Gå til innhold

Hvilket ansvar har skolen?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Skal ikke skolesystemet ivareta barna våret? kan de bare sjule seg bak for lav bemanning og dårlig økonomi? 

Har et barn som lenge har slitt på skolen, barnet har og er under utrednings hos Bup. Eneste diagnose etter 1,5 år i bup, er en traumediagnose pga mobbing. 

Barnet hadde de første årene på skolen en eldre lærer, som slet med kontroll på klassen og valgte ipad som belønning i alle sammenhenger. Dette førte til dårlig klassemiljø, lite respekt for voksne o.l hos samtlige i klassen. 

Når nye lærere tok over klassen, fikk de sjokk av hvor mye de hengte etter. Hvor mye ipad de var vandt til, og det krevde masse jobb fra nye lærere å finne motivasjon hos elevene. 

Skolen har høyt fokus på å pushe spesielt gutter til bup. Fastlege himla litt med øynene når vi kom og fortalte at lærerne ønsket henvisning til bup. (da ingenting på hjemmebane gjorde at vi som foreldre mente barnet trengte utredning). 

Men etter mye om å menn gikk vi med på utredning, da barnet tydelig trengte veiledning i skolen. (sliter ingenting faglig). 

Men barnet, sammen med andre barn skulker. De går ut av klasserommet når de kjeder seg, for å leke. Ingen lærere går etter. Lærerne sender melding hjem om antall timer fravær. Nå kommer det melding HVER ENESTE DAG. En periode kjørte jeg til skolen for å få barnet tilbake i klasserommet. Om de sender melding når barnet er ute av klasserommet, ringer jeg å krever å få snakke med hen, å får han tilbake i klasserommet. Skolen skylder på dårlig bemanning og økonomi. Skjønner at lærerne ikke kan forlate 20+ elever alene, for å lete etter 2-3. Men barnene trenger voksne som tar tak, og ikke finner seg i dette. Oppfølging for å få slutt på skulking. Vi foreldre kan ikke gå fra jobb hele tiden. Barna slutter ikke om det ikke får konsekvenser. 

Når det kommer til mitt barn, så syns hen det er veldig vanskelig å stå imot presset når andre vil skulke. Hen tenker ikke konsekvenser før etterpå. Mye mulig dette kommer fra mobbing og utestenging tidligere, frykt for å ikke ha venner. 

Hjemme får dette tydelige konsekvenser, vi snakker daglig med barnet. Hjemme er hen villig til å slutte, lover høyt og hellig. Men det funker ikke. 

Vi foreldre er slitne av dette, skulle ønske vi kunne være flue på veggen hos skolen. Har gitt de tilbud, men fikk ikke lov. 

Voksne på skolen gjør lite til ingenting. 

Har ikke skolen et ansvar her? er det fullt å helt barnets eget ansvar? skal ikke skolen kunne sette inn tiltak? skille elever fra hverandre, sette på ekstra voksne, hjelpe til å veilede i overgangssituasjoner? hvertfall for en periode?

Bare en utblåsning fra en mor som syns det er slitsomt at all tid med barnet skal handle om bedring, konsekvenser og tilsnakk. 

Anonymkode: db36e...331

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner du er frustrert, men skulking og det å ikke oppfører seg, rette seg etter regler i skolen går på oppdragelse, og ikke nødvendigvis noe skolen eller lærerne skal få skylden for. Peer pressure er jo ingen unnskyldning for dårlig oppførsel. 

Synes også det er litt spesielt at du krever å snakke med barnet ditt i løpet av skoletiden. Det går det masse tid på å følge opp, og det har ikke lærerne tid til. Lærerne gjør jo riktig ved å markere fravær og informere hjem når dette skjer, det er ren rutine det. Du kan derimot spørre om å få et møte med lærerne dine om hva de ønsker fra deg, eller evt hva du ønsker fra den. Men det må tas som egen prat.

Hvis det skjer så utrolig mange ganger at barnet skulker og ikke gjør som man får beskjed om, så bør du nesten tenke litt på hjemmebane, og om du gir nok konsekvenser, og om du er streng nok. Forstår barnet at det den gjør ikke er greit, er du tydelig nok på dette? 

Anonymkode: 72304...de1

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Skolen har mandat til å kunne sette inn mer ressurser men ofte pga dårlig kommune økonomi så blir det kun gjort ved en iop.

Skolen kan og skille elever, dele opp klasser på nytt osv for å endre klasse miljø. Men min erfaring veldig sjeldent de gjør det

Desverre virker det som ofte at skolene til tider skyver mye over på foreldre ig barnet.

Vi så det selv med barn med epilepsi og dysleksi,  hadde det ikke vært for all jobb vi gjorde hjemme, med veiledning fra ppt og senter for epilepsi hadde våres barn aldri vært der de er i dag faglig. Dette er og noe den ansatte på ppt og sa til oss, ho sa og rett ut til en lærer da vi satt i et møtte: Du burde aldri vært en lærer, så egentlig bra du slutter om 2 uker  så kansje elevene får en lærer som bryr seg. Du er en lærer som ikke forstår dysleksi, du vil ikke sette deg inn med epilepsi   du ønsker ingen veiledning som lærer. Hadde du kan forlate møtte

Anonymkode: 7d230...c66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg et foreldremøte er på sin plass, hvor dere foreldrene  bestemmer dere for å gå sammen om å slå hardt ned på dette alle sammen. 

Nå ser jeg ikke hvilken klasse de går i, men når min gikk i 6.klasse, så husker jeg også at gutta plutselig sluttet å komme inn til timen. Lærerne har ikke mulighet til å fly ute og sanke inn disse ungen, for da går det på bekostning av de som faktisk er i timen.

Vi foreldrene til de gutta som droppet å komme inn, innkalte til møte, og bestemte oss for å slå hardt ned på slik oppførsel. 
Vi ble enige om noen punkter. Folk mener sikkert straff er feil, men det funket hvertfall. Var en uke med hardt mot hardt, så ble det kun sporadiske episoder.

1. alle gutta elsket gamingen. Ble enige om at en melding om at de ikke hadde kommet inn= ingen gamingen den dagen. 

2. Bestemte oss for at de av oss som hadde mulighet skulle dra ned på skolen så fort vi hadde mulighet når en slik melding kom. Da tok vi med oss gjengen inn i timen igjen. 

3. Lærer ble med på Å gi alt de skulle gjort i timen i lekse. Så når de ikke kom inn til timen og derfor fikk jobbet mindre = mer å gjøre hjemme i lekse. 

Ja, det er vanskelig å stå i mot presset. Dette her er jo bare barnemat i forhold til hva de vil føle press om når de blir eldre. 
Viktig å lære de at alle har ansvar for egne handlinger, helt uavhengig om de har følt seg presset eller ikke. 

Anonymkode: 8ce13...0af

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hjemme får dette tydelige konsekvenser, vi snakker daglig med barnet. Hjemme er hen villig til å slutte, lover høyt og hellig. Men det funker ikke. 

Er litt interessert i å vite hva som ikke fungerer? Er det dere foreldre som gir dere, fordi dere ikke får de resultatene dere vil ha? Er dere flinke nok til å rose når barnet har en skoledag som barnet er fornøyd med og som barnet har fullført til punkt og prikke. Er dere også konsekvente nok og står i det.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner du er frustrert, men skulking og det å ikke oppfører seg, rette seg etter regler i skolen går på oppdragelse, og ikke nødvendigvis noe skolen eller lærerne skal få skylden for. Peer pressure er jo ingen unnskyldning for dårlig oppførsel. 

Synes også det er litt spesielt at du krever å snakke med barnet ditt i løpet av skoletiden. Det går det masse tid på å følge opp, og det har ikke lærerne tid til. Lærerne gjør jo riktig ved å markere fravær og informere hjem når dette skjer, det er ren rutine det. Du kan derimot spørre om å få et møte med lærerne dine om hva de ønsker fra deg, eller evt hva du ønsker fra den. Men det må tas som egen prat.

Hvis det skjer så utrolig mange ganger at barnet skulker og ikke gjør som man får beskjed om, så bør du nesten tenke litt på hjemmebane, og om du gir nok konsekvenser, og om du er streng nok. Forstår barnet at det den gjør ikke er greit, er du tydelig nok på dette? 

Leste du i det heletatt det jeg skrev? 

Skolen bruker mye tid på å ringe å sende meldinger til oss foreldre, så her har jeg kanskje ikke vært tydelig nok. Lærer ringer å sier ”når er x og y ute i gangen igjen”. Jeg får barnet inn i klasserommet per telefon, noe den voksne ikke klarer. 

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at det får konsekvenser hjemme. Hvilke konsekvenser gir dere barnet  når det velger å gå ut av timen?

• Liker 8
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leste du i det heletatt det jeg skrev? 

Skolen bruker mye tid på å ringe å sende meldinger til oss foreldre, så her har jeg kanskje ikke vært tydelig nok. Lærer ringer å sier ”når er x og y ute i gangen igjen”. Jeg får barnet inn i klasserommet per telefon, noe den voksne ikke klarer. 

Selvsagt har jeg lest - mener fortsatt at dette går på oppdragelse og oppførsel. Får du ikke bukt med dette nå, hvordan blir Ungdomsskole, og VGS? Poenget mitt er at det må være så tydelige på hjemmebane at det skal ikke skje lenge før læreren må ringe hjem, det med at det skjer "Hver dag" tilsier meg at det er noe ekstremt galt et sted og at enten har ungen lært at dette er greit, eller at det ikke får noe konsekvenser for barnet å holde på slik. 

Barnet har jo selvsagt ansvar for sine egne handlinger. Det at barnet føler seg presset til å oppføre seg dårlig er jo ingen unnskyldning, heller ikke det at undervisningen er kjedelig.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Har slitt med samme problematikk på vår skole. Ingenting ble gjort før en elev ble utsatt for et brutalt traume fordi ingen voksne fulgte med på de som "gikk ut i gangen". Det er årsaker til at barn går ut av timen, det er fordi de ikke får den tilretteleggingen de skal ha. Etter hendelsen ble det varslet til statsforvalter og ekstra ressurser ble satt inn. Det førrte til et helt nytt og forbedret klassemiljø for alle, men en elev ble skadet for livet på veien dit.

Anonymkode: 10e82...d71

AnonymBruker
Skrevet

Mye skurrer her, og for meg skurrer det på den måten ts ensidig retter skylden mot skolen. Hvordan har ts jobbet hjemme med barnet faglig, sosialt pg hva mener ts med konsekvenser hjemme ? 

Har barn litt mer utfordringer med skolen anser jeg det som selvfølge at det legges større innsats faglig hjemme. 

At skolen gir beskjed om regelbrudd er på sin plass, dere må jo stå for oppdragelsen av barnet. Hva gjør dere egentlig ? 

Synes ikke det skal være samtaler med barnet på telefon. 

Anonymkode: f4922...2b0

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har slitt med samme problematikk på vår skole. Ingenting ble gjort før en elev ble utsatt for et brutalt traume fordi ingen voksne fulgte med på de som "gikk ut i gangen". Det er årsaker til at barn går ut av timen, det er fordi de ikke får den tilretteleggingen de skal ha. Etter hendelsen ble det varslet til statsforvalter og ekstra ressurser ble satt inn. Det førrte til et helt nytt og forbedret klassemiljø for alle, men en elev ble skadet for livet på veien dit.

Anonymkode: 10e82...d71

Det der er absolutt ikke alltid en sannhet. 
Noen ganger går de faktisk bare ut fordi slik oppførsel ikke får konsekvenser. Og de er får små til å  forstå rekkevidden av å gå glipp av undervisning. Om det ikke får konsekvenser så velger selvsagt 10-12-åringene å kunne ha det gøy med kompisene sine på gangen i stedet for å måtte sitte i ro og jobbe i et klasserom. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Får det noen faktiske konsekvenser hjemme at han går ut fra klasserommet da? Få lærer til å sende deg oversikt over hva de jobber med på skolen de gangene han går ut, og tving ham til å gjøre det på nytt hjemme. Hver gang.

Det har ingen hensikt å få ham til å love at han skal slutte, der har han allerede vist flere ganger at han ikke er til å stole på.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mye skurrer her, og for meg skurrer det på den måten ts ensidig retter skylden mot skolen. Hvordan har ts jobbet hjemme med barnet faglig, sosialt pg hva mener ts med konsekvenser hjemme ? 

Har barn litt mer utfordringer med skolen anser jeg det som selvfølge at det legges større innsats faglig hjemme. 

At skolen gir beskjed om regelbrudd er på sin plass, dere må jo stå for oppdragelsen av barnet. Hva gjør dere egentlig ? 

Synes ikke det skal være samtaler med barnet på telefon. 

Anonymkode: f4922...2b0

Skurrer? det er kvinneguiden, jeg spør om råd angående va som er skolens ansvar? 

Lærerne som ringer oss foreldre. Vi foreldre gjør så godt vi kan for å hjelpe både barnet og lærerne.

Større innsats faglig hjemme? barnet sliter ikke faglig. 

Ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skurrer? det er kvinneguiden, jeg spør om råd angående va som er skolens ansvar? 

Lærerne som ringer oss foreldre. Vi foreldre gjør så godt vi kan for å hjelpe både barnet og lærerne.

Ts

Unnskyld meg, men er det rart lærerne blir lei når de møter kravstore foreldre som mener at dette skal ha tilpassing, og dulling og oppfølging? Vi er flere som har spurt hva du gjør på hjemmebane i form av konsekvenser som du ikke svarer på. Det at et barn skulker klassen er IKKE et ansvar som ligger på skolen eller læreren om så undervisning var å se på maling tørke. 

Skolen har et ansvar for at barnet ditt lærer godt på skolen og legger til rette for det, skolen har dog ikke ansvaret for at barnet ditt er lydig og oppfører seg. Oppdragelsen skjer i hjemmet.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts

Du spør veldig om hva som er andre sitt ansvar, men du skriver ingen ting om hva dere som foreldre gjør for p få barnet deres til å slutte å gå ut av timen. 

• Liker 7
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
Amys skrev (1 minutt siden):

Får det noen faktiske konsekvenser hjemme at han går ut fra klasserommet da? Få lærer til å sende deg oversikt over hva de jobber med på skolen de gangene han går ut, og tving ham til å gjøre det på nytt hjemme. Hver gang.

Det har ingen hensikt å få ham til å love at han skal slutte, der har han allerede vist flere ganger at han ikke er til å stole på.

Er det så vanskelig å gi råd utifra det jeg spørr om? jeg sier barnet får konsekvenser. 

Alle som svarer ser bort ifra det faktumet at dette er et skoleproblem. Barnet skulker ikke alene, det er alltid sammen med fler. Her har vi en klasse med store problemer, en skole som vil flytte alt ansvar over på foreldre, mistenker mange barn for diagnoser, sliter med masse mobbing. Har lærere som velger ipad for å klare å holde ro og orden. Dårlig økonomi og for lite ansatte. 

Jeg har en sønn med traumer, han går i behandling for dette. 

Konsekvenser blir gitt. Men vanskelig å stå imot det sosiale presset om å være med andre ut av timen, ikke komme inn fra time osv. 

Her gjør lærer eller andre voksne ingenting. 

Hadde jeg vært på skolen, hadde barnet mitt vært der han skal. Av den enkle grunnen at han har respekt for sine foreldre. Skal man ikke kunne forvente det av skolen?

Så er det min oppdragelse som er problemet? ikke rart det er mye problemer i den offentlige skolen, om alt er foreldrenes ansvar. 

TS

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det så vanskelig å gi råd utifra det jeg spørr om? jeg sier barnet får konsekvenser. 

Alle som svarer ser bort ifra det faktumet at dette er et skoleproblem. Barnet skulker ikke alene, det er alltid sammen med fler. Her har vi en klasse med store problemer, en skole som vil flytte alt ansvar over på foreldre, mistenker mange barn for diagnoser, sliter med masse mobbing. Har lærere som velger ipad for å klare å holde ro og orden. Dårlig økonomi og for lite ansatte. 

Konsekvenser blir gitt. Men vanskelig å stå imot det sosiale presset om å være med andre ut av timen, ikke komme inn fra time osv. 

Hadde jeg vært på skolen, hadde barnet mitt vært der han skal. Av den enkle grunnen at han har respekt for sine foreldre. Skal man ikke kunne forvente det av skolen?

Så er det min oppdragelse som er problemet? ikke rart det er mye problemer i den offentlige skolen, om alt er foreldrenes ansvar. 

TS

Jeg har svart nesten helt øverst i tråden hva vi foreldre gjorde når dette skjedde i klassen til vårt barn. 

Jeg spurte også hvilke konsekvenser dere konkret har gitt som ikke har funket. Rett og slett fordi jeg kanskje kunne komme med noen andre tips, om dere allerede har forsøkt de jeg nevnte. 

Barns oppførsel er vi foreldres ansvar. Det er jo helt klart at din oppdragelse ikke har fungert, for da hadde dere fått slutt på denne oppførselen. 

Slutt å legg ansvaret over på skolen og plasser ansvaret der det hører hjemme: hos barna deres og hos dere foreldre. Dere foreldre som har denne gjengen som syns det er ok å gjøre som de selv vil må ta ansvar.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS

Du skriver hele tiden at det får konsekvenser hjemme, men ikke hvilke konsekvenser? 

Det er det folk etterspør her!

Anonymkode: 1054b...f36

• Liker 7
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde helt seriøst byttet skole om mulig.

En så tafatt ledelse kommer aldri til å klare å snu sitasjonen, det må være noe helt galt et sted. 

Jeg har hatt samme barn med samme utfordringer på to ulike skoler, og det var natt og dag. Jeg tenker det handler om grunnsyn på hvordan man skal gjøre ting, synet på barn og læring og evne til å forvalte ressursene.

Har man hengt seg opp i en tankegang som ikke gir gode resultater, for eksempel at alle problemene skyldes egenskaper ved de enkelte elevene  og at skolen er maktesløs, da kommer man ingen vei. 

En godt leder skole tar tak og finner løsninger.

Som nødløsning hadde jeg plassert meg selv i gangen utenfor klasserommet og kommandert barna inn igjen hver gang de forsøker å gå ut. Hver dag. Om skolen ikke liker det, får de gjøre noe med det. Det hadde jo vært artig å havne i avisen fordi man måtte bortvises fra skolen for å prøve å løse et problem de selv ikke forsøker å løse. 

Har dere kontaktet statsforvalteren?

Anonymkode: 87fbb...a3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS

Det er dette som er problemet, når foreldre fraskriver seg foreldreansvaret og skyver det over på skolen. 
Skolen har opplæringsansvarlig, foreldre har oppdrageransvar. 

• Liker 16
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...