Gå til innhold

Den Romersk Katolske Kirke


Gjest King James II

Anbefalte innlegg

Gjest King James II

Er det noen andre som synnes at den Katolske kirke har litt lett for og gjøre mennesker til helgener ?.

Nå har de tatt første steget til og gjøre den forgje pave Johannes Paul II til Helgen men er han en helgen. Han var et godt menneske det er det ingen tvil om.

Det samme med Moder Theresa. Jeg synnes at den Katolske kirke lager helgene litt for enkelt.

De burde ha strengere krav. Eller hva mener dere

Gjør den Romersk Katolske kirke mennekser for enkelt til helgener ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest King James II

Jeg synnes det var galt. Hun var et godt menneske som hjalp mange men for og bli helgen må man ha utført mirakler og så vit jeg har fått med meg så har hun ikke gjort noe mirakel.

nå er ikke mor theresa blitt helgen ennå hun er ikke Kanonisert men hun er saligjøret som er det siste stadiet før kanoniseringen. Det er først når kanoniseringen skjer at hun er Helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maddy

Hvilket grunnlag har du for å si at det er lett å gjøre noen til helgen ? Vet du noe i det hele tatt om prosessen ? Synes vi har ganske strenge krav til hvem man gjør til helgen jeg da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II
Hvilket grunnlag har du for å si at det er lett å gjøre noen til helgen ? Vet du noe i det hele tatt om prosessen ? Synes vi har ganske strenge krav til hvem man gjør til helgen jeg da  :sjenert:

Ja jeg vet en god del om prossesen og har god kjennskap til den katolske kirken.

Men selfølgelig dette er jo bare min egen mening. Jeg synnes ihvertfall at den forgje paven Johannes Paul II gjorde folk litt for hyppig til helgener eller saligjorde dem.

Men det er at han saligjorde Den siste Østerriske Keiser Karl 1 kan jeg ikke forstår hvordan kan han ver en helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er da faktisk ikke Johannes Paul den andre helgen kåret enda, og prosessen fram mot dette er lang og grundig, jeg vil tro hvis det er noen som går kritisk i gjenom påstander om mirakler og helgenkåringer så er det den katolske kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Heller en kirke MED helgner, enn en kirke uten! Folk trenger gode forbilder fra sin egen tid som de kan relatere seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_KR-øst_*

Hvilken rolle spiller det egentlig?

De døde får ingen glede av det, men hvilken rolle spiller det for katolikkene generelt?

Hva innebærer det egentlig. At de får sitt eget helgenbilde?

Hvis dette skal være en æresbevisning, burde det vært gjort mens de var i live.

Hvis det er å guddommeliggjøre dem, så er det bare Gud selv som kan gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_KR-øst_*
For å gjøre det veldig enkelt så legger jeg inn en link som forklarer om Helgener og hvorfor vi har dem.

http://www.katolsk.no/artikler/helgener.htm

Vi ber en Helgen om å gå i forbønn for oss.

Hvorfor følger ikke katolikkene Guds ord i Bibelen?

Matt.4,8-10: Igjen tok djevelen ham (Jesus) med opp på et meget høyt fjell, og viste ham alle verdens riker og deres herlighet. Og han sa til ham: Alt dette vil jeg gi deg, dersom du vil falle ned og tilbe meg.

Da sa Jesus til ham: Bort fra meg Satan! For det står skrevet: HERREN, DIN GUD SKAL DU TILBE, OG HAN ALENE SKAL DU TJENE.

Dette må jo bety at vi ikke skal tilbe (eller be til) andre enn Gud.

Jesus sa at vi skulle be til Faderen i hans navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II
Hvorfor følger ikke katolikkene Guds ord i Bibelen?

Matt.4,8-10: Igjen tok djevelen ham (Jesus) med opp på et meget høyt fjell, og viste ham alle verdens riker og deres herlighet. Og han sa til ham: Alt dette vil jeg gi deg, dersom du vil falle ned og tilbe meg.

Da sa Jesus til ham: Bort fra meg Satan! For det står skrevet: HERREN, DIN GUD SKAL DU TILBE, OG HAN ALENE SKAL DU TJENE.

Dette må jo bety at vi ikke skal tilbe (eller be til) andre enn Gud.

Jesus sa at vi skulle be til Faderen i hans navn.

Det må ikke bety det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_KR-øst_*
greia her er at katolikker ikke tilber helgner, men ber dem om en forbønn til Gud

Hvorfor gjør de det når Jesus har sagt at vi skal be til Faderen i Jesu navn.

Hva skal vi med en helgen når vi har Jesus?

I følge Bibelen er dette vranglære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør de det når Jesus har sagt at vi skal be til Faderen i Jesu navn.

Hva skal vi med en helgen når vi har Jesus?

I følge Bibelen er dette vranglære.

Dette er ikke noe annet enn at rpm og andre skal be for andre mennesker.

Man ber helgenene be for dem. Ikke ulikt hva kristne gjør for hverandre. Driver kristne som ber for andre mennesker med vranglære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør de det når Jesus har sagt at vi skal be til Faderen i Jesu navn.

Hva skal vi med en helgen når vi har Jesus?

I følge Bibelen er dette vranglære.

Jeg tror du har tolket bibelen VELDIG FEIL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_KR-øst_*
Dette er ikke noe annet enn at rpm og andre skal be for andre mennesker.

Man ber helgenene be for dem. Ikke ulikt hva kristne gjør for hverandre. Driver kristne som ber for andre mennesker med vranglære?

Nei, men vi ber ikke om at de kristne som er døde skal be for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør de det når Jesus har sagt at vi skal be til Faderen i Jesu navn.

Hva skal vi med en helgen når vi har Jesus?

I følge Bibelen er dette vranglære.

Kan du si hvor i bibelen det står om at dette er vranglære ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II

Jeg kan alerede si nå at det ikke står noen steder.

For tar jeg ikke helt feil sa Jesus at hans apostler skulle gjøre større mirakler en han...Og dette kan da fint tolkes som at Gud jobber igjenom andre en Jesus og dermed er det helt riktig og be Helgener om forbønd..

Men jeg tar sikkert feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...