BareMay Skrevet 23. november 2025 #1 Skrevet 23. november 2025 Hvert år opplever barn ubehageligheter med at de voksne drikker alkohol i jula. Huset er gjerne vasket og pyntet. Julematen er både rikelig og upåklagelig. Julegavene bugner under juletreet. Men så er det denne alkoholen som bløtlegger det hele.. Hvorfor? Hva tenker folk om dette temaet? 5 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #2 Skrevet 23. november 2025 Har ikke vokst opp med alkohol i jula selv, men det er veldig trist å høre om barn som blir utsatt for dette. Alkohol og barn hører aldri sammen uansett. Anonymkode: 99792...c34 5 7 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #3 Skrevet 23. november 2025 Barn og fylla hører ikke sammen men barn og fornuftig kontrollert bruk av alkohol er helt greit. Dette temaet har ingen fasit eller vedtatt lov, bare et evig diskusjonstema som dukker opp hvert år. Syns bare vi skal la det ligge og fokusere på oss selv, folk gjør som de vil uansett. Anonymkode: 23640...7d6 8 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #4 Skrevet 23. november 2025 Heldigvis ikke vokst opp med alkohol på Juleaften . Å tok med meg det videre. Mine barn er heller ikke vant til det. Anonymkode: 0aa48...622 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #5 Skrevet 23. november 2025 Har vokst opp med en mor som drakk moderat til lite rundt julen og en alkoholisert far som kunne drikke mye. De har aldri hvert sammen. Kan ikke huske å hatt noe negative følelser rundt jul. Selv med faren min. Her drikker vi både øl, cider og akevitt til jul. Men over mange timer. Blir ikke brisne eller forandrer oss. Barna er 9 og 12. De trur vi drikker brus som lukter vondt. Så mine barn har et helt nøytralt forhold til alkohol. Anonymkode: a9cd8...438 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #6 Skrevet 23. november 2025 Jeg synes det er trist med all den alkoholen. Både i helger, ferier og jul. Nå høres jeg sikkert ekstremt konservativ ut, men jeg synes virkelig det er trist. Jeg drakk alkohol som ungdom. Kan ta meg ett glass vin eller en øl nå også, om det passer sånn. Men aldri sammen med barna våre. Heldigvis er det blitt litt mer trendy å ikke drikke alkohol. Se på Emil G og Linnea M. Både mannen og jeg trener en del, så vi kan lett avstå på alkohol. Synes særlig jula bør være trygg og god for barna❤️ Anonymkode: 274cf...b54 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #7 Skrevet 23. november 2025 Er vokst opp med at alkoholen har en større plass rundt julefeiringen enn jeg selv hadde. Alkoholen var viktigere enn at jeg hadde det bra. Jeg tilgir aldri min mor for det, og jeg ser at min søster er på samme vei. Oldefaren og tippoldefaren vår var alkoholiker som drakk seg fra hus, hjem, familie, sans og samling. Vi kan fint bli servert ett glass vin eller øl i selskap, men drikker aldri mer enn kjørbar status. Sønnen min skal ALLTID ha en edru voksen rundt seg, om det ikke er meg er det faren hans. Som regel er vi begge to edru. Vi omgås mindre de som drikker mer. Både for å skåne meg, men også skåne sønnen min. Samboeren min er ikke vokst opp med alkohol til jul, de drakk appelsinjuice. Anonymkode: 1dec5...a49 5 1
BareMay Skrevet 23. november 2025 Forfatter #8 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har vokst opp med en mor som drakk moderat til lite rundt julen og en alkoholisert far som kunne drikke mye. De har aldri hvert sammen. Kan ikke huske å hatt noe negative følelser rundt jul. Selv med faren min. Her drikker vi både øl, cider og akevitt til jul. Men over mange timer. Blir ikke brisne eller forandrer oss. Barna er 9 og 12. De trur vi drikker brus som lukter vondt. Så mine barn har et helt nøytralt forhold til alkohol. Anonymkode: a9cd8...438 Har du spurt barna om hva de tror og føler? 5 7
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #9 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har vokst opp med en mor som drakk moderat til lite rundt julen og en alkoholisert far som kunne drikke mye. De har aldri hvert sammen. Kan ikke huske å hatt noe negative følelser rundt jul. Selv med faren min. Her drikker vi både øl, cider og akevitt til jul. Men over mange timer. Blir ikke brisne eller forandrer oss. Barna er 9 og 12. De trur vi drikker brus som lukter vondt. Så mine barn har et helt nøytralt forhold til alkohol. Anonymkode: a9cd8...438 Hvis du virkelig tenker at din straks tenåring tror alkohol er brus som lukter vondt, må du være en av disse i total fornektelse som det reklameres med på offentlig transport i disse dager.. De som har bestemt seg for at barn ikke påvirkes og derfor tror på dårlige løgner. Ps, hvis det var uproblematisk, ville du ikke løyet til ungene om hva det er.. Anonymkode: cd0c5...f90 10 10
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #10 Skrevet 23. november 2025 Jeg har vokst opp med fornuftig bruk av alkohol i jula, helger og ferier. Far tok seg en øl eller to, mor et par glass vin. Jeg lærte at man kan nyte alkohol uten at det må være tabubelagt eller grøftefyll. Anonymkode: 5c72b...091 7 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #11 Skrevet 23. november 2025 Jeg har vokst opp med alkohol rundt barn og alkohol på julaften, og syns en mellomting er best. Ingen trenger å drikke seg dritings med barn i hus, samtidig ser jeg at en mørk øl kan gjøre smaksopplevelsen ved bordet bedre. Jeg har valgt å alltid være edru med barna. (Pluss at jeg ikke liker smaken/lukten av øl, rødvin etc, men det er en annen diskusjon). Mannen er vokst opp med at det er ok å ta seg en juleøl til maten og kan gjøre det nå og. Ofte så serverer vi alkoholfrie cider, eplemoster etc. Anonymkode: dfa3f...47f 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #12 Skrevet 23. november 2025 Problemet er jo at folk ikke klarer å moderere seg. Hadde man tatt litt og kost seg med det så hadde det ikke vært noe problem. Men mange lar det ski ut! Anonymkode: 7a6c7...e96 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #13 Skrevet 23. november 2025 Elsker å drikke. Hadde lett vært glad-alkis uten barn. Men side jeg har barn, stopper det seg selv hvor ofte jeg kan drikke. Syns det bare er stressende å drikke med barna tilstedet. Men har ingen problemer med at andre gjør det. Anonymkode: 80434...c2f 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #14 Skrevet 23. november 2025 Min familie drakk da jeg var barn. Kan ikke huske én eneste ubehagelig opplevelse i tilknytning til dét. Det er bare å drikke med måte. Null problem. Vi drikker mye i julen, men det er heller ingen barn med på feiringen vår, så har ikke tatt stilling til det med drikking og barn enda. Anonymkode: 2707b...539 8 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #15 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn og fylla hører ikke sammen men barn og fornuftig kontrollert bruk av alkohol er helt greit. Dette temaet har ingen fasit eller vedtatt lov, bare et evig diskusjonstema som dukker opp hvert år. Syns bare vi skal la det ligge og fokusere på oss selv, folk gjør som de vil uansett. Anonymkode: 23640...7d6 Selvfølgelig skal vi bry oss, det handler om barn som er helt avhengige av at vi voksne bryr oss. Anonymkode: 8d713...e53 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #16 Skrevet 23. november 2025 Har vokst opp med begrenset inntak av alkohol på juleaften. Mine besteforeldre drakk sine to enheter alkohol i året (et glass hjemmebrygget juleøl og en aquevit) til julemiddagen. Har ikke noe minne av hva mine foreldre drakk på juleaften, men antar de drakk det samme som gjestene. Har aldri sett de beruset. Vi gjør det samme nå med våre barn. Et par enheter over lang tid. Stoppet alltid før jeg merker effekten. Barn fortjener å slippe fulle voksne. Anonymkode: 12da9...57c 5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #17 Skrevet 23. november 2025 BareMay skrev (2 timer siden): Hvert år opplever barn ubehageligheter med at de voksne drikker alkohol i jula. Huset er gjerne vasket og pyntet. Julematen er både rikelig og upåklagelig. Julegavene bugner under juletreet. Men så er det denne alkoholen som bløtlegger det hele.. Hvorfor? Hva tenker folk om dette temaet? Oppvokst med at de voksne drakk i julen. Små til moderate mengder, de fleste bare til maten eller en likør til dessert. Bortsett fra min far, som gjerne satt å snøvlet når vi nærmet oss ferdig med pakker. Har ingenting til overs for alkohol og barn i samme setting. Svigers drikker et glass vin til maten, og de fleste andre mennene tar en akevitt. Det er det. Noe annet er ikke aktuelt rundt mine barn. Anonymkode: 09061...f09
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #18 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn og fylla hører ikke sammen men barn og fornuftig kontrollert bruk av alkohol er helt greit. Dette temaet har ingen fasit eller vedtatt lov, bare et evig diskusjonstema som dukker opp hvert år. Syns bare vi skal la det ligge og fokusere på oss selv, folk gjør som de vil uansett. Anonymkode: 23640...7d6 I hekkbølgen av moralen din ligger det neglisjerte barn som vokser opp i utrygge hjem med medmennesker som lukker øynene og sier "ikke mitt problem". FAEN altså, barna i samfunnet fortjener bedre mennesker enn det her!!!!! Anonymkode: 1dec5...a49 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #19 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har vokst opp med fornuftig bruk av alkohol i jula, helger og ferier. Far tok seg en øl eller to, mor et par glass vin. Jeg lærte at man kan nyte alkohol uten at det må være tabubelagt eller grøftefyll. Anonymkode: 5c72b...091 Og det gjelder de aller fleste, inkludert meg selv. Har aldri hatt noe anstrengt forhold til dette. Jeg har bodd i utlandet i mange år hvor dette med å problematisere et moderat alkoholforbruk med barn til stede ikke engang er et tema. Man skulle jo tro at alle barn vokste opp traumatiserte, men utrolig nok er ikke det tilfelle. Anonymkode: 262aa...7c0 9 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #20 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og det gjelder de aller fleste, inkludert meg selv. Har aldri hatt noe anstrengt forhold til dette. Jeg har bodd i utlandet i mange år hvor dette med å problematisere et moderat alkoholforbruk med barn til stede ikke engang er et tema. Man skulle jo tro at alle barn vokste opp traumatiserte, men utrolig nok er ikke det tilfelle. Anonymkode: 262aa...7c0 Men dere legger til grunn at man holder seg til et moderat nivå. Og det er uproblematisk. Problemet oppstår når det ikke lenger er på et moderat nivå! Når barna er utrygge er det for mye alkohol! Og så er jo gjerne dømmekraften ikke fullt så god når man drikker, så det er ikke sikkert at de drikkende voksen skjønner at barna er utrygge… og da er vi inne i en suppe. Foreningen Av og til sier det fint - drikk ingen, ett eller maks to glass når det er barn tilstede. Da er man på den sikre siden. For barnas del. Hvis man ikke vil ta hensyn til barna som er der, så kan man være et sted det ikke er barn. Min mor dreit i om det var barn eller ikke - ingenting skulle stå i veien for hennes kos! Og alkoholproblemer? Nei det var det bare jeg som hadde… (problemer med alkohol, hennes alkohol altså..). Det koster så sykt lite å være obs på hvilken enorm makt man har over barn når man er voksen! Anonymkode: 1dec5...a49 2 2 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå