Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2025 den 16.25):

Tenker da på når det dere skal ha av nisser og sånt kommer frem :) 

Anonymkode: c79a0...e68

Sånn cirka:

Julelys ute 15.november

Adventspynting: 25.november

Juletre/julelys inne/juleduker og annen julepynting: 22.desember

Anonymkode: a77ee...f09

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pynter egentlig ikke for det nærmer seg jul. Treet kommer opp lillejulaften som regel, men i år blir det siste søndag i advent, da det er søndag og vinter god tid. 
Ellers pynter vi med lys ute til adventstiden starter, og litt pynt/lys på trappen. Setter gjerne frem noen nisser etter hvert ut i adventstiden. I år håper jeg alle som pynter fra nå av og utover ikke sender meg bilder av julepynt osv allerede. Det ødelegger julestemningen for meg og mange andre, før det faktisk er jul 😕 Håper også å slippe kommenterer fra gjester 2. juledag som «Oi, har du fremdeles julen oppe? Hos oss røk den i går». Det er ikke så gøy å invitere på romjulsmiddag, også sitter folk og synes det er rart med juletre 2. juledag, fordi de selv har hatt det oppe siden slutten av oktober/begynnelsen av november…. 

Anonymkode: 0cfa1...77f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pynter egentlig ikke for det nærmer seg jul. Treet kommer opp lillejulaften som regel, men i år blir det siste søndag i advent, da det er søndag og vinter god tid. 
Ellers pynter vi med lys ute til adventstiden starter, og litt pynt/lys på trappen. Setter gjerne frem noen nisser etter hvert ut i adventstiden. I år håper jeg alle som pynter fra nå av og utover ikke sender meg bilder av julepynt osv allerede. Det ødelegger julestemningen for meg og mange andre, før det faktisk er jul 😕 Håper også å slippe kommenterer fra gjester 2. juledag som «Oi, har du fremdeles julen oppe? Hos oss røk den i går». Det er ikke så gøy å invitere på romjulsmiddag, også sitter folk og synes det er rart med juletre 2. juledag, fordi de selv har hatt det oppe siden slutten av oktober/begynnelsen av november…. 

Anonymkode: 0cfa1...77f

Da bør du vel holde deg unna butikker frem til jul,for juleting er snart ute i alle butikker nå. Selv synes jeg det er for dumt at folk klager på at en har julepynten oppe når det faktisk er jul.

Anonymkode: ab705...a01

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

1.november.

Bytter halloweenpynt med julepynt 🎃🎄

Anonymkode: 7cbb1...65e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2025 den 7.11):

Folk må selvfølgelig få gjøre som de vil i sitt eget hjem 🙂. Men det er så vanskelig å forstå at dette med å klare å vente på noe har utgått helt. Jula styres av kalenderen, og det står ingenting om jul i november. Det står heller ikke at jula er over i romjula, og at pynt skal ryddes bort da.

Barn lærer ikke å vente, de får åpne pakker fra julaften morgen. Mest sannsynlig fordi det er for store mengder. Julemiddag spises før jula ringes inn kl 17 osv. 

Tidligere generasjoner har klart helt fint å vente 🙂. Det har vært litt av gleden og det spesielle med jul. Jeg spurte min mor, og vi var aldri sutrete og masete på julaften. Det var en dag fylt av glede og kos. Mine barn var heller ikke grinete og masete julaften. Det har vel bare med oppdragelse å gjøre, og det å ha lært seg å vente.

Anonymkode: 8f7cf...2b8

Veldig enig med deg. Er derfor jeg er opptatt av å lære ungene mine om advent og det å vente "på noe godt". Jeg kjenner til et par stk som setter opp juletre i november og så klager de over at de er lei av julen før den i det hele tatt har startet. Triste greier, spør du meg.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg pynter ikke i det hele tatt, har aldri gjort det etter jeg flyttet hjemmefra. Mannen insisterer heller ikke på noe.

Men jeg er strengt oppdratt med at julepynten ikke skal opp før lille julaften. Gjerne langt utpå kvelden også. Det er da kassene kommer ned fra loftet, og så er det opp med juletre, og det settes frem glitter og krybber og nisser på alle overflater. Frem til 23.desember er det bare adventsstake og stjerne i vinduet som gjelder, og det er sånn jeg ville gjort det hos meg selv også, om jeg hadde hatt et halvt snev av juleånd. 

Anonymkode: eaacb...709

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Amantha skrev (På 27.10.2025 den 13.33):

Har opp noe julepynt rundt 15. desember som får stå til 13. dags jul, dvs  6. januar. 
Ingen vettuge folk i hus som hiver julen ut 25.desember. 

For meg føles det rarere med julepynt i januar, enn å ta den ned etter julaften. Selv om jeg personlig velger til rett før nyttårsaften. 

Og det klarer jeg å si uten å bruke nedlatende betegnelser på andre :)

Anonymkode: 2a2c9...823

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

For meg føles det rarere med julepynt i januar, enn å ta den ned etter julaften. Selv om jeg personlig velger til rett før nyttårsaften. 

Og det klarer jeg å si uten å bruke nedlatende betegnelser på andre :)

Tradisjonsmessig i Norden så varer julen i 21 dager, fra og med julaften 24. desember til og med tjuendedagen 13. januar. Jeg skjønner dog både at noen ikke klarer å vente med jul før 24, og at noen ikke kan vente til et nytt år starter.
For meg er det koselig å la julen vare til 13. januar, grunnet tradisjon, og så gir den en fin overgang fra høytiden til resten av året.  

Jeg tør i hvert fall stå for meningene mine :) 

• Liker 4
Skrevet

Har alderi hatt noe bestemt dato på det men mannen min er oppvokst med å pynte lillejulaften

Anonymkode: 704f2...c11

• Liker 1
Skrevet
Krist1an skrev (På 23.10.2025 den 16.41):

Gardinene og utvendig belysning henges opp første advent, resten av julepynten kommer frem på lille julaften.

Da er jula nesten over? 😏 Når pakker du ned?

Anonymkode: bd7f9...cff

• Liker 1
Skrevet

Selve julepyntingen innendørs med juletre etc skjer bittelille- eller lillejulaften. Har ikke noe julepynt før det. Noe adventpynt kan det være og julestjerne og julelys utendørs fra 1. søndag i advent.

Anonymkode: a35ec...e47

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da er jula nesten over? 😏 

Nesten over for noen tydeligvis.

Tradisjonelt starter ikke julen før 24. desember. Vedkommende du siterer følger nok den tradisjonen. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det har vært fra 1. søndag i advent til uti desember. Adventspynt og utendørs belysning kommer uansett frem 2. søndag i advent (evt 1. desember, om det kommer først), også blir nisser og juletre satt frem når det passer seg og gjerne litt etter litt.

Anonymkode: f75bb...0e0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Amantha skrev (50 minutter siden):

Tradisjonsmessig i Norden så varer julen i 21 dager, fra og med julaften 24. desember til og med tjuendedagen 13. januar. Jeg skjønner dog både at noen ikke klarer å vente med jul før 24, og at noen ikke kan vente til et nytt år starter.
For meg er det koselig å la julen vare til 13. januar, grunnet tradisjon, og så gir den en fin overgang fra høytiden til resten av året.  

Jeg tør i hvert fall stå for meningene mine :) 

Tradisjoner endrer seg. "Tradisjonen" du her viser til er punkt-i-tid. Hopper du lengre tilbake så var det ikke tradisjon med jul en gang. Og i alle fall ikke adventskalendre, eller TV. 

Så det er veldig merkelig å gjemme seg bak tradisjon, synes jeg. 

• Liker 4
Skrevet

Har vokst opp med adventspynt frem fra 1 søndag i advent frem til ca midten på desember. Da kom resten opp, unntatt treet som ble satt opp 23/12. Selv elsker jeg førjulstiden og synes i grunnen stemningen er over på kvelden 2 juledag. Synes også juletreet er det beste av alt. Mitt står alltid med lys på, og det fineste som finnes er å komme inn i ellers mørk stue der et fint pyntet tre står og lager stemning. 

Fra jeg flyttet for meg selv har jeg droppet advent. Lilla passer ikke inn, så det er julepynt hele tiden. Jeg setter det alltid opp fredagen før 1 søndag i advent. Juletreet drøyer vi litt, setter det opp ca midt i desember. Koser oss i førjulstiden, nyter juledagene, pakker alt bort 2/3 juledag og feirer nyttår  med blanke ark :)

Anonymkode: 92966...6af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har vokst opp med adventspynt frem fra 1 søndag i advent frem til ca midten på desember. Da kom resten opp, unntatt treet som ble satt opp 23/12. Selv elsker jeg førjulstiden og synes i grunnen stemningen er over på kvelden 2 juledag. Synes også juletreet er det beste av alt. Mitt står alltid med lys på, og det fineste som finnes er å komme inn i ellers mørk stue der et fint pyntet tre står og lager stemning. 

Fra jeg flyttet for meg selv har jeg droppet advent. Lilla passer ikke inn, så det er julepynt hele tiden. Jeg setter det alltid opp fredagen før 1 søndag i advent. Juletreet drøyer vi litt, setter det opp ca midt i desember. Koser oss i førjulstiden, nyter juledagene, pakker alt bort 2/3 juledag og feirer nyttår  med blanke ark :)

Anonymkode: 92966...6af

Er akkurat slik jeg føler det. Hos oss var det lilla frem til lille julaften - da var det stress, armer og bein, for å pynte. Og etter andre juledag var jeg ferdig. 

Jeg videreførte jo "tradisjonen" da jeg flyttet hjemmefra for 25 år siden. Men etter få år så tenkte jeg "nei, vent litt..." Så nå storkoser jeg med å ha jul hele desember, og ha treet fremme fra to uker før jul til romjul. For lysten til å hive det ut før 30.desember var like stor da jeg satt det opp 23.desember, som nå. Jula er ferdig. 

Det artige er at egne foreldre som synes dette var rart og feil i begynnelsen, nå har begynt å sette opp treet i god tid før jul selv. Men de tviholder på 13. dag. Så der er det julepyntet hus i ukesvis. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Purple Basil skrev (13 timer siden):

Veldig enig med deg. Er derfor jeg er opptatt av å lære ungene mine om advent og det å vente "på noe godt". Jeg kjenner til et par stk som setter opp juletre i november og så klager de over at de er lei av julen før den i det hele tatt har startet. Triste greier, spør du meg.

Jeg snakket med en amerikansk venninne for noen dager siden.  Der hun bor har det vært tradisjon at julepyntingen begynte helgen etter Thanksgiving (til advent for oss som ikke feirer Thanksgiving).
Hun synes det er så trist at Thankgiving sakte men sikkert blitt borte.  Den har rett og slett blitt "spist opp av julen" fordi folk har begynt å pynte til jul etter Halloween.

Anonymkode: 44beb...173

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tradisjoner endrer seg. "Tradisjonen" du her viser til er punkt-i-tid. Hopper du lengre tilbake så var det ikke tradisjon med jul en gang. Og i alle fall ikke adventskalendre, eller TV. 

Så det er veldig merkelig å gjemme seg bak tradisjon, synes jeg. 

Er jo ikke bare tradisjon, advent og jul er faktisk definert på kalenderen.

Anonymkode: 8f7cf...2b8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Da er jula nesten over? 😏 Når pakker du ned?

Nei, julen er jo nesten ikke over på lille julaften. Den starter jo tross alt ikke før dagen etter lille julaften. 

I nyere tid er det blitt mer og mer vanlig å pynte til jul tidlig, og ta ned julepynten tidlig i jula. Noen tar til og med ned julepynt til nyttårsaften.. Tradisjonelt tas julepynten ned 13.dag jul (6.januar) eller 20. dag jul (13. januar). 

Anonymkode: f75bb...0e0

• Liker 4
Skrevet

Pynter 1. Desember, juletre 15.desember (eller ca en uke før julaften), og alt tas ned den 30, før nyttårsfeiringen.

Anonymkode: 920da...29e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...