Gå til innhold

Han vasker alt på 30 grader

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Synes det er skikkelig ekkelt at typa bare vasker alt av klær på 30 grader. Unnskyldningen er at han sparer penger og miljøet. Men vist jeg vasker klærne mine hos han, er det sånn at bakterier fra hans anus havne i trusa mi for blir ikke rent nok? Hvis hans truser vaskes med mine truser 😩

Anonymkode: 3ac7a...426

Her bør du faktisk ignorere alt tøyset fra KG-"ekspertene", som stort sett ikke har fjerneste peiling på hva de våser om, og lytte til vitenskapen:

Noen mikroorganismer har cellemembraner som er sensitive for vaskemidlers fettløsende effekt. Så det er ikke helt uten virkning å vaske på 30 grader. Enkelte vaskemidler har også antibakteriell effekt, og skylling med rikelig vann kan "spyle ut" en del av bakteriefloraen.

Problemet er at denne temperaturen ikke bare har null bakteriehemmende effekt, den gir faktisk bortimot ideelle betingelser for oppblomstring, både av bakterier, sopp og endel andre mikroorganismer.

Så det kan bokstavelig talt være farlig, ikke bare ekkelt, å kun vaske klær på 30 grader uten andre tiltak, fordi vaskemaskinen da kan bli en "biotop" for bakterier og sopp som all klesvask blir marinert i ved bruk.

Av hygieneårsaker bør man faktisk kjøre vaskemaskinen tom på minst 90 grader fra tid til annen, for desinfiserende formål.

Dette høres typisk ut som en historie om en tulling som har lyttet til andre tullinger på nett, og som har endt opp med potensielt skadelig "alternativ" desinformasjon.

Anonymkode: 251b4...87d

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Million skrev (20 timer siden):

Hun sier jo ikke det. Hun sier at truser med bæsjeflekker i rumpa på hans truser vil om de vaskes i samme maskin som hennes truser, smitte over i vaskevannet og dermed også over på hennes tøy. Noe som er temmelig uappetittelig om de vaskes på kaldvask...

Det er også noe som er feil. Vaskepulver gjør at det som vaskes av klær holdes flytende til det skylles ut. Det setter seg ikke på andre klær. 

Million skrev (20 timer siden):

Dette har jeg lest artikler om. Vaskevannet bør være varmt nok til at bakterier i vannet dør. Ellers fisker man ut truser som har badet i fint og lunkent vann bakteriene overlever i.

Anonymkode: 1ac56...544

• Liker 1
Skrevet

Aldri lavere enn 40g. Undertøy-håndkler-sengetøy etc på minst 60! En 90 vask hver mnd er også lurt, sleng pulver inn i trommelen evt om du ikke har noe å vaske på 90.

Anonymkode: ba6fc...71f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Med all informasjonen som er så lett tilgjengelig i verden, så velger han å ikke tilegne seg denne. Han tror kanskje han 'redder' miljøet ved å vaske alt på 30 grader fordi han sikkert har hørt i en bisetning at klær blir rent nok ved 30 grader, uten å få med seg hele innholdet. Også tror han at det er godt nok. Og det stemmer at vanlige klær blir rene nok ved 30 grader, men undertøy og håndklær, sengetøy og kluter trenger minst 60 grader. 

Jeg hadde ikke vasket noe av mine klær hos han. Også hadde han fått en innføring av hygiene. Om han ikke hadde vært villig til å ta til seg informasjon, hadde jeg ikke vært villig til å gå videre med forholdet. Ja, hygiene er en dealbreaker. 

Anonymkode: e8c5e...fd9

Hva slags undertøy bruker du? 

Anonymkode: 29a29...170

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ts her. Men ser jo at enkelte av hans truser som er litt gamle har brune merker i rumpa. Har sett brune merker i trusene når de ligger hos meg også, men de har forsvunnet etter vask fordi jeg vasker truser på 60 grader. Sier ikke at han har bæsj i alle trusene sine men av og til får han det. Er derfor jeg synes det er ekkelt å vaske klær hos han for vaska tar ikke flekkene og nekter å skifte vaskemiddel gjør han også som er av billigste type 

Kjør en maskinens da, om du tror det er bakterier i maskinen? 

glad jeg ikke er typa de, for da hadde trusene mine vært ødelagt. Bare for orden skyld til menn her i tråden, de fleste dametruser tåler ikke 60 grader 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kokvasker du hendene etter at du bæsjer? 

Anonymkode: 70da8...f8d

Nei, man man vasker gende i varmtvann, ikke kaldt. 

Man legger heller i hendene i bløt sammen med femten andre par som akkurat har bæsja. 

For en merkelig sammenligning 😂

Jeg sparer miljøet ved å velge en dyrere maskin og vaske fulle maskiner. Det skal selvfølgelig kokvaskes sengetøy etc og undertøy tar man på seksti grader.

Anonymkode: 82219...0fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

glad jeg ikke er typa de, for da hadde trusene mine vært ødelagt. Bare for orden skyld til menn her i tråden, de fleste dametruser tåler ikke 60 grader 😅

Joda, det gjør det helt fint.

Jeg har aldri vasket ei truse på mindre enn 60grader og det tar de helt fint. Selv de med litt blonder på.

Anonymkode: 82219...0fe

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er også noe som er feil. Vaskepulver gjør at det som vaskes av klær holdes flytende til det skylles ut. Det setter seg ikke på andre klær. 

Hva i alle dager babler du om? Tror du vaskepulver er noe slags magiske greier som suger opp bakterier og holder på dem? Det gjør jo ikke det! 

Les forresten den OMO-linken noen la ut her i tråden.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Brukte blondetruser før og alltid kjørt de på 60 grader. Det gikk helt fint. Nå bruker jeg hipstere i bomull da jeg ikke klarer syntetisk stoff lengre, og det går også fint på 60. Ja på vaskelappen str det ofte 30, men jeg mener man må være ganske tullerusk for å faktisk vaske undertøyet sitt på 30.. Hvis undertøyet ikke tåler 60 grader har det heller ikke livets rett.

Anonymkode: 9fe52...4d5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vasker trusene mine på 90 grader, det går helt fint.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her bør du faktisk ignorere alt tøyset fra KG-"ekspertene", som stort sett ikke har fjerneste peiling på hva de våser om, og lytte til vitenskapen:

Noen mikroorganismer har cellemembraner som er sensitive for vaskemidlers fettløsende effekt. Så det er ikke helt uten virkning å vaske på 30 grader. Enkelte vaskemidler har også antibakteriell effekt, og skylling med rikelig vann kan "spyle ut" en del av bakteriefloraen.

Problemet er at denne temperaturen ikke bare har null bakteriehemmende effekt, den gir faktisk bortimot ideelle betingelser for oppblomstring, både av bakterier, sopp og endel andre mikroorganismer.

Så det kan bokstavelig talt være farlig, ikke bare ekkelt, å kun vaske klær på 30 grader uten andre tiltak, fordi vaskemaskinen da kan bli en "biotop" for bakterier og sopp som all klesvask blir marinert i ved bruk.

Av hygieneårsaker bør man faktisk kjøre vaskemaskinen tom på minst 90 grader fra tid til annen, for desinfiserende formål.

Dette høres typisk ut som en historie om en tulling som har lyttet til andre tullinger på nett, og som har endt opp med potensielt skadelig "alternativ" desinformasjon.

Anonymkode: 251b4...87d

Ignorerer du ikke selv de vitenskapelige artiklene det blir linket til nå? Ser ingen kilder heller.

Anonymkode: 2e5fb...296

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ts her. Men ser jo at enkelte av hans truser som er litt gamle har brune merker i rumpa. Har sett brune merker i trusene når de ligger hos meg også, men de har forsvunnet etter vask fordi jeg vasker truser på 60 grader. Sier ikke at han har bæsj i alle trusene sine men av og til får han det. Er derfor jeg synes det er ekkelt å vaske klær hos han for vaska tar ikke flekkene og nekter å skifte vaskemiddel gjør han også som er av billigste type 

Nå brakk jeg meg nesten litt. Hadde han vasket mine klær med dritt i underbuksa på 30 grader så hadde jeg brent klærne.... 🤮🤮🤮🤮🤮

Anonymkode: 0d8f3...f93

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Altså, her er det jo to problemstillinger: En fyr som vasker alt på 30 grader uansett hva det er, og en haug med folk som "føler" at ting må kokvasker, at det er "sånn vi alltid har gjort det", og avviser forskning fordi de tror de vet bedre.

Anonymkode: 2e5fb...296

En tredje problemstilling: tørker han seg ikke skikkelig etter dobesøk? Det er ikke vanlig at voksne har bremsespor i underbuksene?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Hva i alle dager babler du om? Tror du vaskepulver er noe slags magiske greier som suger opp bakterier og holder på dem? Det gjør jo ikke det! 

Les forresten den OMO-linken noen la ut her i tråden.

Bestanddeler i vaskepulver binder bakterie til seg . Og holder dem flytende som jeg sa. Akkurat som såpe ved håndvask f.eks under korona. Viruset bandt seg til såpa og ble skylt bort.

Om du ikke vil tro meg så er jo det ditt valg. Dette er fagstoff. 

• Liker 1
Skrevet
Viktualia skrev (11 minutter siden):

En tredje problemstilling: tørker han seg ikke skikkelig etter dobesøk? Det er ikke vanlig at voksne har bremsespor i underbuksene?

Ts her. Jo han tørker seg godt og har selv kontrollert det ved å være med på do og se hvordan han gjør det, kontroll av papiret. Men han er mye ute på jakt mrd varierende eller ingen domulighet hvor man ikke får tørket grundig og det er forståelig. Et uhell her og der hvor man har dårlig tid også. Er vi fra hverandre kan han slurve og gå mer enn en dag i samme truse. Selv om jeg spørr om han husker å skifte truse og sokker hver dag. En mannfolk greie dette 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts her. Jo han tørker seg godt og har selv kontrollert det ved å være med på do og se hvordan han gjør det, kontroll av papiret.

Unnskyld men 😂

Anonymkode: 0d8f3...f93

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg gidder ikke lese en blogg, men jeg leste SNL. Det står ikke et ord om at vaskemidlene holder bakterier og virus flytende i vaskevannet og hindrer de i å bli værende på tøyet under kaldvask, som vi diskuterte her.

Det står at vaskemidlene holder SMUSS flytende i vannet. Smuss er fysiske forurensninger som søl av syltetøy, tomatsaus, leire eller sot og alt sånt vi kan søle på klær og tekstilene våre. Det er smuss. Ikke bakterier og virus. Skal man drepe bakterier og virus i f.eks. undertøy, må det vaskes i varmt nok vann.

Det er verdt å nevne at det som har en viss bedre bakteriedrepende effekt, er å bruke hvitvaskepulver, fordi det blekemiddelet det er tilsatt, dreper mer bakterier pga det. Vaskepulver for farget tøy, som vi jo bruker mest av de fleste av oss, har ikke blekemiddel i seg og derfor ikke den bakterie/virusdrepende effekten.

Vi kan jo ikke bruke hvitvaskepulver på alt, for vi ønsker jo ikke at den fine svarte blusen skal bli grå... og lignende med andre farger.

Derfor vasker vi på høyere temperaturer i tillegg til å bruke vaskemiddel.

Endret av Million
stavefeil rettet
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva slags undertøy bruker du? 

Kun bomullsundertøy. Noe annet er totalt utelukket. 

Skrevet

Truser skal tåle å bli vasket ordentlig. De som ikke tåler å bli vasket, bør ikke kjøpes. Så enkelt er det faktisk. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...