Gå til innhold

To juleaftener?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her. 

Må nevne at vi er små familier på begge sider. Synes derfor det er litt trist at ungene når de blir eldre ikke kan få oppleve den store spennende kvelden med pakker fra alle som har tenkt på dem samtidig. Den gode, overveldende følelsen.

Det blir i år kun julegave fra oss foreldre, gjenlevende bestemor på min side og et vennepar som vil gi barna. Skulle derfor ønske man kunne samle alle gavene på det som er juleaften. Neste år skal min mor bort og hun vil allikevel at ungene skal få julegaven på juleaften, og at hennes behov for å se reaksjon går under barnets juleaften. 

Ja, skal lage julemiddag på nytt 5. juledag. Samtidig mener jeg at samme middag (de er veldig glad i den middagen) ikke skal bety at vi må repetere selve juleaften. 

Ingen sykdom, turnus eller skilsmisse å ta hensyn til. 

Anonymkode: 602d5...f1c

Men om dere er veldig små familier, så skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke kan samles alle sammen?

Husk at nå er det du som syns dette er trist, barna vil ikke tenke over det engang. Om noe er det positivt å fordele gaver over flere dager i julen, veldig mange barn blir helt overveldet og raskt trøtte, grinete og slitne når de endelig får åpne gavene sine. Særlig når de ikke får tid til å leke med gavene sine mellom slagene engang. Når de blir eldre, kan dere selvsagt heller revurdere ordningen med å åpne julegaver over to dager. Det er jo ikke sånn at selv om dere gjør en ting når barna er små, vil det alltid bli slik.

I jula tenker jeg på barnas beste, og ikke de voksnes følelser. Så akkurat nå kan det være til deres beste å ikke få alle gavene på en gang, men om noen år vil jo dette endre seg. Da vil de gjerne ha alle gavene på julaften, og da må besteforeldrene innfinne seg i det. 

Anonymkode: 3afea...9c2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utrolig dårlig opplegg. Egoistisk av slekt/forelder å forlange å være tilstede når gavene åpnes, på grensen til narsissistisk. Jula handler om så mye mer enn pakker.

Anonymkode: 635c0...4ab

• Liker 8
Skrevet

Tenker det er utelukkende positivt å spre gavene litt utover. 

Anonymkode: 74861...81b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I min oppvekst har jeg aldri vært vant med å åpne gaver fra besteforeldre vi ikke feiret julaften med. 
Det har heller aldri vært tema fra mine foreldre eller svigers å  spare julegaver til vi ses i romjula. Vi feirer også annenhvert år med svigers/mine foreldre. 

De må faktisk klare å vente til neste år. Da er det dine foreldre som ikke får se barnebarna åpne julegavene. Er det så ille kan dere jo filme når de åpner og sende til dem. 

Anonymkode: 13d4c...bc7

Betyr det at de ikke får gaver fra besteforeldrene annethvert år?

• Liker 1
Skrevet

Hva som er vanlig er helt uvesentlig. Din mann og hans foreldre ønsker å gjøre det på denne måten og du kan ikke bestemme at de ikke skal få gjøre det. De kan gi sine egne gaver til barna akkurat når det passer dem. Jeg skjønner hvorfor folk skiller seg hvis de bor med en partner som har slikt voldsomt kontrolleringsbehov. 

Anonymkode: 0b3fd...97b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ts her. 

Må nevne at vi er små familier på begge sider. Synes derfor det er litt trist at ungene når de blir eldre ikke kan få oppleve den store spennende kvelden med pakker fra alle som har tenkt på dem samtidig. Den gode, overveldende følelsen.

Det blir i år kun julegave fra oss foreldre, gjenlevende bestemor på min side og et vennepar som vil gi barna. Skulle derfor ønske man kunne samle alle gavene på det som er juleaften. Neste år skal min mor bort og hun vil allikevel at ungene skal få julegaven på juleaften, og at hennes behov for å se reaksjon går under barnets juleaften. 

Ja, skal lage julemiddag på nytt 5. juledag. Samtidig mener jeg at samme middag (de er veldig glad i den middagen) ikke skal bety at vi må repetere selve juleaften. 

Ingen sykdom, turnus eller skilsmisse å ta hensyn til. 

Hvis dere ikke er så mange på begge sider: Hvorfor ikke bare invitere alle sammen? Tenk så fint for ungene og oppleve alle sine samlet..

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Utrolig dårlig opplegg. Egoistisk av slekt/forelder å forlange å være tilstede når gavene åpnes, på grensen til narsissistisk. Jula handler om så mye mer enn pakker.

Slutt å misbruk sånne begrep som narsissistisk, de blir utvannet og folk skjønner ikke lenger alvorligheten i det. Det samme gjelder andre begrep, som feks angst. Folk må slutte å kaste rundt seg med sånne begrep. 

Nå er det en annen tråd som er aktiv på KG, som handler om at folk er lei av å bruke hele kvelden på gaveåpning. Ts i tråden blir nok litt flere enn hva ts blir på julaften, men svarene hun får tyder på at folk flest ser at barna har best av å åpne gavene enten over dager eller jevnt over julaften. 

Anonymkode: 3afea...9c2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Denne kommentaren tar vel kaka.. Er det mulig?

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er tullete med flere såkalte "julaftener", men det er nok ikke noe du kan gjøre ts, dessverre.

Anonymkode: eba9f...3fd

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: ea6bf...bd8

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva som er vanlig er helt uvesentlig. Din mann og hans foreldre ønsker å gjøre det på denne måten og du kan ikke bestemme at de ikke skal få gjøre det. De kan gi sine egne gaver til barna akkurat når det passer dem. Jeg skjønner hvorfor folk skiller seg hvis de bor med en partner som har slikt voldsomt kontrolleringsbehov. 

Anonymkode: 0b3fd...97b

Jeg spør hva som er normalt/vanlig, fordi jeg ikke har vært vant med denne løsningen i min oppvekst. Mine svigerforeldre er ikke norske og har ikke feiret jul i sin oppvekst. Jeg lurte bare derfor på om dette var noe som er vanlig å gjøre, eller om det er fordi jula har en annen betydning om man ikke har vokst opp med den (tradisjoner). 

• Liker 2
Skrevet

Vi åpner alle gaver på julaften og ingen har tenkt tanken på noe annet. 

Anonymkode: 19bc1...44a

• Liker 5
Skrevet

Jeg er skilsmissebarn og er vokst opp med to julaftener.

Annenhver juleaften hos mamma og pappa, med julaften nr.2 andre juledag hos den foreldren vi ikke var hos på julaften. Og da åpnet vi gavene fra den siden den dagen.

Dette har vi ført videre til våre barn. Vi feirer annenhver julaften hos min og konas familie, og den siden vi ikke feirer jul hos, åpner vi gavene fra på juleselskapet i romjula. Å skulle åpne alle gavene på julaften ville tatt hele kvelden.

Anonymkode: 6c7f2...cc7

• Liker 2
Skrevet

Sånn gjorde vi det i alle de år. Det er snakk om å få (og gi, hvis man har noe personlig) og åpne en pakke eller to fra farmor og farfar, av og til onkel og søskenbarn som er tilstede også. Absolutt ingen «julaften nr2», men vanlig annenfagsselslap med nærmeste familie, som vi selvfølgelig uansett ville dratt i. De pakkene som er spart har alltid vært et positivt innslag, bare hyggelig og tar null glans fra selve julaften. 
Uansett syns jeg dette er opp til mannen din og bestemme, og det er en bagatell.

Anonymkode: 58a9d...a9c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er julaften en dag. Og det er den dagen som er magisk. 

Man feirer annenhvert år, slik er det bare. 

Det sagt; om dere kun er en liten familie på begge sider, er det en ide å feire sammen alle sammen? 

Anonymkode: 944b2...e61

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
HMK skrev (9 timer siden):

Da er det jo greit at svigersene tar med sine gaver 5 juledag og gir sine gaver da. Dere skal vel sikkert ha en julemiddag. Spiller det så stor rolle hva dere kaller det? Julaften er 24 desember. 

Enig

Skrevet

Huff, hadde ikke orket. Hadde sagt at vi godt kunne være med dem 5. juledag, men at barna skal spare på gavene til dess, blir bare merkelig! Noe slikt hadde vi aldri gjort mot barnebarna for vår egen skyld…. 

Anonymkode: 7c5d5...411

• Liker 4
Skrevet

Det er julaften 24. desember, uansett hvordan man vrir og vender på det. Bare kjipt og teit å ikke sørge for at barna får gavene på julaften. Det samme mener jeg om det er delt bosted.

Anonymkode: d1a49...f78

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jaggu var det ikke ei som også klarte å få dratt inn narsissisme i dette også.. Det er ikke til å tro.

Fra i dag så er begrepet narsissisme er 100% utdødd begrep.. Det har absolutt ingen betydning lenger, annet enn et banneord. 

Må nesten spørre deg frøken, hvor gammel er du og hva har du fullført i livet? 

Anonymkode: 01c3b...d4d

• Liker 2
Skrevet

Julaften er 24. desember og det er da den feires. 

Eneste unntaket hvor det er greit å flytte dagen er ved alvorlig sykdom hvor noen ikke lever til den datoen. Så lenge svigers er friske og oppegående er julaften den 24. og kun en gang, de får vente til neste år. Men det er ingenting i veien for at dere kan ha en skikkelig julemiddag 5. dag, men uten julegavene som allerede er pakket opp. 

Anonymkode: 4b13c...f7d

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...