Fru Uperfekt Skrevet 21. november 2025 #61 Skrevet 21. november 2025 AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 19.28): Jeg hadde nektet noen å kalle meg grandtante eller gammeltante. Det får være grenser for hvor vanskelige ord/ titler man skal bruke på folk. Ikke er det enkelt for små barn å si heller. Anonymkode: 6c6b7...6b6 Jeg blir aldri tiltalt som grandtante eller gamle tante av de jeg er det til, de sier tante men på feks gave lappen skriver jeg grandtante
Groot Skrevet 16. desember 2025 #62 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 17.50): Søsteren min har fått barn. Jeg skrev hilsen "tante, onkel og barna" på kortet da de fikk gave ifbm fødsel, og fikk da beskjed om at mannen min ikke er onkel. Det er jo forsåvidt riktig det, men vi er veletablerte med tre barn og jeg er vant til fra både egen og hans familie at man da bruker tante og onkel. Jeg skal selvsagt respektere ønsket, men lurte på hvordan dere andre som har hatt slike ønsker begrunner det med? Paa faren for brudd eller hva er det? Anonymkode: dcff7...3e7 Det hadde jeg også reagert på. om jeg var deg. Selvfølgelig er han onkel. Jeg har litt lignende problem. Min bror har to småbarn. De ble begge født lenge etter at jeg og min partner ble sammen og etablerte. Vi har ikke felles barn, men jeg er stemor til hans barn. Vi har mange år på baken, og skal gifte oss. Han har vært med i livet til nevøene helt fra fødsel, like lenge som meg. Jeg har omtalt han som onkel fra start, ovenfor både barna og broren min og hans kone. Men de kaller han konsekvent ved fornavn. Og nå har jo barna lært seg det også. Eldste nevø er tre og kaller meg tante, og samboer for fornavn. Og jeg blir skikkelig provosert og lei meg. Nå er det på tide at jeg sier noe, ettersom det ikke ser ut til å forandre seg. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #63 Skrevet 16. desember 2025 Min nærmeste tante er inngiftet. Hun ble samboer med onkel da jeg var ganske liten, husker at han hadde en annen før henne. Den gang var det mer vanlig at man ikke ble regnet som onkel/tante før ekteskap. De giftet seg og fikk barn etter noen år, men tantetittel ble aldri lagt til navnet hennes når hun var etablert med bare fornavn, selv om vi regner henne som tante. Jeg er samboer med felles barn. Hans nevøer kaller meg ikke tante (yngste var 6 da jeg ble introdusert i familien). Mine nevøer og nieser kaller ham heller ikke for onkel. Kun den siste var født etter at vi var et seriøst par, og hun hadde eldre søsken som ikke hadde ham etablert med onkeltittel. Jeg ville nok tatt en samtale med søster om hva hun tenker ifht onkelrolle (ikke midt i barselhormonene). Dere er jo åpenbart etablerte, men det er noen som bare regner sine søsken som onkel/tante til barna. Det må være lov, men litt rart å ville markere avstand i stedet for å knytte familie til barnet sitt, etter min mening. Ferske forhold er noe annet. Anonymkode: 4be7f...6ec
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #64 Skrevet 16. desember 2025 Som de første av søsknene våre som har blitt etablert er dette noe vi måtte tenke over. Samboere ble onkel/tante. Etablerte kjærester ble også onkel/tante, når de var etablert nok til å involveres i utvidet familie. Etterhvert har jeg kunnet diskutere det med barna, og ta med deres følelser i vurderingen. Når det gjelder grandtanter/-onkler omtaler vi dem ofte som tante/onkel, spesielt i samtaler. Leddet over kaller vi gamle tante/onkel, fordi det er jeg vokst opp med. Foreldres søskenbarn har jeg lurt på om skal kalles filletante/-onkel, men jeg liker ikke ordet. Vi har endt opp med å bare bruke navn. Anonymkode: c9baa...525 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #65 Skrevet 16. desember 2025 Jeg har aldri hørt om noen som IKKE bruker onkel/tante om den "biologiske" tanten/onkelens partner. Alle partnerne til mine foreldres søsken er mine onkler/tanter. Jeg er tante til min samboers onkelbarn. Han er onkel til mine nevøer. Her høres det ut som om din søster har noe imot partneren din, for det der er merkelig oppførsel. Anonymkode: 46fd8...205 1
Thyra Skrevet 16. desember 2025 #66 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 18.54): Ja. I Trøndelag kalles det gjerne gammel-tante eller gammel-onkel. Er tilsvarende som fille. Anonymkode: 36024...50c Gammel-onkel og gammel-tante er besteforeldrenes søsken. Fille-onkel og fille-tante er inngiftet tante eller onkel. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #67 Skrevet 16. desember 2025 Jeg tror det kommer litt an på både når man kommer inn i familien, tradisjon, og hvilken rolle man tar. Jeg er tante, men av en eller annen grunn føler jeg meg ikke som "tante" (altså tittelen, rollen er grei) 😄 Nå har jeg blitt "ekte" tante, men det føles fortsatt fremmed, selv om jeg elsker min lille nevø. Min søsters mann kom inn og sjarmerte ungene mine i senk, han ble onkel nærmest fra dag én, selv om de var relativt store. Min eks. har to søsken med barn, der kaller den ene siden meg tante fortsatt, den andre ikke, vært slutt i 11-12 år. Jeg har ikke sett noen av dem på mange år, og så dem ikke ofte da vi var sammen heller pga. avstand og at søsknenen ikke er spesielt nære. Der er det nok hva foreldrene har titulert meg som oppigjennom som er utslagsgivende. Selv kaller jeg alle mine foreldres søsken med partner for tante/onkel, de var vel alle par allerede da jeg ble født, og har holdt sammen. Mine barn kaller dem også for tante/onkel, ikke gammel/grand. Vi har noen overlappende navn i familien, der hender det vi bruker den korrekte tittelen for å spesifisere hvem vi mener. Anonymkode: 4d325...6aa
Thyra Skrevet 16. desember 2025 #68 Skrevet 16. desember 2025 Me0987 skrev (På 21.11.2025 den 9.23): Ikke nødvendigvis. Noen mener at onkel/tante kun er mor/fars søsken, og ikke deres partnere, uavhengig av silvilstatus (gift, samboer etc). Men om man så mener det, så er det uansett veldig sært å uttrykke dette ovenfor tante og "onkel". Man står fritt til å mene hva man vil, men noe kan man jo holde for seg selv. "Noen" kan mene både det ene og det andre. Men det er nå uansett vanlig bruk av ordene å omtale foreldres søsken og disses ektefeller/samboere som "onkel" og "tante". Man kan selvsagt spesifisere at det er filleonkel eller filletante, men i dagligtalen er det tante og onkel som brukes. Ingen sier de skal besøke tante Helga og filleonkel Morten, liksom. I min oppvekst var det alltid snakk om onkel ditt og tante datt, der den ene var biologisk, den andre inngiftet. De filleonklene og -tantene jeg har hatt så lenge jeg kan huske, har alltid vært tante/onkel. Min ene filletante ble det aldri til at jeg begynte å kalle for tante, siden jeg var såpass stor da hun kom inn i bildet. Hun er likevel tanten min, selv om jeg tiltaler henne kun ved navn. 1
Thyra Skrevet 16. desember 2025 #69 Skrevet 16. desember 2025 Tobias001 skrev (På 20.11.2025 den 20.54): Her har søsteren din helt rett. Han er ikke onkel, at du forsøker å introdusere han som det synes jeg er både frekt og respektløst oven for din søster og eventuelle ekte onkler! Wow! Respektløst, faktisk. 2
Sugerøret Skrevet 16. desember 2025 #70 Skrevet 16. desember 2025 Merkelig svar synes jeg Ingen barn har tatt skade av å ha flere som er glad i det. Ingen!
Uanonym bruker Skrevet 16. desember 2025 #71 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 17.56): Hadde spurt hva hun mener med det. Men han er vel fille-onkel. Anonymkode: 29468...0d9 Nei, filleonkel/filletante er fars eller mors søskenbarn. Jeg er vant til at man bruker tante og onkel om både mors/fars søsken og om partnerne deres. Å komme med en uttalelse om at mannen din ikke er onkel på den måten som TS beskriver, er jo rett og slett frekt, og virker utrolig spesielt. 2
Me0987 Skrevet 16. desember 2025 #72 Skrevet 16. desember 2025 Thyra skrev (13 minutter siden): "Noen" kan mene både det ene og det andre. Men det er nå uansett vanlig bruk av ordene å omtale foreldres søsken og disses ektefeller/samboere som "onkel" og "tante". Man kan selvsagt spesifisere at det er filleonkel eller filletante, men i dagligtalen er det tante og onkel som brukes. Ingen sier de skal besøke tante Helga og filleonkel Morten, liksom. I min oppvekst var det alltid snakk om onkel ditt og tante datt, der den ene var biologisk, den andre inngiftet. De filleonklene og -tantene jeg har hatt så lenge jeg kan huske, har alltid vært tante/onkel. Min ene filletante ble det aldri til at jeg begynte å kalle for tante, siden jeg var såpass stor da hun kom inn i bildet. Hun er likevel tanten min, selv om jeg tiltaler henne kun ved navn. Ja, jeg skrev noen, fordi noen mener det. Jeg skrev ikke alle, og jeg skrev heller ikke at det at noen mener det betyr at det er den normale oppfatningen.
Thyra Skrevet 16. desember 2025 #73 Skrevet 16. desember 2025 Me0987 skrev (1 minutt siden): Ja, jeg skrev noen, fordi noen mener det. Jeg skrev ikke alle, og jeg skrev heller ikke at det at noen mener det betyr at det er den normale oppfatningen. Nei, jeg påstår ikke at du skrev det. Poenget mitt er vel at ting ikke nødvendigvis blir riktig selv om "noen" mener det.
Laraa Skrevet 16. desember 2025 #74 Skrevet 16. desember 2025 Så utrolig kjipt , ikke minst for kjæresten din. Det gir en følelse av utenforskap og å ikke være en del av familien. Har vært borti noe lignende. Har bror som jeg ikke er i biologisk slekt med, men vi har vokst opp som søsken i det daglige. På dåpen til sønnen hans sto det tante ×××× og onkel ××××, på bordkortene. Altså mine søstre som er hans og mine halvsøstre og deres kjærester. På mitt sto og samvoeren min sto det: navnene våre. Sånt sårer. 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #75 Skrevet 16. desember 2025 Hva blir det neste? At de som jobber i barnehagen ikke er barnehagetanter? Anonymkode: b3102...f07
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #76 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva blir det neste? At de som jobber i barnehagen ikke er barnehagetanter? Anonymkode: b3102...f07 Det er det da lenge siden vi har vært... Anonymkode: 96d9d...eb5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #77 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 18.54): Ja. I Trøndelag kalles det gjerne gammel-tante eller gammel-onkel. Er tilsvarende som fille. Anonymkode: 36024...50c Nei!!! En gammeltante eller gammelonkel er onkel til moren eller faren din. F.eks tanta mi er gammeltante til mine barn Anonymkode: 4e558...16f 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #78 Skrevet 16. desember 2025 Dette hørtes rart ut. Jeg er onkel til barna til min svoger og svigerinne, selv om jeg er inngiftet. På samme måte som at min svoger er onkel til mine barn, men det er jo også min bror. Begge to er onkel på likt nivå, selv om den ene er inngiftet og den andre er gjennom blodsbånd. Anonymkode: 4cbf2...f52 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #79 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva blir det neste? At de som jobber i barnehagen ikke er barnehagetanter? Anonymkode: b3102...f07 Eh ja? Det er lenge siden de ble kalt «barnehagetanter» Anonymkode: dcf0d...7f9
kjærring Skrevet 16. desember 2025 #80 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 17.50): Søsteren min har fått barn. Jeg skrev hilsen "tante, onkel og barna" på kortet da de fikk gave ifbm fødsel, og fikk da beskjed om at mannen min ikke er onkel. Det er jo forsåvidt riktig det, men vi er veletablerte med tre barn og jeg er vant til fra både egen og hans familie at man da bruker tante og onkel. Jeg skal selvsagt respektere ønsket, men lurte på hvordan dere andre som har hatt slike ønsker begrunner det med? Paa faren for brudd eller hva er det? Anonymkode: dcff7...3e7 Onkel. Du er sammen med han, dere har barn sammen. Jeg sier også at kona til min onkel er tante.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå