AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #21 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dette kan han ikke bestemme så fremst dere bor i samme kommune. Da og først da må dere bli enige og da kan det gå så lagt som rettsak dersom dere IKKE blir enige. Anonymkode: 9662c...852 Han kan ikke bestemme, men indirekte kan han på en måte det, ved å nekte skolebytte, som setter meg i en håpløs situasjon. Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #22 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nei, for det er ikke noen regler lengre om at barnets «hovedbosted» skal være der det oppholder seg mest Lov om folkeregistrering gjelder fortsatt og alle skal være folkeregistrert på den adressen man i hovedsak tar sin daglige hvile og har sitt daglige virke (med unntak av pendlere). Så barnet skal være registrert på den adressen barnet bor mest og da følger nærskoleprinsippet, i det fleste kommuner Anonymkode: 7b9d1...d56 1
smurfebuss Skrevet 31. august 2025 #23 Skrevet 31. august 2025 Han har vel allerede flyttet ut og har endret folkeregistrert adresse på seg selv? Hvor er barnet folkeregistrert? Hvis det ikke er sammen med far er det da bare å flytte dit du vil.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #24 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Lov om folkeregistrering gjelder fortsatt og alle skal være folkeregistrert på den adressen man i hovedsak tar sin daglige hvile og har sitt daglige virke (med unntak av pendlere). Så barnet skal være registrert på den adressen barnet bor mest og da følger nærskoleprinsippet, i det fleste kommuner Anonymkode: 7b9d1...d56 «Barnet kan kun ha én folkeregistrert adresse. Barnets folkeregistrerte adresse bestemmer blant annet hvilken skolekrets barnet tilhører, og hvor barnet mottar post og informasjon fra offentlige myndigheter. Det er vanlig at barnet har folkeregistrert adresse der han eller hun har fast bosted. Dersom barnet har delt fast bosted, må dere velge én av foreldrenes adresser.» Før var det slik at barnet automatisk fikk sin folkeregistrerte adresse der barnet bor mest. Nå gjelder ikke dette lenger, og foreldrene må bli enige om hvor barnets folkeregistrerte adresse skal være. Det vil si at han kan nekte adressebytte på barnet om han mener jeg ikke holder meg innafor en avstand som han mener er rimelig. Har forsøkt det jeg kan å finne noe passende i nærhet til han, men uten hell. Og skal jeg flytte 20 min unna med bil, er han ikke interessert i at barnet skal ha folkeregistrert adresse hos meg og dermed bytte skole, fordi det gjør dagene han skal hente og levere «for tungvint» for han. Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #25 Skrevet 31. august 2025 smurfebuss skrev (25 minutter siden): Han har vel allerede flyttet ut og har endret folkeregistrert adresse på seg selv? Hvor er barnet folkeregistrert? Hvis det ikke er sammen med far er det da bare å flytte dit du vil. Han har ikke endret adresse på seg selv, nei. Sikkert veldig bevisst. Vi er alle fortsatt registrert på den gamle adressen. Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #26 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og skal jeg flytte 20 min unna med bil, er han ikke interessert i at barnet skal ha folkeregistrert adresse hos meg og dermed bytte skole, fordi det gjør dagene han skal hente og levere «for tungvint» for han. Ts Anonymkode: fca1e...dfb …og fordi det blir for langt for besteforeldre å hente med buss. Ts Anonymkode: fca1e...dfb
smurfebuss Skrevet 31. august 2025 #27 Skrevet 31. august 2025 Men hvis dere ikke blir enige - er han da forberedt på å ha hovedomsorgen for barnet? Nå har han servert en drittpakke i fanget på deg og sagt «sånn er det». Du kan levere samme drittpakke tilbake og si «nei, sånn er det». Ikke dans etter hans pipe - han bestemmer da ikke over hvor du skal bo. Ja, han kan bestemme over barnet, men da må han jo også ta ansvaret som følger med. Eller godta dine valg. 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #28 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): «Barnet kan kun ha én folkeregistrert adresse. Barnets folkeregistrerte adresse bestemmer blant annet hvilken skolekrets barnet tilhører, og hvor barnet mottar post og informasjon fra offentlige myndigheter. Det er vanlig at barnet har folkeregistrert adresse der han eller hun har fast bosted. Dersom barnet har delt fast bosted, må dere velge én av foreldrenes adresser.» Før var det slik at barnet automatisk fikk sin folkeregistrerte adresse der barnet bor mest. Nå gjelder ikke dette lenger, og foreldrene må bli enige om hvor barnets folkeregistrerte adresse skal være. Det vil si at han kan nekte adressebytte på barnet om han mener jeg ikke holder meg innafor en avstand som han mener er rimelig. Har forsøkt det jeg kan å finne noe passende i nærhet til han, men uten hell. Og skal jeg flytte 20 min unna med bil, er han ikke interessert i at barnet skal ha folkeregistrert adresse hos meg og dermed bytte skole, fordi det gjør dagene han skal hente og levere «for tungvint» for han. Ts Anonymkode: fca1e...dfb "§ 5-1.Hovedregel om bosted En person registreres med bosted der vedkommende regelmessig tar sin døgnhvile. En person som tar sin døgnhvile skiftevis på to eller flere steder, registreres med bosted der vedkommende tar sin overveiende døgnhvile i løpet av enhver tolvmånedersperiode." Lov om folkeregistrering (folkeregisterloven) - Kapittel 5 Bosted - Lovdata Anonymkode: 7b9d1...d56
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #29 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han har ikke endret adresse på seg selv, nei. Sikkert veldig bevisst. Vi er alle fortsatt registrert på den gamle adressen. Ts Anonymkode: fca1e...dfb Som ingen av dere bor på? Alle som flytter har egentlig 8 dager på seg å endre adressen din. Du flytter adressen på deg og barnet ditt du nå bor til daglig. Anonymkode: 3406f...bc5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #30 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): …og fordi det blir for langt for besteforeldre å hente med buss. Ts Anonymkode: fca1e...dfb Hvorfor skal besteforeldre hente med buss i utgangspunktet? Anonymkode: 3406f...bc5
Perfume Skrevet 31. august 2025 #31 Skrevet 31. august 2025 Du har alltid krav på bidrag da.. Tjener far null, så får man bidragsforskudd av staten. Nav må ordne dette.. Bare sånn fyi..
smurfebuss Skrevet 31. august 2025 #32 Skrevet 31. august 2025 Perfume skrev (12 minutter siden): Du har alltid krav på bidrag da.. Tjener far null, så får man bidragsforskudd av staten. Nav må ordne dette.. Bare sånn fyi.. Ikke om mottaker tjener over 663300 i året.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #33 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): "§ 5-1.Hovedregel om bosted En person registreres med bosted der vedkommende regelmessig tar sin døgnhvile. En person som tar sin døgnhvile skiftevis på to eller flere steder, registreres med bosted der vedkommende tar sin overveiende døgnhvile i løpet av enhver tolvmånedersperiode." Lov om folkeregistrering (folkeregisterloven) - Kapittel 5 Bosted - Lovdata Anonymkode: 7b9d1...d56 Veldig forvirrende. Hun vi var på mekling hos sa vi måtte bli enige, og at hvor barnet oppholder seg mest ikke trenger å ha noe å si. Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #34 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Som ingen av dere bor på? Alle som flytter har egentlig 8 dager på seg å endre adressen din. Du flytter adressen på deg og barnet ditt du nå bor til daglig. Anonymkode: 3406f...bc5 Jeg bor der enn så lenge. Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #35 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvorfor skal besteforeldre hente med buss i utgangspunktet? Anonymkode: 3406f...bc5 Fordi far har jobbtider som gjør at han ikke får hentet selv hver gang. Ts Anonymkode: fca1e...dfb
Perfume Skrevet 31. august 2025 #36 Skrevet 31. august 2025 smurfebuss skrev (10 minutter siden): Ikke om mottaker tjener over 663300 i året. Ah.. Glemte den.. Stemmer..
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #37 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Han har ikke endret adresse på seg selv, nei. Sikkert veldig bevisst. Vi er alle fortsatt registrert på den gamle adressen. Ts Anonymkode: fca1e...dfb Det er ikke lov å unnlate å flytte adresse. Han skal ha adressen sin der han sover og bor på daglig basis. Anonymkode: a345d...78c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #38 Skrevet 31. august 2025 Perfume skrev (24 minutter siden): Du har alltid krav på bidrag da.. Tjener far null, så får man bidragsforskudd av staten. Nav må ordne dette.. Bare sånn fyi.. Nå skjønner jeg ikke helt? Slik jeg forstår det, har jeg ikke krav på bidrag så lenge far har så og så lav inntekt. Han har også rett på halve barnetrygda… Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #39 Skrevet 31. august 2025 smurfebuss skrev (13 minutter siden): Ikke om mottaker tjener over 663300 i året. Jeg tjener langt under 600 000 i året. Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #40 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå skjønner jeg ikke helt? Slik jeg forstår det, har jeg ikke krav på bidrag så lenge far har så og så lav inntekt. Han har også rett på halve barnetrygda… Ts Anonymkode: fca1e...dfb Vi skal forresten også ha delt fast bosted om det er av betydning. Far skal ha akkurat like rettigheter som meg, bare at barnet bor mer hos meg. Ts Anonymkode: fca1e...dfb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå