Gå til innhold

Onkel eller ikke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Søsteren min har fått barn. Jeg skrev hilsen "tante, onkel og barna" på kortet da de fikk gave ifbm fødsel, og fikk da beskjed om at mannen min ikke er onkel. Det er jo forsåvidt riktig det, men vi er veletablerte med tre barn og jeg er vant til fra både egen og hans familie at man da bruker tante og onkel. Jeg skal selvsagt respektere ønsket, men lurte på hvordan dere andre som har hatt slike ønsker begrunner det med? Paa faren for brudd eller hva er det? 

Anonymkode: dcff7...3e7

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde bare svart "litt mange hormoner om dagen😜?"

Jeg er tante til de på hans side, og motsatt. Det er veldig koselig. 

Hvordan omtaler du hennes mann? 

Anonymkode: d127d...5fa

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

Så frekt!

Anonymkode: 53791...cda

• Liker 23
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde spurt hva hun mener med det. Men han er vel fille-onkel. 

Anonymkode: 29468...0d9

• Liker 4
Skrevet

Minner meg om en tråd her på kg hvor jeg visstnok trollet, fordi jeg skrev tanten min var enebarn. Det går jo ikke an. 

ja, jeg vant til og bruke tante og onkel slik du gjør. Så trist og sært at mannen din ikke er onkel for dine nieser/ nevøer i følge søsteren din. 

Anonymkode: 0801f...3e4

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Han er onkel, ferdig snakka!

Jeg hadde spurt om hva det er som ikke gjør han til onkel. Skal barna hennes oppdras til å bruke navnet hans? 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er veldig rart. Det er klart man tradisjonelt sett kun er onkel når man er gift med tante, men tradisjonelt sett ville man heller ikke vært etablert med felles hjem og en haug felles barn uten å være gift. Klart man er onkel i deres situasjon!

• Liker 7
Skrevet

Søskens ektefelle går under definisjonen tante / onkel. Her ville jeg rett og slett sagt til søster at hun tar feil. Men hun står selvsagt fritt til å ikke kalle han onkel X men bare X.

En 

onkel er en bror til din mor eller far, eller ektemannen til din mors eller fars søster. Ordet kan også brukes bredere om en nær mannlig venn av familien eller en fjernere mannlig slektning. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Søsteren min har fått barn. Jeg skrev hilsen "tante, onkel og barna" på kortet da de fikk gave ifbm fødsel, og fikk da beskjed om at mannen min ikke er onkel. Det er jo forsåvidt riktig det, men vi er veletablerte med tre barn og jeg er vant til fra både egen og hans familie at man da bruker tante og onkel. Jeg skal selvsagt respektere ønsket, men lurte på hvordan dere andre som har hatt slike ønsker begrunner det med? Paa faren for brudd eller hva er det? 

Er dere gift?

Anonymkode: 6cb54...890

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Haha, man er jo onkel eller tante selv om det er inngiftet. Hadde skjønt det om dere ble sammen for en måned siden, men dere har jo tre barn sammen…

• Liker 24
  • Nyttig 1
Skrevet

Atte HÆ? Det er det rareste jeg har hørt! Klart er din mann onkel - du er jo tante!

Anonymkode: 36024...50c

• Liker 14
Skrevet
DesmondMiles skrev (Akkurat nå):

Haha, man er jo onkel eller tante selv om det er inngiftet. Hadde skjønt det om dere ble sammen for en måned siden, men dere har jo tre barn sammen…

Ja 😂 nei dette er det rareste jeg har lest. 

Anonymkode: 36024...50c

• Liker 5
Skrevet

Jeg er vant til at man bruker onkel og tante både om foreldres søsken og deres partnere (uavhengig av sivilstatus), men har sett at andre kun bruker det om den parten som faktisk er i slekt, eventuelt skiller på samboende og gift. Sært å påpeke det på den måten, men det er uansett bare et ord - hva han er for barna er viktigere enn hva de kaller ham.

• Liker 2
Skrevet

Ikke vært borti på den måten, men da burde heler ikke ungene evnt kalle vennine av mor til tante heler.

Er jo vanlig å si tante/ onkel til den som søster/bror din har levd lenge med. Noe annet hvis det er mye ut og inn ikke stabilt forhold

Anonymkode: 8644e...ba3

• Liker 1
Skrevet

Min søster har vært sammen med samboeren sin siden dattera mi var 2. Nå er hun 16, så han har jo "alltid" vært i livet hennes. Vi sier onkel om han. Det er jo bare et papir og noeb underskrifter som står imellom "ekte" onkel vs "uekte".

Anonymkode: 1d62f...f3b

• Liker 2
Skrevet

Noen er bare ekstremt sære på det området.

Kjenner til ei som hadde fosterbrødre, å de ble kalt for onkel, samme med brorens kjæreste. Mannen hadde stesøster å hun ble ikke kalt for tante. De som er i bildet nå ca 15 år etter er stesøster. Fosterbrødrene er ute av bildet, det samme med brors kjæreste.

Et annet tilfelle var når ei ble bestemor. Søstrene hennes kalte seg tanter til de barnebarna, men bestemor var rask med å korrigere at de ikke var tanter, men gammeltanter. Hun sa det også på en hoverende måte. Hvem går vel rundt og sier gammeltante eller gammelonkel?

Anonymkode: 6c6b7...6b6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Søsteren din er sær og ikke minst uhøflig.

• Liker 16
Skrevet

Noen er sære. Jeg har to onkler som er brødrene til mamma, også har jeg to tanter - som er gift med hver sin bror ;)

Jeg er enebarn, men min mann har en bror. Jeg er tante til deres barn, og min svigerinne er tante til våre barn.

Men søsteren din hadde sikkert fått krampe, for jeg er "tante" til barna til ei venninne også - selv i dag, hvor de barna er 20 og 17 år ;) 

Anonymkode: a51ec...927

Skrevet

Så vanvittig sært, og ikke minst et veldig uhøffelig svar på gave. 

Anonymkode: dcf0d...7f9

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...