Gå til innhold

Enebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mennesker er gruppedyr. Vokser du opp I en knørliten gruppe fordi du er enebarn har du selvsagt dårlige skills på det å fungere godt i større settinger.  Nå sauser du sammen mye rart i svaret ditt.  At søsken fører til usunn familiedynamikk osv...  Skjønner ikke at det er noe mindre hold i det å stadfeste at enebarn svært ofte lider av main character syndrome. Og det er jo ikke noe spes sympatisk, da.

Anonymkode: 8d217...8c2

7-8 timer i barnehagen, 5 dager i uken, fra ca 2 år. Gruppene er store og det er få voksne. Ofte 3-4 voksne på 17+ barn. Så starter en minimum 13 årig skolegang, hvor man daglig skal passe inn i en stor flokk barn med kun én voksen.

Gruppedyr.

Anonymkode: 4ecc4...0b0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

7-8 timer i barnehagen, 5 dager i uken, fra ca 2 år. Gruppene er store og det er få voksne. Ofte 3-4 voksne på 17+ barn. Så starter en minimum 13 årig skolegang, hvor man daglig skal passe inn i en stor flokk barn med kun én voksen.

Gruppedyr.

Kommer oftere opp i konflikt med andre:

Enebarn: dette tar de opp i terapi

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan du få avlastning? Enten familie/ venner eller søke om det?

Anonymkode: 34d88...e54

Vi har ikke familie i byen som kan hjelpe. Vi har jo gode venner, men de har sine egne barn og familier, og det er begrenset hva man kan be om hos venner når man har små tvillinger. Vi fikk beskjed av kommunen om at vi kunne bruke barne- og familiehjelpen, men de var ikke kjent med tvillinger og tvillingproblematikk, og ga "råd" som om vi hadde enebarn. "Rådene" gjorde bare vondt verre, så vi holder oss unna dem.

Sånn sett kan det jo hende ts har mer ressurser å spille på, og at dette ikke er en problemstilling for henne. Men jeg prøver bare å vise at to ikke alltid er saliggjørende. 

Anonymkode: 8435d...c5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kommer oftere opp i konflikt med andre:

Enebarn: dette tar de opp i terapi

Du vil få de samme resultatene med søsken der tar de nok hjerne opp søskenkonflikter og forskjellsbehandlin/sjalusi i terapien. Vi mennesker finner gjerne problemer i eget liv enten det er slik eller sånn.

Anonymkode: 7de37...e6f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du vil få de samme resultatene med søsken der tar de nok hjerne opp søskenkonflikter og forskjellsbehandlin/sjalusi i terapien. Vi mennesker finner gjerne problemer i eget liv enten det er slik eller sånn.

Anonymkode: 7de37...e6f

Du får ikke overbevist meg om at det å være enebarn er en misunnelsesverdig tilværelse all den tid vi er flokkdyr. Særlig enebarn der det er lite relasjoner ellers og/eller det er pga infertilitet, slik at foreldrene duller og daller for mye med det ene barnet de klarte å få. Det har jeg sett flere eksempler på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du får ikke overbevist meg om at det å være enebarn er en misunnelsesverdig tilværelse all den tid vi er flokkdyr. Særlig enebarn der det er lite relasjoner ellers og/eller det er pga infertilitet, slik at foreldrene duller og daller for mye med det ene barnet de klarte å få. Det har jeg sett flere eksempler på. 

Mye bedre med de som er flere barn i samme familie. Der eldre søsken må oppdra de minste 👍 

Foreldrene ser barna en knapp time om morgenen og et par timer på ettermiddagen. Gøy å være flere søsken, da foreldre har knapt med tid.

Enebarn blir varig skadet av å være alene med foreldrene sine noen timer på ettermiddagen. Stakkars. Foreldrene til enebarn er også så pass dårlige på barneoppdragelse, at barnet blir garantert en taper. Hadde samme foreldrene fått flere barn, så hadde barna oppdratt hverandre og kanskje blitt bedre mennesker.

Du har helt rett.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er helt enig. Veldig morsomt i denne tråden hvordan enebarnforeldrene forsvarer drittungene sine med nebb og klør. Generelt er kg svogerforskning, og jeg vet ikke om ett eneste enebarn som ikke er bortskjemt, masete, veslevoksent, sutrete og/eller dramatisk. I tillegg ønskes det så mye tilrettelegging for enebarna, nei, takke seg til barn som kommer fra søskenflokker, de innehar en helt annen sosial kompetanse.

Anonymkode: 6ee3a...90e

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er helt enig. Veldig morsomt i denne tråden hvordan enebarnforeldrene forsvarer drittungene sine med nebb og klør. Generelt er kg svogerforskning, og jeg vet ikke om ett eneste enebarn som ikke er bortskjemt, masete, veslevoksent, sutrete og/eller dramatisk. I tillegg ønskes det så mye tilrettelegging for enebarna, nei, takke seg til barn som kommer fra søskenflokker, de innehar en helt annen sosial kompetanse.

Har du søsken ?

Anonymkode: b3f13...045

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du snakker forferdelig stygt om andres barn. Med en slik sosial kompetanse, så må jo du også være enebarn? Ingen som vokser opp med søsken, er så ondskapsfulle i sin beskrivelse av andre barn og familier.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ut ifra din egen teori må du definitivt være enebarn selv :ler: Maken til mangel på menneskekunnskap skal man lete lenge etter. 

Anonymkode: 14825...66c

• Liker 4
Skrevet
Contrary to the myth that only children lack empathy, research shows that their social skills are comparable to those of children with siblings and are more influenced by parenting and peer interactions than family size. Only children are not inherently less empathetic; some studies even suggest they may be more sensitive to others' needs due to their close bond with parents and early development of empathy. 

Så det så. Enebarn er, ifølge enkelte studier, MER sensitive ovenfor andre menneskers behov, nettopp fordi den beste modellen for læring av atferd og følelser får barn gjennom kontakt med foreldrene sine, ikke søsken. Jo mer kapasitet foreldre har til barnet sitt, jo bedre forutsetninger har barnet for å lære, både akademisk og relasjonelt.

Vi vet at enebarn gjør det bedre på skolen. Nettopp fordi foreldrene har tid og ressurser til det ene barnet. Sannsynlig er enebarn bedre på sosial kompetanse også, nettopp fordi foreldrene har overskudd til å lære det ene barnet sitt. Det blir ikke stress og en kamp om ressurser og oppmerksomhet. Stress og mas mellom søsken skaper stress hos foreldre, og stressa foreldre er dårlige foreldre. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2025 den 21.46):

Ikke snakk for meg!

Enebarn her med liten familie.

Har tre barn selv etter ivf. De er i tenårene nå, har ikke hatt så store søsken krangler her.

Anonymkode: 9ed6c...0c0

Slik er mine 4 også. De er mellom 29 og 12 år. Men de er mye sammen både 2,3 og alle 4. Siden jeg er enebarn selv har jeg lært de å sett pris på sine søsken. 

Anonymkode: fc9eb...9d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):
Contrary to the myth that only children lack empathy, research shows that their social skills are comparable to those of children with siblings and are more influenced by parenting and peer interactions than family size. Only children are not inherently less empathetic; some studies even suggest they may be more sensitive to others' needs due to their close bond with parents and early development of empathy. 

Så det så. Enebarn er, ifølge enkelte studier, MER sensitive ovenfor andre menneskers behov, nettopp fordi den beste modellen for læring av atferd og følelser får barn gjennom kontakt med foreldrene sine, ikke søsken. Jo mer kapasitet foreldre har til barnet sitt, jo bedre forutsetninger har barnet for å lære, både akademisk og relasjonelt.

Vi vet at enebarn gjør det bedre på skolen. Nettopp fordi foreldrene har tid og ressurser til det ene barnet. Sannsynlig er enebarn bedre på sosial kompetanse også, nettopp fordi foreldrene har overskudd til å lære det ene barnet sitt. Det blir ikke stress og en kamp om ressurser og oppmerksomhet. Stress og mas mellom søsken skaper stress hos foreldre, og stressa foreldre er dårlige foreldre. 

Du viser til en studie.  Jeg viste to artikler som sier det motsatte. Ikke mulig å overbevise meg om at det er bedre, totalt sett, å være enebarn.

Også merkelig å sammenligne med søskenflokk som har stressa/inkompetente foreldre vs enebarn med overskuddsforeldre. Det er da mange overskuddsforeldre som har flere barn. Det blir som å sammenligne et velfungerende ektepar med et barn vs en sliten alenemor med helseutfordringer, liksom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du viser til en studie.  Jeg viste to artikler som sier det motsatte. Ikke mulig å overbevise meg om at det er bedre, totalt sett, å være enebarn.

Også merkelig å sammenligne med søskenflokk som har stressa/inkompetente foreldre vs enebarn med overskuddsforeldre. Det er da mange overskuddsforeldre som har flere barn. Det blir som å sammenligne et velfungerende ektepar med et barn vs en sliten alenemor med helseutfordringer, liksom.

Dette står i KK artikkel du delte lenger opp: 

Det finnes mange studier om enebarn, og noen viser at enebarn i snitt klarer seg bedre på skolen enn de barna som har søsken, og de aller fleste enebarn vokser opp til å bli flotte voksne mennesker.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jøss. Alle jeg kjenner som er slik du beskriver, har søsken. 

Og du høres ikke så hyggelig ut selv, heller

Anonymkode: 8fcee...be6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

det burde jo fremdeles være mulig å skape sosiale relasjoner, for eksempel via idrettsklubber, musikk-skole eller lignende på fritiden. 

men dette er selvfølgelig forutsatt at foreldrene faktisk er villige til å støtte barna deres på dette. 

Anonymkode: a4af1...6b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette står i KK artikkel du delte lenger opp: 

Det finnes mange studier om enebarn, og noen viser at enebarn i snitt klarer seg bedre på skolen enn de barna som har søsken, og de aller fleste enebarn vokser opp til å bli flotte voksne mennesker.

De har sikkert ikke så mye annet å holde på med enn skolearbeid, siden de ikke har søsken å leke og krangle med 😂 Men klarer de seg bedre sosialt for det...? Det tror ikke jeg. Syns enebarn ofte er svært gammelmodig og i utakt med andre barn, siden de ofte er mindre med jevnaldrende men desto mye med voksne enn andre barn

Skrevet

Jeg har enebarn. Jeg har to søsken, ingen av dem har barn. Mannen har ett søsken, hen har ingen barn. Så vårt barn har ingen søskenbarn. Har hatt noen av de samme tankene som deg, men har landet godt i det med årene. Ønsket i utgangspunktet flere barn. Jeg fokuserer på det tette forholdet barnet, mannen og jeg har. Det rolige og trygge hjemmet vi har skapt. Og det tette båndet mellom barnet og deler av resten av familien.  Barnet velger selv sitt liv, med tanke på eventuelle barn og partner. Livet blir ikke alltid som vi har tenkt, eller som vi tenker er best. Men det kan bli godt likevel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...