timer siden):

Måtte legge meg før stemmene. Men Bulgaria vant er gøy! Men at det nok en gang er Israel drama er jeg så lei av. Håper de dropper å være med neste år eller kastes ut. Kan faktisk ikke tro at Israel nok en gang skulle få så mange poeng. Låta deres i år var ok, men langt fra i som skulle vært der oppe i år også!

Enig, jeg holdt på å få hjerteinfarkt fordi jeg var så sikker på at Israel kom til å vinne etter at Finland fikk publikumstemmene sine og trodde ikke Bulgaria kom til å få nok til å slå Israel

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Farken, jeg oppdaget belgias låt skikkelig først i dag. Den sitter så innmari! Men da jeg hørte den første gang for to måneder siden - uinteressant. ESC gjør dette mot meg hvert eneste år! :laugh:

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
Tough cookie skrev (1 time siden):

Hvorfor i Herrens navn vant Bulgaria? 🙄 Den er jo glemt sekundet etter at man har hørt den

Jeg hørte den for første gang nå. Orket ikke høre hele og kommer ikke til å høre den igjen om den ikke kommer overraskende på meg på radioen i bilen 😅 Nå fant jeg ut hvorfor jeg ikke så finalen igår, men valgte å se på serie istedet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Nevian skrev (1 time siden):

Farken, jeg oppdaget belgias låt skikkelig først i dag. Den sitter så innmari! Men da jeg hørte den første gang for to måneder siden - uinteressant. ESC gjør dette mot meg hvert eneste år! :laugh:

Enig! Hadde knapt lagt merke til den før, og igår da jeg så den i finalen så ble jeg skikkelig overrasket over hvor fengende den er. 

• Liker 1
Skrevet
Tough cookie skrev (2 timer siden):

Hvorfor i Herrens navn vant Bulgaria? 🙄 Den er jo glemt sekundet etter at man har hørt den

Næ jeg likte den og husker den godt. 

lillsunshine skrev (2 timer siden):

Enig, jeg holdt på å få hjerteinfarkt fordi jeg var så sikker på at Israel kom til å vinne etter at Finland fikk publikumstemmene sine og trodde ikke Bulgaria kom til å få nok til å slå Israel

Jeg får se på stemmene i reprise idag heldigvis uten å nesten få hjerteinfarkt 😄

Men nå som jeg er hjemme fra jobb og faktisk har sjekket topp 5 er jeg veldig overasket. Kan ikke fatte hvordan hverken Israel, Romania, Australia eller Italia kunne havne så høyt. 

• Liker 3
Skrevet
Ludovica- skrev (51 minutter siden):

Men nå som jeg er hjemme fra jobb og faktisk har sjekket topp 5 er jeg veldig overasket. Kan ikke fatte hvordan hverken Israel, Romania, Australia eller Italia kunne havne så høyt. 

Sjekker man den siste oddslista like før sendingen begynte klokken 21:00 i går, så ser vi at disse landene ligger som hhv. nr. 5, 6, 2 og 8 på denne lista. Legger man til Bulgaria, Finland og Danmark, så har vi alle disse innenfor Topp 8 på oddslista. Det var m.a.o. mange som hadde spilt på disse landene, og det burde derfor ikke overraske oss at disse landene havnet så høyt til slutt da stemmene ble talt opp. Oddssetterne plukket faktisk de største favorittene, selv om de bommet på toppen med Finland. 🤓

Skrevet

Litt interessant statistikk fra årets Eurovision: I kategorien 'Rest of the World' var det i år Bulgaria som ble best med 12 poeng. Deretter fulgte Moldova (10), Ukraina (8), Romania (7), Israel (6), Albania (5), Hellas (4), Finland (3), Australia (2) og Polen (1).

I fjor var det Israel som ble best med 12 poeng. Hva har skjedd fra i fjor til i år? I fjor ble det iverksatt en storstilt kampanje for å støtte Israel, men i år førte regelendringer til at slike kampanjer ikke ble tillatt. Er det derfor Israel ikke ble best i denne kategorien i år? Ikke godt å si. Uansett, Israel fikk seks 12ere fra seerne i år. I fjor fikk de tretten 12ere. I år var det 35 land med, mens det i fjor var 37 land. 

https://eurovisionworld.com/eurovision/2026#world

• Liker 2
Skrevet
NordicViking skrev (1 time siden):

Sjekker man den siste oddslista like før sendingen begynte klokken 21:00 i går, så ser vi at disse landene ligger som hhv. nr. 5, 6, 2 og 8 på denne lista. Legger man til Bulgaria, Finland og Danmark, så har vi alle disse innenfor Topp 8 på oddslista. Det var m.a.o. mange som hadde spilt på disse landene, og det burde derfor ikke overraske oss at disse landene havnet så høyt til slutt da stemmene ble talt opp. Oddssetterne plukket faktisk de største favorittene, selv om de bommet på toppen med Finland. 🤓

Godt mulig, jeg sjekker ikke oddsen. Men jeg er likevel overasket over at de kom høyt bare basert på at hva er det så mange så i sanger jeg ikke likte litt en gang 😄 (utenom vinneren som jeg likte). 

Skrevet
Ludovica- skrev (6 timer siden):

Jeg får se på stemmene i reprise idag heldigvis uten å nesten få hjerteinfarkt 😄

Vil nok tro at Romanias låt ikke falt i smak hos alle, men hun synger veldig bra og er et fyrverkeri på scenen, så det er jo faktisk kvalitet over låta. Det er nok det som gjør at den havnet så høyt. det samme gjelder nok de andre også; de er gode sangere som gjorde en god jobb på scena. Men smaken er som baken. Jeg elsket Romania, men de andre du nevner hadde jeg ikke sansen for.

NordicViking skrev (4 timer siden):

Litt interessant statistikk fra årets Eurovision: I kategorien 'Rest of the World' var det i år Bulgaria som ble best med 12 poeng. Deretter fulgte Moldova (10), Ukraina (8), Romania (7), Israel (6), Albania (5), Hellas (4), Finland (3), Australia (2) og Polen (1).

I fjor var det Israel som ble best med 12 poeng. Hva har skjedd fra i fjor til i år? I fjor ble det iverksatt en storstilt kampanje for å støtte Israel, men i år førte regelendringer til at slike kampanjer ikke ble tillatt. Er det derfor Israel ikke ble best i denne kategorien i år? Ikke godt å si. Uansett, Israel fikk seks 12ere fra seerne i år. I fjor fikk de tretten 12ere. I år var det 35 land med, mens det i fjor var 37 land. 

https://eurovisionworld.com/eurovision/2026#world

Kanskje fordi Israel sendte en ung pen dame ifjor, som hadde overlevd angrepet på Nova Music Festival i 2023, og dette ble frontet veldig sterkt frem mot finalen. Dette rørte nok ved Israels støttespillere (og andre for den saks skyld), så det ble nok en god del medlidenhetsstemmer i tillegg til vanlige stemmer. Ung kvinnelig artist selger jo ofte bedre enn ung mannlig artist også, så mulig de mistet noen stemmer bare på det i år. Men ja, de nye reglene virket nok inn på det også. Selv om Israel prøvde seg på et reklamestunt (stemmetigging på flere ulike språk) som de måtte stenge ned da det ble oppdaget og de fikk advarsel fra EBU.

• Liker 1
Skrevet

Dara ble tatt imot som en helt da hun returnerte til Bulgaria i dag. Flere tusen fans hadde møtt opp på flyplassen i Sofia for å hylle henne.  (LINK)

...

• Liker 8
Skrevet
Ardwinna skrev (3 timer siden):

Vil nok tro at Romanias låt ikke falt i smak hos alle, men hun synger veldig bra og er et fyrverkeri på scenen, så det er jo faktisk kvalitet over låta. Det er nok det som gjør at den havnet så høyt. det samme gjelder nok de andre også; de er gode sangere som gjorde en god jobb på scena. Men smaken er som baken. Jeg elsket Romania, men de andre du nevner hadde jeg ikke sansen for.

Kanskje fordi Israel sendte en ung pen dame ifjor, som hadde overlevd angrepet på Nova Music Festival i 2023, og dette ble frontet veldig sterkt frem mot finalen. Dette rørte nok ved Israels støttespillere (og andre for den saks skyld), så det ble nok en god del medlidenhetsstemmer i tillegg til vanlige stemmer. Ung kvinnelig artist selger jo ofte bedre enn ung mannlig artist også, så mulig de mistet noen stemmer bare på det i år. Men ja, de nye reglene virket nok inn på det også. Selv om Israel prøvde seg på et reklamestunt (stemmetigging på flere ulike språk) som de måtte stenge ned da det ble oppdaget og de fikk advarsel fra EBU.

Er akkurat det! Romania var jo helt sinnsykt bra. Den vokalen på den dama der er sinnsykt. I tillegg har hun utrolig tilstedeværelse. Hun er en ekte entertainer! Låta er bra så den har hele pakken. Det eneste jeg synes var litt dumt, var at de endret sceneshowet før finalene. Likte det personlig bedre før de tok i bruk de "lys-trådene". Følte hun fikk bedre kontakt med publikum. Noen ganger er less is more. 

Italia er jeg enig i at 

• Liker 4
Skrevet
Ludovica- skrev (14 timer siden):

Italia likte jeg umiddelbart. Syntes den er skikkelig fengende. Står på spillelisten min denne uka. Australia er en god sang, men litt kjedelig. Den trengte jeg flere runder med for å like. Angående Israel virker det som konkurransen har blitt litt politisk og det er så kjipt! De vinner nesten hvert år nå. Jeg begynner også tro de får sympatistemmer.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Svava skrev (20 timer siden):

Kravene for å være med i Eurovision har ikke endret seg. Eurovision er ikke for Europa selv om du skulle ønske det for å kunne kaste ut Israel. Armenia og Aserbajdsjan ligger for øvrig også i Asia. Dette er land som har vært med i Eurovision i tiår. 

Hva jeg mener om Israels deltakelse er ganske irrelevant og vi er dessuten blitt bedt om å ikke diskutere det i denne tråden. Men når Eurovision nå er blitt delt i henholdsvis Europa og Asia er det helt naturlig at Israel og de andre landene i Midt-Østen fra nå av tilhører Eurovision Asia enten de nektes å delta på grunn av krigshandlinger eller ikke. Det er et spørsmål om geografi, ikke om utestengelse. 

Armenia, Georgia og Azerbaijan er litt mer tvilstilfeller. Mange definisjoner plasserer dem i Asia, andre i Europa. Hvis de hadde blitt overflyttet til Eurovisian Asia hadde det sikkert vært helt greit, men jeg syns det er like naturlig om de fortsetter å inkluderes i Eurovision Europe. Det blir rett og slett en definisjonssak. Kanskje burde de få velge? Det burde kanskje Tyrkia og Russland også? 

De Nord-Afrikanske landene, Australia og Canada blir en helt annen diskusjon, da det ikke finnes noe Eurovision Africa, Oceania eller North-America. Så når det nå er sånn at de får delta må de nødvendigvis tilhøre en av de to konkurransene som finnes selv om de ligger i andre verdensdeler. Det samme gjaldt Israel og de andre landene i Midt-Østen også fram til konkurransen ble delt nå i 2026. 

Skrevet (endret)

Så glad for at Bulgaria vant! For ei dame!  Tenker den blir spilt mye i sommer!

Heiet selvfølgelig på Norge også, men følte sangen ble litt kjedelig kanskje i forhold til andre

Endret av Bose
  • Liker 6
Skrevet
murray skrev (4 timer siden):

Italia likte jeg umiddelbart. Syntes den er skikkelig fengende. Står på spillelisten min denne uka. Australia er en god sang, men litt kjedelig. Den trengte jeg flere runder med for å like. Angående Israel virker det som konkurransen har blitt litt politisk og det er så kjipt! De vinner nesten hvert år nå. Jeg begynner også tro de får sympatistemmer.

Jeg tipper at mange stemmer uten at de nødvendigvis ser på eurovision, folk som vanligvis ikke ville brukt energi på å stemme. Altså politisk. Siden mange også boikotter og noen land er det ikke mulig å stemme fra vil det jo bli færre å ta av som kanskje ville stemt annerledes.

--

Min upopulære mening er at Østerike ikke var så ille 😄 hatt den på hjernen.

• Liker 2
Skrevet

Maltas storstilte reklamekampanje har tydeligvis virket for det er den låta som sitter fast på hjernen min nå. 

• Liker 2
Skrevet
Nevian skrev (På 17.5.2026 den 13.32):

Belgias låt var god og fengende syns jeg 🤩 likte Romania også jeg … 

Bulgarias bidrag er fryktelig 😬 

• Hjerte 1
Skrevet

Fikk ikke med meg at det hadde vært finale en gang jeg🤣

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...