AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #81 Skrevet 30. oktober 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tradisjoner endrer seg. "Tradisjonen" du her viser til er punkt-i-tid. Hopper du lengre tilbake så var det ikke tradisjon med jul en gang. Og i alle fall ikke adventskalendre, eller TV. Så det er veldig merkelig å gjemme seg bak tradisjon, synes jeg. Anonymkode: 2a2c9...823 Det heter "å følge tradisjon". Tradisjoner kommer og går. En tradisjon oppstår når man har gjort det samme en stund og velger å fortsatt gjøre dette. Det har vært og er tradisjon for mange i Norge å starte julen når julen begynner. Dvs rundt 24.desember. Det er en tradisjon jeg har tatt med fra da jeg var barn og videreført som voksen og til min familie. Gleden med å våkne julaften til julepyntet hus var helt magisk. Det opphøyer romjulstiden til noe helst spesielt. Jeg er redd det er et aspekt som forsvinner når man i hele desember og noen ganger tidligere må manøvrere mellom nisser og et stadig mer slitent juletre enn helst vil kaste ut så fort som mulig når julen begynner. Folk må selvfølgelig få gjøre som de vil, men for min del tar det bort noe av det fine ved julen når det blir så alminneliggjort. Det blir noe fråtseriaktig over det hele. Når noe er koselig og fint så er løsningen liksom bare å ha mer av det. Det synes jeg er trist. Anonymkode: a35ec...e47 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #83 Skrevet 30. oktober 2025 Adventspynt fra første søndag i advent. Nisser fra når jeg tar juleferie, dvs ca 22-23. desember. I år blir det kanskje litt tidligere…det er så koselig med jul😌 Anonymkode: c6908...14b 1 1
Amantha Skrevet 30. oktober 2025 #84 Skrevet 30. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tradisjoner endrer seg. "Tradisjonen" du her viser til er punkt-i-tid. Hopper du lengre tilbake så var det ikke tradisjon med jul en gang. Og i alle fall ikke adventskalendre, eller TV. Så det er veldig merkelig å gjemme seg bak tradisjon, synes jeg. Anonymkode: 2a2c9...823 Jeg er enig i at tradisjoner er i stadig endring, og at det som i dag oppfattes som «juletradisjon» egentlig er et resultat av mange århundrer med tilpasninger. Det er riktig at det i eldre tider ikke fantes en samlet julefeiring slik vi kjenner den, og at elementer som adventskalender eller jule-TV først dukket opp relativt nylig. Samtidig er det nettopp denne evnen til å forme og videreutvikle tradisjoner som gjør dem meningsfulle for mange mennesker i dag. Når vi velger å holde på visse skikker – enten det er å ha julepynt frem til 13. januar, å bake pepperkaker eller å samle familien rundt et måltid – gjør vi det fordi de gir oss en følelse av tilhørighet, kontinuitet og glede. Det betyr ikke at vi er «fanget» av tradisjonen, men at vi aktivt bruker den som et verktøy for å skape noe positivt i våre liv. Så selv om tradisjoner er flytende og kan virke kunstige når man ser på dem i historisk perspektiv, kan de fortsatt ha en praktisk funksjon i nåtiden. Jeg mener derfor det er verdt å anerkjenne både deres historiske fleksibilitet og den personlige betydningen de kan ha for dem som velger å følge dem. Hva tenker du om balansen mellom å respektere tradisjoners historiske utvikling og å bruke dem aktivt for å skape mening i hverdagen? 1
Krist1an Skrevet 30. oktober 2025 #85 Skrevet 30. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da er jula nesten over? 😏 Når pakker du ned? Anonymkode: bd7f9...cff Ikke for meg, for meg starter julen på lille julaften. Jeg pakker ned julepynten ca. en uke inn i det nye året. Utvendig belysning er litt tilfeldig hvor lenge det får henge. 4 2
Uanonym bruker Skrevet 30. oktober 2025 #86 Skrevet 30. oktober 2025 Adventslys og -stjerner i vinduene kommer opp 1. desember/første søndag i advent, resten (juletre og litt pynt) på lille julaften. 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #87 Skrevet 30. oktober 2025 Adventsstjerne, adventsstake og noen lyslykter tas fram første søndag i advent. Det hender jeg tar fram litt mer julepynt utover i desember, men det meste av julepyntingen, inkludert juletreet, gjør jeg som oftest fjerde søndag i advent, bortsett fra hvis julaften er fjerde søndag i advent. Da pynter vi noen dager før. Siden jula egentlig varer til 13. januar er jeg ikke blant de som tømmer stua for all julepynt så fort julaften er over. Jula starter jo med julaften, selv om mange i dag tilsynelatende tror at julaften markerer slutten av jula. Jeg mener: jeg pynter ikke med påskekyllinger til fastelavn, for så å fjerne påskepynten på langfredag, heller 🤪 Anonymkode: cc457...419 2 1
MiominMio Skrevet 30. oktober 2025 #88 Skrevet 30. oktober 2025 Advents stjerna kommer opp 1 søndag i advent og så kanskje litt dekorasjoner første eller andre uka i desember. Alt etter hva jeg gidder 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #89 Skrevet 30. oktober 2025 Så fort Halloween er over begynner jeg nok så smått å pynte til jul. Anonymkode: ab705...a01
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #90 Skrevet 3. november 2025 Vi tar det litt som det passer. Vi bruker ikke lilla adventspynt, men adventspynt som stjerne, adventskrans/oppsatt med lys, dørkranser, lysslynger i prydbusker osv. fra advent starter. Vi har et kunsttre i hallen som også står hele advent. Pepperkakehus mm tas etterhvert. Juletre og mer julerødt få dager før jul, timer det slik det er praktisk ifht tid. Anonymkode: 0a45a...c73
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #91 Skrevet 3. november 2025 Jeg skiller ikke på adventpynt og julepynt, så pynter 1. søndag i advent. Treet og alt kommer opp da. Da kommer jeg i julestemning. Anonymkode: 0b693...212
Roci Skrevet 3. november 2025 #92 Skrevet 3. november 2025 Pynter litt gradvis fra 1. søndag i advent, men det er mest lys, lyslenker og advendstjerner/staker. Juletre, duker/puter, blomster og de få nissene jeg har (er ikke så glad i nisser så prøver å begrense de mest mulig) kommer opp lille julaften, slik at vi står opp til ferdigpyntet hus julaften
Millimani Skrevet 3. november 2025 #93 Skrevet 3. november 2025 Jeg har alltid advent, og julepynten kommer som regel fram 22.12. Først må jeg ha advents-stemning med fire advents-lys, stake i vinduet, og lilla duker. Julemusikken kommer absolutt fram sammen med adventen, men alt annet som har med jul å gjøre må vente. Det er en fin stemning med det Jeg bor i blokk, og utelys kommer opp i slutten av november. De henger til slutten av januar. Ikke mitt ansvar altså Jeg ser at mange naboer setter fram julepynt utenfor dørene sine i starten av desember, men for meg er det for tidlig. 1
Gjest Maiken2025 Skrevet 3. november 2025 #94 Skrevet 3. november 2025 Folk får jo gjøre som de vil har jeg alltid sagt . Men synes det ble litt rart når naboen satt opp adventsstake nå i helgen. Som skal lyse mot meg i lange tider🥹. Men får titte en annen vei. November er en høst måned for meg.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #95 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (På 30.10.2025 den 9.26): Nei, julen er jo nesten ikke over på lille julaften. Den starter jo tross alt ikke før dagen etter lille julaften. I nyere tid er det blitt mer og mer vanlig å pynte til jul tidlig, og ta ned julepynten tidlig i jula. Noen tar til og med ned julepynt til nyttårsaften.. Tradisjonelt tas julepynten ned 13.dag jul (6.januar) eller 20. dag jul (13. januar). Anonymkode: f75bb...0e0 Jeg er ferdig med jula ca 27. desember. Da har jeg stort behov for å rense huset, pynte litt for nyttår, og så fokusere på en ny og ren start. Det er ikke fordi jeg pynter tidlig. For de første årene som voksen holdt jeg på barndommens tradisjoner. Men jeg hatet lilla. Lengtet etter pynt. Pyntet 23. desember, tok det ned igjen 27.desember, for da var jula over. Så ett år slo det meg - dette er MIN jul. Derfra har jeg begynt å pynte i november. Og storkoser meg med våre tradisjoner. Anonymkode: 2a2c9...823 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #96 Skrevet 3. november 2025 Maiken2025 skrev (3 minutter siden): Folk får jo gjøre som de vil har jeg alltid sagt . Men synes det ble litt rart når naboen satt opp adventsstake nå i helgen. Som skal lyse mot meg i lange tider🥹. Men får titte en annen vei. November er en høst måned for meg. Her har naboen kjørt på med full utebelysning. Elsker det. Årtiden er mørk nok. Mannen ville pynte i helgen. Men det ble for tidlig selv for meg. Så nå er vi enige om å sette opp første runde julepynt, og vente med julemusikk, til helgen ca 15. november. Jeg ryddet bort all halloweenpynten i går, så føles litt tomt her. Tror jeg skal plukke med meg litt mer høstpynt for å fylle tomrommet, slik at vi ikke blir fristet til å flytte julepynten nærmere og nærmere oktober. Anonymkode: 2a2c9...823 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #97 Skrevet 3. november 2025 Ca midten av desember. Anonymkode: 58c11...7d6 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #98 Skrevet 3. november 2025 1. søndag i advent eller 1. desember. Den dagen som kommer først. Juletreet kommer også opp da siden vi har kunstig. Å pynte lille julaften syns jeg personlig er alt for sent. Jeg nyter førjulstiden kanskje mer enn selve jula, og mye julepynt hører med til den tiden. Vi tar også ned pynten en av de første dagene i januar. Anonymkode: f9e69...4a3 1 1
emlilua Skrevet 3. november 2025 #99 Skrevet 3. november 2025 Siste helgen i November. Da har jeg fri og kan pynte i ro og mak 🥰 1
Gjest Maiken2025 Skrevet 3. november 2025 #100 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her har naboen kjørt på med full utebelysning. Elsker det. Årtiden er mørk nok. Mannen ville pynte i helgen. Men det ble for tidlig selv for meg. Så nå er vi enige om å sette opp første runde julepynt, og vente med julemusikk, til helgen ca 15. november. Jeg ryddet bort all halloweenpynten i går, så føles litt tomt her. Tror jeg skal plukke med meg litt mer høstpynt for å fylle tomrommet, slik at vi ikke blir fristet til å flytte julepynten nærmere og nærmere oktober. Anonymkode: 2a2c9...823 Ja det er mørkt ute. Men jeg har godt med utelys på. Her har jeg kun høstlyng frem til jul.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå