Gå til innhold

To juleaftener?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dessuten kan du egentlig ikke bestemme dette. Det må være fullt og helt opp til far når det er hans samvær. Du kan ikke diktere dette uansett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 22.47):

Svigers og ektemann mener at siden det ikke er deres tur å feire jul med oss i år så skal julegavene spares til de kommer 5.Juledag. Vi feirer annenhvert år med mine og hans foreldre. Vi har to tette som foreløpig ikke forstår konseptet jul. Men jeg tenker fremover.

Jeg hadde håpet at barna kunne oppleve en jul, og det er på juleaften. At gleden over å få alle gavene denne dagen kunne være en tradisjon. Men svigers vil se at barnebarna får gavene fra de. 

Hva er vanlig? 

Anonymkode: 602d5...f1c

Det kan vel være at de mente at det hadde vært hyggelig om barna åpnet gavene fra dem den 5. juledag, slik at de kan få være med å se når barnebarna deres åpner gaver fra dem. Og det er vel bare hyggelig.

Det blir vel gaver  også på julaften. 

Nå har ikke jeg lest tråden, mensvarer på akkurat dette. 

Skrevet

Svigers og ektemann mener at siden det ikke er deres tur å feire jul med oss i år så skal julegavene spares til de kommer 5.Juledag. Vi feirer annenhvert år med mine og hans foreldre. Vi har to tette som foreløpig ikke forstår konseptet jul. Men jeg tenker fremover.

Jeg hadde håpet at barna kunne oppleve en jul, og det er på juleaften. At gleden over å få alle gavene denne dagen kunne være en tradisjon. Men svigers vil se at barnebarna får gavene fra de. 

Hva er vanlig? 

Julaften er det vanlige for pakkeåpning, men i vår familie har vi i snart 60 år praktisert en ekstra "julaften" på lille julaften. På lille julaften var vi alltid bedt til min Mormor sammen med hennes 5 barn med tilbehør. Onkler, tanter, fettere, kusiner, barn, barnebarn og oldebarn. Ble gjerne 30 personer eller mer. Da var det full pakke med juletregang og pakkeutdeling mellom de som ikke skulle være sammen på julaften. Da Mormor døde, ble tradisjonen flyttet en generasjon ut, og nå er det min mor som kjører samme konseptet for sine barn(mine søsken) med familier. Dette har jeg vokst opp med og det har alltid vært veldig fint.

Julaften er vi en mindre krets, men da også med gaveutdeling.

Kunne selvsagt velge å samle alt av pakkeutdeling på julaften, men det er jo hyggelig både for de som gir bort og de som mottar gaver, at begge er til stede ved utdeling og åpning av gaver.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Merkelig opplegg 

Anonymkode: ea6bf...bd8

Hvorfor det? Mannen er fra Sverige, og det tar 7 timer å kjøre. Skal vi få julegaver fra de før jul, så må vi enten få det veldig lenge før, typ sommerferien eller høsten, eller så må de sendes. Og det er ganske dyrt å sende en svær eske med gaver fra Sverige til Norge og omvendt. Det er ikke verdt det. Vi drar uansett alltid til de i jula, så ser ikke poenget med å drive og frakte og sende gaver eller stresse med å kjøpe og levere gaver i sommerferien. Ungene syns det bare er stas uansett. Aldri vært en eneste klage. Det kan hende du har andre erfaringer, men jeg tviler på at det handler om å ha to julaftener, men hvordan det blir snakket om og arrangert. 

Anonymkode: 47180...92a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det har vært forsøkt, og det fungerte bedre for min mann mtp stabilitet, men han savnet de såklart veldig mye. Så det å ha de i livet har sin pris, men han sliter med dårlig samvittighet de periodene de har vært uten kontakt når svigermor har ghostet (ikke svart på tlf, mld etc). Det har vært som et vondt sår. Så alt i alt så er det nok best at de har kontakt. Vi prøver å overse det vonde. Jeg klarer å overse foran henne, men kan gråte i smug i dagesvis etter intenst besøk fra de. Ikke vant med slik behandling, og blir veldig nedtrykt, og spesielt sammen med min fars dødelige sykdom før han ble borte). 

Skjerp deg. Gro en ryggrad som man sier. Du er frivillig dørmatte. Og verst av alt: Du lære barna at mamma er en underdanig person, underlagt mann og svigerforeldre. 

Dette er vanvidd. 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi har snakket med dem om at vi vil at ungene våre skal lære takknemlighet, og at de trenger å ha med seg posevis med ting hver gang de møtes. Men svigermor mener det er det hun som bestemmer fordi det er hennes barnebarn. Hun sa faktisk sist at vi bare skulle vente og se, snart ville ungene flytte til henne og hun vil adoptere de. Så det er vel en slags konkurranse om å gi mest ting siden det er hennes form for kjærlighet, og at hennes kjærlighet vinner. Vi er virkelig veldig takknemlige, de har fått mye godt utstyr også. Jeg bare tenker på når ungene blir eldre og hva slags verdier de plukker med seg når alt handler om ting og pris. Svigerfar er enige med oss, men det er kona som bestemmer. 

Anonymkode: b8e04...dc1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

DETTE ⬇️ TS, dette som er uthevet er min mening også basert på det du skriver over.. 

Og TS, jeg ville ikke bare "føyet meg" jeg ville sagt at da får gavene vente til neste år når vi skal feire sammen. Veto rett og slett siden det er du og din partner som avgjør hvilke verdier deres barn skal vokse opp med. 

Du setter det på spissen nå? Det ville vært mer sårt å få gaver fra en som var død tenker jeg.. Og mor er da virkelig ikke sær som ønsker at barna skal vokse opp med sunne verdier? 

Anonymkode: 23f43...e8d

Neida, jeg mente hvert ord.

Skrevet

Min datters svigerfamilie bor så langt nord du kommer, og gavene ble for dyre å sende eller unødvendig å drasse på flyet motsatte år, så min datter var vant med at gavene ble fordelt på to dager i julen. For henne som ikke hadde opplevd noe annet, var det like normalt som at andre barn fikk det samme dag.

Føler at foreldre til barn under 6 år prøver for hardt å kontrollere omgivelser og andre personer i barnets liv, senk skuldra litt og tenk: er det egentlig så viktig i det store og det hele? Barn må jo uansett forholde seg til andre folks personligheter, vaner, tradisjoner, meninger og følelser. Så la de gjøre det selv om du ikke er enig. 

Skrevet

Litt annene situasjon men mine barn feirer to julaftener, en hos meg og en hos far. Så åpner de gaver fra meg og min familie her, og omvendt hos han. Går helt fint. 

Anonymkode: 5d6eb...c17

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 12.06):

1? Det er 10-15  gaver til hver av ungene + gaver til oss foreldrene. Så ja, det er mange mange flere enn på selve juleaften. 

Det er de som vil kalle det juleaften utenom 24. desember, ikke noe jeg prøver å definere. Jeg forsøker å finne ut av hva som er hendig og sunt for barna på sikt. Hva som har blitt vanlig i samfunnet. 

10-15 gaver til hvert barn?? Det er jo ren galskap. 

Anonymkode: 2006d...fce

Skrevet
Kygos skrev (10 timer siden):

Det er helt vanlig å gjøre det slik svigers ønsker her. Ei heller er det et problem. Barna er happy. Problemet her er dine følelser og en slags underliggende trussel fra "fienden". Ingenting her som truer posisjonen til den "ekte" julaften. Barn skjønner opplegget når de blir større, og klarer å forholde seg til jula og julaften, og at begge familier ønsker å oppleve jul med sine barn/barnebarn. Det er da bare fint.

Aldri hørt om noen som gjør det sånn så tviler å det er helt vanlig 

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke problemet?

Det er jo ikke "to julaftener" fordi de ønsker å gi gavene selv i romjulen...

Anonymkode: 9c1e0...aba

Skrevet
Kygos skrev (10 timer siden):

Dessuten kan du egentlig ikke bestemme dette. Det må være fullt og helt opp til far når det er hans samvær. Du kan ikke diktere dette uansett.

Hæ? De er da gift 

Skrevet

Det hadde jeg ikke giddet, men man trenger jo ikke å ha 2 julaftener heller. Da får de ta med sine gaver når de kommer, men julaften er fortsatt julaften. Tviler på at barna bryr seg så fryktelig. De får jo gaver. Er som regel nok gaver på julaften uansett. 

Jeg sender ikke med alle gaver til barnet når han er hos far og motsatt.. Ikke fordi det er noe galt med det, men det er mange gaver, man mister litt kontroll på hvem som har gitt hva og det er litt kjekt å ha litt ting her og litt ting der. Vi har ikke 2 julaftener fordi om han åpner noen gaver senere i julen. Og jeg sender med noen gaver fra oss til julaften der og de gjør det samme her. 

Skrevet

Dersom barna er så små at de ikke forstår konseptetet enda, så hvorfor ikke feire to ganger? Da vet ikke barna annet jo. Langsiktig frem så vil de kanskje ha halvsøsken, større familie og behov endrer seg. Heller gjør en beslutning tenkt lengre frem.

Noen ganger ønsker man noe til barnet tiltenkt et hjem, fint om ikke alt den julen havner hos den ene, er ferdig lekt med, rotet bort. Med mindre du sitter med liste og fører opp, så vil ikke far kunne hjelpe barna å takke sin familie, eller ha gleden sammen med barna for til neste år.

Jeg har stebarn og vi har et barn sammen. Takk og pris at ikke stebarna skal åpne de dobbelt så mange gavene sammen med vårt barn. De har 4 sider, skilte besteforeldre, mange gudforeldre, ja også har de mange venner. De åpner vennegaver og fra våre familier her, det holder. 

Det må ikke gå to år før vi får feiret sammen med dem, vel og merke 2.Juledag annet hvert år. Det har fungert utmerket. 

Anonymkode: 143e3...877

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dersom barna er så små at de ikke forstår konseptetet enda, så hvorfor ikke feire to ganger? Da vet ikke barna annet jo. Langsiktig frem så vil de kanskje ha halvsøsken, større familie og behov endrer seg. Heller gjør en beslutning tenkt lengre frem.

Noen ganger ønsker man noe til barnet tiltenkt et hjem, fint om ikke alt den julen havner hos den ene, er ferdig lekt med, rotet bort. Med mindre du sitter med liste og fører opp, så vil ikke far kunne hjelpe barna å takke sin familie, eller ha gleden sammen med barna for til neste år.

Jeg har stebarn og vi har et barn sammen. Takk og pris at ikke stebarna skal åpne de dobbelt så mange gavene sammen med vårt barn. De har 4 sider, skilte besteforeldre, mange gudforeldre, ja også har de mange venner. De åpner vennegaver og fra våre familier her, det holder. 

Det må ikke gå to år før vi får feiret sammen med dem, vel og merke 2.Juledag annet hvert år. Det har fungert utmerket. 

Skal sies at vi feirer det ikke som julaften, vi tar barnas pakker med der hvor vi spiser julemiddag 2.juledag. Så får familie se når de pakker opp. 

Skrevet

Vi endte opp med og feire julaften to ganger en jul pga sykdom i familen, det ble en dag mellom hver feiring og det var egentlig den beste julen, vi delte opp gavene og følte egentlig at barna fikk mer tid til å se på hver gave og ikke bare kaste seg over neste fordi det ikke var så mange gaver. Og begge dagene føltes som «ekte julaften» 

Anonymkode: 7e3c2...50e

Skrevet

Hva er vanlig? 

Vet ikke hva som er vanlig, men jeg syns at det er helt håpløst med foreldre (eller annen slekt) som insisterer på å feire to julaftener, nyttårsaftener, bursdager o.l fordi at det ikke var «deres år» i år. Det er så egoistisk, og handler kun om dem selv og ikke barna. 

Anonymkode: 7bca9...59e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hæ? De er da gift 

Haha. Se det. Styr unna KG på morran... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt annene situasjon men mine barn feirer to julaftener, en hos meg og en hos far. Så åpner de gaver fra meg og min familie her, og omvendt hos han. Går helt fint. 

Anonymkode: 5d6eb...c17

Helt idiotisk. Julen og andre anledninger blir mindre spesielle for barna på den måten. Dere foreldre gjør dette for deres egen skyld. 

Anonymkode: d1a49...f78

• Nyttig 2
Skrevet

Hva er vanlig? 

Julaften feires på julaften ja. Egoistisk av svigers. 
Man kan jo spørres om svigers mener man skal utsette 17 mai i 5 dager også siden det passer de bedre den 21/5 2026 fremfor selve dagen.

så lenge der ikke er en familie med, dine, mine og våre er det null grunn til å feire julaften i romjula.

Anonymkode: 9efa6...43e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...