Gå til innhold

Han vasker alt på 30 grader

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skitt og bakterier løses opp av vann og vaskemiddel samt at vaskemaskinen bearbeider det. Og så skylles det ut med skylle annet.

Med ts sin logikk skulle jo alle bakterier blir liggende i maskinen uansett temperatur. 

Anonymkode: 1ac56...544

Ts her. Men ser jo at enkelte av hans truser som er litt gamle har brune merker i rumpa. Har sett brune merker i trusene når de ligger hos meg også, men de har forsvunnet etter vask fordi jeg vasker truser på 60 grader. Sier ikke at han har bæsj i alle trusene sine men av og til får han det. Er derfor jeg synes det er ekkelt å vaske klær hos han for vaska tar ikke flekkene og nekter å skifte vaskemiddel gjør han også som er av billigste type 

Anonymkode: 3ac7a...426

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her. Men ser jo at enkelte av hans truser som er litt gamle har brune merker i rumpa. Har sett brune merker i trusene når de ligger hos meg også, men de har forsvunnet etter vask fordi jeg vasker truser på 60 grader. Sier ikke at han har bæsj i alle trusene sine men av og til får han det. Er derfor jeg synes det er ekkelt å vaske klær hos han for vaska tar ikke flekkene og nekter å skifte vaskemiddel gjør han også som er av billigste type 

Fremdeles et faktum at bakteriene ikke ligger igjen i vaskemaskinen og ikke kan komme på dine klær. 

• Liker 1
Skrevet

Det er faktisk ganske mange som vasker klær på for lav vask 

Jeg selv vasker det meste på 40 siden jeg har mye klær som ikke tåler mer 

Anonymkode: 30699...2d1

Skrevet

Kokevasker håndklær. Synes det er rart at noen vasker håndklær på bare 60 grader.

Vanlige klær vasker jeg på 40 grader. Sengetøy på 60 grader.

Finklær, ull og silke på 30 grader.

Anonymkode: c1ace...beb

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vasker sengkle/håndkle på 60, av og til 90.

Egen maskin med undertøy på 40 grader, men har ødelagt en del treningsundertøy ved 60.
Ull/silke 30. 

Men stortsett så justerer jo maskinen lenge og vaskemiddel og alt selv. Ikke opplevd at klærene ikke er blitt rene, men kjører ett lengre program på undertøy enn vanlig tøy. Innimellom kjørere jeg noe av det på 60. 

Anonymkode: a904f...fd0

Skrevet

Jeg vasker på 40 og 60 grader

Anonymkode: 484bc...996

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kokevasker håndklær. Synes det er rart at noen vasker håndklær på bare 60 grader.

Vanlige klær vasker jeg på 40 grader. Sengetøy på 60 grader.

Finklær, ull og silke på 30 grader.

Anonymkode: c1ace...beb

Gjør nøyaktig det samme.

Alle vaskemaskiner må ha en kokvask på 90grader innimellom. Han sparer ikke miljøet ved å måtte bytte maskinen oftere pga dårlig vedlikehold.

Anonymkode: f30bf...1dd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En vaskemaskin trenger og kjøre kokevask innimellom for levetid også. 

Anonymkode: 86273...05f

Ja, det gjør de. Jeg kokevasker jevnlig. Det er håndklær fra badet og kluter fra kjøkkenet som får kokevask. Det blir flere ganger i mnd.

Alle burde kjøre kokevask på ting som kluter, for samtidig vil det rense maskinen og drepe bakterier som kan gjøre at vask kommer ut av den og lukter surt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fremdeles et faktum at bakteriene ikke ligger igjen i vaskemaskinen og ikke kan komme på dine klær. 

Hun sier jo ikke det. Hun sier at truser med bæsjeflekker i rumpa på hans truser vil om de vaskes i samme maskin som hennes truser, smitte over i vaskevannet og dermed også over på hennes tøy. Noe som er temmelig uappetittelig om de vaskes på kaldvask...

Dette har jeg lest artikler om. Vaskevannet bør være varmt nok til at bakterier i vannet dør. Ellers fisker man ut truser som har badet i fint og lunkent vann bakteriene overlever i.

Endret av Million
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
lillevill skrev (2 timer siden):

Tenk på alle bakteriene som tumbler rundt og kosær seg i vaskemaskina hans også. 

Som det gjør overalt andre steder også ;) 

Anonymkode: f1725...559

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Skitt og bakterier løses opp av vann og vaskemiddel samt at vaskemaskinen bearbeider det. Og så skylles det ut med skylle annet.

Med ts sin logikk skulle jo alle bakterier blir liggende i maskinen uansett temperatur. 

I kaldtvannsvask blir bakteriene flyte rundt i vaskevannet, levende og fine. De plaggene som er i maskinen ligger da gode og våte når vasken er ferdig, våte av vann med bakterier i. Det ligger alltid vann igjen i tøyet i en vaskemaskin når den er ferdig, det betyr at tøyet inneholder de bakteriene som var i vannet også.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Undertøy bør som regel vaskes på 60 °C – særlig hvis det er bomullstruser eller boxere. Da drepes bakterier effektivt.

Men det finnes noen unntak:

Syntetiske materialer (f.eks. sportsundertøy, mikrofiber, blonder, ull): ofte anbefalt 30–40 °C. Se på vaskelappen, ellers kan stoffet miste elastisitet eller bli ødelagt.

Ullundertøy: vaskes skånsomt på 30 °C (ullprogram + ullvaskemiddel).

Silke: håndvask eller maks 30 °C.

(hilsen internett) 

Anonymkode: 58b40...7ed

Truser filler håndklær vaskeklut alt på 90 her

Sengetøy 60 og klær 40

Maskinrens hver 3 mnd

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er «gamlesorten» så jeg satte akkurat på en 95 graders vask. Dette pga skitne vaskekluter og en sur klut fra kjøkkenet. 

Det er sikkert noen som reagerer på at jeg har denne typen kluter i samme maskin, men derfor 95 grader.

Vasker forresten sengeklær uten håndklær pga slitasje som frote gir.

Anonymkode: 5ebbf...a85

Skrevet

Synes det er skikkelig ekkelt at typa bare vasker alt av klær på 30 grader. Unnskyldningen er at han sparer penger og miljøet. Men vist jeg vasker klærne mine hos han, er det sånn at bakterier fra hans anus havne i trusa mi for blir ikke rent nok? Hvis hans truser vaskes med mine truser 😩

Høres ut som en jeg data for noen år siden. Han vaska alt på 30 grader, og blanda alt sammen også. Skjønner jo at det er enkelt å gjøre det slik, men sengetøy og undertøy på 30 grader. ÆSJ. 

Skrevet

Det er grisete å ikke vaske sengetøy, håndklær og truser på mer enn 30 grader. 

Anonymkode: 96280...e1a

• Liker 2
Skrevet

Altså, her er det jo to problemstillinger: En fyr som vasker alt på 30 grader uansett hva det er, og en haug med folk som "føler" at ting må kokvasker, at det er "sånn vi alltid har gjort det", og avviser forskning fordi de tror de vet bedre.

Anonymkode: 2e5fb...296

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså, her er det jo to problemstillinger: En fyr som vasker alt på 30 grader uansett hva det er, og en haug med folk som "føler" at ting må kokvasker, at det er "sånn vi alltid har gjort det", og avviser forskning fordi de tror de vet bedre.

Anonymkode: 2e5fb...296

Enig i det før brukte vi lut, saup, nyse, sauelaug  gjæret urin som vaske middel, men tidene endrer seg. Det kan godt være at 30 grader er det nye nå, ca samme temp som fisen selv når den kommer ut eller en luk arm kopp te. Sikkert nok det 

Anonymkode: c0e9d...abf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sorry det var meg. Vet ikke hvorfor den ble anonym. 

Anonymkode: c0e9d...abf

Skrevet

Herlighet hvorfor blir man automatisk anonym plutselig? Anonym er av men jeg blir jo anonym allikevel. 😩

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...