AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #41 Skrevet 20. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): «Nå, okej. Vil du returnere gaven så jeg kan bytte den til noe som bare er fra meg?» Anonymkode: 5cce1...301 Jeg tenkte i samme baner. De kan i hvert fall halvere prisen på gavene heretter. Og kanskje droppe kortet, siden den hormonelle søsteren ikke ønsker å vite hvem gaven var fra 😅 Anonymkode: 90fe1...70e 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #42 Skrevet 20. november 2025 What? Er det sant? Seff er han onkel. Selv min eks-svoger er onkel til mine barn. Han er jo fortsatt far til mine tantebarn. Sjukt sært! Anonymkode: a5a82...ea4 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #43 Skrevet 20. november 2025 Irriterende med sånne som lager tråder, også kommer de ikke tilbake i tråden og svarer på spørsmål. Anonymkode: 6c6b7...6b6
C8H10N4O2 Skrevet 20. november 2025 #44 Skrevet 20. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): (...) Et annet tilfelle var når ei ble bestemor. Søstrene hennes kalte seg tanter til de barnebarna, men bestemor var rask med å korrigere at de ikke var tanter, men gammeltanter. Hun sa det også på en hoverende måte. Hvem går vel rundt og sier gammeltante eller gammelonkel? Anonymkode: 6c6b7...6b6 Jeg har alltid kalt mine foreldre sine tanter og onkler for tante"navn" og onkel"navn". Enklest sånn. Mamma har en bror som aldri har vert gift, men har hatt to langvarige partnere i løpet av mitt liv, som begge har blitt kalt tante. Siste kaller jeg fortsatt tante selv om forholdet har vert over i noen år nå, hun er tross alt mor til to av søskenbarna mine. Endret 20. november 2025 av C8H10N4O2 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #45 Skrevet 20. november 2025 Hva er han da? Han er jo onkel. Barna er søskenbarn. Dummeste Anonymkode: a67f9...2f0 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #46 Skrevet 21. november 2025 Tobias001 skrev (3 timer siden): Selvfølgelig skal inngifte holdes utenfor! De er ikke på noen måte familie med din søster! Din oppfatning her går imot både det som står i enhver ordbok. Det går også på tvers av slik de aller fleste bruker ordene onkel og tante. Du er virkelig helt på bærtur. En ting er at TS’ søster er frekk, åpenbart, men hun (og du) tar feil i tillegg. Det er ikke min mening, det finnes jo en helt objektiv definisjon her - og den er at den som er gift med din (biologiske) onkel eller tante er din onkel eller tante. Anonymkode: 70900...9e3 6 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #47 Skrevet 21. november 2025 Jeg bruker bare tante/onkel om biologisk slekt. Jeg har en inngiftet tante, men å kalle henne tante føles helt feil for meg. Det sagt, så driter jeg jo langt i hva andre gjør. De får kalle seg akkurat det de vil for min del. Anonymkode: 582f7...1e8 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #48 Skrevet 21. november 2025 Selvfølgelig er dere onkel og tante, og selvfølgelig kaller dere dere det dere vil. Utrolig sært å kommentere det slik. Hun står selvfølgelig fritt til å kalle dere Tante Thea og Lars, men dere kan si onkel Lars. Og han ER onkelen til babyen, samme hva hun sier. Jeg ville ikke «respektert det», men kalt ham onkel og sett dumt på henne med slike kommentarer. Antageligvis er hun bare inni en diger hormonboble, det hun føler sterke biologiske bånd akkurat nå, hun føler nok på at du er «ekte tante» til babyen. Men å si noe slikt! Anonymkode: 022ba...0c4 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #49 Skrevet 21. november 2025 Selvsagt er han onkel Min mor har 3 søstre og alle mennene deres er onkel. Til og med han som skilte seg fra ene tanta mi er fortsatt onkel Anonymkode: 740a1...3de 2
Kålrota Skrevet 21. november 2025 #50 Skrevet 21. november 2025 Tobias001 skrev (10 timer siden): Selvfølgelig skal inngifte holdes utenfor! De er ikke på noen måte familie med din søster! Det er en veldig merkelig tankegang, tror ikke du deler den med veldig mange. En sånn bitterhet burde du jobbe med. Broren min forøvrog ble skilt da barna mine var små, men eksen hans er fremdeles tante til mine barn. 7 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #51 Skrevet 21. november 2025 Tobias001 skrev (10 timer siden): Selvfølgelig skal inngifte holdes utenfor! De er ikke på noen måte familie med din søster! Han er jo GIFT med søsteren hennes! Det er jo så nær familie man kommer! Hallo i luken! Barna deres er søskenbarn, han er hennes svoger! Anonymkode: 36024...50c 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #52 Skrevet 21. november 2025 Fru Uperfekt skrev (13 timer siden): Fille onkel/tante er en for kusiner/fettere sine barn Åja! Anonymkode: 29468...0d9
Me0987 Skrevet 21. november 2025 #53 Skrevet 21. november 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Min søster har vært sammen med samboeren sin siden dattera mi var 2. Nå er hun 16, så han har jo "alltid" vært i livet hennes. Vi sier onkel om han. Det er jo bare et papir og noeb underskrifter som står imellom "ekte" onkel vs "uekte". Anonymkode: 1d62f...f3b Ikke nødvendigvis. Noen mener at onkel/tante kun er mor/fars søsken, og ikke deres partnere, uavhengig av silvilstatus (gift, samboer etc). Men om man så mener det, så er det uansett veldig sært å uttrykke dette ovenfor tante og "onkel". Man står fritt til å mene hva man vil, men noe kan man jo holde for seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #54 Skrevet 21. november 2025 Me0987 skrev (1 time siden): Ikke nødvendigvis. Noen mener at onkel/tante kun er mor/fars søsken, og ikke deres partnere, uavhengig av silvilstatus (gift, samboer etc). Men om man så mener det, så er det uansett veldig sært å uttrykke dette ovenfor tante og "onkel". Man står fritt til å mene hva man vil, men noe kan man jo holde for seg selv. Jeg snakket om min egen oppfatning. Så for meg og oss er det sånn. Ser jo at andre mener annerledes, og det er virkelighetsfjernt for meg. De kan selvsagt mene det, men for oss er min søsters samboer onkel for min datter. Anonymkode: 1d62f...f3b
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #55 Skrevet 21. november 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er dere gift? Anonymkode: 6cb54...890 Det har noe å si i 2025? De er etablert, med tre barn.. TS. Har aldri hørt om at svoger/svigerinne ikke blir tante eller onkel. Anonymkode: ce9be...0c6 3 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #56 Skrevet 21. november 2025 Tenker man ikke gir samboer eller kjæreste onkel-tittel med en gang, men så etablert som dere er, kan man det. Min familie var opptatt av at man skulle være gift først. Det gadd jeg ikke bry meg om etter hvert og skrev fra tante, onkel og barnets navn. Anonymkode: d3b5b...c4c 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #57 Skrevet 21. november 2025 Mine barn kaller både min tante, min svigerinne, mitt søskenbarn (som er godt oppi åra) og min venninne for "tante"! Hva er problemet? 🤔 Anonymkode: 43f5c...fde 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #58 Skrevet 21. november 2025 For egen del kaller jeg bare biologiske tanter og onkler for dette. Mine barn kaller en inngiftet for tante, resten med fornavn. Spørsmål til dere som mener det er selvsagt, når blir man isåfall tante/onkel? Ved inngått ekteskap? Det blir da rart at etter at Knut har vært i livet ditt i 20 år, blir han onkel Knut når de endelig gifter seg. Eller skal alle kjæredter omtales som onkeø/tante? De som er foreldre til kusiner og fettere, tittel utdeles når disse blir født? Anonymkode: 66ef8...3cd
Gjest Forenkle Skrevet 21. november 2025 #59 Skrevet 21. november 2025 Selvfølgelig er han onkel. Både min søsters barn og min svigerinnes barn kaller meg tante, og jeg har heller aldri tenkt på våre nevøer og nieser noe forskjellig utifra om de er fra min eller hans familie. Vi er jo sammen tante og onkel for dem alle.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #60 Skrevet 21. november 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Søsteren min har fått barn. Jeg skrev hilsen "tante, onkel og barna" på kortet da de fikk gave ifbm fødsel, og fikk da beskjed om at mannen min ikke er onkel. Det er jo forsåvidt riktig det, men vi er veletablerte med tre barn og jeg er vant til fra både egen og hans familie at man da bruker tante og onkel. Jeg skal selvsagt respektere ønsket, men lurte på hvordan dere andre som har hatt slike ønsker begrunner det med? Paa faren for brudd eller hva er det? Anonymkode: dcff7...3e7 Han er jo per definisjon barnets onkel. Så hadde spurt hva hun mente med det og hvorfor... Anonymkode: cec99...c13 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå