BareMay Skrevet 15. januar #1 Skrevet 15. januar Hvorfor er ikke fordømmelsene mot det som skjer i Iran sterkere? 11 3 6
Motstrømmen Skrevet 15. januar #2 Skrevet 15. januar Geopolitisk utmattelse, gitt opp regimeendring, akseptert status quo og flyttet fokus til andre konflikter som Trump er mester i å skape blest rundt. Dette fører til "forsiktige" formuleringer i stedet for klar fordømmelse, særlig fra aktører som EU og USA, som nå prioriterer "stabilitet, migrasjon og sikkerhet" eller som vi andre ser det, symbol politikk og manglende ansvar! 1 1
Stina234 Skrevet 15. januar #3 Skrevet 15. januar Tja, erfaringsmessig har det ikke gått så bra med muslimske land som har blitt "frigitt". Se på Libya, Afganistan, Irak. 12 1 1
BareMay Skrevet 15. januar Forfatter #4 Skrevet 15. januar Stina234 skrev (1 time siden): Tja, erfaringsmessig har det ikke gått så bra med muslimske land som har blitt "frigitt". Se på Libya, Afganistan, Irak. Så da skal dette mulla-regime bare få slakte sin egen befolkning i fred, uten protester av noe slag? 4 1 9
Gunstein123 Skrevet 15. januar #5 Skrevet 15. januar BareMay skrev (16 timer siden): Hvorfor er ikke fordømmelsene mot det som skjer i Iran sterkere? Av samme grunn som at konfliktene i for eksempel Somalia og Sudan ikke blir fordømt sterkere: Det er muslimer som står bak! 7 9
Bacteria Skrevet 15. januar #6 Skrevet 15. januar (endret) sterke krefter i verden ønsker ikke mullahenes fall. Det sterkt sanksjonerte regimet er tvunget til å selge billig olje til kineserne, og produserer droner til Putin. I tillegg finansierer de Hamas, hezbollah og houthiene. Dette igjen representerer en utfordring for liberale folk i vesten, de som har ropt folkemord og Free Palestine i et par år nå minst. Med et regimefall og demokratisk utvikling i Iran «risikerer» vi at det digre landet og tidligere stormakten Persia igjen reiser seg av asken. Det persiske folket er ikke arabere. De er også et av de mest sekulært innstilte folkene i Midtøsten (generaliserer nå). De har lite mot Israel og jøder, og vips så kan situasjonen i Midtøsten se helt annerledes ut. Vi skal ikke stikke under en stol at det landet som har mest å vinne på et vennligsinnet regime i Iran er Israel, og de jobber selvfølgelig bak kulissene for å få det til. Det er selvfølgelig en voldsom provokasjon for diverse grupper av israelhatere, kommunister og antiimperialister over hele fjøla, For antisemitter også. Spør du meg, kan jeg ikke vente på at verdens hovedsponsor for terror og jævelskap blir kastet på historiens skraphaug, Det ville vært veldig bra for oss alle. Men det er ingen som spør meg, nå er det opp til Trump. Digger ikke Trump, men synes en del grupperinger som liksom skal stå for fred og rettferdighet har blitt veldig avkledd i det siste. Endret 15. januar av Bacteria 9 6
Stina234 Skrevet 15. januar #7 Skrevet 15. januar BareMay skrev (10 timer siden): Så da skal dette mulla-regime bare få slakte sin egen befolkning i fred, uten protester av noe slag? Tror ikke det er noen som sitter på løsningen. Den er svært kompleks. Det må nok en svært sterk leder til for å holde alle grupperingene som er i landet samlet uten at det oppstår nye interne konflikter og drap. 2
Jdz Skrevet 16. januar #8 Skrevet 16. januar Fordi det meste av aktivisme er ledet av venstresiden og spesielt ytre ventre har en underlig tradisjon for å alliere seg med og støtte opp om totalitære regimer. Aldri har vel dette vært mer synlig enn under det pågående opprøret i Iran. Khomeini hadde aldri kommet til makten uten støtte fra venstresiden og selv om islamistene dolket kommunistene i ryggen ved første og beste anledning, så sitter det nok langt inne for venstresiden å erkjenne dette. En av venstresidens viktigste kampsaker er jo kampen for at kvinner skal ha rett til å bruke hijab/dekke seg til, og frihet til å praktisere Islam. Da tar deg så dårlig ut å samtidig skulle kjempe for frihet fra religiøs undertrykkelse. Når Iranere, forståelig nok tar imot den støtten de kan få med åpne armer, og denne støtten nesten utelukkende kommer fra Israel og USA, så blir det vanskelig for venstresiden å gjøre noe annet enn å lukke øynene. Det sagt, så tror jeg ikke en eneste Iraner jeg kjenner som mister nattesøvn over manglende støtte fra aktivister som ikler seg den samme Kefijen som regimets ledere bruker. Bacteria skrev (15 timer siden): Spør du meg, kan jeg ikke vente på at verdens hovedsponsor for terror og jævelskap blir kastet på historiens skraphaug, Det ville vært veldig bra for oss alle. Men det er ingen som spør meg, nå er det opp til Trump. Digger ikke Trump, men synes en del grupperinger som liksom skal stå for fred og rettferdighet har blitt veldig avkledd i det siste. Jeg er heller ingen stor fan av verken Trump eller Netanyahu, men dersom de hadde bidratt til den Islamske Republikkens fall, hadde jeg hatt null problem med å anerkjenne deres bidrag til menneskeheten. Nei, tradisjonelt har ikke vestlig intervensjon vært noen suksessoppskrift for regimeendring, men nå har faktisk Trump oppfordret Iranere til å risikere livet ved å stå opp imot regime, med lovnad om at hjelp er på vei. Da bør han faktisk levere på hva han har lovet. Ja, opposisjonen i Iran er splittet, men regimet er svakere og mer upopulære enn noen gang. 9 4
Fru Solsikke Skrevet 16. januar #9 Skrevet 16. januar Fordi undetrykkerene ikke er i jøde eller trump kategorien rett og slett. Islamister er jo venstresidens kattunger. 12 2
Pawn Hearts Skrevet 16. januar #10 Skrevet 16. januar Jdz skrev (38 minutter siden): Jeg er heller ingen stor fan av verken Trump eller Netanyahu, men dersom de hadde bidratt til den Islamske Republikkens fall, hadde jeg hatt null problem med å anerkjenne deres bidrag til menneskeheten. Nei, tradisjonelt har ikke vestlig intervensjon vært noen suksessoppskrift for regimeendring, men nå har faktisk Trump oppfordret Iranere til å risikere livet ved å stå opp imot regime, med lovnad om at hjelp er på vei. Da bør han faktisk levere på hva han har lovet. Ja, opposisjonen i Iran er splittet, men regimet er svakere og mer upopulære enn noen gang. Trump har allerede brutt løftet han ga for to uker siden om at USA ville gripe inn hvis regimet i Iran begynte å drepe demonstranter. "Help is on its way" virket også overbevisende, men den hjelpen er det ingen som har sett noe til. Tvert imot slo han retrett: "We've been told that the killing in Iran is stopping," he said. "And there's no plan for executions… I've been told that on good authority." https://www.bbc.com/news/articles/c801dg2lk1xo Denne kuvendingen er visstnok i tråd med råd han har fått både fra kolleger i Washington og fra Tyrkia og Gulfstatene (noen mener Netanyahu også, men det er langt mer usikkert). På den annen side er personell trukket tilbake fra amerikanske og britiske baser. Det kan være en forberedelse til en militæraksjon i Iran. Vi husker også Trumps bløff i fjor sommer da han påsto at de forhandlet med Iran mens de i virkeligheten forberedte bombing av atomanleggene deres. Som jeg skrev i en annen tråd her, så er mitt råtips at Trump/USA velger å ikke gjøre noe. Men det hele er et gjettverk. Sjelden har den sokratiske erkjennelse hatt klarere gyldighet: Jeg vet at jeg intet vet. 2
Bacteria Skrevet 16. januar #11 Skrevet 16. januar (endret) Pawn Hearts skrev (47 minutter siden): Trump har allerede brutt løftet han ga for to uker siden om at USA ville gripe inn hvis regimet i Iran begynte å drepe demonstranter. "Help is on its way" virket også overbevisende, men den hjelpen er det ingen som har sett noe til. Tvert imot slo han retrett: "We've been told that the killing in Iran is stopping," he said. "And there's no plan for executions… I've been told that on good authority." https://www.bbc.com/news/articles/c801dg2lk1xo Denne kuvendingen er visstnok i tråd med råd han har fått både fra kolleger i Washington og fra Tyrkia og Gulfstatene (noen mener Netanyahu også, men det er langt mer usikkert). På den annen side er personell trukket tilbake fra amerikanske og britiske baser. Det kan være en forberedelse til en militæraksjon i Iran. Vi husker også Trumps bløff i fjor sommer da han påsto at de forhandlet med Iran mens de i virkeligheten forberedte bombing av atomanleggene deres. Som jeg skrev i en annen tråd her, så er mitt råtips at Trump/USA velger å ikke gjøre noe. Men det hele er et gjettverk. Sjelden har den sokratiske erkjennelse hatt klarere gyldighet: Jeg vet at jeg intet vet. Sokrates var ikke dum. På VG nå ligger det en lang video nå med en drøss med døde som ligger nærmest i haug. Smuglet ut. Ser ut som de har brukt et treningsstudio elns for å samle de døde. Advarsel for grafisk innhold! Har også sett rapporter på at regimet har hentet inn militser fra Hezbollah og Afghanistan for å slå ned opprørere. Nevnes 5-6000 menn. Vet ikke hva som stemmer. Det er også stemmer som hevder at det avbrutte angrepet onsdag var et skinnangrep og at hensikten var at regimet skulle avsløre sine nødprotokoller. At det reelle angrepet kommer senere. Må bare legge til at om ikke USA og Israel gir blaffen i å hjelpe iranerne militært vil jeg se på det som et historisk svik Endret 16. januar av Bacteria 4
Caniggia Skrevet 16. januar #12 Skrevet 16. januar (endret) Vel, intervensjon/invasjon i stater som Irak, Afghanistan og Libya (og kanskje Venezuela) har jo vist at det å forårsake regimeskifter i andre land uten en langsiktig plan skaper flere problemer enn det løser. Når det gjelder Afghanistan, Venezuela og Iran: er det Taliban, det beryktede, oligarkiske Perez-regimet eller shahens terrorvelde man ønsker seg tilbake til? Eller finnes det rett og slett ingen plan? Endret 16. januar av Caniggia 1
Jdz Skrevet 16. januar #13 Skrevet 16. januar Caniggia skrev (2 timer siden): Vel, intervensjon/invasjon i stater som Irak, Afghanistan og Libya (og kanskje Venezuela) har jo vist at det å forårsake regimeskifter i andre land uten en langsiktig plan skaper flere problemer enn det løser. Når det gjelder Afghanistan, Venezuela og Iran: er det Taliban, det beryktede, oligarkiske Perez-regimet eller shahens terrorvelde man ønsker seg tilbake til? Eller finnes det rett og slett ingen plan? Jeg tror Iran har litt bedre forutsetninger for å etablere et demokrati enn hva Afghanistan hadde. Den siste shahen av Iran har vært død i snart et halvt århundre, så det er lite sannsynlig at han kommer tilbake, men om det var alternativet ville jeg påstå at det er det minste av to onder. Reza Pahlavi er ikke sin far, og selv om jeg ikke stoler 100% på Pahlavi, så er sjansen for at Iran kan bli et moderne demokrati langt større med Pahlavi enn den er med den islamske republikken. 6 4
Bacteria Skrevet 16. januar #14 Skrevet 16. januar Jdz skrev (19 minutter siden): Jeg tror Iran har litt bedre forutsetninger for å etablere et demokrati enn hva Afghanistan hadde. Den siste shahen av Iran har vært død i snart et halvt århundre, så det er lite sannsynlig at han kommer tilbake, men om det var alternativet ville jeg påstå at det er det minste av to onder. Reza Pahlavi er ikke sin far, og selv om jeg ikke stoler 100% på Pahlavi, så er sjansen for at Iran kan bli et moderne demokrati langt større med Pahlavi enn den er med den islamske republikken. Dette vet nok du mye mer om enn meg, men iranerne er vel temmelig opplyste og vestlig orienterte, hvertfall om du sammenligner med Afghanistan? Mitt inntrykk er at iranerne, eller perserne, er et helt annet folk både språklig, etnisk og kulturelt sammenlignet med de andre landene i Midtøsten, også Afghanistan. Sikkert uenighet og flere etniske og religiøse grupper der også da. Etter et ev regimefall vil de som støttet det gamle regimet også være en enorm utfordring. Inntrykket mitt er at iranerne VIL ha et demokrati etter vestlig mønster, de vil ikke ha en diktator. Et konstitusjonelt monarki etter norsk modell hører jeg også noen holde frem som en mulighet. 4 4
Caniggia Skrevet 17. januar #15 Skrevet 17. januar Jdz skrev (18 timer siden): Jeg tror Iran har litt bedre forutsetninger for å etablere et demokrati enn hva Afghanistan hadde. Den siste shahen av Iran har vært død i snart et halvt århundre, så det er lite sannsynlig at han kommer tilbake, men om det var alternativet ville jeg påstå at det er det minste av to onder. Reza Pahlavi er ikke sin far, og selv om jeg ikke stoler 100% på Pahlavi, så er sjansen for at Iran kan bli et moderne demokrati langt større med Pahlavi enn den er med den islamske republikken. Vi får se. Histirien knyttet til slike intervensjoner skremmer! 2
Bacteria Skrevet 18. januar #16 Skrevet 18. januar Syke greier; nå er iransk nasjonal tv hacka: Budskap fra eksilprinsen Palhavi om atde væpnede styrkene ikke må gå mot folket over skjermene i det nå nedstengte og internettløse landet. https://www.facebook.com/share/v/1DHnofYebR/?mibextid=wwXIfr 4
Pawn Hearts Skrevet 19. januar #17 Skrevet 19. januar Bacteria skrev (På 16.1.2026 den 18.12): Må bare legge til at om ikke USA og Israel gir blaffen i å hjelpe iranerne militært vil jeg se på det som et historisk svik [Jeg strøk ut ordet ikke fordi jeg regner med at du egentlig mener det motsatte av det du skrev.] Nå er det nesten en uke siden Trump sa at hjelpen var under veis. Så langt har ingenting skjedd, og Trump virker langt mer opptatt av Grønland og Minneapolis enn av Iran. Hvis ikke en militæraksjon i Iran vil tjene amerikanske interesser, tviler jeg på at USA vil ofre en ekstra dollar på det iranske folk. Du kan godt kalle det et svik, men det er typisk realpolitikk, og det er neppe bare Trump og Netanyahu som er arkitektene bak.
Bacteria Skrevet 19. januar #18 Skrevet 19. januar Pawn Hearts skrev (1 minutt siden): [Jeg strøk ut ordet ikke fordi jeg regner med at du egentlig mener det motsatte av det du skrev.] Nå er det nesten en uke siden Trump sa at hjelpen var under veis. Så langt har ingenting skjedd, og Trump virker langt mer opptatt av Grønland og Minneapolis enn av Iran. Hvis ikke en militæraksjon i Iran vil tjene amerikanske interesser, tviler jeg på at USA vil ofre en ekstra dollar på det iranske folk. Du kan godt kalle det et svik, men det er typisk realpolitikk, og det er neppe bare Trump og Netanyahu som er arkitektene bak. Takk, det hadde lurt seg med et ekstra ord der ja. Realpolitikk er det nok, men samtidig dårlig gjort. Men vi får se…Samtidig må man jo erkjenne at det å velte regimet i Iran er noe helt annet enn fex Venezuela. Det er nok ikke noe som går fort og smertefritt for å si det mildt. Dette Grønlands-og fredspristullet er helt hinsides. 3
Callisto83 Skrevet 23. januar #19 Skrevet 23. januar Tror dere det skjer noe mellom USA og Iran nå snart, kanskje i helga? Jeg finner ikke noe info om det i norske medier, for som vanlig sitter de bare og prater om Trump, men i utenlandske medier meldes det om at flytrafikken over Gulfstatene nå er kansellert.. 3 1
Bacteria Skrevet 23. januar #20 Skrevet 23. januar (endret) Callisto83 skrev (1 time siden): Tror dere det skjer noe mellom USA og Iran nå snart, kanskje i helga? Jeg finner ikke noe info om det i norske medier, for som vanlig sitter de bare og prater om Trump, men i utenlandske medier meldes det om at flytrafikken over Gulfstatene nå er kansellert.. Masse om det i utenlandske medier ja. Så om Grønland-tullet til Trump var en avledning så lykkes det her i hvert fall. Det er massiv styrkeoppbygging i havet utenfor Iran nå, og også i østlige middelhav. Preston Stewart sier på TT at det er så massivt at man teoretisk kan ødelegge regimet med militærmakt. Eller, som de mer avmålte sier: Nå kan USA bombe litt, så sier Trump at nå har de «gjort noe» for så å trekke seg tilbake. Det kan se ut som om opptøyene i Iran har dempet seg nå etter ekstrem voldsbruk fra regimet og innleide militser fra naboland. Tror en vellykket revolusjon i Iran fordrer at den regulære iranske hæren kommer på banen, og beskytter innbyggerne fra revolusjonsgarden. Men det kan nok bli vanskelig.. Jeg ser på befolkningen i Iran som okkupert av et fanatisk islamistisk regime. Iranerne er ikke fanatiske religiøse i det hele tatt. Glemte å skrive at helgapermen til IDF er inndratt og at mange flygninger til og fra regionen er kansellert. Endret 23. januar av Bacteria 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå