Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Advokat! Det eneste som faktisk hjelper. 

Anonymkode: c136f...c9f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Frøkensmprippen skrev (8 timer siden):

Du må dokumentere skaden. Men du er veldig vag. Hvor lenge har du hatt nedsatt arbeidsevne? Er skaden slik at den er uopprettelig? Har du fulgt bedrifthelsens råd og komminisert tydelig i møte(r) mellom deg og ledelsen? Sykemelding eller delvis sykmelding over lang tid krever av arbeidsgiver å rettrettelegge og det innebærer å koble bedrifshelsetjenesten på. Så hvor lang tid er det snakk om? Er det andre forholdt i bedriften som gjør at de må flytte på noen? Er dette midlertidig eller ment som en permanent løsning? Har du i kontakt med helsevesenet gjort ditt for å forbedte situasjonen din? Har du varslet om det problematiske at verneombud har to roller? Har du snakket med verneombud som uansett har taushetsplikt? Har du kontaktet fagforening? Skyldes skaden jobb eller fritid? Hva har du dokumentert? Osv. Det er nesten umulig å svare deg om du ikke skriver mer utfyllende.

Edit: Beklager flere innlegg. Skulle slått dem sammen.

Skaden er dokumentert og alle har vist om denne siden før jeg startet for 10 år siden, vi har fått ny sjef derfor blir dette nå en utfordring for han skal på død og liv flytte på meg, fått inn nye for så å si det ikke er plass til meg lenger.  Ja det er forsøkt gjennom flere år å landet da der jeg er nå

Jeg har i årenes løp fulgt opp alle mulige tiltak og alt er forsølt. sSkaden er arbeidsrelatert men ikke fra denne jobben. Har vært flere møter og nå har de bare bestemt seg . Skaden er dessverre varig men med behandlig og varsomhet klarer jeg stort sett holde det i sjakk slik at jeg har det greit og uten være til ekstra byrde for noen. Etter mange år vet jeg jo hva kroppen tåler og ikke, det vet forsåvidt arbeidsgiver også derfor dette føles så feil. Vil jo ikke være til byrde for noen og ønsler jo ikke bli en merbelastning for kollegaer som jeg kommer til å bli på ny avd. Det er ikke spørsmål om men når 

Anonymkode: ae588...dae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er arbeidslivet i Norge i et nøtteskall. Alle skal presses ut i jobb, men om man ikke fungerer 100% på alle måter, så er det ikke bruk for deg.

Så blir man tvunget til å gå på NAV, og "jobbe" i nedverdigende arbeidsmarkedstiltak, for en latterlig lav stønad(AAP)...

Anonymkode: d54db...9fb

Og hvordan tenker du dette skulle være? At folk får samme lønn som i jobb, uten å jobbe og uten at noe er prøvd ut?

Anonymkode: 49624...8ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hvordan tenker du dette skulle være? At folk får samme lønn som i jobb, uten å jobbe og uten at noe er prøvd ut?

JA for man velger jo å bli syk eller skadet på jobb `?

Skal ikke legges til rette og ikke skal vi leve hva skal vi gjøre? legge oss ned å dø?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke samme lønn, nei, men presse folk ut er jo ikke bra 

Anonymkode: c136f...c9f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår jo at arbeidsgivere vil ha unge friske folk null problem med det men man skal vel  behandle folk som folk fordet og ikke gjøre livet vanskligre for en enn nødvendig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Verneombudet skal ikke ta enkeltsaker, og et verneombud er en ansatt som skal sørge for et godt arbeidsmiljø gjennom å ivareta arbeidstakernes sikkerhet og grunnleggende rettigheter for alle ansatte.

Dette er en jobb for tillitsvalgt.

Anonymkode: d5de2...201

Det er feil. De skal ikke bistå i personalsaker, men dette er noe annet, og de har plikt til å reagere på brudd på arbeidsmiljølovgivningen også der det gjelder enkeltansatte. 

Anonymkode: 021c6...0ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Frøkensmprippen skrev (9 timer siden):

Hva prøver du å si her? I følge hvem? Har andre enn deg argumentert for dette?

Økt slitasje på andre er uansett ikke et argument som regnes som holdbart før tilretteleggingen har vart i noen år. 

Det er ulovlig å argumentere med det for å forsøke unngå tilretteleggingsplikt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Skaden er dokumentert og alle har vist om denne siden før jeg startet for 10 år siden, vi har fått ny sjef derfor blir dette nå en utfordring for han skal på død og liv flytte på meg, fått inn nye for så å si det ikke er plass til meg lenger.  Ja det er forsøkt gjennom flere år å landet da der jeg er nå

Jeg har i årenes løp fulgt opp alle mulige tiltak og alt er forsølt. sSkaden er arbeidsrelatert men ikke fra denne jobben. Har vært flere møter og nå har de bare bestemt seg . Skaden er dessverre varig men med behandlig og varsomhet klarer jeg stort sett holde det i sjakk slik at jeg har det greit og uten være til ekstra byrde for noen. Etter mange år vet jeg jo hva kroppen tåler og ikke, det vet forsåvidt arbeidsgiver også derfor dette føles så feil. Vil jo ikke være til byrde for noen og ønsler jo ikke bli en merbelastning for kollegaer som jeg kommer til å bli på ny avd. Det er ikke spørsmål om men når 

Vil det si at du har hatt tilrettelegging i de ti årene du har jobbet der? Og vært delvis sykemeldt for det samme gjennom de ti årene?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette virker som at de er i en prosess (som det så fint kalles) med å få deg til å slutte. Har opplevd liknende selv. I det offentlige. Jeg skjønner hva TS mener med at verneombudet er med dem, dette er min erfaring fra nesten samtlige arbeidssteder jeg har hatt (i det offentlige, stor kommune) Verneombud og til dels tillitsvalgte er så i lomma på ledelsen at de sjelden tar kampen når det gjelder en de ikke"bryr seg om" selv. 

Jeg ville ha kontaktet en advokat med arbeidsrett. 

Anonymkode: 15360...eb7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har en skade som ikke er forenlig med de nye/tyngre  arbeidsoppgavene på den andre avd dette vet alle og derfor flytter de meg dit slik at de skal bli kvitt meg, fått valget si opp eller bli sagt opp.

Du skriver så diffust at det er vanskelig få tak i hva situasjonen egentlig er. 

I HI skriver du at du klarer stå i jobb med tilrettelagte oppgaver. Så skriver du at du ikke har tilrettelegging i dag. Har du, eller har du ikke tilrettelegging? Hvor lenge har du vært på nåværende avdeling? Har du jobbet fast på den andre avdelingen og hvor lenge siden?

Hvis du skulle blitt værende der du er nå, så må vel noen andre flyttes? Har du lik kompetanse som de andre på nåværende avdeling, slik at det ikke er av betydning for noen av avdelingene uansett hvem som flyttes? 

Anonymkode: 95d85...820

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du er flyttet til ett sted for tilrettelegging nå. Blir du flyttet tilbake til din opprinnelige stilling, eller til en som er tyngre enn din opprinnelige? 

Om det ikke er behov der du er på tilrettelegging, hva mener du de skal gjøre egentlig? De kan selvsagt nedbemanne deg istedenfor. 

Anonymkode: 95d85...820

Gud bedre. De kan selvfølgelig ikke "nedbemanne istedenfor".

Det er strenge krav til nedbemanning og hele virksonheten/ konsernet skal som hivedregel være utvalgskrets.

Det vil si at de ikke har lov til å nedbemanne en enkelt person. I teorien bwtyr det: Dersom TS kan gjøre jobben til en annen person i konsernet med kortere ansiennitet, så skal den andre personen nedbemannes og TS tre inn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg synes dette virker som at de er i en prosess (som det så fint kalles) med å få deg til å slutte. Har opplevd liknende selv. I det offentlige. Jeg skjønner hva TS mener med at verneombudet er med dem, dette er min erfaring fra nesten samtlige arbeidssteder jeg har hatt (i det offentlige, stor kommune) Verneombud og til dels tillitsvalgte er så i lomma på ledelsen at de sjelden tar kampen når det gjelder en de ikke"bryr seg om" selv. 

Verneombud er som oftest blant dem som er mest utsatt for å presses til å slutte. 

Skrevet
Maleficenta skrev (4 timer siden):

Det er jo ikke innenfor rimelighetens grenser når det er fysisk ikke mulig for ts å gjøre jobben de flytter henne til

Kommer ann på hva slags stilling det er snakk om

Det er ikke lov å putte en ingeniør som vaskehjelp feks. Men utenom det så står faktisk arbeidsgivers styringsrett sterkere enn man ofte tror. Dette er ikke veldedighet. Man får betalt for å gjøre en jobb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er feil. De skal ikke bistå i personalsaker, men dette er noe annet, og de har plikt til å reagere på brudd på arbeidsmiljølovgivningen også der det gjelder enkeltansatte. 

Det du helt glemmer er at ts sin tilrettelegging kan føre til økt belastning på andre, og da har man ikke krav på tilrettelegging, og vo skal se på helheten. Jeg har også en kollega som fikk tilrettelegging i flere år, og mente det ikke gikk utover noen andre. Men realiteten er at det gikk utover alle andre, hun bare forstod det ikke selv. Så kom det ny leder som ga beskjed om at fra neste turnus får du ikke den tilretteleggingen, så er det opp til deg om du vil jobbe her uten tilrettelegging eller søke ny jobb. Viser seg at hun helt fint kan jobbe uten tilrettelegging gitt, så vi andre har tatt belastninga men hennes tilrettelegging helt unødvendig i flere år. Hun kunne også fint skrevet ts sitt innlegg, men saken er mer kompleks enn det man først får inntrykk av, og jeg tipper det er saken hos ts og. Man kan ikke bare dytte enhver konflikt undr «det er aml» og sp skal man får viljen sin via vo. At vo er enig med ledelsen her sier meg at denne saken har mye flere sider enn de ts oppgir. 

Anonymkode: b585e...355

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du hatt tilrettelegging da? Arbeidsgiver er ikke pliktig til å tilrettelegge til "evig tid". Fører tilretteleggingen til økt belastning for kollegene dine? 

Anonymkode: a821c...49a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2026 den 19.02):

Hvor lenge har du hatt tilrettelegging da? Arbeidsgiver er ikke pliktig til å tilrettelegge til "evig tid". Fører tilretteleggingen til økt belastning for kollegene dine? 

AnonymBruker skrev (På 4.1.2026 den 19.02):

Som kronisk syk blir man jo ikke frisk sånn plutselig og når man da bevist flytter en person man vet ikke kan klare og fortsette i jobben er det veldedighet eller hva kalles det.

Hva betyr inkluderende arbeidsliv?

Ansinitet hva betyr det?

Når man ble ansatt vet sjefen om utfordringene og ansetter deg likevel?

AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (På 4.1.2026 den 14.14):

Kommer ann på hva slags stilling det er snakk om

Det er ikke lov å putte en ingeniør som vaskehjelp feks. Men utenom det så står faktisk arbeidsgivers styringsrett sterkere enn man ofte tror. Dette er ikke veldedighet. Man får betalt for å gjøre en jobb

Tilretteleggingsplikten for kronisk syke står også mye sterkere enn mange tror spesielt arbeidsgivere som er maktsyke.

Noen som har prøvd dette rettslig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2026 den 10.25):

Er da over 50 prosent av arbeidtakerene ikke kapable til å stemme på noen andre?

Anonymkode: de213...c35

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er verneombudet den største mobbern med ledelsens velsignelse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...