frivis Skrevet fredag kl 14:39 #1 Skrevet fredag kl 14:39 I diskusjoner om romantiske relasjoner fremstår en persons seksuelle historikk som et sentralt, men komplekst element i vurderingen av en potensiell partner. Fra mitt ståsted som mann kan et høyt antall tidligere partnere hos en kvinne fremstå som et betydelig varselsignal. Dette synet bunner ikke i fordømmelse, men i en personlig forpliktelse til selektivitet og respekt for egen kropp og emosjonelle intimitet. Jeg verdsetter en bevisst tilnærming til intimitet, der deling av seg selv forbeholdes meningsfulle og gjensidig respektfulle relasjoner. Interessant nok avdekker samfunnsnormer en påfallende asymmetri i hvordan seksuell historikk vurderes. Menn med begrenset erfaring møter ofte skepsis fra kvinner, som tidvis oppfatter dette som et tegn på manglende sosial eller romantisk dyktighet. I kontrast blir kvinner med få tidligere partnere ofte ansett som spesielt attraktive av menn, inkludert meg selv, da dette signaliserer en form for selektivitet og selvrespekt. Denne kjønnsspesifikke dynamikken reiser interessante spørsmål om kulturelle normer og deres innvirkning på relasjonelle valg. Hva mener dere om denne polariseringen? Reflekterer den legitime forskjeller i verdier, eller er det uttrykk for en urettferdig dobbeltstandard som fortjener nærmere debatt? 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:46 #2 Skrevet fredag kl 14:46 En urettferdig dobbeltstandard fortjener ikke en debatt! Anonymkode: 7000e...7d0 14 3
Trolltunge Skrevet fredag kl 14:46 #3 Skrevet fredag kl 14:46 Ja vi har hørt det, utallige ganger. Vi kvinner kommer likevel til å leve akkurat som hver av oss ønsker, og menn som deg får bare gjøre samme innsats som vi alle må for å finne den som passer akkurat deg. Dine preferanser = din sak. Nytt tema takk! 12 8
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:48 #4 Skrevet fredag kl 14:48 Hvor mange år har du selv vært seksuelt aktiv, og hvor mange har du hatt sex med? Og hva er dine "krav" til antall tidligere sexpartnere har hatt? Det er ingen tvil om at dette er dobbelmoral, og en form for kvinneundertrykkelse. Spesielt ille er det siden det oftere er menn som liker å ligge rundt (+ noen langt færre som sliter å finne noen å ha sex med) som ofte liker å fordømme kvinners sexliv. Ingen kvinner i dag, enten de har vært med en eller mange menn, bør oppgi antall tidligere sexpartnere til noen mann! Anonymkode: ad67d...0c6 7 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:54 #5 Skrevet fredag kl 14:54 frivis skrev (13 minutter siden): urettferdig dobbeltstandard som fortjener nærmere debatt? Hadde det ikke vært for menns dobbeltmoral, hadde de ikke hatt noe moral. Pass på din egen seksuelle historikk. Anonymkode: 6a75c...5c7 3 6
frivis Skrevet fredag kl 14:55 Forfatter #6 Skrevet fredag kl 14:55 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor mange år har du selv vært seksuelt aktiv, og hvor mange har du hatt sex med? Og hva er dine "krav" til antall tidligere sexpartnere har hatt? Det er ingen tvil om at dette er dobbelmoral, og en form for kvinneundertrykkelse. Spesielt ille er det siden det oftere er menn som liker å ligge rundt (+ noen langt færre som sliter å finne noen å ha sex med) som ofte liker å fordømme kvinners sexliv. Ingen kvinner i dag, enten de har vært med en eller mange menn, bør oppgi antall tidligere sexpartnere til noen mann! Anonymkode: ad67d...0c6 For meg handler det ikke om et konkret tall når jeg vurderer en potensiell partner, men om en felles forståelse av intimitet som noe verdifullt og selektivt. Personlig har jeg hatt ett kortvarig og ett langvarig forhold forhold bak meg, og er snart i 50 årene. Du peker jo på en viktig problemstilling, at det kan oppfattes som dobbeltmoralsk når menn kritiserer kvinners seksuelle historikk, særlig gitt at menn ofte har større frihet til å utforske uten fordømmelse. Samtidig opplever jeg at kvinner tidvis stiller spørsmål ved menn med få partnere, noe som også kan føles urettferdig. Din oppfordring om at kvinner ikke bør dele slike detaljer er interessant i seg selv. Jeg har ingen vanskeligheter med å dele min historikk, fordi jeg skammer meg ikke over den, selv om det potensielt kunne være et rødt flagg i kvinners øyne. Endret fredag kl 14:56 av frivis 1
frivis Skrevet fredag kl 14:58 Forfatter #7 Skrevet fredag kl 14:58 (endret) Trolltunge skrev (11 minutter siden): Ja vi har hørt det, utallige ganger. Vi kvinner kommer likevel til å leve akkurat som hver av oss ønsker, og menn som deg får bare gjøre samme innsats som vi alle må for å finne den som passer akkurat deg. Dine preferanser = din sak. Nytt tema takk! Dette understreker behovet for gjensidig forståelse fremfor konfrontasjon. Siden du foreslår et nytt tema, hva mener du er de viktigste kvalitetene for å bygge tillit i et forhold, uavhengig av kjønn eller bakgrunn? Endret fredag kl 14:58 av frivis
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:00 #8 Skrevet fredag kl 15:00 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvor mange år har du selv vært seksuelt aktiv, og hvor mange har du hatt sex med? Og hva er dine "krav" til antall tidligere sexpartnere har hatt? Det er ingen tvil om at dette er dobbelmoral, og en form for kvinneundertrykkelse. Spesielt ille er det siden det oftere er menn som liker å ligge rundt (+ noen langt færre som sliter å finne noen å ha sex med) som ofte liker å fordømme kvinners sexliv. Ingen kvinner i dag, enten de har vært med en eller mange menn, bør oppgi antall tidligere sexpartnere til noen mann! Anonymkode: ad67d...0c6 Takk for at du skriver det som det er, for det er akkurat det det er: Kvinneundertrykkelse! Anonymkode: 7000e...7d0 4 7
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:01 #9 Skrevet fredag kl 15:01 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hadde det ikke vært for menns dobbeltmoral, hadde de ikke hatt noe moral. Pass på din egen seksuelle historikk. Anonymkode: 6a75c...5c7 Alle må feie for egen dør... Anonymkode: 7000e...7d0 2
frivis Skrevet fredag kl 15:01 Forfatter #10 Skrevet fredag kl 15:01 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hadde det ikke vært for menns dobbeltmoral, hadde de ikke hatt noe moral. Pass på din egen seksuelle historikk. Anonymkode: 6a75c...5c7 Det handler om verdier, ikke om å kontrollere noen. La oss snu litt på det, hvorfor er det sånn at menn med lavt antall partnere ofte får skeptiske blikk fra kvinner? Hva tenker du om den dynamikken?
frivis Skrevet fredag kl 15:04 Forfatter #11 Skrevet fredag kl 15:04 (endret) Jeg har selv valgt å være tilbakeholden med hvem jeg deler kroppen min med, og jeg søker en partner som deler en lignende tilnærming. Å kalle dette kvinneundertrykkende føles som en misforståelse av intensjonen, som er basert på personlig kompatibilitet, ikke kontroll. Endret fredag kl 15:05 av frivis 2 1
frivis Skrevet fredag kl 15:06 Forfatter #12 Skrevet fredag kl 15:06 Når det kommer til dobbeltstandard, så opplever jeg at debatten ignorerer at kvinner også stiller krav til menn, ofte på måter som kan føles like fordømmende. For eksempel blir menn med få partnere tidvis sett på som mindre attraktive eller "mangelfulle" av noen kvinner, noe som sjelden blir kalt ut som en dobbeltstandard. 1
Trolltunge Skrevet fredag kl 15:14 #13 Skrevet fredag kl 15:14 frivis skrev (13 minutter siden): Dette understreker behovet for gjensidig forståelse fremfor konfrontasjon. Siden du foreslår et nytt tema, hva mener du er de viktigste kvalitetene for å bygge tillit i et forhold, uavhengig av kjønn eller bakgrunn? Å være tillitsvekkende, ærlig og redelig i praksis, i både ord og handlinger. Begge veier. Droppe mennesker som ikke er dette. Så enkel fasit er det. 2 2
sicario Skrevet fredag kl 15:18 #14 Skrevet fredag kl 15:18 frivis skrev (34 minutter siden): I diskusjoner om romantiske relasjoner fremstår en persons seksuelle historikk som et sentralt, men komplekst element i vurderingen av en potensiell partner. Fra mitt ståsted som mann kan et høyt antall tidligere partnere hos en kvinne fremstå som et betydelig varselsignal. Dette synet bunner ikke i fordømmelse, men i en personlig forpliktelse til selektivitet og respekt for egen kropp og emosjonelle intimitet. Jeg verdsetter en bevisst tilnærming til intimitet, der deling av seg selv forbeholdes meningsfulle og gjensidig respektfulle relasjoner. Interessant nok avdekker samfunnsnormer en påfallende asymmetri i hvordan seksuell historikk vurderes. Menn med begrenset erfaring møter ofte skepsis fra kvinner, som tidvis oppfatter dette som et tegn på manglende sosial eller romantisk dyktighet. I kontrast blir kvinner med få tidligere partnere ofte ansett som spesielt attraktive av menn, inkludert meg selv, da dette signaliserer en form for selektivitet og selvrespekt. Denne kjønnsspesifikke dynamikken reiser interessante spørsmål om kulturelle normer og deres innvirkning på relasjonelle valg. Hva mener dere om denne polariseringen? Reflekterer den legitime forskjeller i verdier, eller er det uttrykk for en urettferdig dobbeltstandard som fortjener nærmere debatt? Fra mitt mannlige perspektiv, så reflekterer den en absolutt forskjell i verdier. Den ene polen illustrert av deg. En slags dydsmoral basert på piestisisk religionskontroll som mange forlot på ideologiens skraphaug for lenge siden. Motpolen representert ved de som anser mange partnere som en gevinst for å være attraktiv over snittet. Personlig driter jeg i det. Jeg vet ikke hvor mange seksualpartneren kona mi har hatt før meg. Kunne ikke brydd meg mindre. Antall seksualpartnere er ikke en del av likningen for om jeg opplever attraksjon og tiltrekning. For handler det heller ikke om verdi og moral. At noen har mange partnere forteller meg bare at de mest sannsynlig har vært single lenge og liker sex. Hverken mer eller mindre. 5 1 5
Trolltunge Skrevet fredag kl 15:22 #15 Skrevet fredag kl 15:22 frivis skrev (11 minutter siden): Når det kommer til dobbeltstandard, så opplever jeg at debatten ignorerer at kvinner også stiller krav til menn, ofte på måter som kan føles like fordømmende. For eksempel blir menn med få partnere tidvis sett på som mindre attraktive eller "mangelfulle" av noen kvinner, noe som sjelden blir kalt ut som en dobbeltstandard. Alle stiller krav. Det er naturlig. Kravene vi stiller er ikke like, så forsøk på å standardisere krav er tåpelige. Dine krav er ikke allmenne. Det finnes til og med menn som foretrekker kvinner som har hatt mange partnere. Og alt mellom. Om jeg noen gang har sett skeptisk på en mann med få partnere er det nok på grunn av årsaken til at han har fått seg få partnere, det som gjør kvinner skeptisk til ham, ikke fordi han har hatt få partnere. Slikt ser man ikke, og folk har ingen meldeplikt som gjør at man får vite det. 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:22 #16 Skrevet fredag kl 15:22 frivis skrev (11 minutter siden): Når det kommer til dobbeltstandard, så opplever jeg at debatten ignorerer at kvinner også stiller krav til menn, ofte på måter som kan føles like fordømmende. For eksempel blir menn med få partnere tidvis sett på som mindre attraktive eller "mangelfulle" av noen kvinner, noe som sjelden blir kalt ut som en dobbeltstandard. Dette har jeg faktisk ikke opplevd eller sett/hørt. Jeg er kvinne og har aldri hørt noen snakke nedsettende om en mann kun basert på antall partnere. Dessuten vet man jo sjelden hvor mange partnere noen har hatt, det er ikke et samtaletema i voksne kretser. Joda, man kan ha fordommer mot incels eller snåle einstøinger som bor i kjelleren hos mor, men da er det jo fordi de er snåle einstøinger, ikke fordi de har få partnere. Anonymkode: 699bf...3e8 5 2
frivis Skrevet fredag kl 15:31 Forfatter #17 Skrevet fredag kl 15:31 sicario skrev (12 minutter siden): Fra mitt mannlige perspektiv, så reflekterer den en absolutt forskjell i verdier. Den ene polen illustrert av deg. En slags dydsmoral basert på piestisisk religionskontroll som mange forlot på ideologiens skraphaug for lenge siden. Motpolen representert ved de som anser mange partnere som en gevinst for å være attraktiv over snittet. Personlig driter jeg i det. Jeg vet ikke hvor mange seksualpartneren kona mi har hatt før meg. Kunne ikke brydd meg mindre. Antall seksualpartnere er ikke en del av likningen for om jeg opplever attraksjon og tiltrekning. For handler det heller ikke om verdi og moral. At noen har mange partnere forteller meg bare at de mest sannsynlig har vært single lenge og liker sex. Hverken mer eller mindre. Selv lener jeg mot at antall partnere kan si noe om verdier knyttet til intimitet, som jeg personlig prioriterer høyt. Men jeg hører hva du sier. For deg handler det verken om moral eller attraksjon, bare om livsstil. Hva tenker du om at mange menn likevel ser dette som en dealbreaker?
Rødvinsfilosofen Skrevet fredag kl 15:34 #18 Skrevet fredag kl 15:34 Dette forbløffer meg. Menn som helst vil ha kvinner som nærmest er «uskyldsrene jomfruer», men som også vil ha en kvinne som har høy sexdrive, en kvinne som gjerne vil ha trekant med andre kvinner, og som generelt skal like veldig kinky sex. Menn virker også veldig opphengt i antall sexpartnere? Hva er best/verst? En kvinne som har hatt ukentlig sex med én fast partner igjennom en årrekke, eller en kvinne som har hatt sex med to-tre forskjellige menn i løpet av ett år? Har aldri hørt kvinner snakke om hvor mange sexpartnere en mann har hatt før dem. 😅 8 1
HMK Skrevet fredag kl 15:38 #19 Skrevet fredag kl 15:38 Av alle ting man har lyst til å reflektere over var kanskje dette det aller minst interessante og relevante. 3
frivis Skrevet fredag kl 15:39 Forfatter #20 Skrevet fredag kl 15:39 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette har jeg faktisk ikke opplevd eller sett/hørt. Jeg er kvinne og har aldri hørt noen snakke nedsettende om en mann kun basert på antall partnere. Dessuten vet man jo sjelden hvor mange partnere noen har hatt, det er ikke et samtaletema i voksne kretser. Joda, man kan ha fordommer mot incels eller snåle einstøinger som bor i kjelleren hos mor, men da er det jo fordi de er snåle einstøinger, ikke fordi de har få partnere. Anonymkode: 699bf...3e8 Det er studier som påviser at disse fordommene ikke forekommer utelukkende kun mot menn som lever hjemme i kjelleren til moren sin. En studie i Social Psychology and Personality Science fra 2025 undersøkte hvordan samfunnet vurderer personer basert på deres seksuelle historikk. Studien var utført i Tyskland, fant at menn med lavt antall seksuelle partnere ble vurdert negativt av både menn og kvinner, ofte assosiert med lavere sosial status eller manglende maskulinitet. Dette stigmaet var ikke begrenset til ekstreme tilfeller som incels, men gjaldt generelt for menn med få partnere, uavhengig av deres livsstil eller personlighet. Studien viste også at moderate nivåer av seksuell aktivitet ble foretrukket for begge kjønn, mens svært lavt antall partnere hos menn ble sett på som mindre attraktivt, noe som indikerer at samfunnet ofte knytter maskulinitet til seksuell erfaring. Og det finnes andre studier som peker på det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå