Gå til innhold

Han vasker alt på 30 grader

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes det er skikkelig ekkelt at typa bare vasker alt av klær på 30 grader. Unnskyldningen er at han sparer penger og miljøet. Men vist jeg vasker klærne mine hos han, er det sånn at bakterier fra hans anus havne i trusa mi for blir ikke rent nok? Hvis hans truser vaskes med mine truser 😩

Anonymkode: 3ac7a...426

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kokvasker du hendene etter at du bæsjer? 

Anonymkode: 70da8...f8d

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet

Du har sikkert fått i deg/på deg mer bakterier enn det når dere har hatt sex. 

Men uansett, det er en smule ekkelt å vaske undertøy på bare kaldvask (30 C), ja... 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Typa? 

Anonymkode: 581b1...c49

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet

Når jeg leste angående vadk av klær her på dine penger eller noe ble  jeg satt ut. For der mente de at en kunne vadke alt på 30 grader, så da gjør han jo slik ekspertene mener. Mens vi damer som det stod vasket slik vi hadde lært av mødrene våres med vask på andre grader

Anonymkode: 4c55e...377

• Liker 3
Skrevet

En vaskemaskin trenger og kjøre kokevask innimellom for levetid også. 

Anonymkode: 86273...05f

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Undertøy bør som regel vaskes på 60 °C – særlig hvis det er bomullstruser eller boxere. Da drepes bakterier effektivt.

Men det finnes noen unntak:

Syntetiske materialer (f.eks. sportsundertøy, mikrofiber, blonder, ull): ofte anbefalt 30–40 °C. Se på vaskelappen, ellers kan stoffet miste elastisitet eller bli ødelagt.

Ullundertøy: vaskes skånsomt på 30 °C (ullprogram + ullvaskemiddel).

Silke: håndvask eller maks 30 °C.

(hilsen internett) 

Anonymkode: 58b40...7ed

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Synes det er skikkelig ekkelt at typa bare vasker alt av klær på 30 grader. Unnskyldningen er at han sparer penger og miljøet. Men vist jeg vasker klærne mine hos han, er det sånn at bakterier fra hans anus havne i trusa mi for blir ikke rent nok? Hvis hans truser vaskes med mine truser 😩

Nei, du vil ikke få hans bakterier på dine truser når du vasker de på 60gradwr i hans maskin. De forsvinner isåfall under den vasken.

Anonymkode: 2ae40...bc5

• Liker 2
Skrevet

Haha minner meg om halvparten av folka jeg var i militæret med. Ingen av de hadde vasket et plagg i livet før, og gjorde så godt de kunne. Hilsen mann som veit at det er flere grader enn 30😀

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja. Og spesielt ekkelt når en vet mange menn bruker å ha tydelig brems i underbuksa. 

Anonymkode: 77df9...d6e

• Liker 4
Skrevet
Euphorbia skrev (På 31.8.2025 den 11.30):

Blir ikke sjokkert, men syns det er utrolig at man i dag er så lite opplyst angående vaskerutiner og ulik temperatur.

Jeg jobber i bransjen med salg og reparasjon av hvitevarer, og hadde dere visst hvor mye gørr og ulumskheter som befinner seg på innsiden av en vaskemaskin etter måneder og år med bare dvaske-vasking på 40 grader, og til nød en 60 grader i ny og ne - dere hadde brent klærne og kasta maskinen. 

Dette handler ikke om at jeg er hysterisk for bakterier eller sykdommer (for det er jeg virkelig ikke..). Men generell god hygiene og unngå lukt! For ikke å snakke om å holde selve vaskemaskinen ren og pen innvendig, så klesvasken faktisk blir ren. Man kan naturligvis være enig om at man stort sett ikke er særlig møkkete i vanlige hverdagsklær, og man er jo "ren" når man går ut av dusjen og tørker seg med håndkle. Men dere er klar over alt av hudrester og fett fra kroppen som blir i tøy og håndkler man tørker og skrubber seg med? Og det er ikke til å komme unna at det er visse bakterier i undertøy og tettsittende tøy, selvom man ikke akkurat tisser og driter i buksa til enhver tid som noen påpeker... Hvor blir dette av? Jo det går av i vaskemaskinen. Problemet er bare at det blir ikke like lett med ut av maskinen når temperaturen er for lav. Da blir det smuss og avleiringer som over tid bygger seg opp i gummibelger, inni beholderen på maskinen og i slanger og avløp. Dette kan skape vond lukt i maskinen, og at tøyet ikke blir så rent som man tror, da du faktisk plasker tøyet rundt i gørra som har bygget seg opp rundt i maskinen, bare på steder det ikke er så lett å se. 

Ber en innstendig bønn om at folk blir flinkere til å vaske egnet tøy på høyere temperaturer, og bruk mindre hurtigprogram for best mulig vaskeresultat. Det er dessverre svært misvisende fra mange leverandører og utsalgssteder at omtrent alt blir rent på 20 minutters kald vask! 90 grader er i aller høyeste grad nødvendig - om du ikke vil vaske tøy på den temperaturen, kjør i det minste en maskinrens på høy temp minimum 1 gang i måneden. Bare 60 grader er ikke nok over tid.

For å svare på spørsmålet ditt - Hos oss er det 5 dunker ; 1 til håndklær og sengetøy som går på 90 grader stort sett 1 gang i uka, 1 til ull og finvask, 1 til mørk 40 grader, 1 til lys 40 grader, og til sist 1 til truser og sokker på 60 grader.

PS, dette er ingen skjennepreken, men en orientering og bevisstgjøring om hva som faktisk er tilfellet, om noen føler seg støtt.

Har dere sett den tråden om diskusjon om egen kurv til vask over en viss temperatur, denne brukeren sier hva som skjer med maskinen om den ikke får kokt seg litt innimellom. Lærerikt. 

Anonymkode: 0d8f3...f93

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja det kan sikkert skje. 

Skrevet

Tenk på alle bakteriene som tumbler rundt og kosær seg i vaskemaskina hans også. 

• Liker 1
Skrevet

Her får du ta en skikkelig hygiene prat.

Anonymkode: ae589...387

Skrevet

OK, men det er _vaskemiddel_ i maskina også. Vaskemiddelet hjelper skitten med å løsne og forsvinne med skyllevannet. Det er ikke bare temperaturen som gjør jobben. Jeg tenker det er helt fint å vaske veldig mye på 30-40.  Men sikkert lurt å ta noen varmere vasker innimellom, og slenge undertøy og håndkler etc på 60. 

• Liker 5
Skrevet

Med all informasjonen som er så lett tilgjengelig i verden, så velger han å ikke tilegne seg denne. Han tror kanskje han 'redder' miljøet ved å vaske alt på 30 grader fordi han sikkert har hørt i en bisetning at klær blir rent nok ved 30 grader, uten å få med seg hele innholdet. Også tror han at det er godt nok. Og det stemmer at vanlige klær blir rene nok ved 30 grader, men undertøy og håndklær, sengetøy og kluter trenger minst 60 grader. 

Jeg hadde ikke vasket noe av mine klær hos han. Også hadde han fått en innføring av hygiene. Om han ikke hadde vært villig til å ta til seg informasjon, hadde jeg ikke vært villig til å gå videre med forholdet. Ja, hygiene er en dealbreaker. 

Anonymkode: e8c5e...fd9

• Nyttig 3
Skrevet

Det er viktig å vaske sengetøy, håndklær og undertøy på 60 grader en gang iblant for å forebygge at bakterier gror i vaskemaskinen, og for å vedlikeholde maskinen. 

Om det lukter fra vaskemaskinen bør man kjøre en 90 graders vask / kokvask for å rett og slett vaske maskinen. 

Det er verken økonomisk eller miljøvennlig å måtte bytte maskin, så greit å minne han på det.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Han bruker vel vaskemiddel? 

Det holder med 30 grader i nesten alle tilfeller, dagens vaskemaskiner og vaskemiddel er laget for det.

https://www.barbershop.no/pages/rent-toy-pa-30-grader#:~:text=Vi pleide å tro at klær trenger,temperaturen på vaskevannet varer klærne mye lenger!

https://www.electrolux.no/discover/blogg/baerekraft/energisparende-klesvask-pa-30-grader/

Anonymkode: 787bd...616

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg følger vaskeanvisningen på tøyet. Har ikke planer om å ødelegge en masse tøy fordi det blir vasket på for høy temperatur. Kan aldri huske å ha sett undertøy med "60" på vaskelappen. Og absolutt ikke sokker, her har jeg mye ullblanding og de må vaskes på 30. Andre sokker kan vaskes på 40.

Har aldri opplevd at ting ikke blir rent. Men jeg har en dyr Miele-maskin da, som doserer vaskemiddel selv fra store dunker etter hvor skittent tøyet er. Det hjelper kanskje. 

• Liker 5
Skrevet

Skitt og bakterier løses opp av vann og vaskemiddel samt at vaskemaskinen bearbeider det. Og så skylles det ut med skylle annet.

Med ts sin logikk skulle jo alle bakterier blir liggende i maskinen uansett temperatur. 

Anonymkode: 1ac56...544

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...