Gå til innhold

Jul, alkohol, rus og barn..

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hos oss har det alltid vært alkoholfro jul. Ikke fordi det er barnas høytid, men fordi det er alles høytid.

Vi klarer oss fint uten alkohol i julen.

Endret av Honey Dew
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vokst opp med foreldre og besteforeldre som kunne ta seg en enhet eller to til god julemat. I helg, eller på ferie. Og jeg og mannen (og søsken på begge sider) gjør det samme. 

Jeg har vondt av barn som føler stor utrygghet i sitt liv - men det gjør de gjerne uavhengig av alkoholen eller ikke. For utrygge foreldre er utrygge foreldre. 

Anonymkode: 82705...0b0

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Vokste opp med når vi feiret hjemme og tanter/onkel og besteforeldre var hos oss ingen alkohol,  når vi var samlet hos tanta mi ble det servert 1 øl til maten og det var det.

Vi har i alle år feiret hos mine svigerforeldre og der er det kun svigerfar som har tatt en liten snaps til maten. Ellers kun hjemme laget øl og brus 

Anonymkode: 86a5c...c2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er vokst opp med foreldre og besteforeldre som kunne ta seg en enhet eller to til god julemat. I helg, eller på ferie. Og jeg og mannen (og søsken på begge sider) gjør det samme. 

Jeg har vondt av barn som føler stor utrygghet i sitt liv - men det gjør de gjerne uavhengig av alkoholen eller ikke. For utrygge foreldre er utrygge foreldre. 

Anonymkode: 82705...0b0

Utryggheten blir gjerne opphøyd i annen av alkoholen. 

Min mor var ingen god mor som edru heller, men hun ble direkte slem som full. 

Du kan si at jeg var utrygg uansett, men jeg hadde sluppet ekstremt mye ekstra smerte om hun var nær edru. 

Barna fortjener bedre. Å si at foreldre like gjerne kan drikke fordi barna er utrygge uansett er litt som å si at man kan gi sage av armen, du har jo mistet fingeren uansett. 

Anonymkode: 1dec5...a49

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg vokste opp med alkohol til høytider og fest i familien og syns aldri det var problematisk, tvert imot: Jeg elsket når det var liv og leven og varme i huset. Da min far hadde fullt kalas med kameratene, listet jeg meg opp i pysjen for å få være med. Jeg husker alle drikkeviser med glede. Alkohol kan være så mangt: Det er åpenbart en tragedie at barn vokser opp i utrygge hjem. Det er derimot ikke slik at alle barn som vokser opp i hjem hvor det drikkes alkohol, blir utrygge. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er oppvokst med en far som drakk seg full på julaften, samt tanter og onkler som også kunne komme for å feire sammen med oss. Mamma var sjelden full uansett anledning. 

Derfor har jeg forskånet barnet mitt fra det å skulle være sammen med familie der det ble drukket mye. Tror ikke barnet mitt så meg brisen før h*n var 16-17, da jeg kom hjem etter en fest og h*n var hjemme med noen venner. 

Alkohol og barn hører ikke sammen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Utryggheten blir gjerne opphøyd i annen av alkoholen. 

Min mor var ingen god mor som edru heller, men hun ble direkte slem som full. 

Du kan si at jeg var utrygg uansett, men jeg hadde sluppet ekstremt mye ekstra smerte om hun var nær edru. 

Barna fortjener bedre. Å si at foreldre like gjerne kan drikke fordi barna er utrygge uansett er litt som å si at man kan gi sage av armen, du har jo mistet fingeren uansett. 

De som drikker moderat kan like gjerne fortsette med det, hjelper ingen at de ikke skal få en øl til maten på julaften fordi det finnes folk som ikke klarer å stoppe

Anonymkode: 5971b...15c

• Liker 5
Skrevet

uaktuelt at jeg og mannen drikker. vi har hvit jul. Det er et valg vi tok sammen før vi fikk barn. Han er oppvokst med måtehold, og jeg er oppvokst med fyll. Er glad vi er enige. 

Anonymkode: 95a25...90f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi drikker vin og øl i moderate mengder.

Null stress.

Men så har vi et normalt forhold til alkohol da.

Barna har ikke opplevd ubehageligheter mht alkohol i vårt hus.

Anonymkode: 3828c...1d5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er alltid vondt å tenke på barn som har det utrygt hjemme.

For meg har ikke det noe med å kose seg med et par glass vin eller eller en øl til maten. Folk som skriker opp om det må ha et snevert syn på livet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har vokst opp med foreldre med et moderat alkoholforbruk. Også i julen. Det var helt uproblematisk for meg, følte meg aldri utrygg og har aldri sett mine foreldre fulle. De drakk stort sett vin (min far er en vinsnobb, lukter og smatter😅), litt øl og litt likør.

Jeg/vi praktiserer det samme. To glass vin til maten innimellom, også i julen. 

Huff, jeg får vondt av de barna som opplever foreldre som sovner i spritfylla eller raver rundt og er aggresive og uberegnelige, det må være forferdelig å oppleve. Klarer man ikke å holde seg til en fornuftig mengde, så er det klart best å holde julen alkoholfri.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke fremmed for å ta meg ett glass vin til middag en sjelden gang, eller en øl en fin sommerkveld. Men akkurat jula har vi uten alkohol. Denne dagen er så utrolig viktig for barna så jeg har null problem med å stå over å sette de først.

Anonymkode: fd6a1...95f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
BareMay skrev (3 timer siden):

Hvert år opplever barn ubehageligheter med at de voksne drikker alkohol i jula.

Huset er gjerne vasket og pyntet.

Julematen er både rikelig og upåklagelig.

Julegavene bugner under juletreet.

Men så er det denne alkoholen som bløtlegger det hele..

Hvorfor?

Hva tenker folk om dette temaet? 

Jeg tenker at folk må lære seg å drikke alkohol uten at det må ende med fyll. Det er helt uproblematisk at det drikkes alkohol så lenge folk ikke blir fulle.

Både kona og jeg er vokst opp med moderat alkoholkonsum. Foreldrene våres, familie og foreldres venner har drukket alkohol i helger og ved festlige anledninger. Det er delt en flaske vin til lørdagens biffmiddag, de voksne har drukket en øl eller to og en aquavite eller to til julemiddagen. Og vi som da var barn har ikke tatt skade av det i det hele tatt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi drikker med måte. Ingen problem å stoppe. Stor interesse for vin, ungene får lukte på det vi har i glaset og vi forklarer om smakene og hvordan vi synes det løfter smaksopplevelsen. Vi drikker ikke for alkoholens del.

Anonymkode: 3f6ac...cd1

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke vokst opp med alkohol i jula. Jeg drikker ikke alkohol selv når det er jul. Jeg serverer heller ikke alkohol til noen gjester. Jeg har fire barn. Tre av dem er over 18 nå.

Anonymkode: cd5bc...37f

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg synes det rett og slett er trist og patetisk. Vitner om manglende evne til å se barna sine. 

Anonymkode: 86927...72d

Skrevet

Har vokst opp med eskalerende alkoholbruk hos spesielt min far fra jeg var åtte år og videre. Veldig mange kjipe opplevelser med det. Jula var selvsagt kjip siden han begynte å drikke gjerne i totida og var dritings når gavene skulle åpnes. Har et veldig anstrengt forhold til alkohol i jula enda og er et stressmoment når vi feirer med min familie. Følger med på klokka og er redd for at han skal drikke for mye. Er overhode ikke interessert i at ungene mine skal få lignende opplevelser med fyll som jeg hadde i min barndom og oppvekst. Voksne som drikker blir treige, høylytte, overfølsomme og kranglete. Overhode ikke greie å være rundt. Drikker nesten aldri foran barna mine. Dersom jeg drikker er det snakk om maks en-to enheter. Helst vil jeg ha ungene trygt i seng før jeg eventuelt drikker noe. Skal uansett alltid være i stand til å ta vare på ungene mine dersom de våkner, uten at jeg dunster av alkohol. 

Anonymkode: c64ee...fe3

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

De som drikker moderat kan like gjerne fortsette med det, hjelper ingen at de ikke skal få en øl til maten på julaften fordi det finnes folk som ikke klarer å stoppe

Anonymkode: 5971b...15c

Men det er jo heller ingen som har sagt at INGEN skal drikke, de som holder seg til moderat/uprobelmatisk mengde må gjerne gjøre det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er vokst opp med at alkoholen har en større plass rundt julefeiringen enn jeg selv hadde. 

Alkoholen var viktigere enn at jeg hadde det bra. 

Jeg tilgir aldri min mor for det, og jeg ser at min søster er på samme vei. Oldefaren og tippoldefaren vår var alkoholiker som drakk seg fra hus, hjem, familie, sans og samling. 

Vi kan fint bli servert ett glass vin eller øl i selskap, men drikker aldri mer enn kjørbar status. Sønnen min skal ALLTID ha en edru voksen rundt seg, om det ikke er meg er det faren hans. Som regel er vi begge to edru. Vi omgås mindre de som drikker mer. Både for å skåne meg, men også skåne sønnen min. Samboeren min er ikke vokst opp med alkohol til jul, de drakk appelsinjuice. 

Appelsinjuice faktisk. Sikker på det ikke var ei lita screwdriver eller to uten at din samboer visste det?

Anonymkode: 83238...549

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Appelsinjuice faktisk. Sikker på det ikke var ei lita screwdriver eller to uten at din samboer visste det?

Anonymkode: 83238...549

Ja. Fy faen for en uspiselig kommentar! 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...