Gå til innhold

Barnet mitt er psykisk utviklingshemmed

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan klare seg fint selv om man har lett pu da.

Anonymkode: 2d2e3...666

Ja, jeg skrev det.

Men tror ikke du forstod spørsmålet mitt?

Jeg lurer på:

For de som opplever alt går fint, HVORFOR DIAGNOSE. 

Spør ikke for å shame, men dette svares aldri på i tråden.

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er ikke uvanlig at de som opplever omsorgssvikt ligger tilbake i utviklingen, det betyr ikke at de er utviklingshemmet da de vil "prestere bedre" om/når omstendighetene hadde vært/er normale. 

Anonymkode: efcdc...11b

Mnja, her må man ha tunga litt rett i munnen.

Jeg vokste opp med omsorgssvikt og halve nabolaget og - men manglende leksehjelp gir ikke dårlig score på IQtest og andre type evnetester.

• Liker 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg skrev det.

Jeg lurer på:

Det er ikke jeg som sa noe om diagnose, men det er nok gode grunner bak 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke jeg som sa noe om diagnose, men det er nok gode grunner bak 

Ja, håper jo det.

Om man har helt aldersadekvat utvikling/IQ så bør jo diagnosen revurderes. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

jeg har jo ikke gitt meg selv den diagnosen det er jo noe jeg har fått fra ppt 

Anonymkode: 45ce2...ae0

Jeg tror ikke PPT kan diagnostisere dette. En PU-diagnose skal baseres på mer enn en evnetest, selv om en skåre på under 70 er nødvendig for diagnosen (nødvendig, men ikke tilstrekkelig). Jeg jobber med diagnostisering til vanlig, så kan litt om det. 

Anonymkode: 2e88c...8c5

• Liker 3
Skrevet
AprilLudgate skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg skrev det.

Jeg lurer på:

hvorfor jeg fikk diagnosen var vel fordi jeg ikke skåra så bra som jeg kanskje burde på di testene jeg tok hos ppt

det er mange år siden jeg tok testene så er nok en del som blir gjort på en annen og bedre måte i dag 

jeg har måtte lære mye i voksen alder siden moren min ikke gadd å stå opp på morgene for å få meg og søster på skolen og nei vi kunne ikke gå dit selv siden det var nesten en mil å gå 

det kan hende jeg har blitt feil diagnosert men jeg har ikke lyst til å ta testen på nytt. 

jeg har også hatt epilepsi grunnet traumer fra barndommen, for et år siden fant dem ut at jeg ikke har det lenger 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke PPT kan diagnostisere dette. En PU-diagnose skal baseres på mer enn en evnetest, selv om en skåre på under 70 er nødvendig for diagnosen (nødvendig, men ikke tilstrekkelig). Jeg jobber med diagnostisering til vanlig, så kan litt om det. 

igjen det er mange år siden ting har nok endret seg en del etter det, jeg mener også jeg skåret 80 på den testen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, man gjør også et Vineland kartlegging/intervju med foresatte. Det nevnes her at ble gjort noe som kan høres ut som det med anonym ae0 sin fostermor. 

Anonymkode: 4aeee...ca3

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

igjen det er mange år siden ting har nok endret seg en del etter det, jeg mener også jeg skåret 80 på den testen 

Så bra, tipper at om du ber på om en ny utredning i dag, så ligger du fortsatt der (eller høyere). Da vil PU diagnosen tas bort. 

Skrevet
Kokkosbananas skrev (På 10.9.2025 den 9.58):

Der du står nå, har jeg også stått. Og ja, det er en sorgprosess. Du mister ikke barnet ditt, men du mister store deler av de drømmene håpene og forventningene du hadde for deg og ditt barns fremtid. De forsvinner egentlig ikke, men de endres.

Det finnes en nydelig fortelling om denne situasjonen, eller krisen du nå står i. Som mange av oss har funnet en liten trøst i:

Velkommen til Nederland

Av Emily Pearl Kingsley (1987)

Jeg blir ofte spurt om å forklare hvordan det er å ha et handikappet barn, for å prøve å hjelpe de som ikke har delt denne unike opplevelsen til å forstå hvordan det er, slik at de kan forestille seg hvordan det føles. Slik er det:

Når du venter barn, er det som å planlegge en fantastisk ferietur – til Italia. Du kjøper en stabel med guidebøker og legger store planer. Colosseum, Michelangelos David. Gondolene i Venezia. Kanskje lærer du noen nyttige fraser på italiensk. Alt er veldig spennende.

Etter måneder med ivrig forventning kommer endelig dagen. Du pakker kofferten og drar av sted. Flere timer sendere lander flyet. Flyvertinnen tar mikrofonen og sier; ”velkommen til Nederland”. ”Nederland ?!?”, sier du. Hva er det du sier; Nederland? Jeg hadde bestilt tur til Italia! Jeg skulle vært i Italia nå. Hele livet har jeg drømt om å få reise til Italia. Men det er en endring i flyets rute. De har landet i Nederland og der må du bli. Det viktige er at de ikke har tatt deg med til et forferdelig, skittent sted, fullt av nød og sykdom. Det er bare et annet sted… Så må du ut å kjøpe nye guidebøker, og du må lære et helt nytt språk. Og du vil bli nødt til å møte en hel mengde nye mennesker som du ellers aldri ville ha møtt.

Det er bare et annerledes sted. Det er roligere enn i Italia, ikke så flott som i Italia, men når du har vært der en stund og du får pusten igjen, ser du deg rundt… og du begynner å legge merke til at Nederland har vindmøller…Og Nederland har tulipaner… Nederland har til og med Rembrandt.

Men alle de du kjenner er travelt opptatt med å reise til og fra Italia… og alle skryter av hvor fabelaktig fint de har hatt det der. Og for resten av livet kommer du til å si: ”Ja, det var dit jeg hadde tenkt meg også. Det var det jeg hadde planlagt.” Og smerten ved det vil aldri, bli borte, fordi tapet av en drøm er et veldig, veldig tap.

Men… hvis du tilbringer livet med å sørge over at du ikke kom deg til Italia, vil du aldri føle deg fri til å nyte de helt spesielle og skjønne sidene…ved Nederland.

----

Jeg kan kun anbefale å tillate deg å sørge. Sørge over det som gjerne aldri blir. Men og så forsøke å finne i gleden i det som er 🥰

Så fint skrevet og formidlet 😌

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, man gjør også et Vineland kartlegging/intervju med foresatte. Det nevnes her at ble gjort noe som kan høres ut som det med anonym ae0 sin fostermor. 

Det kan godt hende PPT gjennomførte Vineland-kartlegging, men en PU-diagnose  satt av PPT, vil uansett ikke være formelt gyldig.

Anonymkode: 484b7...475

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

hvorfor jeg fikk diagnosen var vel fordi jeg ikke skåra så bra som jeg kanskje burde på di testene jeg tok hos ppt

det er mange år siden jeg tok testene så er nok en del som blir gjort på en annen og bedre måte i dag 

jeg har måtte lære mye i voksen alder siden moren min ikke gadd å stå opp på morgene for å få meg og søster på skolen og nei vi kunne ikke gå dit selv siden det var nesten en mil å gå 

det kan hende jeg har blitt feil diagnosert men jeg har ikke lyst til å ta testen på nytt. 

jeg har også hatt epilepsi grunnet traumer fra barndommen, for et år siden fant dem ut at jeg ikke har det lenger 

Ah skjønner.

Da tenker jeg jo testen kan ha blitt påvirket av stor omsorgssvikt.

Veldig kritikkverdig at dere ikke ble ivaretatt av barnevern!

Det gjorde ikke vi heller, men for oss som vokste opp med gåavstand til skole så fikk vi jo fullført skolegang.

Håper du har det bedre i dag som voksen ❤️

Skrevet

Vet du hva? Han kommer til å kunne klare seg helt fint fordi han har deg som mamma og han bor i et av de bedre landene å være psykisk utviklingshemmet i.

Du puster inn og ut. Tar en dag av gangen, finner lyspunktene og så starter du på nytt igjen dagen etterpå. Er det en dårlig dag så blir det en ny dag med blanke ark og fargestifter til som Alf Prøysen så godt sang. 
Jeg har et barn med autisme og den sorgen over at han kanskje aldri skal kunne klare seg alene har ødelagt nattesøvnen mang en natt, men jeg kan ikke gjøre annet enn å alltid gi han det beste utgangspunktet jeg kan gi og kjempe for hans rettigheter i samfunnet. Noen dager er dårlige, men de fleste dagene er bra. Er det dårlige dager over lengre perioder, må du bare finne de små lysglimtene som du kan holde fast i før en ny dag kommer dagen etterpå igjen.

Pust med magen fordi dette klarer du! Din sønn er i de beste hender og det er dine 💕

Anonymkode: b3361...a39

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (19 timer siden):

Mnja, her må man ha tunga litt rett i munnen.

Jeg vokste opp med omsorgssvikt og halve nabolaget og - men manglende leksehjelp gir ikke dårlig score på IQtest og andre type evnetester.

Det er ikke den type omsorgsvikt det snakkes om. 

Hun har fått erstatning for tapt barndom, det betyr ekstrem neglisjering eller andre typer mishandling, enten fysisk eller psykisk. Kanskje også overgrep som en del av det hele. 

Anonymkode: ed8c7...f45

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke den type omsorgsvikt det snakkes om. 

Hun har fått erstatning for tapt barndom, det betyr ekstrem neglisjering eller andre typer mishandling, enten fysisk eller psykisk. Kanskje også overgrep som en del av det hele. 

Anonymkode: ed8c7...f45

Jeg siktet ikke til det tilfellet, men til uttalelsen en annen bruker kom med.

Skrevet

Hvordan går med deg ts? Har du fått di svarene du ønsker 

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og tilsvar til dette. 

Christina82, mod

Skrevet
AprilLudgate skrev (På 11.9.2025 den 21.24):

Ja, jeg skrev det.

Jeg lurer på:

Kanskje fordi det ikke går fint? Man får ikke diagnose på måfå. Med adhd og autisme har man ofte/nesten alltid noe som kalles maskering. Det vil si at på utsiden ser alt fint ut, hun er jo så normal at hun  umulig kan ha autisme/adhd/tourettes etc...mens man i virkeligheten holder på å gå til grunne innvendig og ikke er tilstede i sitt eget liv 

Anonymkode: 8daa0...e3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2025 den 11.22):

Så du syns det er værre å ha barn med lett pu enn at han har hjerte å lunge problemer det er litt vel spesielt syns jeg🙈 

Tydelig du vet lite om den diagnosen da. 

Stygg kommentar! Dum og lite reflektert også. 

Anonymkode: 8facf...293

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2025 den 11.22):

Så du syns det er værre å ha barn med lett pu enn at han har hjerte å lunge problemer det er litt vel spesielt syns jeg🙈 

Tydelig du vet lite om den diagnosen da. 

Så ekkel du er. Har du ikke noe ok å si, så la det være..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...