Gå til innhold

Styreleder misliker at jeg har utekatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått leilighet i et borettslag som tillater dyr og fikk ja til å ha katt.

Min katt er utekatt og i det forrige borettslaget bodde jeg i 5 etasje og 3 etasje uten problemer med å ha katt som er ute, selv om jeg ikke hadde katteluke.

Katten er vokst opp i mitt forrige borettslag, og jeg har ikke erfaring fra andre steder som katteeier.

Jeg gikk opp og ned trappene og slapp ut katten, og naboer tok med seg katten inn hvis han stod på døren når de låste seg inn, selv om jeg ikke forventet at de skulle ta med katten min opp.

Jeg hengte opp en lapp i oppgangen om at de måtte ringe på nede for å se om jeg var inne før de tok katten med opp, og alle mine naboer syntes at dette var problemfritt, og alle i oppgangen tilbød seg å passe han når jeg reiste bort, så skjønner at jeg har vært veldig heldig.

Trodde derfor at det kom til å gå greit i et nytt borettslag også, men her bor det godt voksne personer og ikke unge voksne som mine tidligere naboer.

Styreleder sier at det er helt annerledes med de som har hund for de har hunden i bånd og tar den ut/inn og det skjønner jeg, mens katten min kommer til å ønske å gå inn døren uavhengig av meg, og nå krever han at jeg må holde katten inne.

Har kun hørt styreleders mening og han har svart meg i en spydig tone, og det virker som dette er hans personlige mening.

Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: ae452...1c4

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker katt altså, men hadde nok ikke ønsket å være dørvakt til en katt. Kommer man seg i det hele tatt inn uten at katten smetter inn?

Anonymkode: 599aa...8c9

• Liker 29
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg hadde ikke vært komfortabel med en sånn ordning som du beskriver. Forstår styreleder her... 

Anonymkode: 7d2ef...023

• Liker 28
Skrevet

Katten er din og ditt ansvar. Du kan ikke forvente at naboer skal passe på å slippe katten inn eller at de ikke slipper katten inn. Du kan heller ikke forvente at de ringer deg når den står utenfor eller bærer den opp. At det var slik i ditt gamle borettslag er et uhyre sjeldent unntak, og ikke noe du kan forvente noen andre steder. Skal du ha katt må det foregå på en slik måte at det ikke påvirker eller gir de andre beboeren noe negativt.

Anonymkode: 6752b...ccb

• Liker 23
  • Nyttig 5
Skrevet

Den typen løsning hadde vært helt fullstendig uaktuell i borettslaget mitt og hadde fått nei av styret her.

Alle dyr skal være fulgt av en voksen på borettslagets fellesområder og eiendom. Jeg liker katter og har hatt katt selv men hadde virkelig aldri forventa at andre skulle drive å åpne dører og styre med greier for min katt. 
Det er også dedikerte områder for barnevogner her og de skal ikke risikere at en katt legger seg til der.

Anonymkode: fd211...3f6

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at noen skaffer katt når de bor et sted hvor det gir naboer ekstra arbeid......og tror at det er helt ok.

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet

Altså, folk må ringe på hos deg før de slipper inn katten? Nei, det er utelukket. 

Jeg kan godt slippe katten inn og ut døra, men jeg ringer ikke på. Merarbeid orker jeg ikke. 

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

Selvfølgelig er det ene og alene ditt ansvar å slippe katten ut og inn og sørge for at den ikke blir gående i gangen. Forventer du i fullt alvor at hvis katten din sitter på trappa når jeg kommer hjem  så skal jeg sjekke om du er hjemme før jeg enten følger den opp til deg eller passer på at den ikke slipper inn?

• Liker 14
Skrevet

Da jeg bodde i blokk/steder med fellesinngang slapp jeg aldri inn dyr i gangen. De kunne jo ikke reke rundt der alene. Jeg hadde heller ikke tenkt å runge på alle steder for å sjekke hvem som eier katten. Kanskje deet var en katt som ligna på en jeg visste var i blokka, men så var det feil katt og den nle innestengt? Det beste for katten din er at den følges ut og inn av deg. 

Er det slik at katten står utenfor binduene i 1. etg og mjauer? Hvordan vet du når den skal inn?

Anonymkode: 7b82f...563

• Liker 10
Skrevet

Gå tur med katten i bånd. 

Anonymkode: 37b21...42a

• Liker 6
Skrevet

Jeg er ikke negativ til å ha katt i slik bolig, det jeg reagerer på er at du pålegger et ansvar på alle andre som skal inn døra. Hva med barn, og gjester? Skal de skjønne at den katten ikke må smyge seg inn, og lete etter den hvis den løper inn og du ikke er hjemme?

Da MÅ du være hjemme hvis den er ute og få den inn før du drar noe sted, alltid ha mulighet til å slippe den inn i leiligheten så den ikke går på do eller roper ute i gangen hvis du ikke er inne.

Anonymkode: 4f3b7...94e

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg kan ikke skjønne at noen skaffer katt når de bor et sted hvor det gir naboer ekstra arbeid......og tror at det er helt ok.

Her har hun vel hatt katten først og så flyttet?

Katter kan vel bli nesten 20 år.

Folk flytter, får nye jobber, får barn, osv. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (6 minutter siden):

Her har hun vel hatt katten først og så flyttet?

Katter kan vel bli nesten 20 år.

Folk flytter, får nye jobber, får barn, osv. 

Ts forventa jo at andre skulle gjøre samme jobben i tidligere bolig og har dermed fortsatt anskaffa katt og gitt naboene ekstraarbeid. Ikke bare en men to ganger altså med to ulike grupper naboer.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Du kan vel bare nekte? Uansett hadde jeg sluppet katten inn og ut selv, sendt en melding å bedt andre om å ikke slippe inn katten.

Anonymkode: ebebd...e63

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ts forventa jo at andre skulle gjøre samme jobben i tidligere bolig og har dermed fortsatt anskaffa katt og gitt naboene ekstraarbeid. Ikke bare en men to ganger altså med to ulike grupper naboer.

«Jeg gikk opp og ned trappene og slapp ut katten, og naboer tok med seg katten inn hvis han stod på døren når de låste seg inn, selv om jeg ikke forventet at de skulle ta med katten min opp.»

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg forventet ikke at mine forrige naboer tok med katten opp, men de begynte med det selv.

Først hengte jeg opp lapp med bilde av katten med beskjed om at han ikke skulle slippes inn, fordi han ikke skulle reke rundt i oppgangen alene, men en nabo begynte å ta han med seg inn til seg selv fordi hun syntes han var så søt, og så sendte hun melding om at han var hos henne.

Det førte til at han hengte seg på henne når han så at hun låste seg inn, og så begynte han å henge seg på de andre naboene også eller de tok han med inn fordi det var synd i å etterlate han ute i regnet/kulden osv, og så ballet det på seg og han ble oppgangens maskot.

Jeg forventer ingenting av mine nye naboer og skal orden med katten selv.

I min forrige bygård var det flere som hadde utekatter i de ulike oppgangene og ingen snakket om at de syntes det var stress, men det var utleie, og eiendomsselskapet som leide ut hadde ingen protester mot hverken inne/utekatter.

Sikkert mange som ser annerledes på det når man eier.

Hvordan bor folk som har utekatter? I sokkelleiligheter?

ts

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fortsatt anskaffa katt? Hva mener du? Du legger ord i munnen på meg, for jeg har ikke skrevet at jeg forventer noe som helst av naboene mine!

ts

• Liker 4
Skrevet

Gå tur med katten i bånd. 

Anonymkode: 37b21...42a

Skulle gjerne gjort det, men katten er ikke vant med sele fra han var liten og blir krakilsk og legger seg ned når han får på seg sele.

ts

• Liker 1
Skrevet

Da jeg bodde i blokk/steder med fellesinngang slapp jeg aldri inn dyr i gangen. De kunne jo ikke reke rundt der alene. Jeg hadde heller ikke tenkt å runge på alle steder for å sjekke hvem som eier katten. Kanskje deet var en katt som ligna på en jeg visste var i blokka, men så var det feil katt og den nle innestengt? Det beste for katten din er at den følges ut og inn av deg. 

Er det slik at katten står utenfor binduene i 1. etg og mjauer? Hvordan vet du når den skal inn?

Anonymkode: 7b82f...563

Jeg bor i 3 etg og katten plyster jeg inn om kvelden, men hvis været er dårlig vil han av og til inn før.

Han sitter tvers over gaten inni en buske og følger med på hvem som låser seg inn døren.

ts

Skrevet

Disse jævla utekattene skremmer livet av meg. Plutselig ligger de på et trappetrinn, freser mot hunden min, eller hopper ned på veien så man må bråbremse. Dyr skal holdes kontroll på, ikke slippes ut med mindre man har egnet tomt. 

Anonymkode: 617ef...892

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...