Gå til innhold

Eldre kvinnelige kolleger som bare misliker meg...

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Damer kan være helt pyton. Opplevde ofte det som ung. Og også nå som godt voksen. 

Anonymkode: 4399b...48f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har disse kvinnene vært ansatt i alle de år, og du er relativt ny? Det er det eneste jeg kan komme på som forklaring. Jeg er over 50, og har jobbet samme sted i en evighet. Jeg merker jeg ikke orker/trenger/ønsker å være sosial med alle yngre kollegaer som kommer og går. Jeg har mine venner, gamle kolleger, familie og et veletablert liv. Jeg har ikke latt meg forfalle(!), men er midt i en heftig overgangsalder. Hvis du er sprudlende og utadvendt, er det kanskje bare at de ikke er det. Rett og slett. Ingen ting personlig. Ikke noe hat verken mot deg spesielt eller yngre kvinner generelt. Bare uinteresse. Så tar man seg sammen og smiler og hilser uansett. Det er frekt av dem å ikke hilse. Det handler ikke om deres eller ditt utseende hvis de ikke bedriver hyggelig smalltalk.

Anonymkode: d4e8b...af2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er veldig pen og slank og 49. Når jeg pynter meg ser jeg fantastisk ut. Og klær ser bra ut på meg, jeg har modellkropp. Pga utseende har verden behandlet meg bra. Jeg har god selvtillitt og sterk energi.

Damer på 50 hater meg. Damer på 40 hater meg. Damer på 60 hater meg. Damer på 30 hater meg også, om de vurderer meg som penere enn dem. Jenter på 20 kunne ikke gitt mer faen, de ser meg som null trussel. Ja, eller de fleste av dem. Menn elsker meg. Alle.

Anonymkode: 6c2cf...b1a

Jeg har også vært "hun pene" siden tenårene. 

Har alltid hatt veldig gode relasjoner, ingen konflikter, og generelt vært veldig godt likt gjennom livet. Både med venner, kollegaer, men også tilfeldige personer som krysser min vei. 

Det å ikke ha det godt med seg selv er en negativ spiral. Man begynner å tenke negativt om andre, ilegge dem egenskaper. Holdninger skinner gjennom. Og blir selvforsterkende. Man begynner å ta ut bitterheten i merkelige foruminnlegg en mandag midt på arbeidsdagen. 

Anonymkode: 0180b...2fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg jobber med noen sure hurper selv. Men jeg går ikke rundt og rakker ned på utseendet deres for det. 

En drittsekk som klager på andre drittsekker får mindre sympati. Heldigvis 

Anonymkode: c91f2...19d

Å, så nobel du er. 

Anonymkode: 750e9...ec7

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enten lyver du, ellers har du gjort deg liten på andre områder. Du har gjort deg veldig naiv( jeg skjønner ikke at alle er forelsket i meg- nei hvaaaa er han det, han også, hvaaaa, det har jeg aldri forstått,  du tuuuuuller, neeeei).

Jeg har en venninne som er sånn, sensasjonelt vakker, men måtte late som hun ikke skjønte noe. Alle elsker henne.

Er du 14? Det er sist jeg kan huske at forelskelser og slik var et tema. 

Når jeg får komplimenter for utseendet, eller et foredrag for den sags skyld, så takker jeg pent. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet engang i en barnehage og jeg var eneste mannen. Ble helt sjokkert over hvordan damene snakket om hverandre. Baksnakket hverandre. Dritt hele tiden, spesielt fra de eldre mot yngre. Definitivt sjalusi.

Senere jobbet jeg på en 100 % mannsdominert arbeidsplass og tonen var en ganske annen. Sjargongen var ganske typisk mann og mye seksuelt, men ikke en eneste gang baksnakket de andre kolleger. Snakket mye dritt om damer generelt, men aldri kolleger.

Skrevet

Kvinne er kvinne verst.

Anonymkode: 8ed33...0ec

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du 14? Det er sist jeg kan huske at forelskelser og slik var et tema. 

Når jeg får komplimenter for utseendet, eller et foredrag for den sags skyld, så takker jeg pent. 

Jeg er ikke 14, men hun jeg beskriver var rundt 14 år på den tiden. Og så usedvanlig vakker at hun måtte late som hun ikke forstod en dritt om at alle var forelsket i henne. For da hadde hun blitt utfryst. Så for å overleve ble hun ekstremt naiv og veldig jovial. Det fungerte.

Skrevet

Sukk... Skulle visst bedre enn å skrive om dette temaet på KG. 

Om dere ser bort i fra at jeg beskrev deres utseendet, så er problemstillingen altså slik: 

- Det er en rekke damer (tør jeg skrive damer egentlig, for her blir jeg vel generaliserende ved å skrive det er damer også), som verken smiler, sier hei eller god morgen, og gjennomgående virker sure på alt og alle - ikke bare meg. 

- Jeg gjør INGENTING for å provosere disse damene. Jeg forsøker ikke å snakke til dem heller, utenom normal folkeskikk, og vanlige henvendelser sånn ift at vi jobber på samme sted. Et eksempel var at jeg var inne for å spørre om noe ift et system vi bruker, som jeg vet denne personen er superbruker av. I stedet for å svare meg normalt som andre folk, så hun bare rart på meg med en sur mine og ristet på hodet. Ble så paff at jeg klarte ikke svare noe som helst. Det var liksom ikke tvil om at hun forsøkte å få meg til å føle at det var verdens dummeste spørsmål... 

Ts 

Anonymkode: e33fd...207

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har disse kvinnene vært ansatt i alle de år, og du er relativt ny? Det er det eneste jeg kan komme på som forklaring. Jeg er over 50, og har jobbet samme sted i en evighet. Jeg merker jeg ikke orker/trenger/ønsker å være sosial med alle yngre kollegaer som kommer og går. Jeg har mine venner, gamle kolleger, familie og et veletablert liv. Jeg har ikke latt meg forfalle(!), men er midt i en heftig overgangsalder. Hvis du er sprudlende og utadvendt, er det kanskje bare at de ikke er det. Rett og slett. Ingen ting personlig. Ikke noe hat verken mot deg spesielt eller yngre kvinner generelt. Bare uinteresse. Så tar man seg sammen og smiler og hilser uansett. Det er frekt av dem å ikke hilse. Det handler ikke om deres eller ditt utseende hvis de ikke bedriver hyggelig smalltalk.

Anonymkode: d4e8b...af2

Ja jeg er relativt ny sammenlignet med hvor mange år de har jobbet her. Jeg er ikke en slik som går rundt og prater med alt og alle og lar folk jobbe i fred, men jeg forventer vanlig folkeskikk fra voksne mennesker. 

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke 14, men hun jeg beskriver var rundt 14 år på den tiden. Og så usedvanlig vakker at hun måtte late som hun ikke forstod en dritt om at alle var forelsket i henne. For da hadde hun blitt utfryst. Så for å overleve ble hun ekstremt naiv og veldig jovial. Det fungerte.

Det å dvele på hvordan ting var da man var 14 er virkelig ikke bra.. Tror jeg, med flere, hadde 10 ulike personligheter i den alderen 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg er relativt ny sammenlignet med hvor mange år de har jobbet her. Jeg er ikke en slik som går rundt og prater med alt og alle og lar folk jobbe i fred, men jeg forventer vanlig folkeskikk fra voksne mennesker. 

Ts 

Kan det forresten være at de misliker deg fordi du bruker hele arbeidsdagen på KG? 

• Liker 2
Skrevet

Der kom den ja :himle:

Anonymkode: 5d0da...3bd

Ja, med tanke på alderen på de damene du beskriver, så er det ikke spesielt usannsynlig. Poenget mitt er at det ikke er sikkert at de sure på deg spesifikt, det må da være greit å ha i bakhodet? Jeg sier ikke at det unnskylder oppførselen, men for mange kvinner kan overgangsalderen være vanskelig å komme gjennom. Snakker av egen erfaring, men nå var jeg veldig nøye med å ikke la det gå utover kolleger på jobben, da. At jeg var temmelig fjernstyrt en periode, var det ikke så mye å gjøre med, men jeg framsto nok heller som litt treg og glemsk enn sur🙂 

Anonymkode: 6b9ef...5ae

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sukk... Skulle visst bedre enn å skrive om dette temaet på KG. 

Om dere ser bort i fra at jeg beskrev deres utseendet, så er problemstillingen altså slik: 

- Det er en rekke damer (tør jeg skrive damer egentlig, for her blir jeg vel generaliserende ved å skrive det er damer også), som verken smiler, sier hei eller god morgen, og gjennomgående virker sure på alt og alle - ikke bare meg. 

- Jeg gjør INGENTING for å provosere disse damene. Jeg forsøker ikke å snakke til dem heller, utenom normal folkeskikk, og vanlige henvendelser sånn ift at vi jobber på samme sted. Et eksempel var at jeg var inne for å spørre om noe ift et system vi bruker, som jeg vet denne personen er superbruker av. I stedet for å svare meg normalt som andre folk, så hun bare rart på meg med en sur mine og ristet på hodet. Ble så paff at jeg klarte ikke svare noe som helst. Det var liksom ikke tvil om at hun forsøkte å få meg til å føle at det var verdens dummeste spørsmål... 

Ts 

Dårlig av dem å ikke si hei tilbake og utvise normal folkeskikk. 

Er disse damene en gjeng seg imellom? Jeg føler det kommer mye an på hvilken tone en gruppe folk har, humør og innstilling smitter. Og kanskje er det et problem med organisasjonen/ledelsen eller annet ved jobben som gjør dem sure og misfornøyd på jobb. 

Ville ikke begynt å ta igjen, er vell sannsynlig at de er like sure og misfornøyd ovenfor alle og at det ikke er personlig. Da er det lurt å ikke gjøre det til noe personlig..  Tenker jeg. Kan heller ta det opp i medarbeidersamtalen eller annen egnet setting med leder/HR. Trenger da heller ikke si noe om hvem, men si at du opplever at det er mye negativitet og at enkle ting som at man ikke sier hei til hverandre... det er jo ikke et bra arbeidsmiljø, og bedriften bør være interessert i å endre på det.

Anonymkode: 57a5e...bfc

Skrevet

Og da ønsker jeg innspill på hva jeg kan si for å kanskje gjøre dagen deres bedre! Disse damene prater for øvrig ikke med noen andre her heller - så det er ikke slik at det er bare meg de misliker... 

Ts 

Kan ikke de bare få være sure i fred? Du behøver ikke ta noe ansvar for å prøve å endre dem. 
Det virker som flere av disse ikke er noen du må jobbe så veldig tett med hele tiden, så hvorfor ikke bare gå videre? 

Anonymkode: f81b4...291

• Liker 4
Skrevet

Hva med å drite i disse du ikke går overens med,og heller prate med dem du sier er hyggelige og du har en god tone med? Ingen kan like eller bli likt av alle

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2025 den 11.59):

Jeg jobber i en middels stor organisasjon og er kvinne. De fleste av mine kolleger er endel eldre enn meg (jeg er 30). Jeg opplever at flere av mine kvinnelige kolleger er regelrett sure/mangler vanlig folkeskikk (minst 5 personer som oppfører seg likedan, de er ikke i samme avdeling heller, det er tilfeldig).

Felles for dem alle er at de er over 50 år, har latt seg selv forfalle (flere av dem er ganske overvektige), og går i posete fæle klær. Det er ikke så vanskelig å se at de ikke er er glade i seg selv... Flere av disse har aldri noen gang pratet med meg for å være hyggelig, de snur seg ikke og sier ikke hei når vi passerer hverandre i gangen eller ved kaffemaskinen. Har flere ganger opplevd at de bare ser regelrett dumt på meg, når jeg banker på kontoret deres for å spørre om noe innenfor deres felt. 

Jeg ser forøvrig helt normal ut selv, og verken pynter meg eller gjør noe utav meg for at de skal være sjalu/mislike meg. 

Hva feiler det disse damene? Noen som har kommentarer for å gi de sin egen medisin uten å provosere? Av og til er jeg så blid jeg bare kan og sier "god morgen!" høyt og energisk for å se om det kan vekke de til live og innse hvor innmari kjipe de er som personer. Får såvidt "morn" tilbake... Har flere ganger hatt lyst til å spørre de om det er noe galt når jeg får negativ respons på helt profesjonelle, normale spørsmål kolleger mellom seg. Typ "stått opp på feil side av senga idag eller?"

Jeg blir bare skikkelig provosert over godt voksne mennesker som ikke kan oppføre seg med normal folkeskikk, og lar sitt eget sure liv påvirke andre rundt seg slik. 

De føler nok at du ser på dem med forakt, slik du beskriver dem. Bare fordi man ikke synes utseendet er det viktigste her i livet, betyr det ikke at man skal beskrives i så stygge ordelag som du gjør. Folk føler når du ser på dem med forakt eller anser dem som "tapere", og behandler deg deretter. Kutt arrogansen og slutt å se ned på folk, så vil du se at andre behandler deg bedre. 

Anonymkode: f4878...520

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2025 den 12.54):

Jeg er veldig pen og slank og 49. Når jeg pynter meg ser jeg fantastisk ut. Og klær ser bra ut på meg, jeg har modellkropp. Pga utseende har verden behandlet meg bra. Jeg har god selvtillitt og sterk energi.

Damer på 50 hater meg. Damer på 40 hater meg. Damer på 60 hater meg. Damer på 30 hater meg også, om de vurderer meg som penere enn dem. Jenter på 20 kunne ikke gitt mer faen, de ser meg som null trussel. Ja, eller de fleste av dem. Menn elsker meg. Alle.

Kanskje du kan finne deg en jobb i mannsdominerte miljøer? 

Anonymkode: ee209...039

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2025 den 11.59):

Jeg jobber i en middels stor organisasjon og er kvinne. De fleste av mine kolleger er endel eldre enn meg (jeg er 30). Jeg opplever at flere av mine kvinnelige kolleger er regelrett sure/mangler vanlig folkeskikk (minst 5 personer som oppfører seg likedan, de er ikke i samme avdeling heller, det er tilfeldig).

Felles for dem alle er at de er over 50 år, har latt seg selv forfalle (flere av dem er ganske overvektige), og går i posete fæle klær. Det er ikke så vanskelig å se at de ikke er er glade i seg selv... Flere av disse har aldri noen gang pratet med meg for å være hyggelig, de snur seg ikke og sier ikke hei når vi passerer hverandre i gangen eller ved kaffemaskinen. Har flere ganger opplevd at de bare ser regelrett dumt på meg, når jeg banker på kontoret deres for å spørre om noe innenfor deres felt. 

Jeg ser forøvrig helt normal ut selv, og verken pynter meg eller gjør noe utav meg for at de skal være sjalu/mislike meg. 

Hva feiler det disse damene? Noen som har kommentarer for å gi de sin egen medisin uten å provosere? Av og til er jeg så blid jeg bare kan og sier "god morgen!" høyt og energisk for å se om det kan vekke de til live og innse hvor innmari kjipe de er som personer. Får såvidt "morn" tilbake... Har flere ganger hatt lyst til å spørre de om det er noe galt når jeg får negativ respons på helt profesjonelle, normale spørsmål kolleger mellom seg. Typ "stått opp på feil side av senga idag eller?"

Jeg blir bare skikkelig provosert over godt voksne mennesker som ikke kan oppføre seg med normal folkeskikk, og lar sitt eget sure liv påvirke andre rundt seg slik. 

Hvordan en annen person ser ut betyr da ingenting? Hadde de vært jålete så hadde det vært bedre? 

Anonymkode: 0ebcb...f01

• Liker 1
Skrevet

Jeg er tjukk, 50 og i posete klær. Og misliker ingen av mine kolleger. Men stemningen på arbeidsplassen min er slik du beskriver og mange er ikke snille eller vennlige. De unge er ofte best. 

Anonymkode: a9d42...a31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...