Gå til innhold

Jul, alkohol, rus og barn..

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utryggheten blir gjerne opphøyd i annen av alkoholen. 

Min mor var ingen god mor som edru heller, men hun ble direkte slem som full. 

Du kan si at jeg var utrygg uansett, men jeg hadde sluppet ekstremt mye ekstra smerte om hun var nær edru. 

Barna fortjener bedre. Å si at foreldre like gjerne kan drikke fordi barna er utrygge uansett er litt som å si at man kan gi sage av armen, du har jo mistet fingeren uansett. 

Anonymkode: 1dec5...a49

Det var på ingen måte det jeg sa. 

Jeg sier at mødre som din ikke er egnet som omsorgspersoner uansett - med eller uten alkohol.

Anonymkode: 82705...0b0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vokst opp med alkohol til mat, fest, selskap og det var helt uproblematisk. Har kjørt det samme for mine egne barn som er voksne nå. Ingen fyll, ingen alkoholikere, ingen krangling, ingen agressive voksne, kun folk som kan drikke alkohol på en ordentlig måte. 

Anonymkode: d8c03...05a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi kan fint bli servert ett glass vin eller øl i selskap, men drikker aldri mer enn kjørbar status. Sønnen min skal ALLTID ha en edru voksen rundt seg, om det ikke er meg er det faren hans. Som regel er vi begge to edru. Vi omgås mindre de som drikker mer. Både for å skåne meg, men også skåne sønnen min. Samboeren min er ikke vokst opp med alkohol til jul, de drakk appelsinjuice. 

Her er det to ting som skurrer veldig for meg;

Skal man kjøre bil drikker man ikke. 

Mine barn skal aldri ha brisne/fulle folk rundt seg, uansett om det er oss eller andre.

Men 1-2 glass til julematen er helt innafor for de som ikke skal kjøre hjem. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vokst opp med vinkjeller og en far som er en entusiastisk samler. Det har alltid vært utøvd ekstremt måtehold når vi var tilstede, og barnlige feiringer som f.eks. julen, 17. mai og dåp har vært alkoholfrie.

Derfor har jeg videreført dette i min familie, og mener det er viktig å fokusere på barnas ve og vel, fremfor de voksnes behov for "god drikke”. Det finnes et fantastisk utvalg av alkoholfri drikke både på Vinmonopolet og andre delikatesseforretninger. Jeg mener at de som insisterer på god drikke, som regel er ute etter den beroligende følelsen det glasset gir. Men den følelsen blir raskt vanskelig å kontrollere, samt merkbar for barna.

Vi har av den grunn måtte velge bort min manns far og kone i julen, da de har holdninger til alkoholbruk på julaften som ikke er forenlig med det jeg, min mann, min familie, samt min manns mor og søster utøver. Det ble med den ene feiringen, da mine barn ikke skal feire jul i et hus der det drikkes så rikelig gjennom julen at de ble skremt av farfars oppførsel. Og når farfar nekter å gjøre endringer de gangene vi er der, så får han heller leve med det valget.

Barn blir utsatt for voksne tema og situasjoner tidligere og tidligere. La oss jobbe for å holde de uskyldige litt lenger.

Anonymkode: a9282...f71

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja. Fy faen for en uspiselig kommentar! 

Syntes det er merkelig å drikke appelsinjuice til julemiddagen, har aldri hørt om det før. Det var derfor ment litt humoristisk, så hvis du ikke klarer å se humoren så beklager det. Men, du virker noe hysterisk og overdramatisk utifra svaret ditt å dømme.

Anonymkode: 83238...549

• Liker 5
Skrevet

Vokste opp med at de voksne drakk 1 glass akevitt eller vin til maten julaften ikke noe særlig mer enn det.  De er ikke noen stordrikkere , noe vi barna ikke er heller. Ene forelderen min vokste opp med en en far som var alkoholiker moren og barna måtte rømme.  Veldig trist med familier der det er for mye alkohol i hjemmet.

Anonymkode: faff3...1fd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I hekkbølgen av moralen din ligger det neglisjerte barn som vokser opp i utrygge hjem med medmennesker som lukker øynene og sier "ikke mitt problem". 

FAEN altså, barna i samfunnet fortjener bedre mennesker enn det her!!!!!

Og det er selvsagt veldig trist. Men moralen med min kommentar handler vel mer om at folk til syvende og sist gjør det de vil, uavhengig av dette evige temaet. Alkohol er ikke forbudt, og alle er selv ansvarlig for å passe eget konsum rundt barn. Du mistolker fullstendig her og kan roe deg helt ned 

Anonymkode: 23640...7d6

• Liker 1
Skrevet

For min del er dette mye mas om ingenting. Forstår at dette ødelegger jula for barn der det drikkes for mye, men mine barn er vokst opp med at de voksne tar seg vin til maten og en akevitt om de liker det, uten at dette påvirker noe. 

Jeg tenker at det kan være helt greit eller veldig ugreit, i forhold til mengde og påvirkning. Om de voksne drikker som i min familie er det ikke noe farlig. 

• Liker 4
Skrevet
BareMay skrev (6 timer siden):

Hvert år opplever barn ubehageligheter med at de voksne drikker alkohol i jula.

Huset er gjerne vasket og pyntet.

Julematen er både rikelig og upåklagelig.

Julegavene bugner under juletreet.

Men så er det denne alkoholen som bløtlegger det hele..

Hvorfor?

Hva tenker folk om dette temaet? 

Tenker at vi alltid kjører alkohol fri pga min egen alkoholiserte jul hver gang pga alkoholikere foreldre! Ingen barn bør oppleve det!

Snakker ikke om en øl, men at folk ofte drikker mer og at barn merker mye mer og mye tidligere enn man tenker og tror!

Anonymkode: ab97c...066

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde ikke sett vitsen med alkohol om jeg hadde barn i hus. Skjønner ikke hvorfor foreldre har trang til å drikke i jula når de har barn. Da er jo alt kos, fryd og gammen.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har vokst opp med et moderat alkoholinntak i jula. Det kunne nok bikke over til ganske brisen, men ingen ble slemme eller ekle.

Mine barn har vokst opp med en forelder som ikke drikker (meg) og en som drikker mye. Jeg vet de har opplevd juler der faren var drita, men da vi var sammen greide jeg i alle fall å skjerme barna ved å få de i seng. Hva de har opplevd i juler der jeg ikke har vært tilstede (etter vi gikk fra hverandre) vet jeg ikke, men det endte opp med å ikke bli mange da faren prioriterte å jobbe på røddager da det var så godt betalt.

Nå i dag er barna voksne og har et greit forhold til alkohol. De hevder selv at de har blitt skikkelig fulle, men jeg har sett de i den påståtte tilstanden og syntes ikke det var så alarmerende. De kunne stå på egne bein og ingen spydde. 

Anonymkode: 126fe...930

Skrevet

Jeg slår som regel et slag for et moderat alkoholinntak, men når det kommer til begivenheter med barn til stede så synes jeg at man som voksen godt kan la være å servere alkohol. 

Jeg tenker at de av oss som har en høyere alkoholtoleranse, og som tåler både øl, vin og sprit 
fint også tåler noen dager i året hvor vi avstår fra det. 

Ja, jeg synes det er tradisjon med juleaquavit til julematen på juleaften,
men Sølvguttene slutter ikke å synge, juletreet tar ikke fyr
og resten av kvelden blir ikke avlyst bare fordi vi dropper alkoholen.

I noen sammenhenger er det lettere å la være å servere alkohol i det hele tatt, enn å skulle forsøke å passe på de som ikke tåler alkohol. Jula kan være vanskelig, og jeg kan godt forstå at noen ønsker å drikke mer enn hva de ellers pleier å gjøre. 
Jeg bare synes at barna som er til stede skal få slippe slikt. 

Vin og øl til maten går fint, men når det blir feststemning, folk blir mer høylytte, ler veldig høyt, eller får humørsvingninger, blir kranglevorne, osv. så liker jeg ikke at det skjer med barn tilstede. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Barn og fylla hører ikke sammen men barn og fornuftig kontrollert bruk av alkohol er helt greit. Dette temaet har ingen fasit eller vedtatt lov, bare et evig diskusjonstema som dukker opp hvert år. Syns bare vi skal la det ligge og fokusere på oss selv, folk gjør som de vil uansett. 

Anonymkode: 23640...7d6

Ja, og de som faktisk sliter med alkohol og blir sint/voldelig i fylla, vil neppe bry seg noe om hva folk i et diskusjonsforum, media eller andre mener uansett. Da må det gjerne noe alvorlig til, før de kanskje begynner å innse problematikken og hvordan det påvirker barna.

Ser mange peker på at man kan endre væremåte av litt alkohol, så barna blir uansett skremt. Da må mine barn bli skremt ganske ofte, for jeg endrer væremåte ut fra hvem jeg er sammen med og hvilken setting jeg er i. Er jeg feks sammen med bestevenninna mi, blir vi fnisete, kan tøyse/tulle mye, gapskratte, være litt rare, men også ha alvorlige samtaler selvsagt, men sett utenfra kunne det sikkert lett sett ut som at vi har tatt oss noen glass vin innimellom. Har vi derimot besøk av foreldrene mine, er jeg nok mer avmålt og roligere, men vi kan jo også ha engasjerende diskusjoner der vi ikke alltid er like enig. 

Og selv om jeg bare er sammen med barna mine har jeg dager jeg er sliten, dager jeg kan kjefte mer, dager jeg leker og tøyser mer osv. Væremåten kan jo endre seg i løpet av dagen også. 

Anonymkode: 3fbb1...9fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
BareMay skrev (17 timer siden):

Hvert år opplever barn ubehageligheter med at de voksne drikker alkohol i jula.

Huset er gjerne vasket og pyntet.

Julematen er både rikelig og upåklagelig.

Julegavene bugner under juletreet.

Men så er det denne alkoholen som bløtlegger det hele..

Hvorfor?

Hva tenker folk om dette temaet? 

Det er vel ikke noe å lure på? Hvis man drikker så man ødelegger jula, så har et problematisk forhold til alkohol. 

Anonymkode: fd2d6...ce4

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig dumt. Her er det de eldste som drikker mest. Og de begynner gjerne å diskutere betente temaer, som skaper unødvendig opphetet diskusjon, eller fører til passiv aggressiv oppførsel som merkes godt. Barna har selv sagt at de synes det er ubehagelig. 

Anonymkode: 9d47c...3a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Her er det to ting som skurrer veldig for meg;

Skal man kjøre bil drikker man ikke. 

Mine barn skal aldri ha brisne/fulle folk rundt seg, uansett om det er oss eller andre.

Men 1-2 glass til julematen er helt innafor for de som ikke skal kjøre hjem. 

Skjønner ikke helt hva du mener skurrer? :klo: 

Man kan fint kjøre etter én enhet alkohol i løpet av en hel kveld? 

En av de voksne rundt bordet er alltid kjørbar? 

Mitt barn skal ikke oppleve utrygghet pga altfor fulle voksne? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv vokst opp med mye alkohol rundt meg. Jeg var stadig vitne til fulle foreldre og andre voksne. 

Men på tross av den oppveksten så har jeg ikke tro på at det har noe godt for seg å ikke ha noe alkohol til julematen. 

Jeg har nå tre ungdommer, og jeg prøver å lære de måtehold og vise de at man kan ha et sunt forhold til alkohol. Totalforbud tror jeg har motsatt effekt.  Men ingen får drikke seg synlig beruset på julaften. Men det er helt innafor for voksne å ta seg et glass akevitt, en juleøl eller et glass vin til maten. Jeg har en regel om at en person skal alltid være 100% kjørbar og den personen er ofte meg men ser ikke på det som et tap.  Barna mine har aldri sett meg beruset. Men de har sett jeg har drukket et glass vin.  De har også vært vitne til at andre voksne har vært synlig beruset, og det har gitt oss et godt grunnlag for samtale om rus og hva det gjør med mennesker.  Jeg kan ikke skåne barna for alt. Men jeg kan hjelpe de å håndtere ting på en konstruktiv måte.

• Nyttig 4
Skrevet

Det er ikke slik at alkohol må være enten eller. Enten alkoholfritt eller grøftefylla!

Hvis de voksne har et normalt, sunt forhold til alkohol tar ingen skade av at man drikker akevitt og øl eller vin til julemiddagen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos oss serveres god vin og øl til julematen, det er jeg vant til fra barndommen og har aldri opplevd at det er problematisk eller voksne som ikke kan kontrollere seg. Feiret vi borte var det jo en av foreldre som kjørte bil og ikke drakk. 

Barna er i fokus selv om foreldre og besteforeldre tar 2 enheter til julematen julaften tenker nå jeg. Men hadde jeg hatt familiemedlemmer som ikke kan kontrollere inntak hadde det selvsagt blitt alkoholfri. Min ex-svoger kunne få i seg en til to flasker vin før han begynte med øl. Ble aldri synlig beruset før barna la seg men for oss som synes 2-3 enheter er nok og skal opp med barn 1. juledag ble det kræsj. 

Anonymkode: d2ffd...6f0

Skrevet

Vi pleier å kose oss med litt boblevann mens vi steller i stand mat og tar imot gjestene. Under måltidet serves det vin, øl, alkoholfritt øl og diverse brus, tomtebrygg. Altså noe for enhver smak. Og så vanker det litt akevitt til slutt.  Det er både barn og voksne tilstede og alltid 1-2 personer som avstår fra alkohol. 

Så har det vært et par år der det har vært gjester tilstede som gjerne har litt problemer med å begrense seg. Da har vi unnlatt å servere annet en et par glass til maten, gjemt bort akevitten, slik at det ikke har vært anledning til å drikke for mye. I år tenker jeg det blir slik, siden en av disse gjestene vil være stede og verten som har invitert nå har en nyfødt i hus.

Jeg er forvrig vant til at det drikeks alkohol i min familie og har aldri opplevd det som negativt i min oppvekst. Jeg har også spurt mine barn og de tilbakemelder at de ikke har noen negative assosiasjoner. Men vi har en inngiftet i familien som ikke helt klarer å regulere seg og da har vi av hensyn til deres barn droppet alkoholen , da det har skapt dårlig steming mellom paret og barna har uttrykt ubehag. Jeg anter det er fordi denne så markant skifter personlighet og blir litt "vemmelig" og kranglete.  

Anonymkode: a5ce6...3cd

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...