Gå til innhold

Onkel eller ikke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Veldig rart og også litt trist, i mine øyne er onkel Ola nær familie (selv om han "bare" er gift med tante Marit).

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg blitt såra om jeg var din mann... det var ufint av henne.

Anonymkode: 3485e...d14

• Liker 3
Skrevet

«Nå, okej. Vil du returnere gaven så jeg kan bytte den til noe som bare er fra meg?»

Anonymkode: 5cce1...301

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Søsteren min har fått barn. Jeg skrev hilsen "tante, onkel og barna" på kortet da de fikk gave ifbm fødsel, og fikk da beskjed om at mannen min ikke er onkel. Det er jo forsåvidt riktig det, men vi er veletablerte med tre barn og jeg er vant til fra både egen og hans familie at man da bruker tante og onkel. Jeg skal selvsagt respektere ønsket, men lurte på hvordan dere andre som har hatt slike ønsker begrunner det med? Paa faren for brudd eller hva er det? 

Anonymkode: dcff7...3e7

Wtf jo din mann er onkel 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

«Nå, okej. Vil du returnere gaven så jeg kan bytte den til noe som bare er fra meg?»

Anonymkode: 5cce1...301

Pent! 

Anonymkode: 36024...50c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hadde spurt hva hun mener med det. Men han er vel fille-onkel. 

Anonymkode: 29468...0d9

Fille onkel/tante er en for kusiner/fettere sine barn 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå):

Fille onkel/tante er en for kusiner/fettere sine barn 

Ja. I Trøndelag kalles det gjerne gammel-tante eller gammel-onkel. Er tilsvarende som fille.

Skrevet

Merkelig av din søster! 

Anonymkode: 584fa...a16

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Noen er bare ekstremt sære på det området.

Kjenner til ei som hadde fosterbrødre, å de ble kalt for onkel, samme med brorens kjæreste. Mannen hadde stesøster å hun ble ikke kalt for tante. De som er i bildet nå ca 15 år etter er stesøster. Fosterbrødrene er ute av bildet, det samme med brors kjæreste.

Et annet tilfelle var når ei ble bestemor. Søstrene hennes kalte seg tanter til de barnebarna, men bestemor var rask med å korrigere at de ikke var tanter, men gammeltanter. Hun sa det også på en hoverende måte. Hvem går vel rundt og sier gammeltante eller gammelonkel?

Anonymkode: 6c6b7...6b6

Grandtante ja, og kjenner flere som bruker betegnelsen 

• Liker 3
Skrevet

Svigerinnen min er definitivt tante til mine barn❤️ og jeg er tante til hennes.

Man må ikke dele gener for å være tante/onkel. 

Anonymkode: 1a04d...fdd

• Liker 3
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (29 minutter siden):

Grandtante ja, og kjenner flere som bruker betegnelsen 

Jeg hadde nektet noen å kalle meg grandtante eller gammeltante. Det får være grenser for hvor vanskelige ord/ titler man skal bruke på folk. Ikke er det enkelt for små barn å si heller. 

Anonymkode: 6c6b7...6b6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mor var gift første gang som ung. Da hadde hun tre svigerinner som alle fikk barn omtrent samtidig. Få år senere ble mamma skilt fra mannen sin. Hun har vært tante til de barna i over femti år. Det er hun som inviteres i bursdager, konfirmasjon, bryllup, barnedåp til neste generasjon osv. fordi det er hun som har stilt opp som tante. Mammas eks-mann er biologisk onkel men har aldri stilt opp for disse barna.  

I mine øyne er man tante/onkel fordi man tar rollen og stiller opp, og ikke kun fordi man er biologisk beslektet.

Anonymkode: 9f5ae...36b

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Merkelig tenkt, og enda merkeligere å faktisk si! 

Anonymkode: 3776b...5cf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Søsteren min har fått barn. Jeg skrev hilsen "tante, onkel og barna" på kortet da de fikk gave ifbm fødsel, og fikk da beskjed om at mannen min ikke er onkel. Det er jo forsåvidt riktig det, men vi er veletablerte med tre barn og jeg er vant til fra både egen og hans familie at man da bruker tante og onkel. Jeg skal selvsagt respektere ønsket, men lurte på hvordan dere andre som har hatt slike ønsker begrunner det med? Paa faren for brudd eller hva er det? 

Anonymkode: dcff7...3e7

Her har søsteren din helt rett. Han er ikke onkel, at du forsøker å introdusere han som det synes jeg er både frekt og respektløst oven for din søster og eventuelle ekte onkler!

Skrevet
Tobias001 skrev (32 minutter siden):

Her har søsteren din helt rett. Han er ikke onkel, at du forsøker å introdusere han som det synes jeg er både frekt og respektløst oven for din søster og eventuelle ekte onkler!

Så inngifte skal holdes utenfor? Synes det er helt merkelig, aldri har jeg hørt om noen som ikke regner inngifte som tante/onkel.

Anonymkode: 1d62f...f3b

• Liker 12
Skrevet

Ding dong, 1950-tallet ringte og ville ha tilbake søsteren din

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så inngifte skal holdes utenfor? Synes det er helt merkelig, aldri har jeg hørt om noen som ikke regner inngifte som tante/onkel.

Selvfølgelig skal inngifte holdes utenfor! De er ikke på noen måte familie med din søster!

• Liker 1
Skrevet

Det er så mange sære mennesker. Hadde bare spurt hva hun mener med det.

Anonymkode: d0e7f...976

• Liker 3
Skrevet

Hva kaller barna dine samboeren(/mannen?) til søsteren din da? 

Om han er onkel, er det i hvert fall spesielt om din mann ikke får være det. Om han ikke blir kalt onkel, ligger nok svaret der…

Anonymkode: 2a1ca...eaa

• Liker 3
Skrevet
Tobias001 skrev (45 minutter siden):

Selvfølgelig skal inngifte holdes utenfor! De er ikke på noen måte familie med din søster!

Min søsters samboer er visst i min familie. I min utvidede familie. Han er onkel til mitt barn.

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...