Gå til innhold

Den Romersk Katolske Kirke


Gjest King James II

Anbefalte innlegg

Gjest King James II
Da har vi forskjellig tro.

Jeg må bare spør..Hva får deg til og tro at din tolkning av bibelen er rett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_KR-øst_*
Kan du si hvor i bibelen det står om at dette er vranglære ?

Siden Jesus sa at vi skulle be til Faderen i hans navn, så må all annen måte å be på være feil, altså det jeg kaller vranglære.

Jeg tror ikke at Jesus hadde sagt dette hvis det ikke var viktig.

Det kunne selvsagt være interessant å høre hvilke bønnesvar dere har fått ved å få døde helgener til å be for dere?

Dette er ikke fleip, men en reell interesse som følge av deres uttalelse om at dere tror på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II
Det kunne selvsagt være interessant å høre hvilke bønnesvar dere har fått ved å få døde helgener til å be for dere?

Dette er ikke fleip, men en reell interesse som følge av deres uttalelse om at dere tror på dette.

Tja jeg en gang da jeg blødde ganske kraftig og det ikke ville stoppe. Da ba jeg den helige Catarina av Siena om at hun skulle be Gud om at jeg skulle stoppe og blø så mye fra pulsåra. Noen få sekunder senere sluttet det og blø.

Jeg kan også nevne mange andre ganger at jeg har blitt bønnhørt når jeg har bedt en Helgen be for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Jesus sa at vi skulle be til Faderen i hans navn, så må all annen måte å be på være feil, altså det jeg kaller vranglære.

Jeg tror ikke at Jesus hadde sagt dette hvis det ikke var viktig.

Det kunne selvsagt være interessant å høre hvilke bønnesvar dere har fått ved å få døde helgener til å be for dere?

Dette er ikke fleip, men en reell interesse som følge av deres uttalelse om at dere tror på dette.

Du har ennå ikke svart på spørsmålet. Du går rundt det, men svarer ikke på det jeg spurte om. Hvor står det i bibelen at det er vranglære og gå i forbønn ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_KR-øst_*
Du har ennå ikke svart på spørsmålet. Du går rundt det, men svarer ikke på det jeg spurte om. Hvor står det i bibelen at det er vranglære og gå i forbønn ?

Dette burde du forstått. Jesus har ikke gitt oss retningslinjer for absolutt alt vi skal foreta oss, men det han har gitt oss retningslinjer for, det er viktig for våre liv, og for vår frelse.

Peters 2 brev 2,1-2: Men det stod også fram falske profeter i folket. Slik skal det også blant dere komme falske lærere, slike som lurer inn vranglære som fører til fortapelse. De fornekter den Herre som kjøpte dem, og fører over seg selv en brå fortapelse.

Mange vil komme til å følge dem på deres skamløse ferd, og for deres skyld skal sannhetens vei bli spottet.

Den Herre som kjøpte dem Dette var nettopp det som skjedde i Påsken for snart 2000 år siden.

Jesus kjøpte oss og tok all vår synd på korset i denne Påsken.

Og når han sier at vi skal be til Faderen i hans navn, da er det vranglære å be døde mennesker om å gjøre dette.

Nå spør jeg deg om hvor det står i Bibelen at vi kan be disse døde menneskene om å be til Herren for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II
Peters 2 brev 2,1-2: Men det stod også fram falske profeter i folket. Slik skal det også blant dere komme falske lærere, slike som lurer inn vranglære som fører til fortapelse. De fornekter den Herre som kjøpte dem, og fører over seg selv en brå fortapelse.

Mange vil komme til å følge dem på deres skamløse ferd, og for deres skyld skal sannhetens vei bli spottet.

Ja det finnes falske lærer...Men det står ingenting om at alle er falske lærere.

At det kommer falske lærere klart det gjør vi har Martin Lutther.

men det står ingenting om at alle som taler er falske lærere

Husk det første budet

Det første budet

28 En av de skriftlærde, som hadde hørt på dette ordskiftet og lagt merke til hvor godt Jesus svarte, gikk bort til ham og spurte: «Hvilket bud er det første av alle?» 29 Jesus svarte: «Det første budet er dette: ' Hør, Israel! Herren vår Gud, Herren er én. 30 Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av hele ditt sinn og av all din kraft.' 31 Det andre er dette: ' Du skal elske din neste som deg selv.' Ikke noe annet bud er større enn disse.» 32 Den skriftlærde sa til ham: «Du svarer godt, mester! Det er sant som du sier: Herren er én, og det er ikke noen annen enn han. 33 Å elske ham av hele sitt hjerte og av all sin forstand og av all sin kraft, og å elske sin neste som seg selv, det er mer verd enn alle brennoffer og andre offer.» 34 Da Jesus hørte hvor klokt han svarte, sa han til den skriftlærde: «Du er ikke langt borte fra Guds rike.» Og ingen våget å spørre ham mer

Kan ikke dette tolkes som at man bare skal elske Gud..Og dermed blir det vel galt og be Jesus om hjelp også.

ikke skriv at du vet hva Jesus mener for Jesus er mye større en deg og meg og ingen av oss vet hva Jesus egentlig mente i det han sa.

Det skal ikke forundre meg om han sitter opp i himmelen og ser ned på oss og tenke .

Så feil kan de ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_KR-øst_*
Kr_Øst:

LEgger heller ved link http://www.katolsk.no/artikler/be_til_h.htm her står det om førbønn. Kanskje du bør lese om det. Hey er jo ikke bare Katolikker som går i forbønn heller da.

Vel, nå var det du som ikke svarte på mitt spørsmål.

Det står ingen steder i Bibelen om at noen som var døde skulle være med å be for noen. Dette er nettopp et påfunn av mennesker, som Jesus advarer oss mot.

Det blir ikke mer riktig om halve verden gjør dette.

Hvis vi ikke skal tro Jesu ord, har vi ingenting å tro på.

Og til King James, eller hva du måtte kalle deg innen du leser dette:

Hvis vi elsker Herren vår Gud av all vår kraft og forstand osv. så er det vel naturlig at vi gjør som han sier? Jesus sa: Jeg og Faderen er ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trajan Cicero_*
Jesus sa: Jeg og Faderen er ett.

Han er ikke den eneste som har sakt det.

Bagavhan Krishna ( Hinduistenes kristus ) sa akkurat det samme 3000 år før Jesus sa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå var det du som ikke svarte på mitt spørsmål.

Det står ingen steder i Bibelen om at noen som var døde skulle være med å be for noen. Dette er nettopp et påfunn av mennesker, som Jesus advarer oss mot.

Det blir ikke mer riktig om halve verden gjør dette.

Hvis vi ikke skal tro Jesu ord, har vi ingenting å tro på.

Og til King James, eller hva du måtte kalle deg innen du leser dette:

Hvis vi elsker Herren vår Gud av all vår kraft og forstand osv. så er det vel naturlig at vi gjør som han sier? Jesus sa: Jeg og Faderen er ett.

Dersom du tar deg litt tid til å lese linken så står det oppført hvor bl.a Paulus har sagt at man skal gå i bønn for hverandre. Dette gjelder ikke bare avdøde. Vi ber ikke bare forbønner heller da. Faktisk er jo Protestantene de eneste som ikke ber forbønner og man kan jo bite seg merke i at det var de som trakk seg ut av den Katolske Kirken (Les: Luther) og dermed fjernet både skrifter og riter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: Kr_øst: Du hadde vel fått slag om du var med på Midnatts Messen i natt du da - tenk vi ba forbønner til en hel haug med helgener.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_KR-øst_*
Forresten: Kr_øst: Du hadde vel fått slag om du var med på Midnatts Messen i natt du da - tenk vi ba forbønner til en hel haug med helgener.....

Jeg vil bare spørre deg om en ting, og håper du kan svare denne gangen. Du klaget på meg for at jeg ikke hadde svart på ditt spørsmål, som jeg mente du burde forstått at jeg hadde gjort, derfor bør oså du svare:

Hvis du kaller deg en kristen, da bør du være kristustroende. Da bør du tro på det Jesus Kristus sa at vi skulle gjøre. Hvorfor da gjøre forbønnen annerledes?

Jeg ber også for andre til enhver tid, men dette gjør jeg som Jesus sa, til Faderen i Jesu navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ny gjest
Faktisk er jo Protestantene de eneste som ikke ber forbønner

Nei, kjære deg, Maddy!

Protestantene går da også i forbønn. Nå bør du ta deg en tur på gudstjeneste. Da vil du få høre så mange forbønner, både kongehus, politikere og andre vanlige at du du vil bli helt sjelven.

Med det samme jeg er innom her, vil jeg tilføye at selv om jeg er protestant synes jeg at praksisen med helgener er fin. Jeg klarer ikke å be til helgener selv, men har forståelse for de som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare spørre deg om en ting, og håper du kan svare denne gangen. Du klaget på meg for at jeg ikke hadde svart på ditt spørsmål, som jeg mente du burde forstått at jeg hadde gjort, derfor bør oså du svare:

Hvis du kaller deg en kristen, da bør du være kristustroende. Da bør du tro på det Jesus Kristus sa at vi skulle gjøre. Hvorfor da gjøre forbønnen annerledes?

Jeg ber også for andre til enhver tid, men dette gjør jeg som Jesus sa, til Faderen i Jesu navn.

Jammen ikke enkelt å kunne svare en kverulant heller da, men jepp jeg er Kristen og ja jeg tror på Kristus. Hvem sier at vi ikke ber til Kristus - noen som har gitt deg et inntrykk av at vi ikke ber til Ham ? Vi ber til Kristus vi også, men samtidig ber vi også forbønner. Jeg mener nå at jeg har svart på ditt spørsmål, men om du vil kverulere videre så vær så god :)

Å ang. at Protestanter ikke ber forbønn så beklager jeg at jeg har tatt feil der å såfall, men dere ber kanskje ikke forbønn via helgener da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: Kr_øst: Du hadde vel fått slag om du var med på Midnatts Messen i natt du da - tenk vi ba forbønner til en hel haug med helgener.....

jeg var der, en veldig flott messe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var der, en veldig flott messe.

Var en flott Messe, men den har aldri vært så lang før ;) Var vel pga to konvertitter. Synes det er flott at de ville konvertere på Påskeaften da. For noen år siden var det en dame som lot seg døpe - det var flott det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_KR-øst_*
Jammen ikke enkelt å kunne svare en kverulant heller da, men jepp jeg er Kristen og ja jeg tror på Kristus. Hvem sier at vi ikke ber til Kristus - noen som har gitt deg et inntrykk av at vi ikke ber til Ham ? Vi ber til Kristus vi også, men samtidig ber vi også forbønner. Jeg mener nå at jeg har svart på ditt spørsmål, men om du vil kverulere videre så vær så god :)

Å ang. at Protestanter ikke ber forbønn så beklager jeg at jeg har tatt feil der å såfall, men dere ber kanskje ikke forbønn via helgener da ?

Dette er ingen kverulering fra min side.

Du spurte om hvor en ting stod i Bibelen, og jeg har svart på det.

Jeg spurte deg om hvor en ting stod i Bibelen, men du har ikke svart på det.

Hvorfor er det ene mer kverulerende enn det andre?

Jeg har ikke sagt at dere ikke ber til Kristus.

Jeg bare lurer på hvor det står at dere kan be til helgener. Dette har du ikke svart på. Å gå i forbønn for andre, er ikke det samme som å be døde helgener om å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Dette er ingen kverulering fra min side.

Du spurte om hvor en ting stod i Bibelen, og jeg har svart på det.

Jeg spurte deg om hvor en ting stod i Bibelen, men du har ikke svart på det.

Hvorfor er det ene mer kverulerende enn det andre?

Jeg har ikke sagt at dere ikke ber til Kristus.

Jeg bare lurer på hvor det står at dere kan be til helgener. Dette har du ikke svart på. Å gå i forbønn for andre, er ikke det samme som å be døde helgener om å gjøre det.

puster liv i denne tråden igjen for debatten er faktisk grunnleggende når det kommer til den katolske helgen læren. Poenget er at mens du ser på helgener som noe dødt som det ikke er mulighet for å kontakte ser den katolske kirken på døde og levende som et stort fellesskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...