Gå til innhold

Lykkeliten kommer til oss i november


Seterjenta

Anbefalte innlegg

Hei hei...

Inspirert av alle andre flinke dagbokskrivere, fikk jeg lyst å lage min egen lille tanke-bok.

Tror nok ikke jeg kan love jevnlige oppdateringer de neste ukene, for vi er inne i en travel tid med ferdigstilling av nytt hus og flytting innen 3 uker...

Jeg testet positivt søndag 26.febr, 11 dager etter EL - klarte ikke vente lenger...

De følgende dagene gikk det med 5 tester til (hadde noen fra Danmark liggende, pluss en to-pakk fra apoteket!) før jeg fikk det bekrefta hos legen!

Vi har prøvd siden sept.-05, så det var veldig gledelig at det skulle klaffe så fort. Det hadde vi ikke forventet!

Symptomene kom veldig tidlig (derfor testa jeg så tidlig også), 2-3 dager etter EL fikk jeg kjempeømme pupper, og begynte å fly på do støtt og stadig!

Vi var nok tidlig ganske sikre kan man si...

Jeg fikk litt mer kvalmeplager i begynnelsen nå. Forrige gang (5 år siden) så var jeg nesten ikke kvalm i det hele tatt.

Uke 6 og 7 var de verste, nå er jeg 9 uker på vei, og merker nesten ingenting. Bare hvis jeg ikke har fått litt mat på et par timer...

Puppene er fortsatt det største 'problemet', de har vokst ganske mye (ingen bh'er passer lenger) og er veldig ømme, særlig når jeg skal snu meg på natta..

Men en skal ikke klage, når jeg tenker på hvorfor, så er alt glemt! ;-)

Min datter på snart 5, og min manns to døtre på 6 og 9 er veldig stolte over at de snart skal bli storesøstre, og jenta mi har utpekt seg selv til babyens beskytter!!

:-) (hvilken barne-tv har hun lært det i tro?!?)

Håper noen kikker innom her av og til, så skal jeg prøve å skrive litt innimellom slaga!

S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen hit og gratulerer med dagbok!

Ikke minst gratulerer med den lille spiren i magen!

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Takk for hilsen Murf!

Det tar litt tid mellom hver gang jeg får skrevet her.

Siden sist har det skjedd endel her... Sist uke fikk jeg en ekkel følelse av at noe var galt, og etter noen dager (på lørdag) oppsøkte jeg legevakta i håp om at de enten kunne sjekke hjertelyd (er usikker på når de kan gjøre det), eller evt henvise meg til en UL.

I tillegg har jeg hatt en vanvittig kløe de siste ukene som jeg ville sjekke opp.

Legen som hadde vakt var utlending, og satt mer eller mindre og gjorde narr av meg og det jeg fortalte om hva jeg følte og hvordan jeg hadde opplevd den siste uken.

Han kikket på de kløende prikkene mine, og sa at en mild reseptfri hydrokortisonkrem burde hjelpe.

Fosterlydsapparat hadde de ikke på legevakta, og UL kunne jeg slett ikke få, for det var skadelig for barnet... :overrasket:

Og som han sa: Nå hadde ikke han ultralydbriller, men han syntes da at jeg så litt gravid ut... Så jeg var veeldig mye klokere og ikke det spor forbanna når jeg gikk derfra... :evil:

Han anbefalte meg å kontakte fastlegen på mandag for å ta blodprøver da, for å måle hcg-nivået over tre dager (det eneste fornuftige han sa tror jeg).

Mandag ringte jeg fastlegen, men kontoret var stengt han hadde tatt påskeferie. Da var det bare å ringe legevakta igjen, for i tillegg til å være litt bekymra, så holdt jeg på å klø meg forderva!

Timen kl 13.45 gikk litt bedre enn sist. En nyutdannet lege denne gangen. Han var da såpass driftig at han gikk de tre meterne over gangen til gyn.pol. (legevakta ligger på sjukehuset) og fikk ordna UL til meg til dagen etter. Men kløen, den ville han ikke gjøre noe med. Han var nemlig imot at gravide skulle ta noe slags medisiner. Så det fikk jeg ta opp med gynekologen dagen etter...

Neste dag kom, og jeg hadde verdens største sommerfugler i magen. Tenkte bare på hvordan vi skulle fortelle barna våre at babyen ikke levde i magen lenger... Kløen var glemt ei lita stund.

Mannen min var med, og vi fikk innvendig UL. Hun fant lille babyen vår med en gang, og konstaterte raskt at det ikke var noe i veien med krabaten! Tårene trillet, jeg var såå glad!

Tassen veivet med armene og sprella med beina, og var rett så aktiv! Vi kunne se hjernen, og hjertet som banket. :hjerte:

Da var den bekymringen borte, og jeg kunne ta opp kløen med henne.

Hun mente det måtte være svangerskapskløe, selv om det var ganske tidlig.. Hun skrev ut en resept på et allergimiddel, i tillegg til å sende meg til lab for å ta blodprøver. Hun ville sjekke leverfunksjonen, da kløe ofte kommer av leverproblemer.

Så nå tar jeg en liten tablett når kløen blir for ille, og tenker på den lille krabaten, som når vi så den var 36mm lang og vinka til mamma og pappa på skjermen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. så godt at du fikk bekreftet at den lille der inne har det godt! Det er fælt å gå og føle at noe er galt. :klem: Den dustete legen du møtte på først burde ikke ha hatt noe på en sånn jobb å gjøre spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: til deg også cr@sh!

Koselig at dere titter innom!

Påska vår har vært alt annet enn avslappende...

Men koselig også, for hele familien min kom på besøk (de bor 50mil unna) for å hjelpe oss å gjøre nyhuset ferdig til vi skal flytte inn nå til helga!

Det har vært maling, vasking og pakking, og kos på kveldene da!

Formen er heldigvis bra nå, litt småtrøtt, men det må jeg jo bare regne med. Merker ikke at jeg er gravid i det hele tatt! Litt rart, men fint nå!

Vi skrives!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har magen poppet ut!!

Folk som vet jeg er gravid har begynt å kommentere, og det er gøy!

Blir liksom litt mer virkelig når det begynner å vises... :)

Ellers så er flytting pyton, særlig når det meste av pakking og barnepass faller på meg. Min kjære er i nyhuset og jobber på spreng for at det skal bli klart til lørdag, for da kjører vi flyttelasset...!

Kjenner jeg er sliten nå, og har ikke det spor lyst på jobb i morgen.

Men det får gå, om et par uker begynner kanskje ting å falle på plass rundt oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, for en utrolig behandling du fikk i starten når du fikk den ekle følelesen! :overrasket: Godt at du til slutt ble tatt seriøst da og fikk se en frisk og fin spire på UL! :) Herlig!!! :hjerte:

Så koselig med mage!!!

:hoppe:

Det er så deilig når man endelig ikke bare føler seg gravid og "halvfeit", men SER gravid ut! ;)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lenge siden jeg har hatt tid til å skrive her...

Vi har kommet oss vel inn i nytt hus, selv om det fortsatt står igjen endel å pakke ut og ordne. Men men...det tar vi når vi gidder! ;-)

Idag har vi sådd plen, mye arbeid når hele hagen er hardpakka av gravemaskina! Men nå venter vi i spenning på at det skal spire om et par uker.

Formen har vært upåklagelig helt siden småkvalmen forsvant i uke 8/9! Er litt trøtt, og orker litt mindre enn før, men det må en jo regne med. Og så er lunta litt kortere enn ellers, noe ungene får merke når det går over stokk og stein her hjemme... :)

3 jenter på 5, 6 og 9 høres nemlig når de tar helt av, og når den eldste er verst da, så er det ikke så lett å stagge dem. Men jeg hadde en tordentale sist lørdag før jeg skulle på jobb, og jeg håper det er blitt bedre etter det. (de to eldste er bare hos oss annahver helg foreløpig. til høsten blir det annahver uke)

Jeg har hatt to jordmorbesøk siden sist, 4. og 31. mai. Egentlig bare for å få høre hjertelyden. Vi bor i en liten kommune som har en kommunejordmor som i tillegg til å jobbe fullt på den lokale fødeavdelinga, har kontortid en ettermiddag i uka. Akkurat nå er det ikke så mange som er gravide her, så hun har masse tid og kapasitet, så en kan nesten bare stikke innom for en prat! Det blir jo en lang prat likevel når jeg først er der, for det er ei utrolig trivelig og snakkesalig dame, rundt de 60.

Hjertelyden har vært bra begge gangene, 140 første gangen og 150 andre gangen. Da opplevde vi noe rart, men ho visste hva det var..

Plutselig så datt hjerterytmen til 105 og tikket seg sakte opp igjen. Da sa ho at h*n trolig hadde klepet godt tak i navlestrengen!! :) Vittig.

I morgen skal vi på ultralyd, og det gleder jeg meg noe helt utrolig mye til! Sykehuset her har 3D-UL, så det blir nok en fantastisk opplevelse.

Og så sant det er mulig, så har vi bestemt oss for at vi vil vite hva det er. Siden vi har 3 jenter tilsammen, så er det mange som har store forventninger til om det er en gutt denne gangen!

Jeg for min del har ingen ønsker denne gangen, gleder meg bare veldig uansett. Har en følelse av at jeg kommer til å fly rett på HM og kjøpe noe i 'rett' farge, hvis vi får sett kjønnet!

Ha det bra så lenge, skal prøve å komme innom med oppdatering etter ultralyden!

Endret av Seterjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ultralyden overstått! Det var spennende, og vi fikk se et velskapt lite barn som hadde alt på de rette stedene, riktig antall hjertekammer, ti fingre og ti tær mm. Hun var litt sky og lå godt gjemt under morkaka, men hodet vistes da til å begynne med. etter litt om og men, flytta hun litt på seg og vi fikk avslørt at det med 95% sikkerhet er ei lita jente vi venter på!

Det er nesten litt uvirkelig å vite at det er ei jente, så lenge før hun kommer. Men jeg koser meg veldig med tanken!

Jeg trodde nok det var en gutt denne gangen, men drømmen min om to jenter blir jo oppfylt nå da! (selv om vi jo egentlig da har 4 jenter... blir hektisk organisering av badene om noen år... ;-) )

Mannen var heller ikke overrasket, selv om han nok egentlig håpet i det stille på en gutt. Og det er sikkert kjekt å høre at det er de beste elskerne som får jenter, og det at han har klart det tre ganger må jo bare bevise at han er noe for seg selv?! ;-)

Terminen ble flyttet fram to dager, til 6.november.

Endret av Seterjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Tida går, er allerede i 21.uke (20+4)! Føles litt uvirkelig av og til!

Selv om magen vises godt, og jeg kjenner henne masse hver dag, så hender det at jeg ikke kan se for meg hvordan det er å ha en ny baby i hus! Første gangen var det bare meg og en pappa jeg egentlig ikke ønsket å leve sammen med... Nå er jeg utrolig lykkelig gift, med til tider tre jenter i hus.

Når min lille prinsesse på 5 måtte opp på do i natt (hun kommer alltid og vekker meg...) så tenkte jeg at det var en grei måte å venne seg til nattevåke på... ;-)

Men jeg gleder meg virkelig mye til den lille jenta vår kommer - kjærlighetsbarnet vårt som skal gjøre denne familien komplett.

Jeg har ett navn som troner aller høyest på ønskelista, og ett til som kommer like bak... Vi er heldigvis enige om begge alternativene, og jeg føler på meg at det er min kjære farmor som blir oppkalt (hun døde like etter at jeg møtte mannen, så han rakk aldri å treffe henne, men hun betydde utrolig mye for meg, og det er min største sorg at hun ikke er her og ser at jeg har det så bra nå.. I tillegg hadde hans mormor dette navnet som mellomnavn, derfor blir det jo litt ekstra stas.

Den evinnelige halsbrannen som jeg slet med i første svangerskap har kommet nå. Våkna i natt av det.

Blir nok endel soving i sittestilling framover da..

Også må jeg kutte ut appelsinjuice etc det funka hvertfall bra sist.

Jeg jobber bare to dager i uka nå, pga at jobben jeg har er veldig tung og krevende. De dagene jeg ikke er på jobb går jeg tur i skogen etter å ha levert prinsessa i barnehagen. Ca 5 km hver gang.

Nå har jeg også kjøpt meg skritteller, og det øker jo motivasjonsfaktoren en god del! Anbefales virkelig!

Nei, får tasse ned i kjelleren og hente klærne som er ferdige, og sette på ei ny maskin tenker jeg..

Hverdagen preges av skippertak for tida, det er så mye å ta tak i når en nettopp har flytta inn i nytt stort hus.

Enkelte dager er jeg bare behagelig blind for alle pappesker etc som står i noen av romma!

*edit skrivefeil*

Endret av Seterjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Epica!

Så koselig å få besøk! :vinke:

Joda, nok å holde på med, men det gjør jo at tida går veldig fort da!

Kjekt igrunn, når jeg for en gangs skyld gleder meg til vinteren!!

Halsbrannen kommer og går, hadde det mye i første sv.skapet også, så jeg regner vel med å ha det ei stund.

Så koselig at du også venter jente!

Gratulerer og kos deg videre - og nyt UL-bildene dine!

(jeg må også kikke på våre rett som det er ! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene går... 21+5 idag!! Utrolig hvor fort tida går selv om det føles som en evighet til november!

Sist uke fikk jeg ganske kraftige magesmerter helt nederst i magen, begynte så smått onsdag kveld, og økte utover torsdag. Natt til fredag våkna jeg flere ganger av smertene. Ble litt skremt, selv om jeg egentlig ikke trodde det var noe alvorlig...

Smertene var konstante i et par-tre timer, så kunne jeg ha et lite opphold på 10-30 min før det tok til igjen.

Ringte legen min fredag morgen bare for sikkerhets skyld.

Han var ikke sikker på hva det kunne være, så han ringte gyn.pol. på sykehuset for å høre om de kunne kikke på meg.

De ba meg komme med en gang, så jeg kjørte opp dit (bare 3 min fra legen) og meldte meg hos gyn.pol.

Etter ei stund ble jeg bedt om å gå opp på fødeavd., for overlegen der ønsket å bruke UL-apparatet der.

Det var en hyggelig mann, men han snakka så fort at jeg knapt skjønte halvparten av hva han sa! :sjenert:

Men det var hvertfall ingenting i veien med lillejenta vår, alt så ut som det skulle der.

Og vi fikk bekrefta at det var ei jente, for han sa 'Hvis det der er en gutt så synes jeg synd på han...da er han dårlig utstyrt!!' :ler:

Trolig var det en slags muskelsmerter jeg hadde, og over helgen forsvant de sakte men sikkert.

Rart, men det føltes igrunn betryggende å bli tatt inn så fort da.

Ellers har mine foreldre vært her fra lørdag til idag (torsdag). De reiste videre til Sverige idag, og tar båten til Gotland på søndag. På tirsdag kommer vi etter med alle tre jentene, så det blir en koselig familieferie tror jeg!

Etter Gotlandturen tar de med seg min datter til byen jeg kommer fra, mens vi andre drar hjem. Vi reiser oppover ca et par uker etter for å hente henne, og tilbringe et par dager i byen før vi drar hjem til hverdagen igjen..

I tillegg skal jeg og mannen ha en deilig romantisk langweekend i Tallinn når min datter er på ferie med pappan sin i beg på august..

Gleder meg til sommerturer! :hoppe:

Endret av Seterjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...