AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #1 Skrevet 30. august 2025 Jeg og far til barnet mitt har nylig flyttet fra hverandre. Ingen av oss blir boende der vi i utgangspunktet bodde. Far fikk kjøpt seg bolig raskere enn meg, og mener nå at jeg må holde meg ikke mer enn 15 minutter kjøretur fra han. Området han har bosatt seg i, er av de dyreste i byen og jeg sliter med å finne meg noe passende i området som jeg har råd til. I og med at barnet skal bo mest om meg, har vi blitt enige om at det skal begynne på skole i min krets, men om jeg flytter det han mener er for langt unna, vil han nekte for at barnet skal bytte skole, da nåværende skole er 10-15 minutter unna (og før noen sier at barnet bør få gå på den skolen det allerede går på - jeg tenker det er mye bedre at barnet får gå på en skole hvor medelever vil bo i samme krets, særlig siden det er såpass tidlig i skoleløpet enda). Vi ble ikke enige om hvilket område vi ville bo i, han bare flyttet dit det passet han best og nå føles det som at jeg bare må basere meg på han. Jeg har ikke bil og er dårligere økonomisk stilt enn han. Det vil si; jeg har ikke rett på barnebidrag eller noe, da han ikke har høy nok inntekt til at jeg har krav på det. Men han kommer fra en velstående familie, som har dekket halve boliglånet hans. Kan jeg flytte bare 20 unna med bil, er det mye enklere å finne noe egnet for meg og barnet. Men jeg føler jeg ikke kan fordi da gjør jeg hverdagen hans når han har barnet mer tungvint. Hva gjør jeg? Anonymkode: fca1e...dfb 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #2 Skrevet 30. august 2025 Hvorfor bestemmer han noe som helst? Anonymkode: 48186...83b 6 5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #3 Skrevet 30. august 2025 Han har ingenting han skulle sagt om dette. Hvis du har barnet mest, vil barnet tilhøre skole i din krets. Drit i fyren, gjør det som er best for deg og barnet. Anonymkode: 3d76e...858 5 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #4 Skrevet 30. august 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Han har ingenting han skulle sagt om dette. Hvis du har barnet mest, vil barnet tilhøre skole i din krets. Drit i fyren, gjør det som er best for deg og barnet. Anonymkode: 3d76e...858 Nei, for det er ikke noen regler lengre om at barnets «hovedbosted» skal være der det oppholder seg mest 🙄 så i praksis kan han nekte.. Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #5 Skrevet 30. august 2025 Du kjøper hus i nærheten av der ungen går på skole nå. Anonymkode: 1d887...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #6 Skrevet 30. august 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kjøper hus i nærheten av der ungen går på skole nå. Anonymkode: 1d887...6c0 Har prøvd å finne noe der, men det går ikke da det blir for dyrt. Dette området er like dyrt (om ikke dyrere) enn det området han har flyttet til.. Ts Anonymkode: fca1e...dfb 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #7 Skrevet 30. august 2025 Om det er 15 eller 20 minutter har jo ingen forskjell for han, og kan ha enorme forskjeller for det og barnets velferd! Kjøp 20 minutter unna du 👌🏻 Anonymkode: cd848...93a 6
Snok1 Skrevet 30. august 2025 #8 Skrevet 30. august 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor bestemmer han noe som helst? Anonymkode: 48186...83b Fordi han er barnets forelder. Er det mer du lurer på? 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #9 Skrevet 30. august 2025 Har han flyttet ut av barnets nåværende skolekrets? I så fall er der begrenset hva han kan kreve og argumentere for. Anonymkode: 8079c...d19 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #10 Skrevet 30. august 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): vil han nekte for at barnet skal bytte skole kan han ikke gjøre. Han får mene så mye han vil, men realiteten er hva det er. Han kjøpte seg noe for fort før han såg hvor barnet faktisk kom til å bo. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva gjør jeg? Du og barnet får flytte til et sted du faktisk har råd til. Far har ikke noe å si på dette. Om det er 15 eller 25 min unna han, er helt irrelevant. Anonymkode: d46d0...7da 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #11 Skrevet 30. august 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Om det er 15 eller 20 minutter har jo ingen forskjell for han, og kan ha enorme forskjeller for det og barnets velferd! Kjøp 20 minutter unna du 👌🏻 Anonymkode: cd848...93a Er vel også noe med at det er et stykke unna med buss når hans foreldre skal hente barnet.. Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #12 Skrevet 30. august 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har han flyttet ut av barnets nåværende skolekrets? I så fall er der begrenset hva han kan kreve og argumentere for. Anonymkode: 8079c...d19 Ja, men nærmere nåværende skolekrets enn jeg vil ende opp med å bo. Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #13 Skrevet 30. august 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): kan han ikke gjøre. Han får mene så mye han vil, men realiteten er hva det er. Han kjøpte seg noe for fort før han såg hvor barnet faktisk kom til å bo. Du og barnet får flytte til et sted du faktisk har råd til. Far har ikke noe å si på dette. Om det er 15 eller 25 min unna han, er helt irrelevant. Anonymkode: d46d0...7da Så dere mener altså at han ikke kan slå seg vrang på hvor barnet skal ha sin hovedbostedsadresse, og dermed bestemme at barnet skal gå skole på nåværende skole eller skolen i sin (fars) krets? Føler han skal ha i pose og sekk, og at jeg ikke har noe jeg skulle sagt, selv om barnet skal være mest hos meg. Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #14 Skrevet 30. august 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du kjøper hus i nærheten av der ungen går på skole nå. Anonymkode: 1d887...6c0 Ja, det er nettopp dette du gjør! Anonymkode: c2ced...7be
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #15 Skrevet 30. august 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, men nærmere nåværende skolekrets enn jeg vil ende opp med å bo. Ts Anonymkode: fca1e...dfb Basert på dette blir du boende i skolekretsen så får barnet ha samvær med far i nærheten. Far kommer ingen vei så lenge du blir boende der barnet har sin hverdag per i dag. Anonymkode: c2ced...7be
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #16 Skrevet 30. august 2025 Du kan bo hvor du vil innad i kommunen. Skal du flytte ut av kommunen har du varslingsplikt. Han kan ta velge å ta dette opp i tingretten, i forhold til barnets bosted. Det at han har flyttet først uten dialog med deg, gjør at han ikke stiller sterkt. Han har ingen rett til å bestemme hvilket nabolag du skal bo i Anonymkode: bf978...6d4 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #17 Skrevet 30. august 2025 Du kan bo hvor du vil innad i kommunen. Skal du flytte ut av kommunen har du varslingsplikt. Han kan ta velge å ta dette opp i tingretten, i forhold til barnets bosted. Det at han har flyttet først uten dialog med deg, gjør at han ikke stiller sterkt. Han har ingen rett til å bestemme hvilket nabolag du skal bo i Anonymkode: bf978...6d4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #18 Skrevet 30. august 2025 Dette kan han ikke bestemme så fremst dere bor i samme kommune. Da og først da må dere bli enige og da kan det gå så lagt som rettsak dersom dere IKKE blir enige. Anonymkode: 9662c...852 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #19 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Basert på dette blir du boende i skolekretsen så får barnet ha samvær med far i nærheten. Far kommer ingen vei så lenge du blir boende der barnet har sin hverdag per i dag. Anonymkode: c2ced...7be Utfordringen er nettopp det å finne noe i dette området som jeg har råd til.. jeg har forsøkt i flere måneder. Flytter jeg litt lenger unna, er prisene mer overkommelige. Ts Anonymkode: fca1e...dfb 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #20 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du kan bo hvor du vil innad i kommunen. Skal du flytte ut av kommunen har du varslingsplikt. Han kan ta velge å ta dette opp i tingretten, i forhold til barnets bosted. Det at han har flyttet først uten dialog med deg, gjør at han ikke stiller sterkt. Han har ingen rett til å bestemme hvilket nabolag du skal bo i Anonymkode: bf978...6d4 Vi bor i storby, så selv om jeg hadde flyttet 30 min unna med bil, kunne jeg fortsatt holdt meg i samme kommune. Tenker altså ikke å flytte ut av kommunen. Bare til et litt rimeligere område i byen. Nei, men han kan nekte å bytte bostedsadresse på barnet pga de nye reglene, slik at barnet blir hørende til den gamle skolen (en skole ingen av oss sokner til, men som ligger nærmere han enn dit jeg eventuelt blir å flytte).. Ts Anonymkode: fca1e...dfb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå