Tror og ser det Skrevet 24. januar #21 Skrevet 24. januar Håper virkelig at USA hjelper Iran ut av sine problemer uten en stor militæroperasjon. Det er mye smartere og rimeligere med hybrid krigføring som Russland utfører i Moldova og delvis Ungarn. Iran er veldig stort og et regimeskifte kommer til å koste mere enn det smaker hvis det skal tvinges frem. Det må komme innenfra. 3 2
Bacteria Skrevet 24. januar #22 Skrevet 24. januar Så bilder fra en stor demo i Oslo i dag med støtte til det iranske folket. Tydeligvis organisert av monarkister. Ser ut som du kan gå rundt i Oslos gater med 🇮🇱 flagget også nå uten å bli nedslått. Rare tider vi lever i…. Maskene faller, sannheten kommer fram. 2 1 3
Gjest Lurendreieren Skrevet 24. januar #23 Skrevet 24. januar (endret) Stina234 skrev (På 15.1.2026 den 12.18): Tja, erfaringsmessig har det ikke gått så bra med muslimske land som har blitt "frigitt". Se på Libya, Afganistan, Irak. Du glemmer en viktig forskjell. Før presteregimet så levde iranere omtrent som oss. Det er en grunn til at iranere er ekstremt enkle å integrere her i vesten. Og at de kommer seg opp og frem. Iranere har blitt påtvunget Islam. Dette er folk som vil bli befridd. Endret 24. januar av Lurendreieren
NatNat Skrevet 24. januar #24 Skrevet 24. januar Callisto83 skrev (22 timer siden): Tror dere det skjer noe mellom USA og Iran nå snart, kanskje i helga? Jeg finner ikke noe info om det i norske medier, for som vanlig sitter de bare og prater om Trump, men i utenlandske medier meldes det om at flytrafikken over Gulfstatene nå er kansellert.. Er du sikker ? skjekka akkurat nå på flightradar og det foregår som vanlig ? 1
Bacteria Skrevet 24. januar #25 Skrevet 24. januar Lurendreieren skrev (1 minutt siden): Du glemmer en viktig forskjell. Før presteregimet så levde iranere omtrent som oss. Det er en grunn til at iranere er ekstremt enkle å integrere her i vesten. Og at de kommer seg opp og frem. Iranere har blitt påtvunget Islam. Dette er folk som vil bli befridd. Det er et helt annet folk. Persisk er et indoeuropeisk språk ikke beslektet med arabisk. Skrives dog med arabiske bokstaver. Før de ble islamifisert/arabisert var religionen deres zoroastrisme, det er den religionen Freddie Mercury ble oppfostret i. 3
NordicViking Skrevet 24. januar #26 Skrevet 24. januar NatNat skrev (1 time siden): Er du sikker ? skjekka akkurat nå på flightradar og det foregår som vanlig ? Ja, det ser ut til at det går som normalt der. Ser ikke ut til at flytrafikken er kansellert ennå i hvert fall. 1
Gunstein123 Skrevet 25. januar #27 Skrevet 25. januar 30 000 drept, og media er opptatt av et drap i USA? Er det politisk feil drapsmenn i Iran? 4 2
Callisto83 Skrevet 25. januar #28 Skrevet 25. januar Gunstein123 skrev (17 minutter siden): 30 000 drept, og media er opptatt av et drap i USA? Er det politisk feil drapsmenn i Iran? Feil farge/bakgrunn på drapsmennene, mistenker dessverre jeg. 6 2
Gunstein123 Skrevet 25. januar #29 Skrevet 25. januar Callisto83 skrev (29 minutter siden): Feil farge/bakgrunn på drapsmennene, mistenker dessverre jeg. Mediene og enkelte politikere som liker å fremstille seg selv som å ha en veldig sympati for uskyldige drepte, bør skamme seg! 3
NatNat Skrevet 25. januar #30 Skrevet 25. januar Gunstein123 skrev (1 time siden): 30 000 drept, og media er opptatt av et drap i USA? Er det politisk feil drapsmenn i Iran? Det var ganske sjokkerende, det må du inrømme. Ikke hva man forventer å se i USA. I Iran, ja.. eller i Sudan for tida. Så ja det er forståelig. Men det er sant at media i Norge har vært litt sky når det kommer til Iran dekning 3 1
Gunstein123 Skrevet 26. januar #31 Skrevet 26. januar NatNat skrev (7 timer siden): Det var ganske sjokkerende, det må du inrømme. Ikke hva man forventer å se i USA. I Iran, ja.. eller i Sudan for tida. Så ja det er forståelig. Men det er sant at media i Norge har vært litt sky når det kommer til Iran dekning Er det ikke over 1000 stykker som blir drept av politiet hvert år borti der.? Da kan man vel ikke kalle det overraskende. Man forventer vel ikke så mye av palestinere og israelere heller, men en kan vel ikke påstå at media har vært sky i den konflikten. 3 1
Bacteria Skrevet 26. januar #32 Skrevet 26. januar Tror mange nordmenn er litt lei av det de oppfatter som stammekonflikter i Midtøsten, at de blir dratt til våre gater. Du må liksom sette deg litt inn i det, ellers blir det bare rør. Altså, først har vi hatt demoer i to år for Gaza (og mot Israel). Så kommer iranerne med minimum tre forskjellige fraksjoner… der den største, kongetro persere har med seg et israelsk flagg. Dette får vi selvsagt ikke se på NRK. I tillegg blir kurderne slakta nå av Julanis styrker, hele al Hol leiren er trivelig nok nå på frifot og da får du kurdere som selvsagt også demonstrerer for å sette søkelys på dette. I tillegg til de kurderne som demonstrerer mot regimet i Iran. Tror dessuten mange nordmenn ikke kjenner historikken til Iran /persia og tror det er som Irak og andre land der nede, at det er forskjell på folket og regimet. Det hjelper ikke at media ikke er på ballen, og ofte misrepresenterer det som skjer. Nå er det ikke bare Israels venner som er sinte på NRK, nå er det Eksiliranere også og de bruker ikke like fine ord. 7
Bacteria Skrevet 26. januar #33 Skrevet 26. januar (endret) I fortsettelsen av dette er det flere ting som er temmelig avslørende. Det er tydelig at «noen» synes det er like greit at det iranske regimet består. Det er jo IRGC som utruster Hamas, houthiene og ikke minst Hezbollah, som kjemper mot Israel. Nå som mange nordmenn tror at Israel er en terrorstat, blir det unektelig litt vanskelig å heie på det iranske folket her i å avsette mullahene. Har tidligere blitt kritisert her for å hevde at enkelte palestinavenner indirekte støtter Hamas, det som skjer nå mener jeg beviser at jeg langt på vei har rett i dette. Wolasmal på NRK har også gått langt i å deskreditere denne eksilprinsen Palhavi (ja, han er støttet av bl.a. Israel) noe som også passer inn i bildet her. OM vi skulle få et demokratisk Iran, for ikke å snakke om et vestvendt styresett, vil det bety enormt mye. Ikke bare for situasjonen i Midtøsten, men for verden. Trist det som skjer i USA, men et regimeskifte i Iran er dynamitt. Ikke bare vil penge-og våpenstrømmen til Hamas og hezbollah kuttes tvert av. Flyktningestrømmer vil snus, og maktbalansen i verden kan endres. Tenk bare på olje. Det vil påvirke Russland og Kina. Det vil bli en revolusjon. Bra innlegg fra perser og høyrepolitiker Mahmoud Farahmand i dag: https://www.facebook.com/share/p/1FKZPPhaZq/?mibextid=wwXIfr Endret 26. januar av Bacteria 4 2
NatNat Skrevet 26. januar #34 Skrevet 26. januar Gunstein123 skrev (2 timer siden): Er det ikke over 1000 stykker som blir drept av politiet hvert år borti der.? Da kan man vel ikke kalle det overraskende. Man forventer vel ikke så mye av palestinere og israelere heller, men en kan vel ikke påstå at media har vært sky i den konflikten. ja, det er en god del drept der men vanligvis (ikke alltid) det er mer folk som er truende. Ikke same profil som de 2 som ble drept av ICE denne måned. Også, vanlig politi der skytter 1 gang, kansje 2 og det er det. Ringer ambulanse/sykehus.. det vanlig. Politi i USA virker mer trigger happy enn i Norge men det er også mange gode og fornuftige mennesker i amerikansk politi, tror jeg. Nå... ICE.. ingen politi skole, de kan være stort sett hvem som helst og skyte en dame 4 ganger i hodet eller en mann 10 ganger når de var ikke en trussel, det er en stor forskjell.
Bacteria Skrevet 26. januar #35 Skrevet 26. januar NatNat skrev (3 minutter siden): ja, det er en god del drept der men vanligvis (ikke alltid) det er mer folk som er truende. Ikke same profil som de 2 som ble drept av ICE denne måned. Også, vanlig politi der skytter 1 gang, kansje 2 og det er det. Ringer ambulanse/sykehus.. det vanlig. Politi i USA virker mer trigger happy enn i Norge men det er også mange gode og fornuftige mennesker i amerikansk politi, tror jeg. Nå... ICE.. ingen politi skole, de kan være stort sett hvem som helst og skyte en dame 4 ganger i hodet eller en mann 10 ganger når de var ikke en trussel, det er en stor forskjell. Det er jeg enig i. Det siste som skjedd var bestialsk og man kan lure på hvilke folk ICE rekrutterer egentlig. 1
Apollonia Skrevet 26. januar #36 Skrevet 26. januar Gunstein123 skrev (12 timer siden): 30 000 drept, og media er opptatt av et drap i USA? Er det politisk feil drapsmenn i Iran? Handler vel mest om hvilke forventninger vi har. At USA skulle synke ned til Irans nivå så raskt sto ikke på bingokortet mitt for 2026, men jeg ser jo nå at det er dit vi sannsynligvis skal. Når det gjelder media føler jeg noen ganger at en del brukere her lever i en alternativ virkelighet. Jeg følger de største norske nyhetskanalen, og henter dypdykk og bakgrunn fra internasjonale kanaler, og ser at nrk/tv2 osv får med det meste, også ting som det hevdes at utelates, når man leser her på KG. Kjenner meg heller ikke igjen i påstandene om venstresiden, min erfaring er at de engasjererer seg for de undertrykte, enten det er i Palestina, Iran, Sudan, Myanmar eller andre steder. Det er dessverre sånn at mennesker har begrenset med oppmerksomhet, så ingen får med seg alt, de fleste av oss holder gjerne fokus på en håndfull saker av gangen, og media har kjørt hardest på Ukraina, Gaza og Trump det siste året. Men Iran engasjerte venstresiden med demoer,.innsamlinger osv både i 2022 med Kvinne, Liv, Frihet, og nå, med blackout og massedrap på demonstranter. 2
Gunstein123 Skrevet 26. januar #37 Skrevet 26. januar Apollonia skrev (5 timer siden): Handler vel mest om hvilke forventninger vi har. At USA skulle synke ned til Irans nivå så raskt sto ikke på bingokortet mitt for 2026, men jeg ser jo nå at det er dit vi sannsynligvis skal. Når det gjelder media føler jeg noen ganger at en del brukere her lever i en alternativ virkelighet. Jeg følger de største norske nyhetskanalen, og henter dypdykk og bakgrunn fra internasjonale kanaler, og ser at nrk/tv2 osv får med det meste, også ting som det hevdes at utelates, når man leser her på KG. Kjenner meg heller ikke igjen i påstandene om venstresiden, min erfaring er at de engasjererer seg for de undertrykte, enten det er i Palestina, Iran, Sudan, Myanmar eller andre steder. Det er dessverre sånn at mennesker har begrenset med oppmerksomhet, så ingen får med seg alt, de fleste av oss holder gjerne fokus på en håndfull saker av gangen, og media har kjørt hardest på Ukraina, Gaza og Trump det siste året. Men Iran engasjerte venstresiden med demoer,.innsamlinger osv både i 2022 med Kvinne, Liv, Frihet, og nå, med blackout og massedrap på demonstranter. Noen konflikter fyller nyhetsbildet, mens andre blir oversett. Her er en oversikt over humanitære kriser som krever vår oppmerksomhet. Glemte kriser som krever vår oppmerksomhet – Plan Hvorfor er det slik at denne oppmerksomheten uteblir? Dette burde da handlet om uskyldige drepte mennesker og ikke hva man forventer i disse landene? 3
Gunstein123 Skrevet 26. januar #38 Skrevet 26. januar Apollonia skrev (5 timer siden): Når det gjelder media føler jeg noen ganger at en del brukere her lever i en alternativ virkelighet. Jeg følger de største norske nyhetskanalen, og henter dypdykk og bakgrunn fra internasjonale kanaler, og ser at nrk/tv2 osv får med det meste, også ting som det hevdes at utelates, når man leser her på KG. Når statskanalen bevisst driver med manipulering i et nyhetsprogram rettet mot barn, så er det lov å være skeptisk. 4 2
NatNat Skrevet 26. januar #39 Skrevet 26. januar (endret) Gunstein123 skrev (3 timer siden): Noen konflikter fyller nyhetsbildet, mens andre blir oversett. Her er en oversikt over humanitære kriser som krever vår oppmerksomhet. Glemte kriser som krever vår oppmerksomhet – Plan Hvorfor er det slik at denne oppmerksomheten uteblir? Dette burde da handlet om uskyldige drepte mennesker og ikke hva man forventer i disse landene? Sudan er ren katastrofe ! leste akkurat dette på wiki, for noen dritt mennesker disse ayatollah er !! Ren Nazi "Iran Human Rights reported that in Rasht, security forces surrounded and trapped protesters inside the Rasht Bazaar, set it on fire, and killed people attempting to surrender or escape, while also "finishing off" wounded survivors in the streets and hospitals.[52] Protesters who tried to flee from the scene of the fire were shot by security forces.[62] Forces also blocked fire trucks from responding to the fire..." https://en.wikipedia.org/wiki/2026_Iran_massacres Endret 26. januar av NatNat 4
Callisto83 Skrevet 26. januar #40 Skrevet 26. januar Apollonia skrev (9 timer siden): Handler vel mest om hvilke forventninger vi har. At USA skulle synke ned til Irans nivå så raskt sto ikke på bingokortet mitt for 2026, men jeg ser jo nå at det er dit vi sannsynligvis skal. Lavere forventnings rasisme? Iran var ikke på et lavt og primitivt nivå. Det ble det når islamismen tok over på slutten av 70 tallet. Det kan fort skje i fremtiden også her i Europa. Det er vel en av de tingene mange iranske dissidenter i vesten prøver å advare mot. 4 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå