Gå til innhold

Hvorfor så mye nedlatenhet til ferdigmat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om det viktigste i livet er å lage mat fra "bunnen av". Spør noen her inne om frossenpizza, Toro gryter eller lignende, får de en smekk på fingrene, og beskjed om å lage mat "fra bunnen av". Synes det grenser til snobberi. 

Men for all del, har man tid og interesser, bruk tiden på kjøkkenet. Men slutt å se ned på oss som hverken har tid eller interesse. Og framfor alt, synes ferdigmat smaker helt supert. Har vært hos venner og spist mat, nå sist en "fra bunnen av" soppgryte med egenplukket sopp. Og bare ønsket at det var en god Toro gryte i stedet for noe som jeg knapt klarte spise. 

Jeg lurer også på hva som er galt med Fjordland. Og Primar. Jeg har overhodet ikke troen på at maten fra disse produsentene er noe mer usunt enn hjemmelaget. Og dessuten er det fiks ferdig og virkelig god mat, spesielt Primar. Det samme med fossenretter de selger i frysedisken i svenske butikker. Utrolig at så god med kan være så billig som de selger der. 

Mye av ferdigmaten synes jeg til og med kan måle seg med hotell og restaurant mat. Har jobbet som selger mange år, men utallige måltider fra veldig mange hoteller og restauranter, så mener jeg har godt sammenligningsgrunnlag. 

Hører med at jeg har null tro på alle konspirasjonsteorier om ultraprosessert mat. Og om fortreffeligheten til lavkarbo, vegetar eller andre sære kosthold. Tror vanlig mat i passe posjoner er helt ok.

Mange vil sikkert mene jeg ikke skjønner meg på kosthold. Jeg liker til og med kneipp bedre enn disse grove "barkebrødene" du finner i butikken eller baketen. Bedre enn hjemmebakt også. 

Anonymkode: 3af6f...789

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du sett på listen over ingredienser? Sier egentlig alt

Anonymkode: 919ab...a6c

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er ingredienslisten til Fjordlands Kjøttkaker:

Kjøttkaker i brun saus (47 %): 50 % kjøttkaker (59 % norsk storfekjøtt, hodekjøtt av norsk storfe, vann, potetmel, potetflak, melk, salt, kostfiber, løk), vann, hvetemel, rapsolje, modifisert maisstivelse, aroma, tomatpure*, brunet sukker, bestrålt krydder. Ertestuing (27 % %): 92 % grønne erter, smør, salt, sukker, bestrålt krydder. Poteter (26 %) * Totalt 25 % grønnsaker

Hva er det som "sier alt" her?

Anonymkode: 1949e...516

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det virker som om det viktigste i livet er å lage mat fra "bunnen av". Spør noen her inne om frossenpizza, Toro gryter eller lignende, får de en smekk på fingrene, og beskjed om å lage mat "fra bunnen av". Synes det grenser til snobberi. 

Noen må alltid tenke bedre om seg selv enn andre.

Er det ikke mat fra bunnen er det skjermfri oppdragelse, rene matvarer eller mammapoliti.

Når det går av moten finner de noe annet for å hevde seg.

Anonymkode: 16e69...881

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men for all del, har man tid og interesser, bruk tiden på kjøkkenet. Men slutt å se ned på oss som hverken har tid eller interesse. Og framfor alt, synes ferdigmat smaker helt supert. Har vært hos venner og spist mat, nå sist en "fra bunnen av" soppgryte med egenplukket sopp. Og bare ønsket at det var en god Toro gryte i stedet for noe som jeg knapt klarte spise. 

Jeg lurer også på hva som er galt med Fjordland. Og Primar. Jeg har overhodet ikke troen på at maten fra disse produsentene er noe mer usunt enn hjemmelaget. Og dessuten er det fiks ferdig og virkelig god mat, spesielt Primar. Det samme med fossenretter de selger i frysedisken i svenske butikker. Utrolig at så god med kan være så billig som de selger der. 

Mye av ferdigmaten synes jeg til og med kan måle seg med hotell og restaurant mat. Har jobbet som selger mange år, men utallige måltider fra veldig mange hoteller og restauranter, så mener jeg har godt sammenligningsgrunnlag. 

Hører med at jeg har null tro på alle konspirasjonsteorier om ultraprosessert mat. Og om fortreffeligheten til lavkarbo, vegetar eller andre sære kosthold. Tror vanlig mat i passe posjoner er helt ok.

Mange vil sikkert mene jeg ikke skjønner meg på kosthold. Jeg liker til og med kneipp bedre enn disse grove "barkebrødene" du finner i butikken eller baketen. Bedre enn hjemmebakt også. 

Når man forholder seg til forskning som viser at ultraprosessert mat er skadelig for helsen, er det vanskelig å kalle det konspirasjonsteorier. Det virker snarere motsatt om man velger å ignorere forskningen med den eneste begrunnelsen at man ikke "tror" på den.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her er ingredienslisten til Fjordlands Kjøttkaker:

Kjøttkaker i brun saus (47 %): 50 % kjøttkaker (59 % norsk storfekjøtt, hodekjøtt av norsk storfe, vann, potetmel, potetflak, melk, salt, kostfiber, løk), vann, hvetemel, rapsolje, modifisert maisstivelse, aroma, tomatpure*, brunet sukker, bestrålt krydder. Ertestuing (27 % %): 92 % grønne erter, smør, salt, sukker, bestrålt krydder. Poteter (26 %) * Totalt 25 % grønnsaker

Hva er det som "sier alt" her?

Ertestuingen var ikke så ille her, men kjøttkakene er IKKE sunne. 

Anonymkode: 16a28...44f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ts, men her er ingrediensene på findus sin kylling og pasta:

Kokt fullkornspasta 39 % (vann, durum Fullkornshvetemel ); grønnsaker 25 % (grillet squash 11 %, rød paprika 4,9 %,grønn paprika 4,9%, løk 3,2 %, grillet løk 1,6 % [løk, solsikkeolje]), salt, svart pepper; saus 17 % (tomater, vann, tomatpuré, løk, solsikkeolje,maisstivelse, sukker, hvitløk, salt, krydder, svart pepper); stekt kylling 13 % (kyllingfilet 11 %, vann, druesukker, rismel, salt, soyaolje

Er dette SÅ ille? Druesukker har jeg ikke på kjøkkenet, men resten er vel ca ting man bruker?

Å se på  ingredienslista er kjempebra, og man oppdager at det er en del produkter aom er bedre enn sitt rykte.

Anonymkode: c8d53...36e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er en myte at det tar så lang tid å lage middag fra bunnen. Med litt planlegging, er det gjort på en halvtimes tid. Skal du f.eks varme Fjordland i mikro til en familie på 5, så tar det like lang tid 🙂.

Man kan ha raske hverdagsmiddager, som f.eks laks i ovn med krydret rømme på, kylling i ovn, koteletter i panna med sjysaus og gulrotbiter, stekt torsk, wok.....

Anonymkode: e97f8...aa1

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Gregarious skrev (1 minutt siden):

Når man forholder seg til forskning som viser at ultraprosessert mat er skadelig for helsen, er det vanskelig å kalle det konspirasjonsteorier. Det virker snarere motsatt om man velger å ignorere forskningen med den eneste begrunnelsen at man ikke "tror" på den.

Tror ikke du kommer til å komme noen vei med fornuft og forskning her. Da blir du bare anklaget for hersketeknikker eller shaming 🙄

Når folk oppriktig ikke forstår problemet med hel og halvfabrikata så ønsker de ikke å forstå problemet og ikke en faktaopplysning i verden vil endre det. 

La dem spise på seg dårlig helse og livstilssykdommer og spill like overrasket som dem over at noe slikt kunne skje helt ut av det blå. 

Anonymkode: 9d8ed...56c

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Toro amerikansk gryte;

ris 50 %, grønnsaker 25 % (tomat 11 %, løk 5 %, mais 5 %, paprika,brekkbønner 2 %), hvetemel, sukker, skummetmelk,maisstivelse, aroma, salt, rapsolje, krydder, fargestoff(paprikaekstrakt), hvitløk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ertestuingen var ikke så ille her, men kjøttkakene er IKKE sunne. 

Anonymkode: 16a28...44f

1. Hva er det som gjør at kjøttkakene ikke er sunne?

2. Hvorfor være nedlatende til om noen velger et måltid hvor et av komponentene kanskje ikke, i følge deg, er det sunneste? Hvorfor bry seg om hva andre velger å spise?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er en myte at det tar så lang tid å lage middag fra bunnen. Med litt planlegging, er det gjort på en halvtimes tid. Skal du f.eks varme Fjordland i mikro til en familie på 5, så tar det like lang tid 🙂.

Man kan ha raske hverdagsmiddager, som f.eks laks i ovn med krydret rømme på, kylling i ovn, koteletter i panna med sjysaus og gulrotbiter, stekt torsk, wok.....

Tidsmessig så tar det luke lang tid, MEN når man lager fra bunnen så er en av de voksne ofte bundet til kjøkkenbenken hele den tiden, pluss at det blir mer oppvask og vask på kjøkkenet. Med noe ferdiglaget så skal det ofte bare varmes opp. Da kan man gjøre lekser med barma eller ta klesvasken mens maten mer eller mindre lager seg selv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Folk som sier dette her, har i 99% av tilfelle ikke sett på listen over ingredienser, og de som har, vet stort sett ikke hvordan de skal lese den. Som regel er det bare fordommer.

Anonymkode: 8c850...0d3

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

1. Hva er det som gjør at kjøttkakene ikke er sunne?

2. Hvorfor være nedlatende til om noen velger et måltid hvor et av komponentene kanskje ikke, i følge deg, er det sunneste? Hvorfor bry seg om hva andre velger å spise?

Jeg lager alltid kjøttkaker selv.

Bruker karbonadedeig, ett egg for å binde røra, litt olje, pepper,salt, presset hvitløk og paprikapulver. Noe mer er det unødvendig å putte i en kjøttkakedeig 🙂.  Jeg unngår å bruke mel, fordi jeg vil ha de mest mulig "rene".

Selvfølgelig må folk få spise det de vil, men akkurat kjøttkaker smeller man jo fort sammen selv mens potetene og grønnsakene koker. Da jeg hadde små barn, og travle dager, stekte jeg alltid dobbelt med kjøttkaker, og puttet i fryser.

Jeg er ikke en matsnobb, og fisker ikke etter skryt. Jeg er bare glad i "ren" mat, som jeg velger å kalle det. Noe av ferdigmaten har lange lister med rare ingredienser.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker karbonadedeig, ett egg for å binde røra, litt olje, pepper,salt, presset hvitløk og paprikapulver. Noe mer er det unødvendig å putte i en kjøttkakedeig 🙂.  Jeg unngår å bruke mel, fordi jeg vil ha de mest mulig "rene".

Selvfølgelig må folk få spise det de vil, men akkurat kjøttkaker smeller man jo fort sammen selv mens potetene og grønnsakene koker. Da jeg hadde små barn, og travle dager, stekte jeg alltid dobbelt med kjøttkaker, og puttet i fryser.

Jeg er ikke en matsnobb, og fisker ikke etter skryt. Jeg er bare glad i "ren" mat, som jeg velger å kalle det. Noe av ferdigmaten har lange lister med rare ingredienser.

Jeg er ikke interessert i å lage mat, men jeg leser på ingredienslista. Kjøper aldri produktene med lange lister, uavhengig om det er mat, dessert eller godteri. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg tenker at matlaging er en interesse som alt annet. Det pleide å være obliagotirsk kunnskap, nå er det jo ikke noe man må gjøre med mindre man vil. Man kan kjøpe det meste ferdig. Men til forskjell fra andre "hobbyer", så har jo alle et forhold til mat, og må fø seg selv (og sin eventuelle familie).

Jeg er blant disse som lager alt fra bunnen av. Jeg er glad i matlaging, jeg synes det er hyggelig å holde på mens jeg har guttungen sittende på benken, slik jeg satt på kjøkkenbenken da jeg selv var barn og mor holdt på. Det er hyggelig for ham, det er læring i det, og det er også noe å gjøre etter barnehagen, så han ikke må distraheres eller settes i aktivitet på annet vis.

Jeg har ingen problemer med at andre ikke deler denne interessen. Men når motstand mot ultraprossessert mat kalles "konspirasjonsteorier", så tenker jeg at det er noe mangel på kunnskap ute og går. Og jeg opplever også at det slenges ut en del fordommer mot oss som er opptatt av mat, uten at vi selv har brakt det på banen. At vi er hysteriske mødre. Og at vi automatisk er opptatt av at mat skal være glutenfri eller vegansk samtidig (noe jeg ikke er - ingen av oss har allergier og vi spiser alle råvarer).

Ingredienslisten på matvaren er nå én ting. Mesteparten av ultraprosessert mat inneholder en de ingredienser vi aldri ville spist ellers. Det finnes selvsagt ferdige, spiseklare retter som ikke er ultraprossesert. Jeg har bl.a. kjøpt "Mere mat"-suppene noen ganger.

Det andre er hvor mye råvarene er bearbeidet. Jeg tenker ikke så veldig komplisert rundt mat egentlig - det er en sammenheng mellom det å bearbeide råvarer, tilberede maten, tygge og spise den og fordøye den - og hvor lenge vi er mette. Mye av den ultraprossesserte maten har råvarer som har vært gjennom såpass mye maskinering at ethvert fiber i maten er brutt ned. Maten er ikke bare klar til å spise, den er omtrent halvtygget i utgangspunktet, og sklir ned uten motstand. Det er jo derfor det er godt. Men metthetsfølelsen varer ofte ikke så lenge.

Mye barnemat er kroneksempelet på dette. Ingredienslisten ser akseptabel ut, men hvetemelet er varmebehandlet og spaltet så grøten blir søtere. De slipper unna med "uten tilsatt sukker".

Når man lager mye mat og er glad i det, så er det ukomplisert. Jeg har bakt brød mesteparten av mitt voksne liv, og det er det enkleste i verden. Jeg lager ikke surdeigsbrød, og brødene er ikke pene, men jeg slenger sammen deigen på fem minutter. Det er mel og gjær og det jeg har av frø og korn. Resten av byggrynn, quinoa eller annet går også i deigen. Jeg bruker mindre tid på å lage det selv, enn jeg gjør på å gå i butikken og kjøpe et brød. Har du en rutine, er det enkelt. Jeg har idag resten av brokkoli og potet, det moses sammen med et egg og revet ost, og det er matpakkemuffins i barnehagen i morgen. Jo mer du lager, jo lettere vet du hva som går sammen. Og jeg tror få mennesker kaster mindre mat enn jeg gjør.

Det jeg misliker mest i denne debatten, er når kvinner stilles opp mot hverandre. Politikere som fronter Toro som en del av kvinnekampen. De eneste som tjener på det, er Orkla og Norgesgruppen, Norges rikeste matvarekartell. UP-mat er først og fremst god business - mindre råvare til samme kilopris. Og de som hevder at det bare er priviligerte, hjemmeværende fruer som kan lage mat selv, juger.

Endret av Lønnesirup01
  • Liker 5
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Rene fileter av kjøtt og fisk og frosne grønnsaker er vel greit? Enkelt og godt!

Anonymkode: 5e2a0...0f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg syns språket rundt dette med mstlaging er blitt helt idiotisk.

Nå "smeller" man sammen kjøttkaker og "kaster ihop" en salat før man "slenger" hele greia i ovnen. 

Hva skjedde med å bruke normalt språk på dette?

Anonymkode: 183db...d4e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du svarte ikke på spørsmålene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes vel det verste med ferdigmat er at det er uforholdsmessig dyrt. Lærer man seg litt, så er det veldig enkelt å lage mye bedre mat for en brøkdel av prisen. Dessuten tar det kort tid. Men neida, her skal det kjøpes ferdigmat samtidig som man klager på at alt er blitt så dyrt. At det koster å være dum og lite opplyst er jo ikke noe nytt da.

Anonymkode: 6250d...031

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...