Frida Frosk Skrevet 2. april 2006 #1 Skrevet 2. april 2006 Har registrert her på KG at mange er negative til lærere. De tjener visstnok altfor mye, har korte arbeidsdager og lang ferie. Dette har blitt avkreftet av lærere og andre som er her gang på gang, men likevel ser det ut til at mange mener lærerne er en lat og udugelig arbeidsgruppe som kun er ute etter å tjene mest mulig penger ved å jobbe minst mulig. Så hva er det egentlig dere har i mot lærerne? Bunner det hele i sjalusi fordi dere tror lærerne har det så fett? I såfall, hvorfor blir dere ikke lærere sjøl?
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 2. april 2006 #2 Skrevet 2. april 2006 Jeg har ikke et hat mot denne yrkesgruppen, men i og med at de fleste av oss har gått en del år på skolen, har vi sett en del til denne yrkesegruppen, fra egen erfaring, fra andres erfaring, fra våre barns erfaring...vi møter lærergruppen både selv som barn og som voksne! I tillegg har mange vært innom yrket som vikar over lengre eller kortere tid. Det blir jo å generalisere, i og med at vi ikke har plass til å ta for oss hver enkelt lærer her..Mitt inntrykk av Utdanningsforbundet, Hjetland, og lærergruppemassen (inkludert inspektører, adjunkter med opprykk, lektorer og rektorer) er at dette er en klagete og tafatt sytegruppe. Jeg vet om flere av dem som ikke gjør så mye arbeid egentlig, men som likevel tjener godt opp mot og over kr. 400.000,- (inspektører, o.a.) Likevel skal denne gruppen ha og ha mer lønn og mer fri. Når det gjelder de som utøver læreryrket i klasserommet til daglig, varierer det og er så ymse. Noen er engasjerte og kjempeflinke lærere mens andre bidrar til å holde de negative holdningene til lærere i bste velgående.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #3 Skrevet 2. april 2006 Lærerne har klart å ødelegge sin egen yrkesgruppe med sytet sitt. Folk er vel rett og slett lei av å få all klagingen trykket nedover ørene i media. For min del sitter jeg også igjen med det inntrykket at lærerne som gruppe kun tenker på sin egen situasjon, men bruker situasjonen for elevene til å smi sine egne varme jern. Når hørte vi sist en lærer eller en representant for denne gruppen si noe positivt om sitt yrke i media? Jeg er ikke sjalu på lærerne, og kunne ikke blitt lærer selv fordi jeg ikke ville fikset å jobbe sammen med så mange hyklere. Mange lærere vil ha enklest mulig arbeidsdag, og blåser en lang marsj i om det går utover barnas læring. I dette landet er det veldig viktig at alle er like dårlige - ingen skal få lov å utmerke seg. I skolen fører dette til at man lager gråstein av diamanter, mens det motsatte burde vært foretrukket. Flinke elever blir stanset i sin utvikling. Sånn har det vært siden 70-tallet da 68-generasjonen begynte å få innvirkning på samfunnet.
Gjest Gjest_Merethe_* Skrevet 2. april 2006 #4 Skrevet 2. april 2006 Lærerne har klart å ødelegge sin egen yrkesgruppe med sytet sitt. Folk er vel rett og slett lei av å få all klagingen trykket nedover ørene i media. For min del sitter jeg også igjen med det inntrykket at lærerne som gruppe kun tenker på sin egen situasjon, men bruker situasjonen for elevene til å smi sine egne varme jern. Når hørte vi sist en lærer eller en representant for denne gruppen si noe positivt om sitt yrke i media? Jeg er ikke sjalu på lærerne, og kunne ikke blitt lærer selv fordi jeg ikke ville fikset å jobbe sammen med så mange hyklere. Mange lærere vil ha enklest mulig arbeidsdag, og blåser en lang marsj i om det går utover barnas læring. I dette landet er det veldig viktig at alle er like dårlige - ingen skal få lov å utmerke seg. I skolen fører dette til at man lager gråstein av diamanter, mens det motsatte burde vært foretrukket. Flinke elever blir stanset i sin utvikling. Sånn har det vært siden 70-tallet da 68-generasjonen begynte å få innvirkning på samfunnet. ← Jeg er ganske enig med deg i det du sier.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #5 Skrevet 2. april 2006 Er vel en måte å ta igjen, fordi lærer Olsen var så slemme mot dem da de selv gikk på skolen.
Gjest Mette Skrevet 2. april 2006 #6 Skrevet 2. april 2006 Er vel en måte å ta igjen, fordi lærer Olsen var så slemme mot dem da de selv gikk på skolen. ← Det tviler jeg på. De fleste klarer nok å skille mellom de tingene når de har blitt voksne. Jeg hadde et godt forhold til alle mine lærere i alle skoleår. Likevel er jeg enig med de over her!
Gjest gjest1 Skrevet 2. april 2006 #7 Skrevet 2. april 2006 Mange lærere vil ha enklest mulig arbeidsdag, og blåser en lang marsj i om det går utover barnas læring. ← Ja, her er det nokon som har skjønt det! Grunnen til at lærarane streika på torsdag var jo nettopp for retten til å sikre god undervising, ved å protestere mot mindre tid til planlegging av timar pga. meir tvungen undervising.
Gjest Mette Skrevet 2. april 2006 #8 Skrevet 2. april 2006 Lærerne klager og syter alltid hvert eneste år, året rundt. Jeg ser sjelden at de kommer med konstruktive forslag selv. De streiker for mer undervisningstid. Der får de. Da streiker de over for liten planleggingstid. Det kommer de til å få (politikerne behandler jo lærerne som hellige). Så, i 2007 og 2008 vil lærerne streike for mer lønn, lemgre ferier og at de igjen har fått for liten undervisningstid. Er det rart folk er lei? De bør klare å finne fornuftige varige ordninger som de fleste andre må. Ingen gidder å ha tillit til en gruppe som vingler såpass mye!
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #9 Skrevet 2. april 2006 Ja, her er det nokon som har skjønt det! Grunnen til at lærarane streika på torsdag var jo nettopp for retten til å sikre god undervising, ved å protestere mot mindre tid til planlegging av timar pga. meir tvungen undervising. ← Kan vi forsøke å holde dette som en seriøs tråd uten ironiflagg? Torsdagens streik var tariffstridig, den ble igangsatt mot mange læreres vilje og hadde ikke noe med god undervisning å gjøre - kun med at de vil ha enda mer lønn for enda mindre arbeid.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #10 Skrevet 2. april 2006 Lærerne har klart å ødelegge sin egen yrkesgruppe med sytet sitt. Folk er vel rett og slett lei av å få all klagingen trykket nedover ørene i media. For min del sitter jeg også igjen med det inntrykket at lærerne som gruppe kun tenker på sin egen situasjon, men bruker situasjonen for elevene til å smi sine egne varme jern. Når hørte vi sist en lærer eller en representant for denne gruppen si noe positivt om sitt yrke i media? Jeg er ikke sjalu på lærerne, og kunne ikke blitt lærer selv fordi jeg ikke ville fikset å jobbe sammen med så mange hyklere. Mange lærere vil ha enklest mulig arbeidsdag, og blåser en lang marsj i om det går utover barnas læring. I dette landet er det veldig viktig at alle er like dårlige - ingen skal få lov å utmerke seg. I skolen fører dette til at man lager gråstein av diamanter, mens det motsatte burde vært foretrukket. Flinke elever blir stanset i sin utvikling. Sånn har det vært siden 70-tallet da 68-generasjonen begynte å få innvirkning på samfunnet. ← Denne erfaringen har jeg gjort også. En saueflokk med firkantet innstilling var min opplevelse på lærerværelset. Noe som overrasket meg. Har nemlig selv vært elev hos flere engasjerte lærere. Det er stor forskjell på mennesker. Noen egner seg rett og slett ikke til å arbeide med menneseker. Det burde være større fokus på personlig egnethet. Min konklusjon. Det finnes en håndfull fantastiske, engasjerte, menneskekjære lærere. Og det finnes en stor hop som trodde det skulle være mer avslappende enn det ble.
Gjest gjest1 Skrevet 2. april 2006 #11 Skrevet 2. april 2006 Kan vi forsøke å holde dette som en seriøs tråd uten ironiflagg? Torsdagens streik var tariffstridig, den ble igangsatt mot mange læreres vilje og hadde ikke noe med god undervisning å gjøre - kun med at de vil ha enda mer lønn for enda mindre arbeid. ← Det var ikkje streika for meir lønn denne gongen! – Denne streiken er en kamp for å sikre kvaliteten i skolen og ikke en lønnskamp, sier Helga Hjetland. Vi streiker for muligheten til å være gode lærere, for et nasjonalt vern om fellesskolen og for å sikre at norske elever får like god undervisning uansett hvor i landet de bor. Kjelde
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #12 Skrevet 2. april 2006 Det var ikkje streika for meir lønn denne gongen!Selvfølgelig sier Hjetland det. Vi har nå hørt den leksa brukt i årevis - for at de skal få høyere lønn eller færre arbeidstimer (noe som i praksis betyr høyere lønn). Tror ikke det er så mange fler enn et fåtall lærere og studenter som opplever Hjetland som veldig troverdig i det hun sier.
Gjest Gjest1 Skrevet 2. april 2006 #13 Skrevet 2. april 2006 Jeg tror det er lett å mene noe om lærerne, fordi lærere har vi alle et forhold til på en eller annen måte. Og det er ofte de negative meningen som ropes høyest.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #14 Skrevet 2. april 2006 Selvfølgelig sier Hjetland det. Vi har nå hørt den leksa brukt i årevis - for at de skal få høyere lønn eller færre arbeidstimer (noe som i praksis betyr høyere lønn). Tror ikke det er så mange fler enn et fåtall lærere og studenter som opplever Hjetland som veldig troverdig i det hun sier. ← :enig_anim: Det tror jeg også.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #15 Skrevet 2. april 2006 Det burde være større fokus på personlig egnethet. Og hvem skulle vurdert egnetheten i større grad enn i dag? I dag heter det seg også at egnethet vurderes. Den vurderes av kollegaene til de som sitter og slarver på bakrommet, og som syter og klager over en innbilt vanskelig arbeidsdag. Jeg har selv sett et flott menneske bli offer for et menneske som hadde som oppgave å vurdere egnethet. Den som skulle vurdere er et menneske i psykisk ubalanse, men som har klart å komme seg til stillingen sin ved bløffing - hun har mange ofre på sin samvittighet. Ingen bør ta opp kampen mot lærerkreftene her til lands - da blir man knust, de står i samlet flokk bare de får mer lønn.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #16 Skrevet 2. april 2006 Jeg tror det er lett å mene noe om lærerne, fordi lærere har vi alle et forhold til på en eller annen måte. Og det er ofte de negative meningen som ropes høyest. ← De fokuserer jo kun negativt selv.
Gjest Gjest1 Skrevet 2. april 2006 #17 Skrevet 2. april 2006 De fokuserer jo kun negativt selv. ← Nei det tror jeg ikke. Men det er som oftest det negative som kommer frem.
Montezuma Skrevet 2. april 2006 #18 Skrevet 2. april 2006 Jeg nærer ikke noe hat til lærerne - eller noen andre for den saks skyld. Men at jeg ser på aksjonene deres med kritiske øyne; ja, å ta alt for god fisk ville være naivt. Og jeg må si meg litt enig med noen over her. jeg har litt følelsen av at lærerne gjerne vil være unntaket i fht andre yrkesgrupper, og at de skyver elevene foran seg for å rettferdiggjøre dette. Men at voksne mennesker, forbilde for så mange barn, går til mer eller mindre lovlige aksjoner, det kan jeg ikke støtte. Og faktisk så er det vel mulig at barna våre vil tape mer på tapt undervisning i en evt. storstreik enn de vil vinne på at lærernes krav gjennomføres?
Gjest gjest1 Skrevet 2. april 2006 #19 Skrevet 2. april 2006 Makan til generalisering da! Jeg har ikke noe imot lærere, fordi begge mine foreldre er lærere Aldri har jeg hørt dem syte over jobben sin, og de er tilogmed og gjør ekstraarbeid utenfor arbeidstiden. Så klag ivei over lærerene som forhidrer beibisene deres i å bli stokk dumme apekatter
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #20 Skrevet 2. april 2006 Nei det tror jeg ikke. Men det er som oftest det negative som kommer frem. ← Beklager at jeg ikke presisert i det innlegget også - jeg uttaler meg selvfølgelig om lærerne som den gruppen de fremstår som i media. Vet det finnes dyktige lærere med annet fokus - men nå er det vel majoriteten vi diskuterer?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå