Gå til innhold

Redusert åpningstid barnehage

Fremhevede innlegg

Skrevet

Denne uka har barnehagen måtte stenge tidlig flere ganger. Den er vanligvis oppe til 17, men i dag stengte den 14. I går og onsdag 15. Hele uka har det kommet meldinger om at de som kan være hjemme må være hjemme. Jeg forstår bemanningen, men det er jo helt krise å få til logistikken. Tar barna ut i ferie i jula da er det allerede vanlige arbeidsdager jeg har måttet jobbe inn. Vanligvis har de korte dager, men det betyr ikke at jeg bare dasser rundt hjemme, jeg strekker meg langt for å få det til i det daglige. Arbeidsgiver sier nei til permisjon når jeg spør samme dag, omsorgsdagene er brukt opp for lengst på vannkopporama i høst... Leverte 0930 i dag og ble helt på gråten da jeg fikk beskjed om å hente senest 1345 - midt i et viktig jobbmøte. Ingen familie og mannen jobber et stykke unna. Hva gjør man når dette skjer såpass ofte at man ikke kan bruke omsorgsdager på det og ikke har familie? 

Anonymkode: eaa12...db9

• Liker 2
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig hadde jeg ikke hatt mulighet, jobber på sykehus, kan på ingen måte forlate en vakt for det. 

Anonymkode: b7715...668

• Liker 7
Skrevet

Bedre redusert åpningstid enn å stenge hele barnehagen pga høyt sykefravær.

De kan jo ikke holde åpnet hvis det er uforsvarlig å ha mange barn på 1-2 voksne

• Liker 6
Skrevet

Alternativet er jo å stenge bhg helt. Kan du alliere deg med andre foreldre så henter dere for hverandre? Engasjere en barnevakt? Jeg drev med bhg hentin som student, ekstra penger for et par timers arbeid var gull verdt. 

Anonymkode: 76a54...cda

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

1: hadde gått til media, man betaler for plassen, da må de sørge for å få inn nok folk. 

2: allier deg med andre foreldre. 

3: bytt barnehage om mulig 

Anonymkode: c1007...04c

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Velkommen til fremtiden sier bare jeg. I dag har jeg slitt meg fullstendig ut på jobb, med alt for få ansatte. Bleier har måttet vente, mye konflikter mellom barna som vi ikke ser.. Jeg hadde på et tidspunkt 12 små (0-2 år) helt alene - ALT for lenge. Jeg hadde lyst til å gråte MANGE ganger, for det føles for jævlig når man ikke kan følge opp de små som man vil! Det tærer sånn på, når barna gråter, vil ha et fang, slår hverandre osv osv Jeg er ikke en blekksprut, jeg har ikke hundre armer og ti fang. 

Barnehagefolk vi MÅ streike. Har lyst til å banne, for dette tar søren meg ikke slutt. Det blir drevet ROVDRIFT på de ansatte, som går ut i sykemeldinger og slutter over en lav sko, og det er BARN- SMÅ BARN det går ut over. Vær så forbanna (unnskyld) glad for at du har barnet ditt som barnehage som faktisk stenger avdelinger eller ber dere hente tidlig om dere kan- For da har dere en styrer som bryr seg om barnas sikkerhet og de ansatte. 

Beklager utblåsningen her, men foreldre må forstå at det er til barnas beste når de faktisk går til det skrittet og stenger. Det er krise i alle barnehager. Jeg håper det blir streik. Hvor lenge skal vi gidde? 

Hilsen frustrert pedagogisk leder. 

Anonymkode: 1d07e...f18

Jepp, vent til våren - da blir det streik over hele linja.

Anonymkode: 45d51...7e6

• Liker 2
Skrevet

PGA AV RÆVA ARBEIDSVILKÅR - DET KAN VI STREIKE PÅ!

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Velkommen til fremtiden sier bare jeg. I dag har jeg slitt meg fullstendig ut på jobb, med alt for få ansatte. Bleier har måttet vente, mye konflikter mellom barna som vi ikke ser.. Jeg hadde på et tidspunkt 12 små (0-2 år) helt alene - ALT for lenge. Jeg hadde lyst til å gråte MANGE ganger, for det føles for jævlig når man ikke kan følge opp de små som man vil! Det tærer sånn på, når barna gråter, vil ha et fang, slår hverandre osv osv Jeg er ikke en blekksprut, jeg har ikke hundre armer og ti fang. 

Barnehagefolk vi MÅ streike. Har lyst til å banne, for dette tar søren meg ikke slutt. Det blir drevet ROVDRIFT på de ansatte, som går ut i sykemeldinger og slutter over en lav sko, og det er BARN- SMÅ BARN det går ut over. Vær så forbanna (unnskyld) glad for at du har barnet ditt som barnehage som faktisk stenger avdelinger eller ber dere hente tidlig om dere kan- For da har dere en styrer som bryr seg om barnas sikkerhet og de ansatte. 

Beklager utblåsningen her, men foreldre må forstå at det er til barnas beste når de faktisk går til det skrittet og stenger. Det er krise i alle barnehager. Jeg håper det blir streik. Hvor lenge skal vi gidde? 

Jeg heier på dere, og tenker det er mange ubrukelige foreldre som bør gå i seg selv og holde barna hjemme, spesielt nå i disse juletider, det er en selvfølge at folk som jobber må levere barna sine i barnehagen, men alle som heller vil trene, shoppe, lunsje, vaske, bør heller bruke tid sammen med barnet sitt. De små barna trenger ikke barnehagen, det er det foreldrene som gjør.

Anonymkode: 0fb0a...38d

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, sånn er det, og det går jo til slutt utover sikkerheten til barna (som selvsagt ner det VIKTIGSTE!), og helsa på di ansatte som står igjen. Jeg måtte bare gi meg da jeg har helseutfordringer som jeg sikkert fint kunne jobbet i bhg med, men med denne rovdriften klarer jeg bare ikke stå i det lengre.... 

Anonymkode: 0e941...78f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg håper det. Men, jeg har håpt lenge, og det skjer aldri noe.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dessverre har jeg liten tro på det... Vi er (flest) kvinner i dette yrket og vi godtar altfor mye og forstår oss ihjel, godtar elendige arbeidsforhold og dårlig lønn.... 

Anonymkode: 0e941...78f

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg heier på dere, og tenker det er mange ubrukelige foreldre som bør gå i seg selv og holde barna hjemme, spesielt nå i disse juletider, det er en selvfølge at folk som jobber må levere barna sine i barnehagen, men alle som heller vil trene, shoppe, lunsje, vaske, bør heller bruke tid sammen med barnet sitt. De små barna trenger ikke barnehagen, det er det foreldrene som gjør.

Det går faktisk ann å gjøre alle disse tingene medbarna! Så enig, de som kan bør holde barna hjemme slik forholdene er, og spesielt nå når det blir ferie avvikling. Vi har gjort alt du listet opp over med barna tilstede.

Anonymkode: a698f...c14

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det går faktisk ann å gjøre alle disse tingene medbarna! Så enig, de som kan bør holde barna hjemme slik forholdene er, og spesielt nå når det blir ferie avvikling. Vi har gjort alt du listet opp over med barna tilstede.

Anonymkode: a698f...c14

Vi også! Og det går helt fint!

• Liker 1
Skrevet

Men hva skal barnehagen gjøre?

En over her skriver at hun var alene med 12 småbarn. Skulle hun jobbet fra 7-17 i tillegg?

Jeg skjønner at det er frustrerende, men barnehagen får ikke gjort noe. Du kan sikkert varsle, men det er de som deler ut pengene som må høre dette. Barnehagene må ha nok penger til å sette inn vikarer ved behov, og det må være vikarer å ta av. 

På kort sikt må du alliere deg med andre foreldre i barnehagen, eller mannen din. Kan noen starte tidlig og slutte tidlig, mens den andre leverer og jobber på kvelden? Du er garantert ikke den eneste som sliter, og jeg hadde glatt tatt med meg en liten gjeng hjem hvis det var sånn hos oss.

Anonymkode: 0932f...5bb

• Liker 4
Skrevet

Men har arbeidsgiver lov å si nei til ulønnet fri?

Har både du og mannen brukt opp alle omsorgsdagene?

For hvis de stenger pga lav bemanning så er det jo pga "syk barnepasser" og da har man jo rett på fri mener jeg. 10 dager med lønn og deretter ulønna. Om barnet hadde vært syk så må man jo ta det med hjem, "syk barnepasser" går under det samme.

På en måte er det bra at de stenger heller enn å holde det gående men at det er farlig for barna fordi det er alt for få ansatte på jobb.

Hva sier de er grunnen, er det sykdom? Privat eller kommunal? Hvorfor settes det ikke inn vikar? Melder de avvik? Du bør klage til bydel eller kommune, det skal jo egentlig være full barnehagedekning og fullverdig tilbud.  

Anonymkode: 71374...b56

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Få lokalpolitikere på banen! Dette er jobben deres, å sørge for at kommunen bevilger nok penger til bl.a barnehagedriften. Hvis de er udugelige, så bytt de ut. 

Anonymkode: 445ae...11a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men har arbeidsgiver lov å si nei til ulønnet fri?

Har både du og mannen brukt opp alle omsorgsdagene?

For hvis de stenger pga lav bemanning så er det jo pga "syk barnepasser" og da har man jo rett på fri mener jeg. 10 dager med lønn og deretter ulønna. Om barnet hadde vært syk så må man jo ta det med hjem, "syk barnepasser" går under det samme.

På en måte er det bra at de stenger heller enn å holde det gående men at det er farlig for barna fordi det er alt for få ansatte på jobb.

Hva sier de er grunnen, er det sykdom? Privat eller kommunal? Hvorfor settes det ikke inn vikar? Melder de avvik? Du bør klage til bydel eller kommune, det skal jo egentlig være full barnehagedekning og fullverdig tilbud.  

Anonymkode: 71374...b56

Dette er et poeng som ikke nevnes ofte nok. Syk barnepasser har samme status som sykt barn og går på samme vote. 

Anonymkode: 1e30f...583

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Denne uka har barnehagen måtte stenge tidlig flere ganger. Den er vanligvis oppe til 17, men i dag stengte den 14. I går og onsdag 15. Hele uka har det kommet meldinger om at de som kan være hjemme må være hjemme. Jeg forstår bemanningen, men det er jo helt krise å få til logistikken. Tar barna ut i ferie i jula da er det allerede vanlige arbeidsdager jeg har måttet jobbe inn. Vanligvis har de korte dager, men det betyr ikke at jeg bare dasser rundt hjemme, jeg strekker meg langt for å få det til i det daglige. Arbeidsgiver sier nei til permisjon når jeg spør samme dag, omsorgsdagene er brukt opp for lengst på vannkopporama i høst... Leverte 0930 i dag og ble helt på gråten da jeg fikk beskjed om å hente senest 1345 - midt i et viktig jobbmøte. Ingen familie og mannen jobber et stykke unna. Hva gjør man når dette skjer såpass ofte at man ikke kan bruke omsorgsdager på det og ikke har familie? 

Anonymkode: eaa12...db9

Jeg ville alliert meg med en forelder til en eller 2 av vennene i barnehagen

Ene dagen henter de barna , neste gang din tur osv. Så blir det ikke like ofte på hver av dere. Evt finne en barnevakt som kan stille på kort varsel av og til

De kan jo selfølgelig ikke ha barna i barnehage med uansvarlig bemanning

Anonymkode: 1acc5...277

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...