Gå til innhold

Lykkeliten kommer til oss i november


Seterjenta

Anbefalte innlegg

Nå er det vel like før mannen kommer hjem igjen? Kan tenke meg at det ikke har vært lett, jeg hadde nok hatt det likedan om ikke enda verre. Blir jo så avhengig av hverandre :sjenert:

Jobben din kombinert med bekkenløsning høres ikke bra ut nei :riste: Selv om en vil jobbe lengst mulig og stå på, så er det nok viktig å lytte til kroppen. Det er jo ikke mange ganger i livet vi skal gå sånn tross alt :)

Syns du er ganske utrolig som ikke har sagt noe til mannen ang følelsene dine, jeg hadde nok stortuta i telefonen hver dag :sjenert: Men som du sier, en vil jo at han skal ha det bra mens han er der.

Håper du får en fin helg med jentene og magen :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen kommer hjem i morgen!! :hoppe:

Gjett om jeg gleder meg!

Jeg har nok ymta frampå nå, at de første dagene var tøffe... Men han skjønte det nok lell, tenker jeg! ;-)

Nå synes jeg det er utrolig at tiden allerede har gått, så det går jo mye bedre enn en forventer til å begynne med.

Men jeg har hatt mye å drive med den siste uken (når jeg har orket),

for på søndag hadde jeg besøk av to venninner med sine tre gutter, og da hadde jeg alle tre jentene her, så det var jo heller livat!!

Og dagene før de kom så fikk jeg jo tiden til å gå med å rydde og vaske litt.

På onsdag fikk jeg takstmannen hit, for å sette takst på nyhuset vårt, så vi får riktig finansiering i banken, og når han dro så kjørte jeg til Kongsvinger for å hente tanta mi på bussen - ho kom på besøk fra oslo.

Ho var her hele dagen, og tok med Emily og meg på kinarestaurant - herlig!

Og idag er det fredag, og mamma og pappa kommer nedover! De skal være til mandag eller tirsdag, er ikke helt bestemt enda visst.

Men best av alt - elsklingen min kommer hjem i morgen :hjerter_rundt:

Ønsker dere også en fin helg!!

:klem:

Formen ellers har vært sånn passe... hadde noen bra dager, for å bli skikkelig dårlig igjen. Så dagen igår ble stort sett tilbrakt liggende på sofaen med ei god bok og kattepusen min på hofta!

(når jeg ikke satt i frisørstolen da, har ikke sagt til mannen at jeg har klipt meg - ganske mye...)

Men idag føler jeg meg ganske fin igjen. Det er bra, for det blir nok en sverigetur når mamma og pappa kommer! (bare 15 min å kjøre da men...litt tråkking i butikkene blir det jo!)

Endret av Seterjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt mannen hjemme siden lørdag, så er det nesten rart å tenke på at han har vært så lenge borte..

Så merkelig hukommelsen er!

Det var veldig fint å hente han på flyplassen på lørdag, men så veldig hett første møte ble det jo ikke, siden han hadde en kollega med som skulle sitte på.. ;)

Jenta mi var sammen med foreldrene mine på svenskehandel (hun kan navnet på de viktigste butikkene på grensa nå :ler: )

Etter et par dager var mannen tilbake til vår tidssone, stakkar, han var helt utslitt når han kom hjem.

Formen min har vært varierende den siste uka, har hatt veldig mye halsbrann og ryggvondt på nettene, så det blir minimalt med søvn..

Tenkte jeg skulle sove litt på sofaen i går formiddag, men da var det ei lita ei i magen som satte i gang sin egen private turnoppvisning!! For en aktivitet!!

Det var bare å glemme å sove ja! :ler:

(mormora mi sier forresten at mye halsbrann = baby med mye hår! har stemt på alle damer i slekta vår på den sida!)

Hun hikker veldig mye nå også, igår hadde hun hvertfall tre lange perioder med hikking!

Jenta mi på 5 var også slik, hikka til alle døgnets tider, støtt!

Emily kom inn og lå i senga mi litt i går morges etter at mannen hadde dratt på jobb, og da fikk hun kjenne hikkinga i magen, og så fikk ho lov å riste litt forsiktig på magen for å se om lillesøster begynte å røre på seg.

Og jammen fikk ho valuta for pengene!

Ho ville ikke kjenne på, bare se, men det var jo mer enn spennende nok for henne det!

Her er siste magebilde, tatt idag 30+5

post-5410-1157017078.jpg

post-5410-1157017091.jpg

post-5410-1157017099.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine magen! :klem:

Halsbrann kan bety at babyen får mye hår... Hmmmm... Den var ny!

Kan bli en hårete baby jeg har i magen altså! :ler:

Noen ganger er det nesten mer spennede å se magen røre seg enn å kjenne at den gjør det. Forstår lille jenta di godt jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Ja, har ikke hørt det fra andre enn henne jeg heller, men som sagt, vi er veldig mange jenter på den siden av slekta, alle har hatt masse halsbrann, og alle ungene har masse hår ved fødselen! ;-)

Blir spennende å se om det stemmer på denne også!

Mannen min sier han aldri har sett en nyfødt baby med mer enn litt dun på hodet, så jeg har prøvd å forberede han på det motsatte :ler:

Jeg synes også det er mer spennende nå å se på, enn å kjenne, men jeg kjenner det jo så godt likevel liksom!

Ho ville rett og slett ikke, for ho syntes det var litt ekkelt ;)

Takk for mageskryt... :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte jeg skulle legge ved et par bilder av Emily som nyfødt..

På det ene bildet er ho bare noen timer gammel. (ho ble tatt med tang, og fikk seg en trykk over høyre øye. Det tok noen dager før hevelsen gikk ned, og ho kunne åpne øyet skikkelig..)

På det andre bildet er ho knappe 2 uker..

post-5410-1157018661.jpg

post-5410-1157018675.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig Emily var som baby :) Og såååå mye hår, skjønner godt hva du mener med at dere får barn med mye hår ja.

Det med halsbrann og hår har jeg og hørt, fra ganske mange faktisk, men fikk høre det av svigermoren sist. Er selv myyye plaget med det om nettene i det siste, våkner av at det brenner, og det er ikke mye godt nei. Men vi får trøste oss med at alt er glemt med en gang de små er ute.

Deilig å ha mannen hjemme tenker jeg ;)

Så fin magen din er, syns den har vokst en del siden det siste bildet du la ut.

Håper dere får en kjempe fin helg, kos deg med mannen og jentene :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei IdaC!

Uffameg så tidlig du er oppe og skriver da!! ;)

Takk for koselig hilsen!

Ja Emily var en skjønn baby, og er ikke så verst nå heller ;)

Og magen den vokser stadig! Kan nesten ikke tro at den skal vokse enda mer!! :ler:

Men, nå har jeg gjort noe sprøtt da... Jeg har bestilt sånt gips-sett for å ta avstøpning av magen!! :hoho:

Mannen min bare rista på hodet av meg :ler:

Men det er jo trolig siste gang jeg er gravid, så da er det jo litt gøy å minnes hvor stor magen var på slutten, argumenterer jeg med! ;)

Har hatt noen ugne netter, så jeg er sååå sliten..

Men idag er barnehagen stengt, så da er det bare å holde seg våken og prøve å finne på ting.. (skjønt akkurat nå er det Toon Disney på henne og KG på meg...)

Heldigvis er det fint vær idag, kanskje det blir en tur på gården til en kompis av meg for å se på hestene der...?

Og så må jeg en tur på trygdekontoret.. Blir så forvirra av alt rundt permisjon og ulike måter å løse det på.. :klaske:

Mannen skal hente jentene sine etter arbeid idag, så det blir fullt hus i helga ja!

Kjekt det, selv om jeg merker at jeg er litt mindre tålmodig nå enn ellers...

Riktig god helg!!

:klem:

og her er et lite bilde av pia mi, som nylig mista si første tann ;)

post-5410-1157099596.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så nydelig jenta di er, og kan tenke meg hun er stolt over å ha mista sin første tann ja :)

Det med å ha mindre tålmodighet for tiden kjenner jeg veldig godt til ja :sjenert: Prøver å ta meg sammen, men er ikke alltid like lett nei. Godt de rundt har fortåelse for det.

Gips av magen, det høres litt morsomt ut, det skal jeg huske på til en evt neste gang jeg går gravid. Det er jo mye disse mannfolka ikke skjønner når det gjelder oss og det å gå gravide. Men så kan vi kanskje ikke forvente det heller da de ikke får kjent det på kroppen selv.

Tusen takk for at du besøker dagboken min og følger meg på innspurten, jeg setter stor pris på det. Ønsker deg en riktig fin uke :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det blir lenge mellom hver gang jeg er her inne nå..

Er koseligere å følge med i andres bøker...

I dag er jeg 33+4, og føler meg helt sprengt! Kan magen virkelig vokse mer?? :overrasket:

Jaja, den blir nok litt større enda!

Jentene synes det er veldig spennende, og mannen kommenterer stadig at jeg har blitt så stor! :)

Vekta øker jevnt og trutt, og nå er jeg på ca +16 kg...

Målet er å holde meg under +24, for det la jeg på meg med forrige.

Føler meg kjempestor nå, og synes jeg har fått verdesn største rumpe!! :ler:

Formen den siste tiden har ikke vært så veldig bra..

Mye halsbrann og ryggvondt om nettene, så jeg er veldig trøtt og sliten.

Var på kontroll hos legen på mandag, og han skrev ut en henvisning til fysio. Var heldig og fikk time raskt i nabobygda, skal dit nå på fredag.

Aktivitetsnivået er ikke så veldig høyt for tida dessverre.. burde nok rørt litt mer på meg, men bekkenløsningen i symfysen gjør sitt til at det blir litt plagsomt..

Uff, ble mye klaging det her! :ler:

Heldigvis har vi masse positivt å se fram til de neste ukene også:

nå på lørdag får vi middagsgjester, en kollega av mannen min og samboeren hans. (jeg har aldri snakka med han, og samboeren hans er det ingen av oss som har truffet...) Så da må jeg få huset i representabel stand, finnen ut hva vi skal lage til middag etc..

Neste lørdag skal vi på dansefest i nabokommunen, helga etter skal vi hjem til hjembyen min i bryllup, så en lørdag uten planer, og lørdagen deretter er det fest i bygda her, med middag og dans! :)

Da er vi 2 uker før termin, så vi har meldt oss på med et bittelite forbehold :ler:

Mannen sa her en dag at han skulle holde seg edru hvis vi skulle dit hvertfall!!

Så jeg antar at de neste 6-7 ukene kommer til å gå ganske så fort jeg, med alle forberedelser som skal gjøres her hjemme også til den store begivenheten.

Håper å bli litt flinkere å oppdatere her framover.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34+3 idag!

Søndag (34+1) fikk jeg en blødning, etter fire-fem litt vel aktive dager..

Oppdaga det ved 15tida, og ringte føden litt etter. Der ba de meg se det litt an fram til kl 17, og ringe igjen da uansett tilstand. Evt før hvis det ble verre. Kl 17 var tilstanden den samme, og hun sa at siden det var så rolig der akkurat da, så kunne jeg godt stikke bortom og få en liten sjekk. Hun satte på ctg for å registrere fosterlyden, den var helt fin, og etter å ha kjent litt på magen sa hun at babyen har god plass enda, godt med fostervann og ligger med hodet ned. Og hun ba meg ta det litt rolig framover, og ikke nøle med å ringe hvis det ikke ga seg, eller det kom flere blødninger.

Dette ga oss vel en lærepenge...Det har hvertfall åpna øynene til mannen min og det er jeg glad for, for han er ikke typen som ser hva som må gjøres i huset, og jeg er ikke typen til å ville be om hjelp! Nå sier han hele tiden at jeg må ta det rolig, og ikke anstrenge meg, og tar litt mer del i dagliglivet.. Det gjorde han vel egentlig allerede lørdag, når han støvsugde hele huset og vaska alle golv! Jeg var på dugnad i barnehagen... (men det var etter at jeg natt til fredag fikk en skikkelig gråtetokt fordi jeg var så trøtt og sliten og ønsket mer hjelp..og han våkna..)

Tror han skjønte det da. Neste morgen lå det lapp ved siden av 'gjørelista' mi, at det og det kunne han ta seg av! Endelig fungerte den evinnelige gjørelista som jeg skriver hver gang vi skal få besøk etc.. (ja, jeg vet jeg må bli flinkere til å si fra.. men det har sine årsaker - etter et skrekkforhold på nesten 8 år i 'gamle dager'...)

Nå er blødningen over, heldigvis...

Så igår hadde jeg en kosedag, bare slappet av før jeg skulle til fysioterapi kl 14...

Har hatt et par gode netter mtp halsbrann, så jeg har sovet litt mer enn gjennomsnittet nå, det er så godt.

Jeg er likevel ganske trøtt midt på dagen, men... bare jeg kommer igang med noe, så går det over.

Om en ukes tid skal jeg begynne å ta det litt roligere, og sove når kroppen sier ifra. -så langt det går hvertfall!

Idag har jeg delvis montert en skjenk som vi kjøpte på ikea på fredag, men mannen må hjelpe meg å snu den så vi får satt på resten, og skuffene tenkte jeg å skru sammen ikveld.. kanskje.. ;)

Jordmortime i morgen kl 18. Skulle hatt forrige uke, men det kræsja med et foreldremøte på skolen, og jeg vil jo gjerne at mannen skal være med. Så da blir det denne uka istedet, selv om vi har alle unga denne uka.. De får leke ute på lekeområdet i gangen til vi skal høre på hjertelyden - da kan de få komme inn ;)

(jordmora vår har kontortid en kveld i uka, ellers jobber hun fullt på føden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: 34 + 3

Oi, her går det framover!

Bra både du og mannen din har forstått at du må ta det mer med ro! Bare synd det måtte en så tydelig advarsel til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

36+5 :overrasket:

Tenkte det var på tide med en liten oppdatering...

Formen her i gården har vært litt opp og ned i det siste..

Etter å ha vært endel småplaget med bekkenet fikk jeg legen til å skrive ut en rekvisisjon til fysioterapi. Jeg var heldig og kom inn samme uke, og har fått en kjempeflink terapeut! Hun har lokalisert de vonde musklene, og vi er godt i gang med å trene opp helt fra bunnen av. (i tillegg tar hun nakken min hver gang, for den sliter jeg veldig med)

Jeg går to ganger i uken, og skal fortsette med det til fødselen, og i 6 mnd etter fødsel.

I tillegg så har jeg fått en skikkelig forkjølelse, med bihulebetennelse av den kraftige sorten, så nå går jeg på penicillin...

Kjett.. Men jeg merker allerede bedring, og i natt sov jeg for første gang på lenge hele 6 timer!! Vanligvis ligger jeg på 2-3 timer.. Så det var deilig.

Hadde ingen halsbrann når jeg la meg igår, og det var skjønt!!!

Igår formiddag var vi på pre-term-kontroll og omvisning på føden.

Kontrollen viste at magen ikke har vokst stort de siste ukene, den er nå 32 cm (SF), har vokst bare 1 cm på en mnd!

De siste kontrollene jeg har hatt, har JM hatt vansker med å kjenne hodet, så hun trodde det lå veldig langt ned.. Den JM vi var hos igår sa også dette, så vi fikk en kjapp UL for å se hvordan hun ligger.

Joda, hodet ligger langt langt ned, og er festet allerede. Dvs, det har nok allerede vært festet noen uker, siden Jm ikke kunne kjenne det for over 2 uker siden..

Ellers så var alt bra, både urin, blodtrykk og fosterlyd.

Så nå tror jeg at jeg skal begynne å pakke bagen min, bare sånn for sikkerhets skyld...

Mamma trodde jeg kom til å få før termin, siden hodet har vært festet så lenge, og så tidlig..

Jeg har INGEN forhåpninger om det, men det er vel greit å ha den klar likevel!

Har ikke hatt noen antydninger til blødninger igjen heller, men tar det ganske så med ro.. Prøver å få gjort litt husarbeid innimellom da, og har vært på dansefest, og i bryllup de siste par helgene...!

Har meldt oss på en fest den 21. oktober også, men det ble med forbehold da ;)

Dagens magebilde:

post-5410-1160653646.jpg

post-5410-1160653658.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at hodet har festet seg. :)

Det er sikkert lurt å være forberedt på at ting kan skje tidlig. Det har jeg hvertfall begynt å tenke da JM sa at hodet til babyen ligger langt ned i bekkenet allerede. (Er jo bare 32 uker!)

Svigermor mente også at det kunne skje tidlig da. :)

Men jeg er også forberedt på at det kan ta lang tid. For det at hodet fester seg tidlig er vel ingen garanti? :ler:

Hørtes ille ut å bli syk nå!

Du kan jo snart føde, og da skal du jo helst være i best mulig form!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel ingen garanti sikkert, men for flergangsfødende så er det jo veldig uvanlig tror jeg, at det fester seg så tidlig..

Har hørt at det er vel så vanlig at det ikke fester seg i det hele tatt!

Men, en må vel bare ta det som det kommer likevel ;)

Artig at din også ligger så langt ned da!

Det er veldig tungt å gå syk nå, har hatt skikkelig vond dyp hoste i over en uke nå, men jeg tror det er på retur.

Har hostet så mye at jeg er helt støl i musklene i magen og oppover ryggen!

Jeg tenker heller at det var bra at jeg ble syk NÅ, og ikke om to uker...

Nå rekker jeg forhåpentlig å bli noenlunde bra igjen. Har hørt at den som går nå er langvarig men...

Nei, får dra i barnehagen, lovde å hente henne litt tidligere idag..

(de gangene jeg gjør det, så har hun slettes ikke tid til å bli med hjem, så vi får se.. ;) )

Endret av Seterjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37+2, 3 uker til termin!

Endelig er alt av babytøy og -utstyr vaska, senga er montert, og jeg har begynt å pakke bagen min!

Ungene ble helt i ekstase når de så senga ferdig satt opp med himmel og sengetøy på! Tror det ble litt mer virkelig da, at det faktisk kommer en baby snart!

Faktisk så ble 5-åringen litt sjalu på den fine senga!! Og når ho fikk høre at det samme sengetøyet hadde ho på dyna si når ho kom hjem fra sjukehuset, ja da var det jo ingen tvil om at det var HENNES!! Lillesøster kunne jo ikke ha det da! Og senga, den kunne jo ho bruke, hvis ho bare bøyde beina litt?? Når jeg hadde benekta det, så fant ho rett og slett ut, at når lillesøster ble for stor for den senga, så kunne vi ha den som dukkeseng på storesøster sitt rom!!

Hentesett har vi også fått, det har mormor strikka!

post-5410-1160996178.jpg

post-5410-1160996201.jpg

Endret av Seterjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Idag er det 6 dager til termin, og det er visst en stund siden jeg var inne her og oppdaterte litt!!..

Epica: Koselig å se deg her inne! og takk for skryt ;)

Vi er også fornøyd med både seng og hentesett - bare gleder meg veldig til å få ta det i bruk nå!!

Synes både dager og uker går veldig fort nå, det er nok fordelen med flere barn i hus, det er liksom aldri rolig, og det er alltid noe som må gjøres (som ender i at jeg nok får litt for lite hvile..)

Fysioterapi fortsatt, 2 ganger i uka, og nå er jeg så godt som smertefri i bekkenet, men ho fant jo en masse gamle og veldig harde spenninger i nakke, skuldre og armer.. Har vært der nå, og føler meg skikkelig mørbanka, for enkelte av de punktene i overarmene var så vonde at det svartna for meg når ho trykte på..

Ellers så gleder jentene seg veldig til babyen kommer, og tror at jeg snart skal 'ta henne ut'... Vi har begynt å forberede dem på at ting snart kan skje, det blir spennende å se hvordan de takler det den dagen det skjer.. Har ordna oss med ringevakter ;) Hans eks og hans foreldre! :)

Epica: her er det jeg har pakka så langt... sikkert for mye, og sikkert noe som mangler... ;)

* Helsekort (ikke akkurat pakka enda, men må jo med)

* Fotoapparat m lader

* Mobil m lader

* lypsyl

* Toalettsaker og fuktighetskrem, bind

* engangstruser + egne truser

* 2 singletter

* 3 ammebh

* 1 strikkajakke

* 1 ammegenser

* 2 bukser

* 2 t-skjorter

* sokker

* ammeinnlegg

* sandaler

* notatbok og penn

* t-skjorte til mannen

* sjokolade....

* bok

Til Baby: (vet ikke hva vi får låne der...)

* 2 bodyer

* 1 sparkebukse

* 2 tynne luer

* gulpekluter

* strikka hentesett

* fleecedress (ytterklær)

* utelue

* sokker

Her er det siste magebildet som er tatt så langt, det er en uke gammelt, men sikkert ikke så store forandringene (tror jeg..)

Bildet er tatt på 38+2

post-5410-1162291607.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...