Gå til innhold

Redusert åpningstid barnehage

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men har arbeidsgiver lov å si nei til ulønnet fri?

Har både du og mannen brukt opp alle omsorgsdagene?

For hvis de stenger pga lav bemanning så er det jo pga "syk barnepasser" og da har man jo rett på fri mener jeg. 10 dager med lønn og deretter ulønna. Om barnet hadde vært syk så må man jo ta det med hjem, "syk barnepasser" går under det samme.

På en måte er det bra at de stenger heller enn å holde det gående men at det er farlig for barna fordi det er alt for få ansatte på jobb.

Hva sier de er grunnen, er det sykdom? Privat eller kommunal? Hvorfor settes det ikke inn vikar? Melder de avvik? Du bør klage til bydel eller kommune, det skal jo egentlig være full barnehagedekning og fullverdig tilbud.  

Anonymkode: 71374...b56

Det er vel noen yrker det er særdeles vanskelig å bare reise. Og hvis den som må reise hjem jobber i en annen barnehage sprer bare problemet seg. Her høres det ut som de som ikke er i jobb bør holde barna hjemme i solidaritet til de andre som MÅ på jobb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Velkommen til fremtiden sier bare jeg. I dag har jeg slitt meg fullstendig ut på jobb, med alt for få ansatte. Bleier har måttet vente, mye konflikter mellom barna som vi ikke ser.. Jeg hadde på et tidspunkt 12 små (0-2 år) helt alene - ALT for lenge. Jeg hadde lyst til å gråte MANGE ganger, for det føles for jævlig når man ikke kan følge opp de små som man vil! Det tærer sånn på, når barna gråter, vil ha et fang, slår hverandre osv osv Jeg er ikke en blekksprut, jeg har ikke hundre armer og ti fang. 

Barnehagefolk vi MÅ streike. Har lyst til å banne, for dette tar søren meg ikke slutt. Det blir drevet ROVDRIFT på de ansatte, som går ut i sykemeldinger og slutter over en lav sko, og det er BARN- SMÅ BARN det går ut over. Vær så forbanna (unnskyld) glad for at du har barnet ditt som barnehage som faktisk stenger avdelinger eller ber dere hente tidlig om dere kan- For da har dere en styrer som bryr seg om barnas sikkerhet og de ansatte. 

Beklager utblåsningen her, men foreldre må forstå at det er til barnas beste når de faktisk går til det skrittet og stenger. Det er krise i alle barnehager. Jeg håper det blir streik. Hvor lenge skal vi gidde? 

Hilsen frustrert pedagogisk leder. 

Anonymkode: 1d07e...f18

Ja, det er jo ikke det at jeg ikke skjønner dere, men jeg har allerede fått en skriftlig advarsel fra arbeidsgiver for å ikke møte på obligatoriske møter og det er ikke fordi de ikke har strukket seg mtp fraværet mitt. Jeg må faktisk ha en jobb å leve av jeg også, akkurat som deg. Og selvsagt kan jeg få permisjon, men ikke på tre timers varsel. Jeg er tvunget ned i stilling fra før fordi barnehagen har et uforutsigbart tilbud og det tærer på økonomi og psyke. 

Jeg har dessverre et barn med spesielle behov, det er ikke en gutt som kan bli med andre hjem eller bli passet av noen han ikke er trygg på. Jeg forsøker å bygge nettverk rundt her, men alle andre er jo også i jobb... Hadde helt ærlig ikke sett for meg at det kom til å bli et problem selv å jobbe redusert fordi bhg sliter med kronisk underbemanning :(

Ts

Anonymkode: eaa12...db9

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet
Mei88 skrev (53 minutter siden):

Det er vel noen yrker det er særdeles vanskelig å bare reise. Og hvis den som må reise hjem jobber i en annen barnehage sprer bare problemet seg. Her høres det ut som de som ikke er i jobb bør holde barna hjemme i solidaritet til de andre som MÅ på jobb

Jeg er i jobb, men jeg har en fleksibel jobb, så når vi fikk melding om noen kan holde barna hjemme, i 4 dager, gjorde jeg det og jobbet kveld. Det er jo ikke slik at det er optimalt, men jeg vet også at noen MÅ på jobb 7/8-15/16. Så da gjorde vi det beste ut av det, for barna, og barnehagen. 

Anonymkode: bcc39...f69

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, det er jo ikke det at jeg ikke skjønner dere, men jeg har allerede fått en skriftlig advarsel fra arbeidsgiver for å ikke møte på obligatoriske møter og det er ikke fordi de ikke har strukket seg mtp fraværet mitt. Jeg må faktisk ha en jobb å leve av jeg også, akkurat som deg. Og selvsagt kan jeg få permisjon, men ikke på tre timers varsel. Jeg er tvunget ned i stilling fra før fordi barnehagen har et uforutsigbart tilbud og det tærer på økonomi og psyke. 

Jeg har dessverre et barn med spesielle behov, det er ikke en gutt som kan bli med andre hjem eller bli passet av noen han ikke er trygg på. Jeg forsøker å bygge nettverk rundt her, men alle andre er jo også i jobb... Hadde helt ærlig ikke sett for meg at det kom til å bli et problem selv å jobbe redusert fordi bhg sliter med kronisk underbemanning :(

Ts

Men har ikke far omsorgsdager? 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Slapp av, vi får ikke streike. Jeg hadde helt seriøst sagt at jeg ikke har mulighet til å hente 13.45 men at jeg kommer så fort som mulig. Ansatte har 7.5 timers arbeidsdag så med mindre barnehagen deres åpner 6.15 hadde jeg ikke brydd meg før det var gått så lenge, dvs 7,5 timer, et par barn i vanskelige situasjoner kan man gjøre unntak for er min mening.

Endret av popla
  • Liker 2
Skrevet

Jeg lurer på hba staten taper mest penger på. Er det å ha flere stillinger, eller betale flere sykepenger

Anonymkode: b0c88...055

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

1: hadde gått til media, man betaler for plassen, da må de sørge for å få inn nok folk. 

2: allier deg med andre foreldre. 

3: bytt barnehage om mulig 

Anonymkode: c1007...04c

Ja vær så snill gå til media og mobilisere gjerne slik at flere foreldre gjør det samme. Jo mer oppmerksomhet rundt arbeidsforholdene til oss som jobber i barnehagen jo bedre.

Anonymkode: ca953...6a3

• Liker 10
Skrevet

dette er grunnen til at det er viktig å bli en del av foreldreopprøret, skrike høyt i media og få politikere på banen. fordi det er nettopp et politisk problem. det er alt for få voksne per barn og jeg tror ikke foreldre faktisk vet hvor ille det kan være til tider. vi trenger en økt grunnbemanning! 

jeg gikk selv ut av barnehage yrket fordi jeg ble alt for mange ganger satt i så kjipe situasjoner, som følge av at jeg endte opp med å sitte med alt for mange barn. man drar fra jobb men en klump i magen og virkelig fæl følelse av at man ikke strekker til. når barnehagen faktisk sier ifra, synes jeg det er bra av dem. for alternativet om å late som alt kjører på skinner fører til kommentarer som ovenfor: ignorante kommentarer om at det bare er å holde åpent fordi man betaler for plass. barna våre er det kjæreste vi har her. sikkerheten deres og evnen til å ivareta de er mye viktigere enn å få verdi for pengene som man uansett ikke betaler nærheten av så mye som man skal for. 

kommentaren om en her inne som satt med 12 barn alene er IKKE en enkelt hendelse. slike historier møter man på skremmende ofte. jeg har selv opplevd det. det er ikke trådstarter som har møtt på en kjip barnehage: det er dessverre sånn mange steder rundt om i landet, i mange ulike barnehager 

Anonymkode: e6b95...516

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Og hvorfor blir det sånn? Jo fordi ikke alle klarer å holde syke barn hjemme lenge nok og dermed smitter de både andre barn og ansatte. Hadde alle tatt ansvar så hadde det vært stor sjanse for at man hadde sluppet å stenge bhg tidligere

Anonymkode: dcfc2...dea

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men har ikke far omsorgsdager? 

Jo. Vi har ti hver, med to barn i barnehage var de brukt opp i august. Vannkopper tok godt over halvparten, resten har gått til all annen sykdom. Bare en omgangssyke på ETT barn er jo fort 4-5 dager. I tillegg har jeg nesten en måned ulønnet ifbm sykt barn eller stengt bhg.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og hvorfor blir det sånn? Jo fordi ikke alle klarer å holde syke barn hjemme lenge nok og dermed smitter de både andre barn og ansatte. Hadde alle tatt ansvar så hadde det vært stor sjanse for at man hadde sluppet å stenge bhg tidligere

Anonymkode: dcfc2...dea

Det er ikke så enkelt. Det er også friske smittebærere og ansatte som går syke på jobb pga. samvittighet ovenfor barna og smitter de andre ansatte. De fleste er i tillegg mest smittsomme før de blir syke. Uansett spør jeg etter hvordan folk løser dette, ikke alt annet. Takk til de som har svart på selve problemstillingen :)

Jeg har en fast barnevakt, men veldig sjeldent hun kan samme dag. 

• Liker 3
Skrevet

Dette skjer fler og fler steder nå. Jeg var alene med 5 1-åringer i går. Fikk ikke pause. De gråt store deler av dagen... og det er ikke en enkelthendelser.

Anonymkode: ca159...536

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jo. Vi har ti hver, med to barn i barnehage var de brukt opp i august. Vannkopper tok godt over halvparten, resten har gått til all annen sykdom. Bare en omgangssyke på ETT barn er jo fort 4-5 dager. I tillegg har jeg nesten en måned ulønnet ifbm sykt barn eller stengt bhg.

Det er ikke så enkelt. Det er også friske smittebærere og ansatte som går syke på jobb pga. samvittighet ovenfor barna og smitter de andre ansatte. De fleste er i tillegg mest smittsomme før de blir syke. Uansett spør jeg etter hvordan folk løser dette, ikke alt annet. Takk til de som har svart på selve problemstillingen :)

Jeg har en fast barnevakt, men veldig sjeldent hun kan samme dag. 

Nei vi som ansatte går ikke på jobb når vi er syke og vet vi er smittebærer.

Anonymkode: ca953...6a3

Skrevet
mimifin72 skrev (23 timer siden):

Bedre redusert åpningstid enn å stenge hele barnehagen pga høyt sykefravær.

De kan jo ikke holde åpnet hvis det er uforsvarlig å ha mange barn på 1-2 voksne

Hvis de bare kan holde åpent i fire-fem timer kan de like godt stenge helt, mener jeg. Da kan man i hvertfall planlegge, og slipper å rushe hjem fra jobb til stadighet slik TS må.

Anonymkode: aa6f6...59d

• Liker 4
Skrevet

Hvilken jobb har du som er så lite fleksibel ovenfor småbarnslivet? Om barnehagen sender melding om at man må hente barna så må man jo selvfølgelig dra. At arbeidsgiver ikke har forståelse for dette er lite bærekraftig, spesielt når man har småbarn og mye uforutsett kan dukke opp.

• Liker 2
Skrevet
snurk skrev (3 minutter siden):

Hvilken jobb har du som er så lite fleksibel ovenfor småbarnslivet? Om barnehagen sender melding om at man må hente barna så må man jo selvfølgelig dra. At arbeidsgiver ikke har forståelse for dette er lite bærekraftig, spesielt når man har småbarn og mye uforutsett kan dukke opp.

Har du jobbet på sykehus før? Skal vi la pasientene ligge alene uten noe medisiner, tilsyn, hjelp, stell, mat osv tenker du? Gå midt i operasjon? Avbryte MR som noen har ventet på i lang tid? Gå fra akuttmottaket og la folk dø? Hvor ligger lista liksom. 

Anonymkode: b7715...668

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du jobbet på sykehus før? Skal vi la pasientene ligge alene uten noe medisiner, tilsyn, hjelp, stell, mat osv tenker du? Gå midt i operasjon? Avbryte MR som noen har ventet på i lang tid? Gå fra akuttmottaket og la folk dø? Hvor ligger lista liksom. 

Nei, jeg har aldri jobbet på sykehus og var veldig bevisst fra jeg var ung på hvilken type arbeidsforhold jeg ville ha. Fleksibilitet er viktig for og derfor har jeg gått den retningen. Dersom man er avhengig av fleksibilitet (noe man gjerne er når man har småbarn) så kan man enten ikke ha en slik jobb, eller så må man alliere seg med partner/familie/venner. Å ikke ha noen å alliere seg med i akutte tilfeller og i tillegg ha en jobb man ikke kan forlate sier seg jo selv ikke går.

• Liker 6
Skrevet
Mei88 skrev (22 timer siden):

Hva med meg som er sykmeldt på behandlingsdager, og kanskje sitter på Radiumhospitalet med en nål i armen når den meldingen kommer? 

Anonymkode: 09b85...c7a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
snurk skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg har aldri jobbet på sykehus og var veldig bevisst fra jeg var ung på hvilken type arbeidsforhold jeg ville ha. Fleksibilitet er viktig for og derfor har jeg gått den retningen. Dersom man er avhengig av fleksibilitet (noe man gjerne er når man har småbarn) så kan man enten ikke ha en slik jobb, eller så må man alliere seg med partner/familie/venner. Å ikke ha noen å alliere seg med i akutte tilfeller og i tillegg ha en jobb man ikke kan forlate sier seg jo selv ikke går.

Hadde jo vært fint for samfunnet hvis ingen skulle jobbet i helsevesenet når de har barn? 😆 Det sier seg vel selv at det ikke går rundt på noe vis. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde jo vært fint for samfunnet hvis ingen skulle jobbet i helsevesenet når de har barn? 😆 Det sier seg vel selv at det ikke går rundt på noe vis. 

Eller, helsevesenet kan ansette nok folk og gi sine ansatte gode arbeidsvillkår slik at man ikke ender opp i et umenneskelig dilemma når det skjer noe akutt i barnehagen 🫠 Det sier seg selv at det ikke går når barnehagen må stenge og man er på jobb hvor arbeidsgiver ikke tillater at man forlater. Hvem skal lide, den syke pasienten eller din egen 3-åring? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

selvsagt går det ikke rundt på noe vis, dette er en umulig kabal. mange har yrker hvor man må være på jobb og det er vanskelig å skulle dra. samtidig er jo saken enkel; er det ikke forsvarlig å holde åpent pga manglende bemanning kan man ikke holde åpent. det er ikke lov. må man hente må man hente. å skulle ha en jobb som er mer fleksibel gjør det lettere for en, ellers er man avhengig av å ha et nettverk. slik som ting er idag, er det jo slik ting blir tvunget til å være. 

Anonymkode: e6b95...516

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...