Gå til innhold

Barnet mitt er psykisk utviklingshemmed

Fremhevede innlegg

Skrevet
AprilLudgate skrev (13 minutter siden):

Nå spør jeg uvitende og dumt - men:

Så du lå på snitt ish faglig og fullførte VGS som vanlig? Trives med jevnaldrende, kunne være normalt selvstendig og nå som voksen så har du et helt vanlig liv? 

Hva er årsaken til at du faller inn under diagnosen? 

Jeg kan ingenting - så derfor jeg spør.

Om så, er nok den du spør feildiagnostisert. Det er ikke helt uvanlig, diagnosen settes for lett- mye spiller inn på resultatene på slike tester. Kanskje var barnet trøtt, usikker, lei og ville bare bli ferdig, engstelig osv.

Anonymkode: 4aeee...ca3

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AprilLudgate skrev (31 minutter siden):

Nå spør jeg uvitende og dumt - men:

Så du lå på snitt ish faglig og fullførte VGS som vanlig? Trives med jevnaldrende, kunne være normalt selvstendig og nå som voksen så har du et helt vanlig liv? 

Hva er årsaken til at du faller inn under diagnosen? 

Jeg kan ingenting - så derfor jeg spør.

ja jeg har fullført vgs som vanelig. ja jeg trives med jevnalderene, ja jeg har et helt vanelig a4 liv 

Anonymkode: 45ce2...ae0

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ja jeg har fullført vgs som vanelig. ja jeg trives med jevnalderene, ja jeg har et helt vanelig a4 liv 

Det er jo kjempeflott. Men får meg til å tenke at du egentlig er feildiagnostisert.

Har vært mange saker om det i media de siste år.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Se annerledes på det, få et nytt perspektiv. Kanskje det er dette du skal lære? At det som er annerledes ikke er farlig. Anbefaler å lese boken "angelika - en mors historie: fra skam til stolthet", det er riktignok om en med downs syndrom, men den boken bør leses av alle i hvert fall de som har barn med ulike funksjonsvariasjoner. 

Livet er ikke ødelagt selv om barnet er psykisk utviklingshemmet og kan bli like bra og omså bedre, enn det du tror nå. 

Anonymkode: 77c06...bfb

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

grunnen for at jeg fikk den diagnosen er på grunn av tapt barn dom som jeg også har fått erstatning for

men selv om man har samme diagnose så er man jo forskjellige 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

grunnen for at jeg fikk den diagnosen er på grunn av tapt barn dom som jeg også har fått erstatning for

men selv om man har samme diagnose så er man jo forskjellige 

Det er ikke uvanlig at de som opplever omsorgssvikt ligger tilbake i utviklingen, det betyr ikke at de er utviklingshemmet da de vil "prestere bedre" om/når omstendighetene hadde vært/er normale. 

Anonymkode: efcdc...11b

• Liker 4
Skrevet

Det er sorg når livet til barna våre blir annerledes enn forventet.  Ta tiden til hjelp og let etter gode historier om mestring istedenfor worst cases.

Det er ikke nødvendigvis slik at ditt barn vil henge veldig etter. Folk med lett pu lever gjerne helt greit, har venner,  kjærester, jobb og noen også barn.

Bygg opp om styrkene og ikke fokuser så mye på det barnet ikke klarer. 

For å møte andre i lignende situasjoner anbefaler jeg å finne en eller flere interesseorganisasjoner. Løvemammaene, HBF, NHU eller andre. De har ofte likepersoner man kan få snakke med, eller arrangerer samlinger for hele familien, for foreldre, eller for søsken som pårørende. 

Det å møte andre som skjønner hva en står i, som kan dele erfaringer og gi tips og tåd er gull verdt. 

Masse lykke til.

Anonymkode: 72a51...024

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke uvanlig at de som opplever omsorgssvikt ligger tilbake i utviklingen, det betyr ikke at de er utviklingshemmet da de vil "prestere bedre" om/når omstendighetene hadde vært/er normale. 

jeg har jo ikke gitt meg selv den diagnosen det er jo noe jeg har fått fra ppt 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det er jo der det kan forveksles. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men….

Jeg ser jo du har litt skrivefeil. Men det er vanlig med for eksempel dysleksi.

Hva var det som gjorde at du fikk diagnosen?

Man skal jo ikke diagnostiseres med noe om man er helt på snitt med befolkningen ellers på det man utredes for?

Jeg har ikke denne diagnosen. Så hvorfor har du den som alt er som forventet på utvikling? 

Kriteriene for lett PU krever jo fortsatt en øvre grense IQ, men at mange kan klare seg selvstendig i det daglige osv.

Endret av AprilLudgate
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (9 minutter siden):

Men….

Man skal jo ikke diagnostiseres med noe om man er helt på snitt med befolkningen ellers på det man utredes for?

Jeg har ikke denne diagnosen. Så hvorfor har du den som alt er som forventet på utvikling? 

Kriteriene for lett PU krever jo fortsatt en øvre grense IQ, men at mange kan klare seg selvstendig i det daglige osv.

det står jo lener opp her da. ppt satt diagnosen gunnet tap av barndom 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

lenger opp

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er jo kjempeflott. Men får meg til å tenke at du egentlig er feildiagnostisert.

Har vært mange saker om det i media de siste år.

Jeg tror også det må være feildisgnostisering inne i bildet. 

Og ppt setter veldig ikke diagnoser utover lærevansker/dysleksi?

Anonymkode: dced0...d6f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2025 den 11.22):

Så du syns det er værre å ha barn med lett pu enn at han har hjerte å lunge problemer det er litt vel spesielt syns jeg🙈 

Tydelig du vet lite om den diagnosen da. 

Kutt ut du da

Anonymkode: 2d2e3...666

• Liker 2
Skrevet
AprilLudgate skrev (2 timer siden):

Men….

Man kan klare seg fint selv om man har lett pu da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan klare seg fint selv om man har lett pu da.

ja man gjør det 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, det er jo der det kan forveksles. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

PPT kan ikke diagnostisere psykisk utviklingshemming. Det må helsevesenet gjøre. Hvis det stemmer at det er noen fra PPT som har uttalt at du kan ha PU, så er det ikke det samme som å sette en diagnose.

Anonymkode: 484b7...475

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2025 den 12.04):

Var ikke frekkt ment jeg syns det er rart å det er faktisk helt lov å mene

Lett psykisk utviklingshemming kan være mye, og ikke nødvendigvis med hjerteproblemer i tillegg. I de tilfellene du virker å sikte til finnes det nå gjerne kirurgi som kan lette på dette.

Hjerte- og lungeproblemene du nevner her hadde ingenting med TS' sin tråd å gjøre.

Anonymkode: 55f86...53f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

PPT kan ikke diagnostisere psykisk utviklingshemming. Det må helsevesenet gjøre. Hvis det stemmer at det er noen fra PPT som har uttalt at du kan ha PU, så er det ikke det samme som å sette en diagnose.

Anonymkode: 484b7...475

vel det er dem som satt den diagnosen for mange år siden, kan godt hende det har endret seg nå at det er helsevesnet som gjør det nå det vet jeg ikke 

jeg fikk diagnosen når jeg var 17år ppt tok en del tester og dem spurte litt om oppveksten min og spurte fostermoren min masse spørsmål, jeg vet ikke hva som ble sagt siden jeg ikke fikk lov til å være der 

Skrevet

Det er vanskelig å gi konkrete tips ut ifra det du  har nevnt her. Psykisk utviklingshemming kan komme til uttrykk på veldig mange ulike måter, men det er mye mulig du ikke kan forvente den fremtiden du kanskje hadde sett for deg. Jeg forstår sorgen godt, på dine og barnets vegne, fordi det kan være utrolig tøft for alle involverte parter. Jeg har ikke et godt råd til deg, men jeg er sikker på at du kan ta gode valg for å gjøre det aller beste for barnet ditt. Du vil kunne trenge alt hell, for det kan være en grusom og urettferdig ting å stå i. Men, kjærligheten er større.

Jeg synes det er forkastelig at mange her prøver å ilegge deg diagnoser du ikke har bare fordi du har noen skrivefeil. Jeg selv opplever at diagnoser blir vanskelige å snakke om når andre skal ilegge meg egenskaper kun basert på uenigheter eller skrivefeil som er enkle å gjøre ved et tastatur. Det er en bebreidelse vi - og sønnen din - absolutt ikke trenger.

Anonymkode: 55f86...53f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...