AnonymBruker Skrevet 3. januar #21 Skrevet 3. januar Gaia skrev (Akkurat nå): Nei. Verneombud. Se linken under. Nei. Verneombudet er et bindeledd mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, og skal være upartisk. https://www.arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/verneombud/ Det er de garantert ikke her verneombudet er sjefens stedfortreder Anonymkode: ae588...dae
Gaia Skrevet 3. januar #22 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er de garantert ikke her verneombudet er sjefens stedfortreder Anonymkode: ae588...dae Da kan ikke vedkommende være verneombud. Se ellers om tilrettelegging her. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/tilrettelegging/
AnonymBruker Skrevet 3. januar #23 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (På 27.12.2025 den 11.40): Om din tilpasning gir økt slitasje på de andre ansatte, at det er fare for flere sykemeldinger, at andre også ønsker tilrettelegging mm. så ja, da kan arbeidsgiver endre og flytte på folk og oppgaver. Det ligger innenfor arbeidsgivers styringsrett. Om din tilrettelegging fører til urimelig belastning for de ansatte og/eller arbeidsplassen som helhet så kan arbeidsgiver endre eller avslutte tilretteleggingen. Det er dessverre ikke bare dine behov som skal ivaretas på en arbeidsplass. Anonymkode: c5e9d...a82 Det er fullstendig feil, det fungerer ikke slik. Anonymkode: 021c6...0ce
AnonymBruker Skrevet 3. januar #24 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (På 27.12.2025 den 11.40): Om din tilpasning gir økt slitasje på de andre ansatte, at det er fare for flere sykemeldinger, at andre også ønsker tilrettelegging mm. så ja, da kan arbeidsgiver endre og flytte på folk og oppgaver. Det ligger innenfor arbeidsgivers styringsrett. Om din tilrettelegging fører til urimelig belastning for de ansatte og/eller arbeidsplassen som helhet så kan arbeidsgiver endre eller avslutte tilretteleggingen. Det er dessverre ikke bare dine behov som skal ivaretas på en arbeidsplass. Anonymkode: c5e9d...a82 Flytte meg gir økt slitasje på de andre der jeg er nå er det ikke det. Anonymkode: ae588...dae
AnonymBruker Skrevet 3. januar #25 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (På 27.12.2025 den 11.44): Dessverre ikke, om helsen din er slik at du ikke lenger kan fylle stillingsbeskrivelsen din og det du er ansatt til. Tilrettelegginger skal i utgangspunktet være midlertidige og i et avgrenset tidsrom. Dersom det er snakk om varige tilrettelegginger, så går det på arbeidsgivers goodwill og ikke noe de er pliktet til. Anonymkode: aa639...c21 Arbeidsgiver har særlig tilretteleggingsplikt i 4 måneder etter sykemeldingsperioden er over. De har også tilretteleggingsplikt etter dette, men da skal det gjøres en vurdering av belastningen det påfører arbeidsgiver versus den ansattes behov. Anonymkode: 021c6...0ce
AnonymBruker Skrevet 3. januar #26 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): De kontrer at de har styringsrett og kan jeg ikke jobbe der de flytter meg har de ikke bruk for meg mer Anonymkode: ae588...dae Det er lovbrudd og ikke innenfor styringsretten Mange ledere forstår ikke lovverket styringsretten begrenses av Anonymkode: 021c6...0ce
AnonymBruker Skrevet 3. januar #27 Skrevet 3. januar Du er flyttet til ett sted for tilrettelegging nå. Blir du flyttet tilbake til din opprinnelige stilling, eller til en som er tyngre enn din opprinnelige? Om det ikke er behov der du er på tilrettelegging, hva mener du de skal gjøre egentlig? De kan selvsagt nedbemanne deg istedenfor. Anonymkode: 95d85...820
AnonymBruker Skrevet 3. januar #28 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Du mener nok tillitsvalgt. Anonymkode: d5de2...201 Begge kan ig bør hjelpe med slikt Anonymkode: 021c6...0ce
AnonymBruker Skrevet 3. januar #29 Skrevet 3. januar Gaia skrev (11 minutter siden): Nei. Verneombud. Se linken under. Nei. Verneombudet er et bindeledd mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, og skal være upartisk. https://www.arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/verneombud/ Verneombudet skal ikke ta enkeltsaker, og et verneombud er en ansatt som skal sørge for et godt arbeidsmiljø gjennom å ivareta arbeidstakernes sikkerhet og grunnleggende rettigheter for alle ansatte. Dette er en jobb for tillitsvalgt. Anonymkode: d5de2...201
AnonymBruker Skrevet 3. januar #30 Skrevet 3. januar Rucula skrev (32 minutter siden): Arbeidsgivers styringsrett gir dem mulighet til å flytte deg dit de har behov for deg (innenfor rimelighetens grenser) Husk, du er ansatt for å gjøre en jobb! Du får penger for dette hver mnd. Nei. Anonymkode: 021c6...0ce
Gaia Skrevet 3. januar #31 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Verneombudet skal ikke ta enkeltsaker, og et verneombud er en ansatt som skal sørge for et godt arbeidsmiljø gjennom å ivareta arbeidstakernes sikkerhet og grunnleggende rettigheter for alle ansatte. Dette er en jobb for tillitsvalgt. Anonymkode: d5de2...201 Verneombud skal ivareta arbeidstagernes arbeidsmiljø. Dette er helt klart en sak der verneombudet kan involveres. Verneombudet skal ikke ta parti med noen, men kan være med som støtteperson når arbeidstager skal snakke med arbeidsgiver.
AnonymBruker Skrevet 3. januar #32 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er de garantert ikke her verneombudet er sjefens stedfortreder Anonymkode: ae588...dae Da må det velges nytt verneombud. Kontakt arbeidstilsynet hvis du ikke blir hørt. Anonymkode: 021c6...0ce 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar #33 Skrevet 3. januar Dette er arbeidslivet i Norge i et nøtteskall. Alle skal presses ut i jobb, men om man ikke fungerer 100% på alle måter, så er det ikke bruk for deg. Så blir man tvunget til å gå på NAV, og "jobbe" i nedverdigende arbeidsmarkedstiltak, for en latterlig lav stønad(AAP)... Anonymkode: d54db...9fb 2 1
Frøkensmprippen Skrevet 3. januar #34 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Du mener nok tillitsvalgt. Anonymkode: d5de2...201 Dette er både tillitsvalgt og verneombudet sitt ansvar. Alle har verneombud som har ansvar for HMS. Ts, hvordan har du gått frem?. Har du kontaktet tillitsvalgt eller fagforening om du er organisert uten tariffavtale? Har du kontaktet verneombud? Har du bedt om møte og at bedrifthelsetjenesten blir koblet inn? Har du dokumentert dine begrensninger tydelig med dokumentasjon fra lege? Har du fulgt tjenestevei? 4
Frøkensmprippen Skrevet 3. januar #35 Skrevet 3. januar (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Verneombudet skal ikke ta enkeltsaker, og et verneombud er en ansatt som skal sørge for et godt arbeidsmiljø gjennom å ivareta arbeidstakernes sikkerhet og grunnleggende rettigheter for alle ansatte. Dette er en jobb for tillitsvalgt. Anonymkode: d5de2...201 Ikke alle har tillitsvalgt. Verneombudet kan så klart bli involvert i enkeltsaker. Oversett det til en rettssak: Tillitsvalgt er en forsvarer. Verneombudet ett vitne med kunnskap innen for området men uavhening av partene. Som ett ekspertvitne. Verneombud som sjefens tredsforsteder er problematisk. Her ville jeg innvolvert fagforening da det er bedre enn å jobbe selv for at arbeidstilsynet skal gripe inn. Endret 3. januar av Frøkensmprippen 1
Frøkensmprippen Skrevet 3. januar #36 Skrevet 3. januar (endret) AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Flytte meg gir økt slitasje på de andre der jeg er nå er det ikke det. Anonymkode: ae588...dae Hva prøver du å si her? I følge hvem? Har andre enn deg argumentert for dette? Endret 4. januar av Frøkensmprippen 1
Frøkensmprippen Skrevet 4. januar #37 Skrevet 4. januar (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Men kan de sette deg i et arbeid du ikke kan utføre sånn uten videre ? kjent skade? DE gjør det selvsagt for å bli kvitt meg. Hvis jeg får fortsette der jeg er i dag er det jo null problem Så er det styringsrett eller er det tilretteleggingsplikt for de med nedsatt funkjon? Det skal uansett være mitt valg om jeg slutter eller ikke Eller de har gitt meg sparken da😂 Anonymkode: ae588...dae Du må dokumentere skaden. Men du er veldig vag. Hvor lenge har du hatt nedsatt arbeidsevne? Er skaden slik at den er uopprettelig? Har du fulgt bedrifthelsens råd og komminisert tydelig i møte(r) mellom deg og ledelsen? Sykemelding eller delvis sykmelding over lang tid krever av arbeidsgiver å rettrettelegge og det innebærer å koble bedrifshelsetjenesten på. Så hvor lang tid er det snakk om? Er det andre forholdt i bedriften som gjør at de må flytte på noen? Er dette midlertidig eller ment som en permanent løsning? Har du i kontakt med helsevesenet gjort ditt for å forbedte situasjonen din? Har du varslet om det problematiske at verneombud har to roller? Har du snakket med verneombud som uansett har taushetsplikt? Har du kontaktet fagforening? Skyldes skaden jobb eller fritid? Hva har du dokumentert? Osv. Det er nesten umulig å svare deg om du ikke skriver mer utfyllende. Edit: Beklager flere innlegg. Skulle slått dem sammen. Endret 4. januar av Frøkensmprippen
AnonymBruker Skrevet 4. januar #38 Skrevet 4. januar Frøkensmprippen skrev (8 timer siden): Hva prøver du å si her? I følge hvem? Har andre enn deg argumentert for dette? Jeg har en skade som ikke er forenlig med de nye/tyngre arbeidsoppgavene på den andre avd dette vet alle og derfor flytter de meg dit slik at de skal bli kvitt meg, fått valget si opp eller bli sagt opp. Anonymkode: ae588...dae
Maleficenta Skrevet 4. januar #39 Skrevet 4. januar Rucula skrev (9 timer siden): Arbeidsgivers styringsrett gir dem mulighet til å flytte deg dit de har behov for deg (innenfor rimelighetens grenser) Husk, du er ansatt for å gjøre en jobb! Du får penger for dette hver mnd. Det er jo ikke innenfor rimelighetens grenser når det er fysisk ikke mulig for ts å gjøre jobben de flytter henne til
AnonymBruker Skrevet 4. januar #40 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Verneombudet skal ikke ta enkeltsaker, og et verneombud er en ansatt som skal sørge for et godt arbeidsmiljø gjennom å ivareta arbeidstakernes sikkerhet og grunnleggende rettigheter for alle ansatte. Dette er en jobb for tillitsvalgt. Anonymkode: d5de2...201 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da må det velges nytt verneombud. Kontakt arbeidstilsynet hvis du ikke blir hørt. Anonymkode: 021c6...0ce Så naivt… Anonymkode: c136f...c9f 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå