Gå til innhold

To juleaftener?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

I vårt hjem er julaften bare en dag i året, 24. desember. Og alle gaver skal åpnes etter at jula er ringt inn og middag spist.

Så får nå andre gjøre som de vil. Nå for tiden er det jo jul for mange fra 1. desember, og alle tradisjoner har sklidd helt ut. 

Anonymkode: ae8bb...aaf

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra barndommen av så har vi alltid feiret med besteforeldre på begge sider, så har ingen erfaring derfra. Tanter og onkler som ikke feiret med oss leverte det til besteforeldre som igjen tok det med til oss på julaften.

Da jeg fikk barn så begynte vi å feire julaften annet hvert år hos våre foreldre, og barna fikk da åpne alle gavene på julaften.

I år blir det derimot annerledes. Vi har gått fra hverandre tidligere i år, og siden det var hans families tur til å feire jul med oss, så  får han første julen. Jeg hadde et håp om at bursdager og jul kanskje kunne feires sammen, spesielt det første året, men det har vært for turbulent til at det er gjennomførbart dessverre. For meg er 1. juledag spesiell, og den feires alltid hos mine foreldre, så barna får gaver fra min side den dagen.

Nå handler dette også litt om at barna nå har to hjem, så gavene må leveres der de skal feire, for så å fraktes hjem til oss igjen senere. De får mange gaver, og da slipper vi å holde styr på hva som kommer fra hvilken side.

Herregud, det føles smålig ut når det skrives sånn, men selv om man gjør alt for å sette barna først så er det ikke alltid det går når to voksne skal samarbeide.

Anonymkode: 5265e...27d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi feirer annet hvert år med mine og hans familie, men vi møtes jo selvsagt likevel i løpet av julen, alle sammen. Det er jo bare koselig.

Tenker at for barna sin del kan det være like så greit å få åpnet gaver både julaften og 5. juledag. Det blir gjerne alt for overveldende og mange gaver på julaften uansett. Men jeg hadde ikke orket å ordne til to julaften-selskaper, da hadde svigers måtte tatt til takke med annen mat. 

Anonymkode: 3afea...9c2

Nå skriver ts lengre ned i tråden at de er en liten familie og det ikke er mange pakker på julaften. Da syns jeg definitivt det er uaktuelt å spare noen til senere. 

Men vi er forskjellige. Jeg har vært ganske hard på tradisjonene helt siden jeg var veldig liten. Hadde noen fortalt meg at jeg måtte vente med gaver da jeg var liten, hadde jeg blitt skikkelig sur og det hadde ført til ødelagt julaften for min del. 

Anonymkode: 13d4c...bc7

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor er dette negativt? Tror de fleste barn hadde syntes det var kjekt med 2 jul og 2 runder med gaver. 

Anonymkode: 6c246...969

jeg er uenig, jeg syns det er sært av voksne folk å forlange at barn skal tilpasse seg deres behov..
Ser for meg Jonas på ti år si til kompisene at han ikke vet hva han har fått med besteforeldrene fordi de tvinger dem til åvente med gavene til de får se dem åpne og så ler de alle sammen av de teite gamlingene,, :P

Anonymkode: 23f43...e8d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har alltid 2 «julaftener», men det er fordi vi har stor familie på begges sider. Vi har hovedjulaften på den 24, og da åpner vi gavene fra den siden vi feirer med. Og den 25 åpner vi pakkene fra den andre siden når vi feirer med de. Bytter på annethvert år. Ungene gleder seg like mye til begge dagene, og de synes det er stas å få pakke opp gavene fra de de feirer med, samt at de vil også se mottakerens åpne sine gaver fra de. Om de hadde måtte vente til 5. juledag med å åpne gavene fra den andre siden så tror jeg de hadde syntes det var like stas, nettopp fordi de får muligheten til å glede seg enda litt mer, og at de får feire jul 2 ganger. Her er det dine egne ønsker og følelser som står i fokus, og at du ønsker at barna dine skal ha de samme følelsene og ønskene som deg fordi slik hadde du det da du vokste opp. Men nå er dere en ny familie, og da må dere lage nye tradisjoner som passer den familien, ikke bare hvordan du ønsker det fordi sånn var det i din familie.

Anonymkode: 5396e...54c

• Liker 1
Skrevet

Vi feirer så klart bare en julaften, men hadde ikke reagert på at besteforeldrene vil gi sine gaver når de kommer 5. juledag.

Våre barn er relativt små og får gaver fra veldig mange, om vi feirer sammen med andre åpner vi bare gaver som er til / fra de vi er sammen med og tar resten litt etterhvert når vi er hjemme.

Siden dere er så få skjønner jeg dog dine synspunkt.

Men om dere bare er din mor og hans foreldre - kan dere ikke feire sammen hvert år?

Anonymkode: fb8ab...313

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi pleide å gjøre det sånn da jeg var liten på 80-tallet. Det var alltid familieselskap en gang i romjula, og da traff vi de i familien vi ikke hadde truffet på julaften og fikk noen smågaver fra dem. Forskjellen var bare at vi kalte det "familieselskap" og ikke "julaften nummer to". Det var bare koselig.

Anonymkode: 652d6...0fe

• Liker 1
Skrevet

Seriøst! 

Barn synes også det er kjekt å spise sjokolade til frokost hver dag, det betyr ikke at det er rett å spise det + 100 000 andre eksempler. 

Anonymkode: 01c3b...d4d

For en latterlig sammenligning, du er jo helt på bærtur.

Dersom svigers vil oppleve gleden av å se barnebarna åpne gavene fra dem mens de er til stede, må jo det være helt greit. Barna får sikkert nok gaver på julaften uansett. Men du trenger, som flere nevner, ikke å kalle det for to julaftener, men en hyggelig samling med svigers i romjula der dere kanskje også spiser et godt måltid sammen og gjøre det til en hyggelig romjulstradisjon.

Anonymkode: 396fc...324

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg spør hva som er normalt/vanlig, fordi jeg ikke har vært vant med denne løsningen i min oppvekst. Mine svigerforeldre er ikke norske og har ikke feiret jul i sin oppvekst. Jeg lurte bare derfor på om dette var noe som er vanlig å gjøre, eller om det er fordi jula har en annen betydning om man ikke har vokst opp med den (tradisjoner). 

Anonymkode: 602d5...f1c

Det er helt normalt å åpne gaver over flere dager i mange familier, da gjerne julaften og 1. juledag. Men det spiller da ingen rolle om det er 1. juledag eller 5. juledag, så lenge gavene ikke ligger under treet og frister barna. 

For andre familier igjen, er det vanlig å åpne alle gavene på julaften. 

Anonymkode: 3afea...9c2

Skrevet

Julaften, ikke "juleaften"!! 

Anonymkode: 4268a...bdf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

jeg er uenig, jeg syns det er sært av voksne folk å forlange at barn skal tilpasse seg deres behov..
Ser for meg Jonas på ti år si til kompisene at han ikke vet hva han har fått med besteforeldrene fordi de tvinger dem til åvente med gavene til de får se dem åpne og så ler de alle sammen av de teite gamlingene,, :P

Den sympatien før "Jonas" var nå veldig konstruert..

Hva med Per som ikke får noen gaver fra besteforeldre, fordi det ikke er noen besteforeldre i hans liv?

Gaver er jo heller ingen rettighet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dersom svigers vil oppleve gleden av å se barnebarna åpne gavene fra dem mens de er til stede, må jo det være helt greit. Barna får sikkert nok gaver på julaften uansett.

Hvis svigers absloutt skal se de åpne gavene kan de jo komme innom en tur på formiddagen, ev at de gavene åpnes opp over Facetime. 

Men hvis du leser så har de liten familie så det blir få gaver hvis svigers sine skal fjernes.

Anonymkode: 4b13c...f7d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Svigers og ektemann mener at siden det ikke er deres tur å feire jul med oss i år så skal julegavene spares til de kommer 5.Juledag. Vi feirer annenhvert år med mine og hans foreldre. Vi har to tette som foreløpig ikke forstår konseptet jul. Men jeg tenker fremover.

Jeg hadde håpet at barna kunne oppleve en jul, og det er på juleaften. At gleden over å få alle gavene denne dagen kunne være en tradisjon. Men svigers vil se at barnebarna får gavene fra de. 

Hva er vanlig? 

Gratis middag da 😊

Anonymkode: 73b08...52e

Skrevet
BareMay skrev (8 minutter siden):

Den sympatien før "Jonas" var nå veldig konstruert..

Hva med Per som ikke får noen gaver fra besteforeldre, fordi det ikke er noen besteforeldre i hans liv?

Gaver er jo heller ingen rettighet.

Per har vel ikke da "to julaftner" fordi de ikkeeksisterende besteforeldrene er sære osv osv.. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Julaften er EN dag. Hadde ikke gått med på å ha to, med mindre det hadde vært noe helt spesielt, f.eks. sykdom.

Anonymkode: 05991...a96

Gått med på? Nå er man to som har et ord med i laget og hva en eks gjør ut av jula hos seg må vedkommende bestemme. 

Anonymkode: ad3dd...209

Skrevet

Jeg har vokst opp med at gaver kun åpnes på julekvelden, også gaver fra folk som ikke er til stede. Har også gjort det sånn med egne barn, og synes det er det greieste.

Imidlertid er det svigerforeldrene dine som bestemmer når de vil gi barnebarna sine gaver, du kan ikke kreve å få dem på julaften (og det ville også lagd mye bråk ut av lite). 

Hvis dere ikke er så mange folk, hva med å feire jul sammen alle sammen?

Skrevet

Det eneste jeg kan godta med to julaftener er hvis man har skilte foreldre. Jeg har vært med på et par sammen med med nieser da de var mindre slik at de var litt flere, og før jeg fikk egne barn. 

Men svigerinna mi var sånn når lik sønn var liten. Skulle gi i romjulen når vi samles. Noe jeg ikke syns noe om siden vi feirer jul hjemme annenhvert år, hvor vi inviterer svigerfamilien. Og vi ser de ofte nok til at gaver utveksles før 24. Jeg har også sagt til mannen at så lenge vi er sammen, så skal mini feire jul, med gaver og god mat, den 24.  

Anonymkode: b3f34...1a4

Herregud så utakknemlige nordmenn er.......

Anonymkode: 559fd...d19

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er skilsmissebarn og er vokst opp med to julaftener.

Annenhver juleaften hos mamma og pappa, med julaften nr.2 andre juledag hos den foreldren vi ikke var hos på julaften. Og da åpnet vi gavene fra den siden den dagen.

Dette har vi ført videre til våre barn. Vi feirer annenhver julaften hos min og konas familie, og den siden vi ikke feirer jul hos, åpner vi gavene fra på juleselskapet i romjula. Å skulle åpne alle gavene på julaften ville tatt hele kvelden.

Anonymkode: 6c7f2...cc7

Dette gjør vi også med min manns familie.

Vi feirer annenhvert år med min familie. Og når vi kommer hjem vil svigerfar ha "julaften" hos seg i romjulen (eller før, alt etter når det passer storfamilien). 

Annenhvert år feirer vi julaften hos svigermor og så feirer vi en ny "julaften" hos svigerfar igjen. Joggu kommer ikke nissen den 23., 26., 27. eller alt etter når det passer for oss å feire. Jeg gidder ikke bitche med at det er helt ulogisk og litt plagsomt å forklare for ungene hvorfor nissen kommer to ganger etc. Ting bare er som de er, og jeg tenker at når noen er så fleksible at de flytter sin "julaften" med ønske om å feire familien, så takker, bukker og nikker jeg for kjærligheten og gjestfriheten.

Jeg gidder ikke være en bitchy, bortskjemt svigerdatter som skal ha ting på kun sin måte.

Anonymkode: 559fd...d19

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, skal lage julemiddag på nytt 5. juledag. Samtidig mener jeg at samme middag (de er veldig glad i den middagen) ikke skal bety at vi må repetere selve juleaften. 

Den som lager maten bestemmer menyen. 

Anonymkode: b8e04...dc1

• Liker 2
Skrevet

Det dummeste jeg vet er konseptet «to julaftener», julaften er én kveld, og er foreldre skilt, da får de annenhvert år.

Hilsen mor som i år feirer julaften uten barna, men som er glad for at de får en magisk feiring med pappaen sin.

Anonymkode: 1385c...021

• Liker 8
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...