Gå til innhold

Hvilket ansvar har skolen?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skolen og lærene har ansvar for at klassen skal lære seg pensum. Det ditt barn gjør er å ødelegge for læring for hele klassen. Ødelegge for klassemiljøet og skolemiljøet. 

At ditt barn og flere velger å stikke av er ditt problem som mor. Du får sitte på skolen i klassen og holde barnet i hånda. Send ungen til rektor og helsesøster. Under tvang om du må.

For de konsekvensene du gir fungerer ikke 🤦‍♀️

Så klart burde skolen kunne stilt opp mer, men det er ikke levelig med skole økonomien eller bemanning. 

Her skulle vel barnet ditt hatt egen Securitasvakt utenfor døren. 

Finnes ingen unnskyldning for å stikke fra klassen under timer. Da får du som mor stille opp.

Anonymkode: 88fe3...7f5

Å si at dette kun er foreldrenes problem blir for enkelt. Barn er ikke isolerte individer som bare styres av hva som skjer hjemme – de formes i like stor grad av miljøet de er en del av på skolen, der de tilbringer mesteparten av dagen. Samt personlighet og modning. 

Foreldre har ansvar, ja. Men skolen kan ikke skyve alt over på hjemmet. Hvis man bare sier «moren får sitte på skolen og holde barnet i hånda», har man i praksis gitt opp det som egentlig er et felles ansvar.

Uansett, foreldre kan bidra hjemme og samarbeide tett med skolen – men å fysisk «sitte vakt» i klassen er vel verken lovlig eller ønskelig som løsning.

Anonymkode: 47396...5d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Stakkars dagens lærere. Virkelig, stakkars! Fatter ikke at de orker å gå på jobb hver dag, verdens mest utakknemlige yrke. Ikke måte på hva som kreves og forventes av dem.

Jeg hadde blitt opprørt om andre elever hadde forstyrra såpass i timen at det hadde gått ut over undervisninga til mine egne barn. Mulig jeg hadde kontaktet foreldra til dem det gjaldt og invitert til et møte. Har du gjort det? Krevd at dere foreldre tar skikkelig tak i deres egne unger, og drar lasset sammen? 

Anonymkode: b260f...925

Enig. Sånn som barna sin oppførsel utvikler seg nå, så må vi få tilbake spesialskolene i full fart. Det er minst to-tre elever i hver klasse som ødelegger både miljø for læring og det sosiale for 20 andre og lærere. Sånn kan vi ikke ha det! Om ti år er det ingen gode lærere igjen i den norske skolen.

Anonymkode: 1a7b7...460

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei, for det er ikke godt nok. Det er ikke godt nok at et barn som dette skal vandre ut i gangen og ble snakket med av en tilfeldig dere har plukket inn fra gata.. Det er det som kommer til å skje. Organsieringen deres suger, og dere har mer enn nok med de ungene som fungerer sånn nogenlunde. Prøv å sykemelde dere litt mindre, og ha litt fokus på at dere faktisk har ansvar for de som fungerer slik at de ikke slutter å fungere...som i dette tilfellet. 

Vi må ha spesialskoler, vi må ha inn flinke folk som kan plukke opp de som mobber, før de faktisk ødelegger for alle andre og påfører dem traumer. Vi må ha disiplin inn i klasserommet, og utenfor. 

Vi trenger et nytt parti ja, men ikke som er mer av det samme som slett ikke fungerer. Om vi kaster aldri så mye penger på dere, så er det faktisk ikke det som er problemet. 

Anonymkode: 05123...b5e

Jeg er faktisk enig i noe av det du skriver. Elever blir ikke like bare fordi vi behandler dem som om de var det. Noen passer ikke inn i et vanlig klasserom, og lærerne har ikke sjanse til å rekke over alt. Problemet er delvis at vi har laget en trang ramme for hva som regnes som «normalt» og «verdifullt», og prøver å presse alle inn i den.

De som ønsker å følge undervisningen taper, de som ikke har det bra i ett vanlig klasserom taper. De som havner i ytterkantene taper – både de som sliter og de som ligger foran Alle grupper trenger å få oppleve mestring på sitt nivå, og vite at det er bruk for dem i samfunnet. Hvis vi bare fortsetter å behandle alle likt, og tro at bare vi bruker nok ressurser blir de like, mister vi både de som aldri får oppleve seg som gode nok, alltid blir jaget videre, og de som egentlig kunne utviklet seg mye mer.

Men å skylde på «sykemeldte lærere» eller late som om problemet løses bare vi får strengere disiplin, er å forenkle noe som er langt mer sammensatt.

Barn som faller utenfor gjør det sjelden fordi de «ikke gidder» – ofte ligger det mye mer bak. Å møte det med kun disiplin eller å sende dem vekk til egne skoler løser ikke grunnproblemet, det bare skyver på det. 

Det vi trenger er faktisk ressurser , – men også en skole som faktisk anerkjenner at elever lærer ulikt og er ulike, at vi ikke kan pøse på med mer av det samme og at fellesskapet på skolen former barna like mye som hjemmet gjør. Å kalle det «å plukke inn tilfeldige voksne fra gata» treffer ikke – de fleste lærere og assistenter gjør sitt ytterste under svært krevende rammer.

Så ja, systemet må endres. Men løsningen ligger i å bygge opp skolen, bygge videre på det som fungerer, gjøre endringer men ikke rive ned.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Enig. Sånn som barna sin oppførsel utvikler seg nå, så må vi få tilbake spesialskolene i full fart. Det er minst to-tre elever i hver klasse som ødelegger både miljø for læring og det sosiale for 20 andre og lærere. Sånn kan vi ikke ha det! Om ti år er det ingen gode lærere igjen i den norske skolen.

Enig i at du er inne på noe viktig: man må fange opp elever tidlig og gi dem tett oppfølging når de begynner å slite. De fleste kan og bør få mulighet til lære å fungere i ett vanlig klasserom. Men en lærer alene kan ikke klare alt, slik det høres ut som forventningen fra ledelsen er i dag. 

Samtidig bør det gjeninnføres egne tilbud eller spesialskoler for de som trenger mer enn det en vanlig klasse kan gi. Da får de støtte på sitt nivå, og resten av klassen får ro til å lære. Det handler ikke om enten–eller, men om både–og.

• Nyttig 1
Skrevet

Trenger ikke egne spesialskoler, trenger bare at flere skoler har forsterkede avdelinger, da «sendes» ikke barna bort som enkelte foreldre av utagerende barn er så redd for.   Det MÅ anerkjennes at terskelen for å flytte utagerende barn ut av vanlig klasserom for perioder må senkes. Det er for mange barn som får lov til å herje fritt  - og ev dra med seg andre. 

Anonymkode: f4922...2b0

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 11.29):

Skurrer? det er kvinneguiden, jeg spør om råd angående va som er skolens ansvar? 

Lærerne som ringer oss foreldre. Vi foreldre gjør så godt vi kan for å hjelpe både barnet og lærerne.

Større innsats faglig hjemme? barnet sliter ikke faglig. 

Ts

Anonymkode: db36e...331

Det er tydelig at barnet sliter sosialt. Du har fått gode tips fra andre her, og eg støtter samarbeid med andre foreldre på trinnet. Ta fra barnet eit gode (skjerm funker ofte slik) KVAR GONG det kjem melding frå skulen om at barnet har gått frå klasseromet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For meg så høres det absolutt ikke ut som om TS fraskriver seg noe ansvar. Tvert imot nesten motsatt, der det forsøkes så iherdig å løse dette trass i en skole som ikke tar det seriøst, slik at det kan gå utover relasjonen til barnet. Det er uheldig og sannsynligvis motsatt av det dette barnet trenger. 

Nå snakket jeg ikke om ts spesielt, mer på generell basis. Det hjelper sikkert lite at ts snakker til sitt barn hjemme, når han blir «revet med» av initiativtakerne til skulkingen i redsel for ikke bli likt.

Anonymkode: 172a6...33c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 10.22):

Dette er og noe den ansatte på ppt og sa til oss, ho sa og rett ut til en lærer da vi satt i et møtte: Du burde aldri vært en lærer, så egentlig bra du slutter om 2 uker  så kansje elevene får en lærer som bryr seg. Du er en lærer som ikke forstår dysleksi, du vil ikke sette deg inn med epilepsi   du ønsker ingen veiledning som lærer. Hadde du kan forlate møtte

Anonymkode: 7d230...c66

?

Prøv å sykemelde dere litt mindre, og ha litt fokus på at dere faktisk har ansvar for de som fungerer slik at de ikke slutter å fungere...som i dette tilfellet. 

Vi må ha spesialskoler, vi må ha inn flinke folk som kan plukke opp de som mobber, før de faktisk ødelegger for alle andre og påfører dem traumer. Vi må ha disiplin inn i klasserommet, og utenfor. 

Vi trenger et nytt parti ja, men ikke som er mer av det samme som slett ikke fungerer. Om vi kaster aldri så mye penger på dere, så er det faktisk ikke det som er problemet. 

Anonymkode: 05123...b5e

WTF?
"Prøve å sykemelde oss litt mindre"? 

Å si at dette kun er foreldrenes problem blir for enkelt. Barn er ikke isolerte individer som bare styres av hva som skjer hjemme – de formes i like stor grad av miljøet de er en del av på skolen, der de tilbringer mesteparten av dagen. Samt personlighet og modning. 

Mesteparten av dagen? 
Barn er normalt på skolen i 5,5 timer pr. dag. Det kan vel ikke sies å være mesteparten av dagen? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er redd du har rett i dette. Mange lærere, inkludert meg selv, er lut lei av å oppdra andres barn. 

Greit nok at vi har elever som ikke greier å sitte i ro i et klasserom, men elever med ADHD greier fint å la være å kalle lærere stygge ting, og de greier også fint å høre etter. Kanskje ikke så lenge av gangen, men de greier det hvis de vil. 

ADHD-diagnosen gjør ikke barn slemme, og det er ingen unnskyldning for å ikke høre etter når lærer har øyenkontakt og sier i fra, eller å utvise dårlig oppførsel; noe mange (inkludert mange foreldre) tror, av en eller annen merkelig grunn. 

Her er det snakk om et barn som er traumatisert gjennom mobbing. Å være traumatisert er heller ingen unnskyldning for å henge med elever som ikke greier å oppføre seg. Greit nok at eleven kanskje har behov for å ikke være i klasserommet innimellom, men eleven, sammen med sine foreldre, greier mest sannsynlig å be om å få tilrettelagt skolehverdagen for å få pauser innimellom hvis hen trenger det. 

Anonymkode: dbc93...674

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

?

WTF?
"Prøve å sykemelde oss litt mindre"? 

Mesteparten av dagen? 
Barn er normalt på skolen i 5,5 timer pr. dag. Det kan vel ikke sies å være mesteparten av dagen? 

Jeg er redd du har rett i dette. Mange lærere, inkludert meg selv, er lut lei av å oppdra andres barn. 

Greit nok at vi har elever som ikke greier å sitte i ro i et klasserom, men elever med ADHD greier fint å la være å kalle lærere stygge ting, og de greier også fint å høre etter. Kanskje ikke så lenge av gangen, men de greier det hvis de vil. 

ADHD-diagnosen gjør ikke barn slemme, og det er ingen unnskyldning for å ikke høre etter når lærer har øyenkontakt og sier i fra, eller å utvise dårlig oppførsel; noe mange (inkludert mange foreldre) tror, av en eller annen merkelig grunn. 

Her er det snakk om et barn som er traumatisert gjennom mobbing. Å være traumatisert er heller ingen unnskyldning for å henge med elever som ikke greier å oppføre seg. Greit nok at eleven kanskje har behov for å ikke være i klasserommet innimellom, men eleven, sammen med sine foreldre, greier mest sannsynlig å be om å få tilrettelagt skolehverdagen for å få pauser innimellom hvis hen trenger det. 

Anonymkode: dbc93...674

Det er lettere å peke på de andre, enkeltelever, foreldre eller lærere og si «det er deres skyld», det må det være for jeg gjør riktig. Men virkeligheten er mer sammensatt. Barn er forskjellige – noen strever med lærevansker, noen med diagnoser, noen med traumer, noen er umodne og noen med miljøet de er i. Det betyr ikke at de «bare ikke vil skjerpe seg», de klarer ikke eller skjønner ikke og det betyr heller ikke at foreldre eller lærere alene kan fikse alt.

Når vi snakker om spesialskoler eller egne avdelinger, så er det egentlig et uttrykk for at skolen i dag ikke strekker til. Det viktigste er å se at alle barn trenger opplevelse av mestring på sitt nivå. En del trenger tettere oppfølging eller pauser, andre trenger ekstra utfordringer – men alle trenger å føle at de hører til og har verdi.

Hvis vi bare skyver problemene over på én part – «foreldre må ta seg sammen» eller «lærere må tåle mer» – så løser vi ingenting. Det må være et samarbeid, og vi må tørre å si at dagens rammer ikke er gode nok.

• Nyttig 2
Skrevet

Ville seriøst vurdert å bytte skole. Ny start med blanke ark og andre og nye venner. Før han blir hengende enda lenger bak. Klar han ikke stå imot de andre barna, bør han vekk fra de som åpenbart IKKE er den rette innflytelsen på han. Hans oppførsel viser tydelig at han ikke har det bra, så hvor mye verre kan det egentlig bli? Her ville jeg tenkt at fremtiden kan du nesten forutse her, mens oppsidene ved et skolebytte kan være mange. Å få skiftet miljø kan være en veldig god ide. 

Hvis du er bombe sikker på at dette ikke har noe å gjør med dere eller gutten deres og hele problemet er skolen. Tar du feil vil problemene forfølge dere…. Men du virker sikker, så bytt skole. 

Dét er en logisk konsekvens i denne situasjonen. Vil han ikke det må ha se å slutte å skulke å gjøre det han skal. Men kanskje blir han bare glad og lettet… for nye muligheter.

Anonymkode: 08b17...815

Skrevet

Det er blitt med skolene, sånn som med barnehagene for tiden: Du kan ikke forvente helt grunnleggende ting som at lærerene krever respekt og slår i bordet til elevene, gjemt bak "det har vi ikke lov til". Jeg snakker om det å ha en grunnleggende autoritet i seg, fra dag én.

I barnehagene, får du slengt i trynet at de ikke har bemanning til å dekke grunnleggende behov som god og riktig mat, god hygiene og hjelp til bleieslutt når barna er i den fasen.

Altså, hallo? Dette er HELT alminnelige, grunnleggende ting. Det er ikke LUKSUSGODER å forvente at basisbehov blir møtt.

I min krets eksisterer ikke disse kravstore foreldrene det hele tiden snakkes om. Tvert imot, så synes jeg mange av oss forventer for lite av skolen, og setter for lite krav.

Oppdragelse driver vi foreldre med 24/7, i min verden. Merkelig at alle foreldre plutselig er ubrukelige og storforlangende. Ser ingenting til det her, i alle fall.

Anonymkode: 06155...155

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er blitt med skolene, sånn som med barnehagene for tiden: Du kan ikke forvente helt grunnleggende ting som at lærerene krever respekt og slår i bordet til elevene, gjemt bak "det har vi ikke lov til". Jeg snakker om det å ha en grunnleggende autoritet i seg, fra dag én.

I barnehagene, får du slengt i trynet at de ikke har bemanning til å dekke grunnleggende behov som god og riktig mat, god hygiene og hjelp til bleieslutt når barna er i den fasen.

Altså, hallo? Dette er HELT alminnelige, grunnleggende ting. Det er ikke LUKSUSGODER å forvente at basisbehov blir møtt.

I min krets eksisterer ikke disse kravstore foreldrene det hele tiden snakkes om. Tvert imot, så synes jeg mange av oss forventer for lite av skolen, og setter for lite krav.

Oppdragelse driver vi foreldre med 24/7, i min verden. Merkelig at alle foreldre plutselig er ubrukelige og storforlangende. Ser ingenting til det her, i alle fall.

Anonymkode: 06155...155

Tror du feiltolker "hjelp". Hjelp vil si å hjelpe til med noe som allerede har blitt startet på hjemme, ikke å ta over hele ansvaret. Oppdragelse starter hjemme :)

Anonymkode: 7c4a3...591

• Liker 1
Skrevet

Hvor stor skole er dette? Er det flere grupper/klasser på trinnet, slik at det er mulig å bryte opp gjengen? Jeg reagerer kanskje mest på det TS skriver om at de går ut av klasserommet når de kjeder seg. Her bør lærer ha god mulighet til å stoppe både enkelt eleven og ihvertfall når nr to er på vei ut.

Er det flere skoler i kommunen, så det er mulig å bytte skole?

I mine øyne, om det er en/to av de andre medelevene, som da er så sterke for ditt barn ,at ditt barn alltid følger etter/gjør hva de sier - og har mer respekt for disse, enn lærer/voksen i klasserommet, så er det virkelig bekymringsfullt. Hva med den dagen da de sier at "gjør det, gjør det", som virkelig kan være fatale?

Selvsagt er det viktig å bruke konsekvenser, men hva er deres foreldre's alternativ når det er straff/konsekvenser? Rett og slett er det forsøkt å finne en fritidsaktivitet som barnet har lyst på, og hvor det er mulighet til å skaffe nye venner? En arena hvor barnet virkelig føler mestring/glede/fellesskap? Og at dette gjennomføres på ettermiddag/helg, uansett hvordan skoledagen/-uka har vært. Da har barnet fått ett alternativ, og klarer kanskje lettere å stå i mot?

Er det mulig å samarbeide med de andre foreldrene? Du skriver at som konsekvens får barnet ditt ikke henge sammen med de andre på fritiden. Har dere prøvd å være sammen alle sammen - barn OG foreldre - gjort noe helt annet på ettermiddagen/kveldstid? Har de andre barna samme konsekvensene? 

Med fire barn, erfaring fra to barneskoler og ungdomsskole som forelder - ingen elever/foresattgruppe/lærergruppe er like. Erfaringen min er at foreldre som bryr seg og lærere som har struktur - da har det vært en flott gjeng elever. Ett av barna mine gikk i en klasse hvor det knapt var uro og ingen "hevdet" seg i klassen med å være tøffe. En av de andre.... gikk i en klasse med uromoment som alltid laget uro i klassen; kombinert med lærer som ikke var tydelig nok - ble det dårlig læringsmiljø. Sosialt var den klassen grei, vi fikk aldri høre om mobbing/utestengelse etc på barneskolen. Alle ekstra foreldremøter (ja minst ett hver halvår fra fjerde klasse) gikk på uro i klassen. Her hjemme fulgte vi opp, men om øvrige foresatte gjorde det samme - aner jeg ikke. 

Her har det vært "bussunger", men fordi skolen er på arbeidsveien , har de stort sett sittet på. Ergo har de alltid møtt på skolen. Det hadde også vært første tiltak om det å ikke komme på skolen, da hadde de blitt fulgt dit. 

Gå ut av klasserommet i timene, her bør lærer klare å stoppe elev(ene) før de går ut. Alt annet er dårlig klasseledelse. Med mindre det ikke er noe helt spesielt, så klarer elevene å bruke friminuttene til å gå på do. 

Å ikke komme tilbake til timen - her må både foresatte og skolen på banen. Foresatte med krav til barnet og konsekvens, skolen i forhold til organisering av friminutt - rent fysisk - hvor har de lov til å være, og at de kan "plukkes opp". 

Har du snakket med ditt barn evt gjennomført ett enkelt rollespill - barnet velger en aktivitet for hele familien (kan sammenlignes med lærer/skoletime), og når aktiviteten har startet - velger de voksne å bare gå... synes barnet at det er en ok oppførsel? 

Anonymkode: 2caa9...1c3

Skrevet

Det er ditt ansvar som forelder at barnet ditt oppfører seg i alle sammenhenger. Du er primæroppdrageren. Om barnet ikke vil være i timene, må du gi konsekvenser hjemme når skolen gir deg beskjed om at barnet stikker av. 

Skolen har selvfølgelig et ansvar for å drive undervisning og lære barnet ditt ting, men læreren kan jo ikke bare forlate resten av klassen (slik at de mister læring) for å løpe etter eller lete etter barnet ditt..

Konsekvensene du gir hjemme må føre til at barnet følger reglene på skolen. Så enkelt er det. Når barna våre gjør ting på skolen som ikke er greit (det skjer heldigvis ytterst sjelden), er samtale første runde, deretter forsvinner alle morsomme ting. Da løser det seg som regel kjapt.. 

Anonymkode: f876d...5f4

Skrevet

Jeg er ikke enig med majoriteten i denne tråden! Det å gi konsekvenser hjemme for regelbrudd på skolen er ikke sikker vil ha ønsket effekt, og kan også I mange tilfeller virke mot sin hensikt! Konsekvensene av handlingene bør skje fra skolen og på skolen, ikke timesvis etter at barnet har brutt reglene. F.eks.: Ikke friminutt, få ekstra lekser hjemme, ikke delta i gymtimen, snakke med rektor osv. Ett barn som oppfører seg dårlig på skolen og ikke hjemme må lære der problemet er. Kanskje dere kan sitte i gangen i en periode, være med på utflukter osv for å vise barnet at dere samarbeider med skolen, men det er faktisk ganske viktig at barnet ikke opplever at det får kjeft på skolen og så kjeft for det samme når det kommer hjem. Det eneste barnet lærer av det er at kjeft ikke er så viktig, og du kan etterhvert få ett barn som ikke respekterer autoriteter. 

Anonymkode: 1ec92...b61

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...